Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Audion kytkeminen vanhaan lankapuhelimeen
1
Klezberg
21.04.2018 19:31:29 (muokattu 21.04.2018 19:34:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta miten parhaiten kytkeä linjatasoinen audio vanhaan lankapuhelimeen niin että ääni kuuluu luurista. Muita vaatimuksia ei ole. Sikäli kuin ymmärrän, periaatteessa jo linjaan kytketty audio menee muuntajan kautta sinne kuulokkeelle, kun luuri on nostettu, tasoissa ja impedansseissa voi sitten olla häikkää.
 
Kytkennät, joita löydän netistä, ovat enimmäkseen sitä varten että puhelinlinja (eikä -kone) kytketään johonkin audiolaitteeseen, missä sitten tarvitaan linjamuuntaja sun muuta.
 
Voin toki kajota puhelimen sisuskaluihin niin että pelkästään kuuloke on kytkettynä, mutta mietin tässä mahtaako se olla tarpeen.
 
PS. sorry, unohdin että täällä on tuo jelppikerho, tämä toki olisi sopinut sinne.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
efinque
23.04.2018 09:36:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. jos kyseessä on se 3-nastainen seinäliitin johon tulee puhelimesta RJ11 (tai RJ45) niin sieltä pitäisi pystyä haarukoimaan yleismittarin kanssa luurin kaiutinelementtiin tuleva johdotus, värikoodit taitaa olla siinä liitinpäässä punainen-vihreä.
 
Nyt on vähän hämärän peitossa että miksi kukaan moisen modauksen haluaisi tehdä, itse olen joskus tehnyt DJ-monokuulokkeen vanhasta lankapuhelimen luurista, tällöin riitti kun irroitti luurin siitä valintayksiköstä ja kolvasi siihen liittimen.
 
Puhelimen sisällähän ei kovin kummoista elektroniikkaa ole, se että meneekö se signaali sieltä läpi on toinen juttu.
 
Klezberg
23.04.2018 10:26:26 (muokattu 23.04.2018 10:27:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efinque: Hmm.. jos kyseessä on se 3-nastainen seinäliitin johon tulee puhelimesta RJ11 (tai RJ45) niin sieltä pitäisi pystyä haarukoimaan yleismittarin kanssa luurin kaiutinelementtiin tuleva johdotus, värikoodit taitaa olla siinä liitinpäässä punainen-vihreä.
 
Nyt on vähän hämärän peitossa että miksi kukaan moisen modauksen haluaisi tehdä, itse olen joskus tehnyt DJ-monokuulokkeen vanhasta lankapuhelimen luurista, tällöin riitti kun irroitti luurin siitä valintayksiköstä ja kolvasi siihen liittimen.
 
Puhelimen sisällähän ei kovin kummoista elektroniikkaa ole, se että meneekö se signaali sieltä läpi on toinen juttu.

 
Joo, näin olen itsekin pähkäillyt, tiedän kyllä mitä siellä on sisällä, mutta ei ole vielä itse puhelinkonetta jolla pääsisi kokeilemaan. Kyllähän signaalin pitäisi mennä siitä läpi kun se puhelinkäytössäkin menee, tasot yms voivat toki aiheuttaa hämminkiä. Mitäs tässä, semmoinen pieni installaatio jossa on mukana lankapuhelin, josta kuuluu ääntä jos sattuu luurin nostamaan. Jos nyt edes nuoremmat edes tajuavat nostaa sen luurin korvalle.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
efinque
23.04.2018 11:47:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Joo, näin olen itsekin pähkäillyt, tiedän kyllä mitä siellä on sisällä, mutta ei ole vielä itse puhelinkonetta jolla pääsisi kokeilemaan. Kyllähän signaalin pitäisi mennä siitä läpi kun se puhelinkäytössäkin menee, tasot yms voivat toki aiheuttaa hämminkiä. Mitäs tässä, semmoinen pieni installaatio jossa on mukana lankapuhelin, josta kuuluu ääntä jos sattuu luurin nostamaan. Jos nyt edes nuoremmat edes tajuavat nostaa sen luurin korvalle.
 
Kyseessä on siis jonkinlainen radiolähetystä yms varten tarvittava viritelmä?
 
Puhelinhybridi olisi kai siinä tapauksessa paras vaihtoehto.
 
Sax-pappa
23.04.2018 12:26:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti oiken testata tätä. Kytkin pientaajuusgeneraattorin puhelipistokkeen kahteen lähellä toisiaan olevaan nastaan ja hyvin kuului. Siis todella wanha musta bakeliittipuhelin.
 
Klezberg
23.04.2018 14:31:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efinque: Kyseessä on siis jonkinlainen radiolähetystä yms varten tarvittava viritelmä?
 
Puhelinhybridi olisi kai siinä tapauksessa paras vaihtoehto.

 
Ei kun ihan pöydällä oleva puhelin, johon syötetään ääntä niin että kuuluu luurista kun sen nostaa korvalle.
 
Sax-papalle kiitos, odottelen tässä puhelinkonetta että pääsen itse testaamaan. Kaikkea romua on tullut säästettyä mutta ei lankapuhelinta.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Klezberg
25.04.2018 10:50:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja hyvin tosiaan toimii, tein välijohdon 3.5 mm plugista ja kolminapaisesta puhelinrasiasta. Taso riittää ja äänikin kuulostaa ...aidolta. Aika jännäkin kokemus kuunnella juttua puhelimen luurista aika pitkän ajan jälkeen.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «