Aihe: kuinka paljon musiikin julkaiseminen maksaa?
1
hipstah
17.04.2018 22:28:19
Terve!
Osaisiko joku kertoa miten paljon musiikin julkaiseminen maksaa, kun kaikki lasketaan mukaan?
Teostoon liittyminen maksaa ilmeisesti 100 euroa, mutta miten on äänityslupien sun muiden hintojen laita?
Yritän tässä laskeskelle että riittääkö rahat sinkun julkaisemiseen. Haluan kuitenkin varmistaa, että kaikki asiat tulee hoidettua oikein ja saan minulle kuuluvat korvaukset, jos niitä nyt sattuisi tulemaan.
morfin_mafer
18.04.2018 20:54:14 (muokattu 18.04.2018 20:57:40)
300 kpl 12" Vinyylejä taita olla minimi mitä pitää prässätä ja niiden kusannus on firmasta riippuen arviolta 700-1000 € + VAT ja sitten tarvitaan NCB:tä tallennuslupa. Näissä myyntikate olisi joku 3-4 € per levy.

CD:tä voi prässätä pienemmissä erissä ja niissä hinnat ovat huomattavasti pienemmät + näiden kulujen lisäksi NCB:n tallennelupa.

Jos teette digijulkaisun niin agrekaatista riippuen niiden julkaisu ei vältämättä maksa penniäkään ja kate mitä yhden mp3-tiedoston myynnistä saa on myyntiyrityksestä riippen 0,40-0,70 € ja digijulkaisuun ei tarvitse lupaa NCB:tä. Ja tulot on myös kiinni siitä paljonko agrekaatti ottaa % välistä.

Jos teidän tarvitsee nauhoittaa musiikkiteoksenne niin näihin luonnollisesti tulee studion päivä vuokra ja sitten vielä erikseen masteroinnin hinta mikä on tekijän firman hinnoista riippuvainen.
Objectif Lune
19.04.2018 11:17:03

morfin_mafer: 300 kpl 12" Vinyylejä taita olla minimi mitä pitää prässätä ja niiden kusannus on firmasta riippuen arviolta 700-1000 € + VAT ja sitten tarvitaan NCB:tä tallennuslupa. Näissä myyntikate olisi joku 3-4 € per levy.

Woot, kerro heti mistä saa 300 kpl vinyylejä donalla?

Yleensä kallein osa on se studio. Riippuen vähän kuinka hiottua soundia haluaa niin biisiä kohti kannattaa varata 200-1000€. Jos on onnekas ja paikallinen nuorisoasiainkeskus tarjoaa edullisempaa studiota (Esim. Helsingissä helsinkiläisille alle 30-vuotiaille), pääsee merkittävästi edullisemmin kuin kaupallisissa studioissa pyörimällä.

Teoston asiakkaaksi ei tarvitse liittyä, jos ei halua rojalteja omasta musiikista itselleen. Tallennuslupa on min 65€. Sen saa NCB:ltä helposti nettilomakkeella. Sitä ei tarvitse, jos netissä vaan jakelee. Jotain maksaa NCB:n asiakkaaksi liittyminen, jotta saa tuottajakoodin jne. Muistaakseni oli about 50€.

Tietty markkinointiin kannattaa jonkun verran panostaa myös. Mä oon laitanut n. 100€ per sinkku FB- ja Instagram-mainontaan. Sillä noin kymmenenkertaistaa huomion verrattuna siihen, että kavereita vaan spämmää.
Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/ https://soundcloud.com/pelko-264900760
morfin_mafer
19.04.2018 11:47:04 (muokattu 19.04.2018 11:54:30)
Objectif Lune: Woot, kerro heti mistä saa 300 kpl vinyylejä donalla?

https://www.feiyr.com/ Mutta noi toimittaa kotiin vain 20 kpl ja loput saksalaisiin musiikkikauppoihin. Enkä sitten tiedä mitä tapahtuu jos levyt ei menekkään kaupaksi muuta kuin myyntikomissiot jää myymättömien levyjen osalta saamatta ja sijoitus menee hukkaan.
hipstah
19.04.2018 12:40:11
Objectif Lune: Woot, kerro heti mistä saa 300 kpl vinyylejä donalla?

Yleensä kallein osa on se studio. Riippuen vähän kuinka hiottua soundia haluaa niin biisiä kohti kannattaa varata 200-1000€. Jos on onnekas ja paikallinen nuorisoasiainkeskus tarjoaa edullisempaa studiota (Esim. Helsingissä helsinkiläisille alle 30-vuotiaille), pääsee merkittävästi edullisemmin kuin kaupallisissa studioissa pyörimällä.

Teoston asiakkaaksi ei tarvitse liittyä, jos ei halua rojalteja omasta musiikista itselleen. Tallennuslupa on min 65€. Sen saa NCB:ltä helposti nettilomakkeella. Sitä ei tarvitse, jos netissä vaan jakelee. Jotain maksaa NCB:n asiakkaaksi liittyminen, jotta saa tuottajakoodin jne. Muistaakseni oli about 50€.

Tietty markkinointiin kannattaa jonkun verran panostaa myös. Mä oon laitanut n. 100€ per sinkku FB- ja Instagram-mainontaan. Sillä noin kymmenenkertaistaa huomion verrattuna siihen, että kavereita vaan spämmää.

Mä oon hommannu kotiin oleellisimmat äänitysvermeet, eli studioon asti ei tarvi lähteä. Ja mä olen jakelemassa tätä sinkkua nyt ihan vaan netissä, joten ymmärsinkö oikein että oikeastaan mitään pakollisia kuluja ei itse julkaisemisesta tule? Sehän olis nimittäin aika hienoa!
JohnJ
19.04.2018 12:43:38 (muokattu 19.04.2018 12:57:59)
hipstah: Ja mä olen jakelemassa tätä sinkkua nyt ihan vaan netissä, joten ymmärsinkö oikein että oikeastaan mitään pakollisia kuluja ei itse julkaisemisesta tule? Sehän olis nimittäin aika hienoa!

Noita digitaalisen musan julkaisufirmoja on toki ilmaisiakin, mutta kannattaa harkita lähteekö sellaista käyttämään, vai maksaako mieluummin sen pienen summan (esim. n. 10 euroa) ja saa sillä varmemmin myynti- ja streamaus-tuotot itselleen, sekä parempaa asiakaspalvelua. Surullisena esimerkkinä vaikkapa Music Kickup, joka kyllä on ilmainen ja (ainakin toistaiseksi) itse biisin julkaisu toimii, mutta mikään muu sen jälkeen ei sitten toimikaan.
Metal meets the bone!
morfin_mafer
19.04.2018 12:56:09 (muokattu 19.04.2018 13:02:25)
hipstah: Mä oon hommannu kotiin oleellisimmat äänitysvermeet, eli studioon asti ei tarvi lähteä. Ja mä olen jakelemassa tätä sinkkua nyt ihan vaan netissä, joten ymmärsinkö oikein että oikeastaan mitään pakollisia kuluja ei itse julkaisemisesta tule? Sehän olis nimittäin aika hienoa!

Nettijulkaisu ei maksa paljon mitään. Katso mm. https://distrokid.com/

Ja sitten on oikeille levy-yhtiöille tarkoitettu Label Worx: https://www.label-worx.com/ mutta ne eivät tee sopparia jos ei ole toiminimeä tai yhtiötä YTJ:ssä asti. Tosin ei tarvitse olla ALV-velvollinen. Julkaisu tämän kautta ei maksa mitään mutta ottaa levyn myyntivoluumiin perustuvan komission välistä mikä on sitä suurempi mitä pienempää on myynti ja päin vastoin. Ja sitten niiden promopalvelu maksaa ja levyjen masterointi maksaa kanssa, jne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)