Aihe: Wet-dry systeemit | |
---|
|
Onko joku testaillut wet-dry hommaa fender tyyppisessä vahvistimessa jossa kaksi inputtia, siis miksei marsussakin? Mutta siis siten että käytössä yksi vahvistin perinteisen kahden sijaan. Eli modulaatiot ja dilsat ja reverbit toiseen inputtiin ja säröt toiseen. Tekis mieli kokeilla, mut kannattaako tähän lähteä..? |
|
En ole kokeillut, mutta tuloksena on melkoisella varmuudella vaihevirhettä. Koko wet/dry -homman idea on, että kuiva ja efektoitu signaali tulee eri kaiuttimista. Kuvailemassasi viritelmässä näin ei tapahdu. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
|
mopar: Onko joku testaillut wet-dry hommaa fender tyyppisessä vahvistimessa jossa kaksi inputtia, siis miksei marsussakin? Mutta siis siten että käytössä yksi vahvistin perinteisen kahden sijaan. Eli modulaatiot ja dilsat ja reverbit toiseen inputtiin ja säröt toiseen. Tekis mieli kokeilla, mut kannattaako tähän lähteä..? toimii hyvin fenderin vahvitimissa missä ei ole reverbiä, esim bandmaster tms. reverbillisissä se reverb kanava on puoli aaltoa myöhemmässä joten tulee puolen aallon vaihevirhe, kun siinä on yksi putken puolikas enemmän signaalitiellä. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
|
aristoteles666: toimii hyvin fenderin vahvitimissa missä ei ole reverbiä, esim bandmaster tms. reverbillisissä se reverb kanava on puoli aaltoa myöhemmässä joten tulee puolen aallon vaihevirhe, kun siinä on yksi putken puolikas enemmän signaalitiellä. Onko tämä korjattavissa aby-kytkimellä jossa vaiheenkääntö? |
|
mopar: Onko tämä korjattavissa aby-kytkimellä jossa vaiheenkääntö? on.Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
|
aristoteles666: on.Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! Kiitos....... |
|
Jos sulla on efektiluuppi (parallel) ja mod-purkeista voi säätää signaalin 100% wet niin valmista tuli. Jos luuppi on serial niin hommaat tämän joka tekee siitä parallelin ja purnukat boxiin kiinni, valmista tuli. http://www.loopersparadise.de/de/index.php?p=140 Näin voit käyttää samaa vahvaria/kajaria ilman vaihevirhettä. Upeimmin W/D (W/D/W) pelittää kun signaali viedään sendistä erilliseen vahvariin (return) / cabiin. |
|
Tuossa kahden kanavan rinnakkain ajossa, yhtä lailla kuin rinnakkaisloopissa voi tulla ongelmaksi pedaalien kääntämät vaiheet mikäli pedaalissa on vahvistusasteita. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
|
dropD: Tuossa kahden kanavan rinnakkain ajossa, yhtä lailla kuin rinnakkaisloopissa voi tulla ongelmaksi pedaalien kääntämät vaiheet mikäli pedaalissa on vahvistusasteita. Ei loopissa kun kytkee niin kuin kuuluu kytkeä. |
kimurantti1 20.04.2018 15:35:30 (muokattu 21.04.2018 14:56:16) | |
|
Heh, silläkin uhalla että kuulostan rikkinäiseltä levyltä ja ihan vaan selkeyttämään aihetta sellaisille lukijoille, jotka ei välttämättä ole täysin perillä aiheesta. Jos samasta kaiuttimesta tulee sekä efektoitu että kuiva signaali, ei kyseessä ole wet/dry-systeemi vaan yksinkertainen mono-laitteisto, jolla 95% kaikista maailman soittajista vetää. Wet/dry -laitteiston idea on saada kitaran interaktio nimenomaan kaiuttimesta tulevan kuivan signaalin kautta mahdollisimman saumattomaksi, selkeyttää soundikuvaa kun efektit tulee eri kaiuttimesta sekä antaa äänimiehelle mahdollisuus säätää tila-akustiikan mukaan kuivan ja efektoidun signaalin suhdetta. Tässä ketjussa puhutaan nyt vain rinnakkaisesta efektiloopista. Toki sähköisessä maailmassa tällä on väliä jos esim. käytetään vanhempaa digitaalikaikua, jossa ei ole analogista kuivaa signaalia vaan koko roska muutetaan ykkösiksi ja nolliksi. Tällöin saatetaan saada parempi puhtaampi soundi kun perussoundia muuttava efektilaite kytketään rinnakkaislooppiin ja laitteen signaalista poistetaan kuiva signaali kokonaan. Mutta rinnakkaislooppi on vain rinnakkaislooppi, eikä vielä mikään wet/dry -systeemi. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
|
kimurantti1: Heh, silläkin uhalla että kuulostan rikkinäiseltä levyltä ja ihan vaan selkeyttämään aihetta sellaisille lukijoille, jotka ei välttämättä ole täysin perillä aiheesta. Jos samasta kaiuttimesta tulee sekä efektoitu että kuiva signaali, ei kyseessä ole wet/dry-systeemi. Wet/dry -laitteiston idea on saada kitaran interaktio nimenomaan kaiuttimesta tulevan kuivan signaalin kautta mahdollisimman saumattomaksi, selkeyttää soundikuvaa kun efektit tulee eri kaiuttimesta sekä antaa äänimiehelle mahdollisuus säätää tila-akustiikan mukaan kuivan ja efektoidun signaalin suhdetta. Tässä ketjussa puhutaan nyt vain rinnakkaisesta efektiloopista. Toki sähköisessä maailmassa tällä on väliä jos esim. käytetään vanhempaa digitaalikaikua, jossa ei ole analogista kuivaa signaalia vaan koko roska muutetaan ykkösiksi ja nolliksi. Tällöin saatetaan saada parempi puhtaampi soundi kun perussoundia muuttava efektilaite kytketään rinnakkaislooppiin ja laitteen signaalista poistetaan kuiva signaali kokonaan. Mutta rinnakkaislooppi on vain rinnakkaislooppi, eikä vielä mikään wet/dry -systeemi. Molemmat tavat ovat W/D setup eri käyttötarkoitukseen kysyjää enempää sekoittamatta ja siihen tarvitaan parallel looppia yhden vahvarin/elementin toteutuksessa. Ei mulla muuta. |
Tami 20.04.2018 20:38:38 | |
|
aslak: Molemmat tavat ovat W/D setup eri käyttötarkoitukseen kysyjää enempää sekoittamatta ja siihen tarvitaan parallel looppia yhden vahvarin/elementin toteutuksessa. Ei mulla muuta. No ei se nyt taida 99% maailman soittajien mielestä olla W/D jos sulla on perinteinen rinnakkaislooppi ja ajelet niitä efektejä sieltä sitten 100%wet/killdry-asetuksilla. Ja kerro vielä, miten tuo tavallinen rinnakkaislooppi ( tai sarjalooppi ja RJM) vastaa tuohon aloittajan kysymykseen säröt toiseen kanavaan ja efektit toiseen.... Toki itseäkin tässä häiritsee aloittajan tavoite: tavoitellaanko tässä jotenkin eri sävysäätöjä noille linjoille vai tuota soundin "analoogista" jatkumoa ilman digimuunnosta? Yhtäkaikki vaihevirheisiin pitää varautua, joskus niitä esiintyy ja toisinaan ei. En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... |
|
Tami: No ei se nyt taida 99% maailman soittajien mielestä olla W/D jos sulla on perinteinen rinnakkaislooppi ja ajelet niitä efektejä sieltä sitten 100%wet/killdry-asetuksilla. Ja kerro vielä, miten tuo tavallinen rinnakkaislooppi ( tai sarjalooppi ja RJM) vastaa tuohon aloittajan kysymykseen säröt toiseen kanavaan ja efektit toiseen.... Toki itseäkin tässä häiritsee aloittajan tavoite: tavoitellaanko tässä jotenkin eri sävysäätöjä noille linjoille vai tuota soundin "analoogista" jatkumoa ilman digimuunnosta? Yhtäkaikki vaihevirheisiin pitää varautua, joskus niitä esiintyy ja toisinaan ei. Laita linkki tuohon tilastoon, jatketaan sitten. |
kimurantti1 20.04.2018 21:39:22 (muokattu 20.04.2018 21:45:14) | |
|
aslak: Laita linkki tuohon tilastoon, jatketaan sitten. Kirjoita minkä tahansa kamafoorumin hakuun, tai vaikka Googleen "wet/dry rig" tms. Joka ainoassa esitellään laitteistoa, jossa kuiva signaali tulee yhdestä ja efektoitu toisesta kaiuttimesta. Voit myös kysyä tyypeiltä, jotka rakentaa noita rigejä työkseen. ;-) Rinnakkaislooppi on vain rinnakkaislooppi, eikä yksinään mitään sen ihmeellisempää. Mulla on esim. Strymonin Timeline -delay, jossa analoginen signaali pidetään käsittelemättömänä ja efekti miksataan signaaliin mukaan vasta ulostulossa. Siinä on siis sisäänrakennettuna parallel-reititys, täsmälleen sama asia kuin mikä saavutetaan tuolla linkittämälläsi mikserillä ja 100% mix-asetuksella efektilaitteesta, mutta ei se tee mun kamoista vielä wet/dry -systeemiä. Jos puhutaan puhtaasti efektien reitityksestä sähköpuolella, toki rinnakkaislooppi ihan määritelmänsäkin mukaan toimii samalla periaatteella, on kaksi signaalia joita kuljetetaan toisista erillään. Mutta wet/dry -systeemi siitä tulee vasta silloin, kun noi signaalit ajetaan eri kaiuttimista kuuluviin. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
|
kimurantti1: Kirjoita minkä tahansa kamafoorumin hakuun, tai vaikka Googleen "wet/dry rig" tms. Joka ainoassa esitellään laitteistoa, jossa kuiva signaali tulee yhdestä ja efektoitu toisesta kaiuttimesta. Voit myös kysyä tyypeiltä, jotka rakentaa noita rigejä työkseen. ;-) Rinnakkaislooppi on vain rinnakkaislooppi, eikä yksinään mitään sen ihmeellisempää. Mulla on esim. Strymonin Timeline -delay, jossa analoginen signaali pidetään käsittelemättömänä ja efekti miksataan signaaliin mukaan vasta ulostulossa. Siinä on siis sisäänrakennettuna parallel-reititys, täsmälleen sama asia kuin mikä saavutetaan tuolla linkittämälläsi mikserillä ja 100% mix-asetuksella efektilaitteesta, mutta ei se tee mun kamoista vielä wet/dry -systeemiä. Jos puhutaan puhtaasti efektien reitityksestä sähköpuolella, toki rinnakkaislooppi ihan määritelmänsäkin mukaan toimii samalla periaatteella, on kaksi signaalia joita kuljetetaan toisista erillään. Mutta wet/dry -systeemi siitä tulee vasta silloin, kun noi signaalit ajetaan eri kaiuttimista kuuluviin. Kysyin jo, itseltäni. Mutua heittelevä laittaa linkkiä tilastosta ja voidaan jatkaa. |
|
Mono on mono eikä se stereoksi muutu millään purkeilla ennenkuin käytössä on kaksi täysin erillistä vahvistin+kaiutin ketjua kuten tuossa yritetään rautalangastakin vääntää. Jos samaan vahvistimeen vedetään vaikkakin kahteen inputiin eri efektejä tai kuiva/wet ja niiden balanssia säädellään on tuloksena vain perinteinen wet/dry säätö kuten monessa efektipurkissakin. Ei se tule edelleenkään kun yhdestä pisteestä ulos. |
|
Shit storm rising... Keskustelun aloittajana ihan säätämisen ilosta ja mielenkiinnosta tätä haluaisin testata. Joku tuolla huuteli myös sanaa stereo, mutta sitä tässä ei haeta. Sehän vaatis jo wet/dry/wet asetelmat eli kolme äänilähdettä...? |
|
nightbird: Mono on mono eikä se stereoksi muutu millään purkeilla ennenkuin käytössä on kaksi täysin erillistä vahvistin+kaiutin ketjua kuten tuossa yritetään rautalangastakin vääntää. Jos samaan vahvistimeen vedetään vaikkakin kahteen inputiin eri efektejä tai kuiva/wet ja niiden balanssia säädellään on tuloksena vain perinteinen wet/dry säätö kuten monessa efektipurkissakin. Ei se tule edelleenkään kun yhdestä pisteestä ulos. Eli juuri näin. Stereo ei tässä hakusessa. |
steelduck 21.04.2018 00:05:25 (muokattu 21.04.2018 00:21:28) | |
|
aslak: Molemmat tavat ovat W/D setup eri käyttötarkoitukseen kysyjää enempää sekoittamatta ja siihen tarvitaan parallel looppia yhden vahvarin/elementin toteutuksessa. Ei mulla muuta. Ei ole. Wet Dry ajetaan kahdella kaapilla ja vahvistimella. https://www.youtube.com/watch?v=6moy_pAW3jU&t=944s Kaaviokuva: http://photobucket.com/gallery/user … edia/bWVkaWFJZDoxNDMxODkxNzM=/?ref= Ja vähän lisää laajennetulla topikilla. https://www.youtube.com/watch?v=lY20UncfuFg https://www.youtube.com/watch?v=6moy_pAW3jU |
|
aslak: Ei loopissa kun kytkee niin kuin kuuluu kytkeä. Oli rinnakkaislooppi kytketty miten hyvänsä, se ei poista sitä faktaa, että aktiivi vahvistusaste kääntää signaalin vaiheen oli se toteutettu putkella, trankulla tai oparilla. Pedaalin tyypistä riippuen vahvitusasteita on 1-5 kappaletta ja osa voi olla toiminnassa myös pedaalin ollessa bypass tilassa. Tästä seuraa se, että pedaali voi: 1) olla vaiheessa sekä ON että OFF 2) olla vaiheessa ON ja vastavaiheessa OFF 3) olla vastavaiheessa ON sekä OFF 4) olla vastavaiheessa ON ja vaiheessa OFF Jos loopissa on vaikka 3-5 pedaalia, saa olla melkoinen fakiiri pitääkseen vaiheet kohdillaan. Tämä sama pätee tietysti rinnakkaisiin kanaviinkin jos a/b/y boksin ja vahvistimen välissä on pedaaleja. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|