Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 2x10 kaappien vertailua ja hankintasuosituksia
1
P. Koistinen
07.05.2018 14:01:21 (muokattu 07.05.2018 16:51:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys! Nyt tarvittaisiin basistikollegoiden apua laitehankitaan.
 
Tarkoitukseni olisi siis päivittää kalustoa ns. pro-tason laitteisiin, kriteereinä helppo roudattavuus, kestävyys ja soundin monipuolisuus. Keikkailuni tapahtuu lähinnä pienillä lavoilla baareissa ym. ympäristöissä, joissa rantasaunoille ei ole tarvetta, eikä äänenpaineen / tehonkeston tarvitse olla mikään älytön, vaan lähinnä lavamonitorointiin ja pienehköille treenikämpille riittävä. En soita äänekästä metallikolinaa, vaan vähän kevyemmillä soundeilla mennään musatyylienkin puolesta.
 
Olen päätynyt nuppi ja kaappi -ratkaisuun, koska nuppia vaihtamalla saa tarvittaessa helposti vaihtuvuutta soundeihin käyttötarpeen ja bändin tyylisuunnan mukaan.
 
Haasteena on nyt löytää 2x10 + mahd. tweeterillä varustettu kaappi (koska pidän 10-tuumaisten soundista), joka täyttäisi edellä mainitut kriteerit, eli olisi kevyt ja kompaktin kokoinen roudata, soundiltaan sen verran neutraali, että voisi käyttää useiden eri nuppien kanssa, kestävä, ja hintaluokassa n. 500-1000 €. Nyt kuulisinkin mielelläni kokemuksia ja suosituksia kaapeista tällaiseen tarpeeseen.
 
Olen harkinnut muun muassa seuraavia:
- Markbass Standard 102HF: http://www.markbass.it/product-detail/standard-102hf/
- EBS NeoLine 210: http://ebssweden.com/content2/cabinets/ebs-neoline-bass-cabinets/
 
Ongelmana käytännön tasolla mahdottomuus vertailla noita rinnakkain samassa tilassa. Osaatteko kyseisiä merkkejä tuntevat sanoa, saako tuolla EBS:n n. 1100 € hinnalla mitään, mitä Markbassin reilulla 600 € hinnalla ei saisi? Molemmissa about samat äänenpaineet, herkkyydet, tehonkestot, kokoluokka, neodyymielementit jne. Markbassit kasataan käsittääkseni nykyisin taas Italiassa, EBS:t Ruotsissa.
 
Tuleeko mieleen muita suunnilleen vastaavia kaappeja, jossa edellä mainitut kriteerit täyttyisivät, ja mielellään sellaisia, joita löytyisi nykyisin markkinoilla olevista mallistoista, ja joita pystyisi testaamaan jossain päin Suomea?
 
Lisää bassoa!
ituvirtanen
07.05.2018 21:20:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeastaan vaikein osa on tuo testaaminen. Jos joku kollega ei kutsu käymään, projektissa joutuu luottamaan toisten puheisiin. juutuubi on turhasta seuraava, kun fanboyt hehkuttavat sponssattuja pahvilaatikoitaan. Tai muuten vaan kehuvat ilman vertailukohtaa.
 
Minusta esimerkiksi Aguilar kuulosti kauhealta mutta sitä menee paljon - eikä se siksikään voi olla huono! Joskus vuosia sitten keksin Glockenklangin ja se on kyllä hyvä. Soul combo on ollut parasta, jota olen kuullut ja käyttänyt mutta 38 kiloa jätti jälkensä. Ostin 2x12" Alusonicin (kyllä, kuulematta) Italiasta ihan roudattavuuden takia. Liikuttaa ilmaa oikein mukavasti olematta mikään 15" muhku.
 
tks ja Barefaced lienevät tällä hetkellä erittäin mielenkiintoisia ja luultavasti linkoavat EBSin lelut. Ruåttalaiset ovat tunkeneet hyvällä markkinoinnilla hyvin esille mutta samasta maasta tks on saanut ainakin minut puolelleen. Sattumalta Alusonic vei voiton eikä sekään täydellinen ole. Tosin 18 kiloa alumiinikoteloa ja suojapussi liikkuvat mukavasti keikoille. Päätteenä käytän edelleen minulle erittäin hyvin sopivaa Soulia.
 
Neutraali on muuten sellainen vaatimus, joka tuskin toteutuu missään keikkailuun tarkoitetussa vehkeessä. Suoraa vastetta pitää etsiä vaikka hifipuolelta. Tämä on vain hyväksyttävä.
 
Rämppy
08.05.2018 08:37:31 (muokattu 08.05.2018 08:47:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasioitahan nämä, mutta MarkBassin kaapeista mä tykkään huomattavasti enemmän HR-versioista. Nämä HF-kaapit (Bassorefleksiaukot edessä) ovat mun makuun liian bassovoittoisia, kun taas HR-kaapit ovat soundeiltaan erottelevampia ja niistä kuuluu ylätaajuudet paremmin. Bassoa HR-kaapeissa on kyllä riittävästi.
Markbassin 2x10-kaapeista kannattaa kokeilla Traveler 102-P.
 
Jos ei ole pakko olla 2x10, niin suosittelen testaamaan Markbassilta Standard 1x15 HR-kaapin. Toimii ainoana kaappina erittäin hyvin. Vähän isompi kuin to 102-HF, mutta silti kevyt ja suht kompakti.
Yleensä ottaen MarkBassin kaapit ovat soundeiltaan suht. erottelevia ja neutraaleija. Mun mielestä laatuvehkeitä. EBS.stä ei mulla ole kuin satunnaista kokemusta. Laatuvehkeitä nekin.
 
Itselläni on juurikin nuo Standard 1x15 HR ja Traveler 102P, joita käytän yhdessä tai erikseen. Nuppina MarkBass TTE500 tai Ampeg B2r. Paras olisi testata omalla nupilla. Nämä mun kokemukset ovat näillä mainitsemillani nupeilla sekä MarkBass LittleMark III:lla.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
iec
08.05.2018 11:48:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs tuo Barefacedin kaappi: https://barefacedbass.com/product-range/Big-Baby-2.htm
 
Menisiköhän juuri ja juuri euroina alle tuon sun tonnin hintarajan.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
P. Koistinen
08.05.2018 12:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Mitenkäs tuo Barefacedin kaappi: https://barefacedbass.com/product-range/Big-Baby-2.htm
 
Menisiköhän juuri ja juuri euroina alle tuon sun tonnin hintarajan.

 
Pitää perehtyä tarkemmin noihin Barefaced, TKS ja Glockenglang -kaappeihin. Vaikuttavat kaikki ihan päteviltä ja kiinnostavilta.
 
Lisää bassoa!
Antti K.
08.05.2018 13:17:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P. Koistinen: Pitää perehtyä tarkemmin noihin Barefaced, TKS ja Glockenglang -kaappeihin. Vaikuttavat kaikki ihan päteviltä ja kiinnostavilta.
 
Mulla on ollut 2x10 kaappeja muutama. Ampeg SVT-210HE, EBS, Aguilar db. Yhdestäkään en älyttömästi tykännyt. Aguilar oli yllättävän huono saman valmistajan db112-kaappiin verrattuna.
 
1x12 tai 2 sellasta on paree. Omiani kehun: Markbassit ovat hyviä n
 
Olihan mulla rantiskin, mutta siinä on noita 2x10 osioita neljä. Ja on todella hyvä.
 
Ja täysin subjektiivinen näkemys tämä.
 
Muusikon paras ystävä!
P. Koistinen
08.05.2018 15:22:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.: Mulla on ollut 2x10 kaappeja muutama. Ampeg SVT-210HE, EBS, Aguilar db. Yhdestäkään en älyttömästi tykännyt. Aguilar oli yllättävän huono saman valmistajan db112-kaappiin verrattuna.
 
1x12 tai 2 sellasta on paree. Omiani kehun: Markbassit ovat hyviä n
 
Olihan mulla rantiskin, mutta siinä on noita 2x10 osioita neljä. Ja on todella hyvä.
 
Ja täysin subjektiivinen näkemys tämä.

 
Miten luonnehtisit(te) 10-tuumaisen ja 12-tuumaisen elementin soundieroja? 15":t on mun makuun turhan möliseviä ja alapääpainotteisia, 10":t antavat sellaisen tiukemman ja jotenkin erottelevamman soundin niihin verrattuna, osittain sen takia että niistä puuttuu sitä alimpien taajuuksien toistoa. Miten 12":t sijoittuu tuohon välille?
 
Lisää bassoa!
Rämppy
08.05.2018 15:41:33 (muokattu 08.05.2018 15:49:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P. Koistinen: Miten luonnehtisit(te) 10-tuumaisen ja 12-tuumaisen elementin soundieroja? 15":t on mun makuun turhan möliseviä ja alapääpainotteisia, 10":t antavat sellaisen tiukemman ja jotenkin erottelevamman soundin niihin verrattuna, osittain sen takia että niistä puuttuu sitä alimpien taajuuksien toistoa. Miten 12":t sijoittuu tuohon välille?
 
Tuosta MB;n stantdard 1x15 HR -kaapista sanoisin, että yllätyt varmasti, jos pääset testaamaan. Ainakaan mun kokemusten perusteella ei ole yhtään kumiseva eikä liian alapääpainotteinen, vaan siitä saa diskanttiakin yllättävän hyvin. Ja soundi on erotteleva. HF-versiossa taas on mun makuun aivan liikaa bassoa, kuminaa ja töminää. Tietysti MB:n 1x12 -kaappi vois olla sun juttu, esim. tämä: https://www.musamaailma.fi/basisti/ … er-121-ninja-8-ohm-bassokaappi.html
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
J.Nikkanen
08.05.2018 15:48:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P. Koistinen: 15":t on mun makuun turhan möliseviä ja alapääpainotteisia
 
Sitten kyseessä on vain huono kaappi.
 
Antti K.
08.05.2018 15:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Sitten kyseessä on vain huono kaappi.
 
= Ampeg SVT-15E
 
Muusikon paras ystävä!
Antti K.
08.05.2018 15:55:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P. Koistinen: Miten luonnehtisit(te) 10-tuumaisen ja 12-tuumaisen elementin soundieroja? 15":t on mun makuun turhan möliseviä ja alapääpainotteisia, 10":t antavat sellaisen tiukemman ja jotenkin erottelevamman soundin niihin verrattuna, osittain sen takia että niistä puuttuu sitä alimpien taajuuksien toistoa. Miten 12":t sijoittuu tuohon välille?
 
Onhan se kymppi napakampi. Itselle vaan toimii tällä hetkellä tuo 12" MarkBass.
 
Minun Trv 121H on lainassa kaverilla tällä hetkellä Putualla. Kunhan saan sen joskus takaisin, niin voin antaa testiin, jos haluat. Itsellä tarpeet aika vähäisiä tällä hetkellä, pelkällä kombolla pärjään, mikäli tulee yllätyslähtöjä.
 
Muusikon paras ystävä!
P. Koistinen
08.05.2018 21:55:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.: Onhan se kymppi napakampi. Itselle vaan toimii tällä hetkellä tuo 12" MarkBass.
 
Minun Trv 121H on lainassa kaverilla tällä hetkellä Putualla. Kunhan saan sen joskus takaisin, niin voin antaa testiin, jos haluat. Itsellä tarpeet aika vähäisiä tällä hetkellä, pelkällä kombolla pärjään, mikäli tulee yllätyslähtöjä.

 
Kiitos ystävällisestä tarjouksesta. Saatan laittaa sinulle asian tiimoilta tulevaisuudessa viestiä, mikäli alkaa moinen kaappi houkuttelemaan. Pitääpä laajentaa tarkastelua myös tuonne 1 tai 2 x 12" -kaappien osastollekin.
 
Lisää bassoa!
Antti K.
08.05.2018 22:21:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P. Koistinen: Kiitos ystävällisestä tarjouksesta. Saatan laittaa sinulle asian tiimoilta tulevaisuudessa viestiä, mikäli alkaa moinen kaappi houkuttelemaan. Pitääpä laajentaa tarkastelua myös tuonne 1 tai 2 x 12" -kaappien osastollekin.
 
Tuossahan olis tollanen:
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1357681
 
Muusikon paras ystävä!
CheRoberto
09.05.2018 08:55:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ja kun myös 12" kiinnostaa, niin kannattaa tsekata TKS. Itse olen vedellyt viime vuodet tilanteen mukaan yhdella tai kahdella 1x12 (ilman pilliä) kaapilla ja olen ollut tyytyväinen. Hyviä ja edullisia värkkejä, silloin tällöin noita saata tuolta torin puolelta löytyä käytettynäkin.
 
Aguilar | Fairfield Circuitry | Lakland | Sandberg | Tech 21 | TKS
P. Koistinen
09.05.2018 20:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Välikommenttina kiitoksia kaikille kommenteista ja suosituksista. Lähikaupunkini Kuopion musaliikkeistä löytyy EBS:n ja Markbassin kaappeja edustettuina, joten testailu alkanee niillä. Hinta ja testausmahdollisuudet puhuvat tällä hetkellä Markkujen puolesta, mutta saa nähdä, mihin suuntaan korva kallistuu, kun pääsee testailemaan lähiaikoina.
 
Lisää bassoa!
Hulkster
09.05.2018 21:46:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä yksi ääni Barefaced twoTen kaapille. Niillä on hyvät nettisivut, jossa kerrottu esim. 10 tuumaisten ja 12 tuumaisten eroista niiden kaapeissa. Soundi hyvää, kevyt. Ulkonäkö muokattavissa. Vastus muokattavissa, joko kiinteä tai vaihdettava. Palvelu hyvää. Miinuksena se ettei pääse oikein missään testaamaan ja kuukauden joutuu odottamaan, että saa kaapin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «