Aihe: Ukulelekoulu - oppaita aloittelijalle 1 | |
---|---|
![]() 10.10.2017 18:08:56 | |
Terve, Ukulelejumalat kertoivat että maailma olisi parempi paikka jos kaikki soittaisi ukulelea. Ymmärsin dilemman ettei ainakaan suomen kielisiä oppaita ole tarpeeksi ja yksityistunnit pahimmillaan yli 50€ kerta (aivan naurettavaa) joten tartuin tuumasta toimeen. Tervetuloa ukulelekouluun - löytyy youtubesta hakusanalla ukulelekoulu ja sinne pääsee myös linkistä: https://goo.gl/kmVcAL Olen soittanut noin 5 vuotta pääsoittimena ukulelea mutta kitaran soiton aloitin jo 5 vuotta ennen ukulelea. Ukulele on äärimmäisen kaunis soitin ja perusteet ovat todella helpot. Vaativemmassa soitossa voin luvata että kitara on kuitenkin helpompi koska ukulele rajoittuu 2 oktaaviin mutta ukulele on täysin uniikki soitin ja vielä 5 vuoden jälkeen joka kerta kun otan ukuleleni käteen niin se tunne on voittamaton ja käsissäsi on arvaamaton soitin joka tuo mukanaan joka kerta jotain uutta :) Ukulele on myös kohtuullisen halpa soitin ja halpaa ukulelea on myös mukava viedä mukanaan eivätkä pienet kolhut pahoita mieltä. Kitaran perusteet opin itse youtuben kautta ja ukuleleen taruttuani ei tarvinnut kuin teoria käydä läpi ja tietysti ukulelella on tekniikoita jotka eroavat hyvin paljon kitarasta. Minulla on myös toinen kanava youtubessa jossa soittamiani kappaleita - https://goo.gl/d9u1b3 Tulkaa ihmeessä mukaan oppimaan ja jos pidätte ideasta niin ihmeessä tykätkää ja tilatkaa kanava. Youtuben kommenteissa voi esittää toiveita mitä halutaan oppia tai kysymyksiä mikäli ette esimerkiksi löydä johonkin kappaleeseen sointuja jne yritetään kuitenkin parhaan mukaan auttaa. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse minulta oppia vaan tässä jo alla hieman apuja alkuun etten syyllisty ikävään klikkiotsikkoon :D Kannattaa opetella tulkitsemaan sointutaulukkoa. Mahtava ellei paras sointutaulukko ukulelelle löytyy osoitteesta http://www.ezfolk.com/uke/chords/ Tutustukaa alla oleviin sivustoihin joista sointuja löytää, sivustoilla näkyy myös kappaleiden sanat. Muistakaa että ukulelella pystyy soittamaan kaikki samat soinnut kuin kitarallakin eli kaikki soittokirjatkin kelpaavat. Ehkä kaikkein tärkein sivuston on google - Kun hakusanaksi kirjoitetaan kappaleen nimi ja chords sen perään niin hyvällä todennäköisyydellä löydätte etsimänne (esim. sopivasti lihava chords). Sointuja suomalaisiin kappaleisiin: http://tabinetti.com/ Huomaa myös että kaikki linkit eivät toimi joten etsi nämä kappaleet googlen kautta. Tolkuton määrä ulkomaisia sekä suomalaisia sointuja https://www.ultimate-guitar.com/ Huomatkaa että tällä sivustolla on useimmiten käytettävä hakusanaa löytääksesi kappaleen yli miljoonan eri biisien sointujen joukosta. Googlesta haettassa (esim. sopivasti lihava chords) lähes aina ensimmäinen vaihtoehto tulee tältä sivulta. Sivusto joka keskittyy pelkästään ukuleleen (ulkomaisia kappaleita): https://ukutabs.com/ sekä sivusto https://www.ukulele-tabs.com Kiitos kun luitte :) | |
![]() 12.10.2017 08:28:03 (muokattu 12.10.2017 09:29:29) | |
Kansalaisopistot tarjoavat edullisesti ukulelekursseja. Itse olin juuri ukulelen jatkokurssilla jonne oli käsittääkseni tilaa enemmänkin, 26€/5 kertaa. Pelkällä kitarapohjalla siis. Tuolta Outi Koivuniemen vetämältä kurssilta sai 15€ hintaan lisäksi 3:n kuukauden oikeuden Rockwayn koko nettiopetustarjontaan. Tälläinen on varmaan aika kiva optio, jos iltaisin yhtenä päivänä viikossa on vapaata aikaa. Kirjastosta minulla on nyt lainassa Suuri Ukulelekirja. Jossa joitakin komppeja lauluihin eri tahtilajeissa. Tuo suosittelemasi peukalo kaiken aikaa otelaudan takana ei nyt tällä hetkellä ole minulla usein/aina käytössä. Ukulele varmaan tarvitsisisi jonkun kaulahihnan tueksi, jos joitakin tumps-komppeja yms. rämpyttelee. Suosittelemasi teknsiikka tosiaan pohjaa sontuvaihdoissa siihen, että aina on joku sormi kiinni otelaudassa, eli vaatii aivan määrätynlaista tekniikkaa, kuten itse myös korostit F - G vaihdon yhteydessä. Sinullakin näytti tuo uke lepäävän joskus sylissä jalan päällä, ja joskus tuit ukea oikean käden sormilla. Ehkä em. syistä? Se ei myöskään mahdollista G-kielen peukkudemppausta, joka tarjoaa myös ukulelessa monia mielenkiintoisia sointuvaihtoehtoja rämpytykseen. Akustisessa kitarassahan tämä on ihan perustekniikka. Meillä kaikilla ei keskisormi tai nimetön taivu kuten sinulla. Esim. E duurin voi soittaa myös 1x02 otteella. Siinä etusormi painaa samanaikaisesti G kieltä ja demppaa C-kielen. Ja peukalodempauksella isosormiset voivat soittaa esim. myös x442 otteella. Tai D duurisoinnun x220 otteella. Tosiaan kuten sanoit, kaikki laulukirjat (esim. Kultainen Laulukirja), joissa soinnut on kirjoitettu muodossa C, Am G7 jne. sopivat ukelle erinomaisesti, koska sillä voi soittaa kaikista sävellajeista käytännössä kaikki soinnut. Joten mitään erityistä tarvetta ukulelelle kirjoitetuista laulukirjoista/nettimateriaaleista ei siinä mielessä ole. Sointuoppaista suosittelen https://ukebuddy.com/ukulele-chords ja sitten tuosta saa myös lisää sointuja joita voi käyttää erityistapauksissa: https://ukuchords.com/ Jälkimmäisessä on nelisoinnuissa jätetty usein kvintti tai juuri pois, joten pientä varovaisuutta... Tuo sinun suosittelemasi on liian suppea, jotta se esim. Kultaisen Laulukirjan sointuoppaaksi kaikkeen riittäisi. | |
![]() 12.10.2017 11:05:12 (muokattu 12.10.2017 13:21:18) | |
Jarmo_S: Kansalaisopistot tarjoavat edullisesti ukulelekursseja. Itse olin juuri ukulelen jatkokurssilla jonne oli käsittääkseni tilaa enemmänkin, 26€/5 kertaa. Pelkällä kitarapohjalla siis. -- Huom. EN laittanut koko ylläolevaa tekstiä tähän - vastaus alla-- Kiitos kommentista Jarmo. Varmasti ukulelekursseja löytyy halvemmallakin ja oppeja voi saada joka suunnasta mutta oma lähtökohtani on kuitenkin se että itse opin mitään maksamatta suoraan kotisohvalta sekä kitaran että ukulelen. Peukalon pitäminen otelaudan takana on minusta aika kriittinen asia ettei se käsi pääse väsymään ja muistan alkuaikoina itse kokeneeni varsinkin kitaralla suuremmoista tuskaa koska peukku ei ollut siellä missä sen piti olla. Ukulele eroaa tosiaan huomattavasti kitarasta koska ukulele vaatii tasapainottelua kevyen kantensa vuoksi. Hihna helpottaa ukulelen pysymistä paikoillaan ja voi käyttää myös istuttaessa mutta hyvän hihnan löytäminen on vaikeaa enkä haluaisi tehdä soittimeen lisää reikiä itse. Itse harjoittelin soittamaan ilman hihnaa ja hommasin vasta siinä vaiheessa kun halusin soittaa seisaaltaan. Itse tilasin uke thong hihnan jenkkien ebaysta (toimituskulut enemmän kuin hihna). Hihna näkyy käytännössä videollani Täällä pohjan tähden alla: https://www.youtube.com/watch?v=HJLRmV9vcKM Tosiaan ukulelen pitäminen käsissä ei ollut aina helppoa ja vaati tasapainottelua. Siihen kuitenkin tottui ja siihen oppi ja nykyään ei sitäkään tarvitse miettiä. Lähtökohtana kuitenkin sointuihin lähden siitä että jokainen ne pystyy oppimaan niin kuin ne on tarkoitettu soitettavan ja ukulelella niin että jokainen kieli soi. Monelle voi tulla yllätyksenä että jotkin ukulelen soinnut on vaikeampia kuin kitaralla ja vaatii harjoittelua, usein syynä pieni otelauta ja lähennä toisiaan olevat kielet. Kun on opittu soittamaan soinnut kerran oikein niin tämän jälkeen niitä voidaan tarvittaessa muokata eri tilanteissa. Pointtina myös se että jos ikinä soitat toisen henkilön kanssa jolla mikä tahansa soitin niin teillä on jo molemmilla yhteinen kieli sointuihin. En alkuun edes mainitse 7 tai 5 sointuja (E7 = 1202) koska jos näet nuottikirjassa E7 soinnun niin ukulella voit 99% varmuudella käyttää normaalia E sointua kun taas E soinnun kohdalla et E7 sointua välttämättä voikaan käyttää. Sointuoppaana tabinetti ja ultimate guitar sekä tuo ezfolkin sointutaulukko ovat omalla kohdalla tarjonneet lähes kaiken tarvittavan. Nykyään tarvitsen niitä harvoin mutta alkuun olivat välttämättömät apuvälineet. | |
![]() 13.10.2017 20:17:38 (muokattu 15.10.2017 17:22:20) | |
pasanen: Kiitos kommentista Jarmo. Peukalon pitäminen otelaudan takana on minusta aika kriittinen asia ettei se käsi pääse väsymään ja muistan alkuaikoina itse kokeneeni varsinkin kitaralla suuremmoista tuskaa koska peukku ei ollut siellä missä sen piti olla. Ukulele eroaa tosiaan huomattavasti kitarasta koska ukulele vaatii tasapainottelua kevyen kantensa vuoksi. Hihna helpottaa ukulelen pysymistä paikoillaan ja voi käyttää myös istuttaessa mutta hyvän hihnan löytäminen on vaikeaa enkä haluaisi tehdä soittimeen lisää reikiä itse. Itse harjoittelin soittamaan ilman hihnaa ja hommasin vasta siinä vaiheessa kun halusin soittaa seisaaltaan. Lähtökohtana kuitenkin sointuihin lähden siitä että jokainen ne pystyy oppimaan niin kuin ne on tarkoitettu soitettavan ja ukulelella niin että jokainen kieli soi. Monelle voi tulla yllätyksenä että jotkin ukulelen soinnut on vaikeampia kuin kitaralla ja vaatii harjoittelua, usein syynä pieni otelauta ja lähennä toisiaan olevat kielet. Kun on opittu soittamaan soinnut kerran oikein niin tämän jälkeen niitä voidaan tarvittaessa muokata eri tilanteissa. Pointtina myös se että jos ikinä soitat toisen henkilön kanssa jolla mikä tahansa soitin niin teillä on jo molemmilla yhteinen kieli sointuihin. Tuo peukalon pitäminen piilossa otelaudan takana, kun ukulele on monille vain se instrumentti jolla lauluansa säestää, tekee siitä minusta liian vaikeaa, tuntuu aivan liian vaikealta ohjeelta, todellakin. Itsellä on klassisen kitaran pohjalta toki tuo tekniikka sieltä hallinnassa, jotenkin. Mutta se on aivan eri tekniikka kuin ukella. Ei klasarilla pidetä soitinta vasemmalla kädellä. Kun katsoin sinun soittamistasi ja myös kun olen katsonut monen muun kaltaisesi ukulelelen näppäilytekniikalla sooloja soittavan, niin siinä käy aina mielessä että milloin tuo soittaja sen uken kaulan vahingossa tiputtaa ;) Kuitenkaan en ole sitä mitenkään tuomitsemassa. Mainitsemallani kurssilla kysyin vierustoverilta joka piti sitä niin, ja hän sanoi syyksi pitkät sormensa. Ja toki se varmaan on hyvä jos johonkin uku virtuositeettiin pyrkii. Minulla sormet riittävät ilman takaisin taivutettuja barreja (joihin sormeni eivät taivu) ja myös ilman noita mainitsemiani peukkudemppauksia. Enkä niitä käytä. Mutta uke on monlla rämpytyssoitin, ja siina ei haittaa jos tarvitsee noita peukkudemppauksia. Jos testaat, niin et varmaan suurta eroa huomaa äänessä onko siinä kolme kieltä vai kaikki neljä? Äänen tuplaus ei ukulelen soundiin juuri mitään vaikuta. Puhun nyt kaiken aikaa re-entrant normaalista virityksestä. En mistään low G:stä. Teräskielisellä kitaralla ja sen normaalilla rämpytys tai hienommin harjaustekniikalla tuo peukalodemppaus kuuluu asiaan. Ukulele laulujen säestykseen on minusta sitä lähempänä kuin klassista kitaraa ja sen tekniikkaa. Joten siihen mielestäni peukaloa ei tervitse otelaudan takana pitää. Joten olen hieman eri mieltä tuon suosittelemasi tekniikan tarpeellisuudesta. Toki varmaan kehittyessäni pidemmälle en sano etten sitä myös opettelisi. Lueskelin juuri ukuleleunderground sivuston keskustelua asiasta ja katsoin seuraavan videon. Se on tosin englanninkielinen, mutta varmasti siitä saa hieman puutteellisellakin kielitaidolla jotakin irti: https://www.youtube.com/watch?v=wPQK5XOZVdI | |
![]() 05.05.2018 21:30:07 (muokattu 05.05.2018 21:30:40) | |
Youtubessa on paljon opetusvideoita aloittelijoille -ja vähän pidemmällekin ehtineille. "Ukulele tutorial" -käskyllä löytyy, tässä esimerkki sieltä helpommasta päästä. Melko suloinen opettajakin on! https://www.youtube.com/watch?v=II8VlF1nAXA Pirä musta kiinni, jotten mä revi rahojani! | |
![]() 09.05.2018 20:32:07 | |
Moikka Minulla on baritoniukulele jossa viritys DGBE. Haluasin siihen GCEA virityksen. Menee ilmeisesti kielten vaihtoon kaksi ylintä kieltä soittajan silmistä katsottuna? Tuleeko tästä ukulelestä sillon sopraano ääniala? Onko tässä tapauksessa C kielei oltava paksumpi kuin G kieli? Markku | |
![]() 10.05.2018 13:41:36 (muokattu 10.05.2018 14:28:27) | |
Eiköhän se jotenkin niin mene, että sopraanon skaalalle C6 (GCEA) on melko matala ja D6 viritys ehkä parempi. Itse käytän sopraanossa kuitenkn C6 viritystä. Se lienee melko optimaalinen konserttiskaalalle. Monet sitten jo virittävät tenorin B6 tai Bb6 vireeseen. Siis alemmaksi. Varmaan tai ehkä löytyy kieliä jotka ovar riittävän ohuita ja kestävät baritonillekin noin korkean virityksen. Itse kyllä hankkisin uuden uken tuohon viritykseen ja ehdottomasti pitäisin baritonin G6 vireessä ;) | |
![]() 17.05.2018 23:35:24 | |
Suuri ukulelekirja oli kirjastosta lainassa ja kivahan se oli, mutta jäin kaipaamaan jotain muutakin kuin säestysjuttuja... Itselläni on klassinen tausta ja kitaraa olen soittanut, mutta naisihmisenä mun vasen käsi ei millään meinaa riittää... ei ole tarpeeksi voimaa eikä ulottuvuutta. Ukulele on sopinut mulle paremmin! Mulla on sopraano ja tenori, joilla soitan renessanssi-, barokki- ja kelttimusaa. Netistä olen etsiskellyt nuotteja. Olis kiva tietää, onko muitakin jotka harrastaa samaa! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)