Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha silent piano
1
pompula5
22.02.2018 16:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! 22.2.2018
 
Hyvät musiikin ystävät. Onko eroa Yamaha U1-, U3- ja B-silent pianon äänillä? Siis kannattaako kerrostaloon korvakuulokkeilla silent-pianoa soittaessa hankkia kalliimpaa pianoa, jos ääni tulee digitaalisesti.
 
Onko eroa vanhalla 1980-luvun Yamaha U silent pianolla ja uudemmalla esim. 1990-luvun Yamaha U silent pianolla? esim. kolkuttaako vanhan pianon koskettimet enemmän kuin uudet (digipianoahan soittelen iltamyöhälläkin), ettei naapurit häiriintyisi.
 
Minulla on kerrostalossa yli 20 vuotta ollut käytössä digitaalipiano, hieno peli edelleen. Se on edelleen parempi kuin esim. Rolandin 5000 e hintainen digiflyygeli, jota kokeilin tässä viikonloppuna. Kesämökillämme on käytössä akustinen piano, joka on ääneltään ja kosketukseltaan aivan verraton soittaa.
 
Minua kiinnostaisi hankkia lisäksi kosketukseltaan akustista pianoa lähempänä oleva soitin kerrostaloon, koska digipianon kosketus ei vastaa akustista. Siksi kysyn teiltä onko Yamaha U silent käypä peli soittaa. Vai onko teillä muita suosituksia.
 
Kuinkahan paljon kuormitusta kestää kerrostalon lattia. Akustiset painaa 250 kg.
 
outoniemi
24.02.2018 13:47:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pompula5: Hei! 22.2.2018
 
Hyvät musiikin ystävät. Onko eroa Yamaha U1-, U3- ja B-silent pianon äänillä? Siis kannattaako kerrostaloon korvakuulokkeilla silent-pianoa soittaessa hankkia kalliimpaa pianoa, jos ääni tulee digitaalisesti.
 
Onko eroa vanhalla 1980-luvun Yamaha U silent pianolla ja uudemmalla esim. 1990-luvun Yamaha U silent pianolla? esim. kolkuttaako vanhan pianon koskettimet enemmän kuin uudet (digipianoahan soittelen iltamyöhälläkin), ettei naapurit häiriintyisi.
 
Minulla on kerrostalossa yli 20 vuotta ollut käytössä digitaalipiano, hieno peli edelleen. Se on edelleen parempi kuin esim. Rolandin 5000 e hintainen digiflyygeli, jota kokeilin tässä viikonloppuna. Kesämökillämme on käytössä akustinen piano, joka on ääneltään ja kosketukseltaan aivan verraton soittaa.
 
Minua kiinnostaisi hankkia lisäksi kosketukseltaan akustista pianoa lähempänä oleva soitin kerrostaloon, koska digipianon kosketus ei vastaa akustista. Siksi kysyn teiltä onko Yamaha U silent käypä peli soittaa. Vai onko teillä muita suosituksia.
 
Kuinkahan paljon kuormitusta kestää kerrostalon lattia. Akustiset painaa 250 kg.

 
Ensinnäkin jos on normaali kerrostalo, niin lattia kestää kyllä.
 
Silent tekniikka on kehittynyt kuten digitaalipianotkin eli digitaalisissa äänissä on eroa. Sen sijaan en tiedä onko mitään merkittävää eroa saman ikäisen kalliimman tai halvemman välillä, samoja sampleja varmaan käyttävät. Ero malleissa on siellä akustisella puolella.
 
Hyvän uudemman digipianon kosketus vastaa kyllä riittävän hyvin akustista (tosin flyygeliä), ero akustisen soittamiseen tulee ihan muusta (eli siitä, että akustisen pianon ääni toimii eri tavalla).
 
Minulla on U1 silent eikä kosketus ei ole samanlainen kuin vastaavan hyvin säädetyn pianon ilman silentia eikä samanlainen soitettuna kuulokkeilla kuin ilman. Eli itse en sijoittaisi siihen pelkän kosketuksen takia, jos en aikoisi soittaa akustisesti. Ja jos aikoo niin suosittelen testaamaan kunnolla ensin kosketusta ja dynamiikkaa verrattuna ei-silent malliin. Ja kyllähän koskettimista jonkin verran ääntäkin kuuluu, mutta ei nyt sentään niin paljon ettei voisi yöllä naapureiden puolesta soittaa. Oma on alle 10 vuotta vanha. Voisin kyllä myydä pois :)
 
apply
08.03.2018 13:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pompula5: Hei! 22.2.2018
 
Hyvät musiikin ystävät. Onko eroa Yamaha U1-, U3- ja B-silent pianon äänillä? Siis kannattaako kerrostaloon korvakuulokkeilla silent-pianoa soittaessa hankkia kalliimpaa pianoa, jos ääni tulee digitaalisesti.
 
Onko eroa vanhalla 1980-luvun Yamaha U silent pianolla ja uudemmalla esim. 1990-luvun Yamaha U silent pianolla? esim. kolkuttaako vanhan pianon koskettimet enemmän kuin uudet (digipianoahan soittelen iltamyöhälläkin), ettei naapurit häiriintyisi.
 
Minulla on kerrostalossa yli 20 vuotta ollut käytössä digitaalipiano, hieno peli edelleen. Se on edelleen parempi kuin esim. Rolandin 5000 e hintainen digiflyygeli, jota kokeilin tässä viikonloppuna. Kesämökillämme on käytössä akustinen piano, joka on ääneltään ja kosketukseltaan aivan verraton soittaa.
 
Minua kiinnostaisi hankkia lisäksi kosketukseltaan akustista pianoa lähempänä oleva soitin kerrostaloon, koska digipianon kosketus ei vastaa akustista. Siksi kysyn teiltä onko Yamaha U silent käypä peli soittaa. Vai onko teillä muita suosituksia.
 
Kuinkahan paljon kuormitusta kestää kerrostalon lattia. Akustiset painaa 250 kg.

 
Minulla on U1-silent 90-luvun puolelta. Silent toimii siinä siten, että pedaalilla siirtyy kumipintainen kisko vasaroiden varsien kohdalla, jolloin ne osuvat siihen hieman ennen kieliä. En ymmärrä miten tuo voisi vaikuttaa millään tavalla soittotuntumaan akustisesti. Sen sijaan toki tuo kumi tuntuu hieman erilaiselta kuin kielet ja pieni tumpsahdus siitä kuuluu. Piano on minulla naapurin seinää vasten ja hän on kyllä kertonut (ihan hyvässä hengessä), että myös silentilla soitettaessa vaimea naputus kuuluu, jos on muuten täysin hiljaista. Mutta tämä onkin vanha puutalo, jossa on todella heikko äänieristys.
 
Soitin pari vuotta sitten liikkeessä uutta YU1S -pianoa, jossa on ilmeisesti vielä hieman normaalia parempi moduuli ja kyllähän se paljon paremmalta kuulosti kuulokkeilla kuin tämä 10 vuotta vanhempi malli. Eli noissa moduleissa on varmasti tapahtunut kehitystä.
 
Tällä minun pianollani kyllä harjoittelee ihan hyvin kuulokkeilla, mutta soittaminen on erilaista kuin akustisesti, koska se nyt vaan kuulostaa erilaiselta. Pedaalia täytyy käyttää aivan eri tavalla. Lähes kaikissa digivehkeissä tulee käytettyä paljon enemmän voimaa, koska akustisesti ääni jotenkin muodostuu paljon vähemmällä. Päinvastoin, joutuu harjoittelemaan hiljaa soittamista.
 
U1 on akustisena soittimena mahtava piano. Uudet Yamahan silentit ovat erinomaisen kuulosia, mutta kyllä se taitaa olla niin, että oli minkälainen silent hyvänsä niin aina sitä mielummin akustisesti soitttaisi.
 
Tuosta kuormituksesta sen verran, että lattiarakenne kyllä kestää, mutta pintamateriaalit ei välttämättä. Muovimattoon pianon pikkuiset renkaat uppoaa kuin veitsi voihin ja parkettikin voi olla kovilla. Alusläpyskät kannattaa ainakin laittaa renkaiden alle ja siirrellä vain nostamalla.
 
pompula5
25.04.2018 17:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin kokeilemassa akustista Yamaha U1 pianoa ja Yamaha B-silent pianoa. B-silent on raskaampi soittaa kuin U-sarja. B-sarja antaa sormille työtä samalla tavalla kuin saksalaiset pianot, tai Fazer-pianot, se on hieno piano. Yamaha Silent piano on kosketukseltaan ja ääneltään loistava soitin.
 
Kokeilin myös Yamaha N1 AvantGrand sähköpianoa. Kosketukseltaan se oli kevyempi, vastasi perus Yamaha U-pianoa. Yläkoskettimista muutama oli löysiä, mikä häiritsi hiukan. On hienoa, että silent-pianoissa on mahdollista säätää myös äänen voimakkuutta.
 
Minua jäi askarruttamaan se, että onko silent-äänet samanlaiset B- ja U-sarjan pianoissa? Kokeilin vielä Yamaha NU1 mallia, se ei mielestäni vedä vertoja B-silent pianolle. Minkälaisia ajatuksia teillä muilla on.
 
baron
27.04.2018 17:32:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pompula5: Hei! 22.2.2018
 
HKuinkahan paljon kuormitusta kestää kerrostalon lattia. Akustiset painaa 250 kg.

 
Mulla on kerrostalossa Yamaha C3 silent flyygeli. Paino 450 kg. Asun ylimmässä eli viidennessä kerroksessa. Toistaiseksi ei ole lattia painunut!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pompula5
10.07.2018 16:20:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei taasen!
 
Ostin itselleni Yamaha U1 pianon. Siihen tulisi jälkiasentaa Silent mekanismi. Onko teillä niistä kokemuksia?
 
willberthos
01.07.2019 14:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pompula5: Hei taasen!
 
Ostin itselleni Yamaha U1 pianon. Siihen tulisi jälkiasentaa Silent mekanismi. Onko teillä niistä kokemuksia?

 
Saitkohan asennettua Silent mekanismin? Miten on pelittänyt ja suosittelisitko?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «