Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten Gibsonin kevennykset vaikuttaa sustainiin?
1 2 3 4 5
hallu
07.05.2018 09:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tossa mieleen, että onko kenelläkään käsitystä miten nuo Gibsonin poraukset ja koverrukset vaikuttaa sustainiin? sitä on varmaan vähän vaikea suoraan vertailla kun Gibsonilla ei taida olla keventämättömiä kotaroita kuin CS:n tuottamana tarjolla ja ne kuulemma ovat muutenkin vähän erilaisia rakenteeltaan (pidempi kaulaliitos ja vähemmän liimasaumoja tms).
 
Kaiken järjen mukaanhan niiden ei pitäisi vaikuttaa koska hidas päästö on niiden tavaramerkki ja ilo ja ylpeys. Toisaalta aika moni tuntuu valitsevan kitaransa painon mukaan joten ehkä Gibsonilla ei ole valinnan varaa tuon keventämisen suhteen.
 
Mitä luulette vaikuttaako se (kukaan ei voi varmaan tietää) ? itse pidän mahdollisena että se saattaa vaikuttaa sekä atakkiin että päästöön, mutta en tietenkään voi sitä tietää. Arvailen vain. Olisi upeaa päästä joskus kokeilemaan jotain seitkytluvun keventämätöntä Paulia :-)
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Juzpe
07.05.2018 09:29:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitenkään tai ainakin niin vähän että asiasta ei tarvii huolehtia. Treenaamalla pääsee eroon peloistaan näissä asioissa. Jos taas on niin vitun kova soittomies että tällaisella asialla on olennaista merkitystä, kyselijä on eksynyt väärälle palstalle.
hallu
07.05.2018 09:37:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Ei mitenkään tai ainakin niin vähän että asiasta ei tarvii huolehtia. Treenaamalla pääsee eroon peloistaan näissä asioissa. Jos taas on niin vitun kova soittomies että tällaisella asialla on olennaista merkitystä, kyselijä on eksynyt väärälle palstalle.
 
Akateemisesta mielenkiinnosta minä vaan kyselen jutellakseni aiheesta ja arvaillakseni. En itsekään usko että ne kovin paljoa vaikuttaa, mutta jotain kummiskin..... arvaan.
 
En ole kova soittomies enkä ainkaan sun kanssa uskaltaisi lähteä munanmittauskisaan :-). Väärällä palstalla olen toki epäillyt usein olevani kun itselläkin ollut joskus kielen päällä v-alkuinen sana.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
tuskiz
07.05.2018 10:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulin jo luuviulun ketjuksi. Petyin.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Kefiiri
07.05.2018 10:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostavahan tämmöisiä teoreettisia juttuja on pohtia. Luulisin että jos ainoa ero kahdessa soittimessa olisi se, että toinen on ontompi kuin toinen, niin ontompi olisi myös kevyempi. Mutta silloinhan onttous ei olisi ainoa ero :)
 
Kevyemmässä äänen aluke varmaan olisi voimakkaampi ja sustain vastaavasti lyhyempi. Gibsonin tapauksessa ero ei varmaan olisi käytännössä havaittavissa, mutta eiköhän juttu periaatteessa mahtaisi mennä näin? Siis _jos_ kitarat muilta ominaisuuksiltaan olisivat identtiset.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
07.05.2018 11:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kiinnostavahan tämmöisiä teoreettisia juttuja on pohtia. Luulisin että jos ainoa ero kahdessa soittimessa olisi se, että toinen on ontompi kuin toinen, niin ontompi olisi myös kevyempi. Mutta silloinhan onttous ei olisi ainoa ero :)
 
Kevyemmässä äänen aluke varmaan olisi voimakkaampi ja sustain vastaavasti lyhyempi. Gibsonin tapauksessa ero ei varmaan olisi käytännössä havaittavissa, mutta eiköhän juttu periaatteessa mahtaisi mennä näin? Siis _jos_ kitarat muilta ominaisuuksiltaan olisivat identtiset.

 
No itseasiassa noin minäkin sitä järkeilin. Asiaa ei voi mitenkään missään todentaa kun ei niitä vertailukappaleita ole. Luulen, että keventäminen on se tärkein syy porauksille ja koverruksille. Mun keveimmät koverretut Paulit ovatkin mun käteen ihan yliluonnollisen keveitä, mutta poratut pyörii siinä +/-4kg ja se on aika soppeli, mutta kevyemmät alkaa jo tuntua vähän lelulta :-D.
 
Mutta atakin voimistuminen on minusta selkeä etu varsinkin kliinissä jazzahtavassa meinigissä semmoinen vahvasti napsahtava aluke on aika makea kun se yhdistyy Gibsonin paksuun leadiin. Mutta siis, tämähän on arvailua eikä me tiedetä miten se menee.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Juzpe
07.05.2018 11:17:01 (muokattu 07.05.2018 11:19:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kiinnostavahan tämmöisiä teoreettisia juttuja on pohtia.
 
Itseä kiinnostaa kitarakamoissa lähinnä se, että onko ne minusta käypäsia soittamiseen ja inspiroiko ne mua tekemään asioita joita en muutoin tekisi. Ihan turha toki tästä muusikkona kehittymisen ja musiikin opiskelun merkityksestä tällä palstalla on lässyttää. Paljon helpompaa on pohdiskella merkityksettämiä asioita siitä onko reikajuustobodyssa parempi "hidas päästö" kuin umpipuisessa. Jos soitto kuulostaa paskalta, ensimmäinen työkalu mitä sen parantamiseen tarvitaan on
 
https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40294982/
 
Myös muiden firmojen mallit on yhtä hyviä.
 
Mutta atakin voimistuminen on minusta selkeä etu varsinkin kliinissä jazzahtavassa meinigissä semmoinen vahvasti napsahtava aluke on aika makea kun se yhdistyy Gibsonin paksuun leadiin. Mutta siis, tämähän on arvailua eikä me tiedetä miten se menee.
 
Sillain ihan vinkkinä tähän, että treenaamalla pikkaamista sormin, plekulla ja edellisten yhdistelmällä, saa huomattavan määrän variaatioita "äänen alukkeesta" eri käyttötarkoituksiin ihan jopa yhdellä kitaralla. Sitä sustainia voi sitten lisätä vaikka kompuralla.
Progorava
07.05.2018 11:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://muusikoiden.net/dyn/users/134019.jpg
 
Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut
Kefiiri
07.05.2018 11:33:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein tajua miksi Juzpe aina ottaa niin raskaasti nämä ei-musiikilliset kitarapohdiskelut. Tämähän on kuitenkin kama- eikä soittopalsta.
 
Toki tavallaan ymmärrän että soittaminen on kitaratouhun idea, mutta eikö sustain-asiaa lainkaan saisi mietiskellä?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Juzpe
07.05.2018 11:35:41 (muokattu 07.05.2018 11:36:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: En oikein tajua miksi Juzpe aina ottaa niin raskaasti...
 
En mä ota tätä raskaasti, saahan sitä mietiskellä ja mietiskelen ja kokeilen itsekin erinäisiä soundeja, soittotapoja ja uusia lähestymiskulmia maanisen hullun tiedemiehen lailla. Tällä palstalla vaan kovimmat asiantuntijat ja pohdiskelijat tuppaavat olemaan niitä, joiden soittoa ei löydy nuotinkaan vertaa mistään. Se hiukan syö uskottavuutta....
Kefiiri
07.05.2018 11:38:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Tällä palstalla vaan kovimmat asiantuntijat ja pohdiskelijat tuppaavat olemaan niitä, joiden soittoa ei löydy nuotinkaan vertaa mistään. Se hiukan syö uskottavuutta....
 
Tässä käytän aina Leksa-korttia... Leo Fender ei osannut edes virittää kitaraa, mutta niin vain kehitteli oivallisia soittopelejä :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Juzpe
07.05.2018 11:41:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tässä käytän aina Leksa-korttia... Leo Fender ei osannut edes virittää kitaraa, mutta niin vain kehitteli oivallisia soittopelejä :)
 
Juu. Eikä varmasti kysynyt yhdeltäkään muusikkokaveriltaan neuvoa mihinkään.
Gary Enfield
07.05.2018 11:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko se gibsonin sustain sitten rungosta vai enemmänkin mikeistä? Muuttuuhan se fenkkukin kun siihen pistetään humpparit.
 
hallu
07.05.2018 11:48:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: En mä ota tätä raskaasti, saahan sitä mietiskellä ja mietiskelen ja kokeilen itsekin erinäisiä soundeja, soittotapoja ja uusia lähestymiskulmia maanisen hullun tiedemiehen lailla. Tällä palstalla vaan kovimmat asiantuntijat ja pohdiskelijat tuppaavat olemaan niitä, joiden soittoa ei löydy nuotinkaan vertaa mistään. Se hiukan syö uskottavuutta....
 
No minä en ole uskottavuudestani tarkka,mutta kyllä minun soittoa on ollut esillä monta kertaa ja on itseasiassa nytkin jos tuon mun profiilisivun kautta menee, niin on siellä jotain pätkiä. Nuo soundcloudin kaksi biisiä joista toinen on biisi ja tinen on tapettia, on vieläpä niin että soitan ite niissä kaiken ja toisessa biisissä laulan. Ei ne kaksisia ole enkä ole pyrkinyt minään kitarasankarina esiintymäänkään täällä. Mun mielipiteet on varmaan joskus turhan varmoja ja vaikutan varmasti omahyväiseltä, mutta se johtuu vaan mun iästä :-D. Niin ja tietenkin nuo soundinäytteet ei varmasti lisää mun uskottavuutta vaan nakertaa sitä vähäistäkin uskottavuutta :-D.
 
Mä voisin julkaista omaa kamaani enemmänkin, mutta olen totta puhuen vähän arka esittämään soittoani ja aika hitaasti olen rohjennut näytteitä esille laittaa. Mutta kirjoitan lauluja ja niitä nyt tietenkin olisi syytä esille rohkeammin laittaa. Tuossa kovaa vauhtia kokoon kuivuvassa bändiprojektissa on mun keksimää materiaalia ja nuo esituotantodemot on melkein pelkästään mun soittamia, niin jos me saadaan joskus tuo "levy" aikaiseksi niin sitä matskua varmasti ylpeänä esittelen sitten.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Kefiiri
07.05.2018 11:48:51 (muokattu 07.05.2018 11:49:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Tuleeko se gibsonin sustain sitten rungosta vai enemmänkin mikeistä? Muuttuuhan se fenkkukin kun siihen pistetään humpparit.
 
Kai me ainakin Hallun kanssa puhuttiin ihan akustisesta sustainista. Sähköiset näkökohdat ovat sitten asia erikseen.
 
Taannoin oli se hillitön ketju puiden vaikutuksesta sointiin. Tämä on selkeämpi, kun aihe on rajattu sustainiin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
07.05.2018 11:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Tuleeko se gibsonin sustain sitten rungosta vai enemmänkin mikeistä? Muuttuuhan se fenkkukin kun siihen pistetään humpparit.
 
Mä kyllä olen sitä mieltä, että mikit vaikuttaa sustainiin ehkä jopa kahdella tavalla, mutta ainakin yhdellä.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Gary Enfield
07.05.2018 11:56:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kai me ainakin Hallun kanssa puhuttiin ihan akustisesta sustainista. Sähköiset näkökohdat ovat sitten asia erikseen.
 
Taannoin oli se hillitön ketju puiden vaikutuksesta sointiin. Tämä on selkeämpi, kun aihe on rajattu sustainiin.

 
Oma hyvin rajallinen vertailumahdollisuus osoittaa stratokopion soivan hieman äänekkäämmin kylmänä kuin studio, mutta sustainissa ei mielestäni ole sanottavaa eroa.
 
hallu
07.05.2018 11:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Itseä kiinnostaa kitarakamoissa lähinnä se, että onko ne minusta käypäsia soittamiseen .......
 
No täähän se tietenkin on kaikkein tärkein juttu kaikessa.
 
Sillain ihan vinkkinä tähän, että treenaamalla pikkaamista sormin, plekulla ja edellisten yhdistelmällä, saa huomattavan määrän variaatioita "äänen alukkeesta" eri käyttötarkoituksiin ihan jopa yhdellä kitaralla. Sitä sustainia voi sitten lisätä vaikka kompuralla.
 
Tämä on kyllä aivan totta ja mitä sustainiin tulee, niin ei se mulla ole yhdessäkään kitarassa ikinä kesken loppunut :-D . Mä tykkään itse käyttää plektraa ja sormia sikinsokin ja olen kanssasi samaa mieltä. Lisäisin vielä, että pikkaamisen lisäksi mistä kohtaa pikkaa, vaikuttaa tosi paljon sointiin ja sen alukkeeseen ja lopukkeeseen ja kaikkeen.
 
Soittotekniikka ei ollut vaan tän mun postauksen ytimessä, vaan kitarat ja niiden tekniset ratkaisut ja nyt oli tarkoitus ihan Gibsoniin ja Gibsonin tekemisiin keskittyä. Mä varmaan haluan puhua tästä aiheesta siksi kun myin Gibsonini pois ja sitä aina välillä huomaan ikävöiväni. Ehkä tää on vähän tämmöistä surutyötä.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
hallu
07.05.2018 12:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täähän lähti hyvin käyntiin :-). Me ollaan pystytty jo 17 puheenvuoroa käyttämään suht neutraalisti näinkin traumaattisesta aiheesta :-).
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Kefiiri
07.05.2018 12:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Oma hyvin rajallinen vertailumahdollisuus osoittaa stratokopion soivan hieman äänekkäämmin kylmänä kuin studio, mutta sustainissa ei mielestäni ole sanottavaa eroa.
 
Juu en minäkään ole mitään kategorista eroa eri lankkukitaramallien suhteen huomannut. Mutta eihän se estä asian spekuloimista ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «