Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minkälainen videokamera kannatta ostaa?
1
morfin_mafer
05.05.2018 19:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälainen videokamera kannatta ostaa? Sillä minulla on nyt vain sellainen perusvideokamera joka on mallitaan Sony HDR-CX405 Handycam. Ja hyvää siinä on GoPro HERO6 Black -kameraan verrattuna (jonka myin pois) se, että siihen mahtuu Full HD -kuvaa n. 10 tuntia kun GoProhon vain 4 tuntia ja että akkukesto on useita tunteja pidempi. Mutta kuvalaatu ei ole ole niin hyvä kuin tuossa GoProssa.
 
Mutta ajattelin ostaa paremman kameran. Eli kannattaako minun ostaa n. 2000 € ammattikäyttöön tarkoitettu kamera vai 1000 € kamera? Erona noissa on se, että tuolla 2000 € kameralla voi kuvata vain Full HD -kuvaa kun taas tuolla 1000 € kameralla 4K-kuvaa. Mutta tuossa 2000 € kamerassa on käsisäätöinen tarkennus ja XRL-sisäänmenoja mikrofooneille ja/tai linelle 2 kpl ja kamerassa on melkoisessti enemmän manuaalisia säätöjä.
 
Antti1
05.05.2018 19:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrotko ensin vähän tarkemmin mitä sä kuvaat, minkälaisissa olosuhteissa ja onko jotain vaatimuksia ominaisuuksista. Toi 1080p vs 4K nyt ei ole kovin korkealla ainakaan oman mielenkiintoni listalla, vaikka ihan työkseni kuvaan kaikenlaista.
morfin_mafer
05.05.2018 20:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kerrotko ensin vähän tarkemmin mitä sä kuvaat, minkälaisissa olosuhteissa ja onko jotain vaatimuksia ominaisuuksista. Toi 1080p vs 4K nyt ei ole kovin korkealla ainakaan oman mielenkiintoni listalla, vaikka ihan työkseni kuvaan kaikenlaista.
 
Tarkoitus on kuvata DJ-keikkoja pimeässä jossa diskovalot pyörii ja savukoneet pauhaa savua ihan näiden DJ-hommien markkinointimielessä.
 
Tärkeintä ei ole se, että saa 4K-videota, koska videot tulee Youtubeen vaan lähinnä se että kamera ei tarkentele ihan omiaan mitkä yleensä diskovalot aiheuttaa huonoissa kameroissa. Eli siis esim. toi mun Handycami saattaa kirrakaiden 1000 milliwatin lasereiden pyöriessä taustalla tarkentaa automaattitarkeenuksella kuvan mutamaksi sekunniksi epätarkaksi satunneisesti.
 
Antti1
06.05.2018 01:01:57 (muokattu 06.05.2018 01:04:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

morfin_mafer: Tarkoitus on kuvata DJ-keikkoja pimeässä jossa diskovalot pyörii ja savukoneet pauhaa savua ihan näiden DJ-hommien markkinointimielessä.
 
Kuvaatko sä itse liikkuvalla kameralla, vai onko se kiinteästi jalustalla, niiden yhdistelmää, tai jotain muuta? Sinänsä mun henkilökohtainen mielipide on liikkuviinkin tollaisessa tyylissä, että ilman runkovakaajaa vaikka pelkällä niskaremmillä tekee juuri sopivan tyylistä kuvaa. Runkovakaajalla sit melko vakaatakin parhaimmillaan. Pelkkä jalustalla jökötys taas on perin tylsää settiä, eikä oikein sovi siihen aiheeseen noin kerronnallisessa mielessä.
 
Tärkeintä ei ole se, että saa 4K-videota, koska videot tulee Youtubeen vaan lähinnä se että kamera ei tarkentele ihan omiaan mitkä yleensä diskovalot aiheuttaa huonoissa kameroissa.
 
Mitä tulee hämärässä kuvaamiseen, niin unohda automaatti ja käytä aina manuaalitarkennusta. Jos on pakko käyttää automaattia jostain syystä, niin kertatarkennus haluttuun kohteeseen ja sit rec. Jatkuva automaattitarkennus on videokuvaajan pahin vihollinen noissa. Tämä sit asettaakin mun mielestä sellaisen vaatimuksen, että tarvitset hyvin manuaalitarkennukseen sopivan objektiivin ja se rajaa paljon kalustoa pois.
 
Eli siis esim. toi mun Handycami saattaa kirrakaiden 1000 milliwatin lasereiden pyöriessä taustalla tarkentaa automaattitarkeenuksella kuvan mutamaksi sekunniksi epätarkaksi satunneisesti.
 
Tähän ajatus vielä: onko muutamalla sekunnilla väliä? Kukaan ei jaksa katsoa kokonaan tuollaista keikkaa yhdellä automaattitarkenteisella kameralla taltioituna. Mun mielestä on parempi tehdä sellainen tiukka pläjäys koko iltaman tapahtumista ja koostaa se lyhyehköksi nipuksi, mutta tietty sillä on vähän eri tarkoitus kuin koko keikan taltioinnilla. Mielenkiintoisesti toteutettu koko keikan taltiointi vaan vaatii paljon enemmän kalustoa ja henkilöitä, koosteen/fiilispätkän tekee yksinäänkin hyvin.
 
Mainitsit myös tosta audiosta. Jos ja kun sä haluat sen DJ:n setin talteen, niin yksinkertaisempi ratkaisu olisi ostaa pari piuhaa, muutama yleisin adapteri ja stereonauhuri. Otat lähdön DJ:n kamoista siihen, eikä tarvitse miettiä kameran sijaintia suhteessa muihin romppeisiin. Haasteena sit tietty synkkaaminen jälkityöstössä, jos sitä haluaa harrastaa. Enemmän romua toki on aina myös suurempi epäonnistumisen mahdollisuus: paristot, muistikortit, johdot, käyttövirheet, unohdukset jne.
 
Kaikenkaikkiaan toi hämärässä kuvaaminen on tässä ehkä se ydinpointti ja samalla suurin haaste kaluston suhteen. Hyvää halutessa käy kalliiksi väkisinkin. Jos touhuat käsivaralla koostepätkää, niin joku Sony A6500, valovoimainen manuaaliobjektiivi ja läjä vara-akkuja on melko hyvä lähtökohta. A7SII, A7III ja Panasonic GH5s tietty vielä parempia pimeässä. A6300 sekin ihan ok ei-logaritmisilla profiileilla, käytettynä lähtee edukkaasti. Jos taas aiot taltioida koko keikan, niin tarvitset joko paljon järeämpää akkukalustoa noihin Sonyn kameroihin, tai sit verkkovirtaa. Tuotantokameran tyyppiset sopivat siihen staattiseen taltiointiin paljon paremmin, mutta menetät aika paljon kohinankestossa pienen kennon vuoksi. Niillä maksat paljon ominaisuuksista, jotka eivät liity suoranaisesti kuvanlaatuun.
 
Halvin tapa hyvään 4K-kuvaan käsiksi pääsemiseksi on oikeastaan Panasonic G7 ja siihen valovoimaista lasia. Joko niitä omia f1.7 objektiiveja, jotain SMC Takumar f1.4 kaltaista vaikka vielä polttovälinlyhentimellä, tai modernimpaa valovoimaista lasia vaikka Sigmalta. Viltrox EF-M2 ja Sigma 18-35 f1.8 (Canon versiona) on aika pomminvarma yhdistelmä vähän laajempaa kuvaa kaivatessa. Automaattitarkennus sit on kyl ihan perseestä millä tahansa objektiivilla ja verkkovirtaan ton saa akun tilalle kytkettävällä adapterilla. Äänenlaatu mikkiliitännässä ihan ok järkkäriksi, mutta valitsisin ehkä jonkun toisen tavan taltioida ääntä.
 
Sit on viisikymmentä muutakin ehdotusta, mutta anna vielä vähän enempi ajatuksia siitä mitä sä tarvitset ja miten meinaat kuvata. Mitä niiden sun em. vaihtoehtojen tarkat merkit ja mallit ovat? Onko sulla jotain aiempia tekeleitä nähtävillä, tai jotain esimerkkijuttuja, jonka tyylisiä haluaisit kuvata?
morfin_mafer
06.05.2018 18:42:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kuvaan joko omalla kädellä liikkuvalla kameralla tai sitten jalustalta tai että joku muu kuvaa pitäen kameraa mm. olkapällä.
 
Ja tässä yksi tekeleeni, joka ei ole keikalta koska minulla keikkaputki alkaa vasta tämän kuun 25. päivä Turussa Rave-bileissä. Olen siis Techno DJ ja yleensä kaikkalla soitan vain tunnin muiden DJ:n lisäksi:
https://www.youtube.com/watch?v=M0pabMJHOOE
 
Ja tässä muiden alan DJ:n settejä videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=iozfIRB34gM
https://www.youtube.com/watch?v=-kHRtEEmPSo
https://www.youtube.com/watch?v=eIG13J1WHs4
 
Sitten olin ajatellut ostaa tämän videokameran:
https://www.rajalacamera.fi/canon-xa30-videokamera.html
 
Antti1
06.05.2018 20:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo'o, joo'o. Hankala homma. Noissa livejutuissa mun mielestä on sellainen ikävä puoli, että tiettyyn rajaan saakka määrä korvaa laadun. Sitä yhtä ainoata kuvakulmaa on todella tylsää katsoa koko tunnin verran, tietty ainoastaan mun mielipiteeni. Tollaiseen omatoimikuvailuun mä melkein ostaisin isomman nipun niita action-kameroita tms. kuin yhden kalliimman tuotantokameran. Pimeässä kuvatessa kuvanlaadussakaan ei välttämättä ole näissä hintaluokissa vielä kovinkaan suurta eroa noiden kalliimpien eduksi, mutta muilla ominaisuuksilla ne tietty pesee noi pikkupurkit 6-0.
 
Mikä sulle merkitsee eniten: kuvanlaatu, käytettävyys esim. liitäntöjen osalta, kompaktius, kuvakulmien määrä, joku muu? Kuvakulmia, helppoutta ja kompaktiutta saa ostamalla monta halpaa pikkukameraa, kuvanlaatua saa järkkäreillä ja käytettävyyttä saa tuotantokameroilla. Kaikki ei oikein yhdisty missään, varsinkaan tässä hintaluokassa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «