sustain65 16.04.2018 17:44:34 (muokattu 16.04.2018 17:45:13) | |
---|
iec: Perus regular light, eli 10-setti on 10,13,17, 26, 36, 46. Normi 9-setti on 9, 11, 16, 24, 32, 42. Monesti 9-setin tilalle ostetaan tuo 9, 11, 16, 26, 36, 46 , joka on 9 top ja 10 bottom. OK, olin vähän epätarkka termien suhteen, "perussetillä" tarkoitin tavanomaista, sellaista jota saa kutakuinkin jokaisesta soitinliikkeestä. Ja minulla usein ollut juuri kuten kuvailit: "Monesti 9-setin tilalle ostetaan tuo 9, 11, 16, 26, 36, 46". |
iec 16.04.2018 19:40:07 | |
---|
sustain65: OK, olin vähän epätarkka termien suhteen, "perussetillä" tarkoitin tavanomaista, sellaista jota saa kutakuinkin jokaisesta soitinliikkeestä. Ja minulla usein ollut juuri kuten kuvailit: "Monesti 9-setin tilalle ostetaan tuo 9, 11, 16, 26, 36, 46". Joo, tottahan tuo on. 9-46-settiä löytyy käytännössä joka soitinliikkeestä. Mielsin tosiaan, että tarkoitit että tuo olisi se perinteinen 9-setti :D Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
sustain65: OK, olin vähän epätarkka termien suhteen, "perussetillä" tarkoitin tavanomaista, sellaista jota saa kutakuinkin jokaisesta soitinliikkeestä. Ja minulla usein ollut juuri kuten kuvailit: "Monesti 9-setin tilalle ostetaan tuo 9, 11, 16, 26, 36, 46". Oikeassa varmaankin olet, ei tuo kovin eksoottinen paketti ole. Minulle vaan aika vieras tuommoinen "hybrid" kielisetti. Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. |
Metalkallo 11.09.2018 10:02:49 (muokattu 11.09.2018 12:08:49) | |
---|
On joku kokeillut Hendrix kokoa joskus, 10-38? Kokemuksia? Nuo ei kiinnosta Hendrixin takia, vaan lähinnä siksi koska vaikuttaisi ehkä olevan tasapainoisempi setti, tai varmaan ainakin jännitteen osalta löysempi kuin 10-46. Ainakin GHS:llä on tuota kokoa sekä Fenderiltä on tulossa Hendrix setti. https://shop.fender.com/en-FI/acces … ar-strings/0730150609.html?rl=en_US Edit: Tulikin sitten tilattua pari tuollaista Hendrix 10-38bullet kielisettiä kun rupes kiinnostamaan liikaa. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
Metalkallo 11.11.2018 17:49:28 (muokattu 12.11.2018 22:23:15) | |
---|
Vihdoin jaksoin kokeilla noita uusia Fender Hendrix 10-38 koon kieliä. Hyvät kielet kyllä, mutta huh kun E, A ja D on löysät, melkein lepattaa Eb vireellä jo tuulessa. Yläpää (mikäli tarkoitti ohuin E, B ja G) on aika normia 10- settiä ja ei sinänsä yllätä. Ihan suht hyvä setti, mutta E, A ja D kielet voi olla monen makuun liian löysät, varsinkin jos haluaa tehdä niillä alaspäin bendejä sun muuta, niin paljoa voimaa ei tartte käyttää. Tuossa setissä tosin se hyvä puoli, että sillä pystyy helposti tekeen isoja ja syviä bendejä joita Hendrix joissain biiseissä tekee, kuten esim. All Alonhg The Watchtower. 10-38 setti voi olla hyvä soittajille jotka haluaa pitäytyä kympeissä, mutta haluaa samalla löysemmän tuntuman. EDIT: Lisäys: 10-38 kielet vaatii melkeinpä 5 jousta stratoon jotta tuntuma olisi tiukempi sekä pysyisi kunnolla vireessä. Tuli vaan testattua. EDIT 2: 9- koon kielet on hyvät 4-5 jousella, mutta 3:n joissain tapauksissa. 10-38 5 jousta ihan must, ja 10-46 tulee toineen 3:lla jousella. Se on just tuo kielten jännitys avainasemassa vireenpidossa stratossa selvästi. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
GiovanniDiRondo 18.11.2018 07:14:21 | |
---|
Hendrixin kielisetin idea oli käsittääkseni vähentää eri kielten keskinäistä eroa outputissa. Nikkelikielissä on vähemmän outputtia kuin nykyaikaisissa nikkelisilatuissa teräskielissä, jolloin kompressointi on vielä tehokkaampaa. Tuntuma on tosin erikoinen, mutta luultavasti siihen soittaja sitten aikanaan tottui. Voi olla että idea kehittyi jo Hendrixin muusikkouran varhaisempina vuosina, kun vahvistimet eivät olleet niin kehittyneitä ja/tai keikoilla saattoi olla käytössä paikasta riippuen erilainen vahvistin. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
Puavali 18.11.2018 12:02:50 (muokattu 18.11.2018 12:58:54) | |
---|
Metalkallo: On joku kokeillut Hendrix kokoa joskus, 10-38? ... Viime vuosituhannella meillä oli tieto että Hendrix käytti "light top, heavy bottom" settejä. Ohuilla yläkielillä sai tiluteltua ja paksummat bassokielet antoivat tukevan paukkeen soundiin. Lieneekö nyt kaupallisesta syystä markkinoilla tämmöinen uudenlainen "Jimi Hendrix" -setti? |
tomaattiorava 18.11.2018 14:11:10 | |
---|
Onko muilla nihkeitä kokemuksia bulleteista? Mulla ei katkee kieliä ikinä, kymmenen vuoden sisään katkenneet kielet voi laskea yhen käden sormilla. Bulletteja ehkä nyt kolme settiä menny hiljattain ja joka kerta e ja/tai B poikki.... |
Metalkallo 19.11.2018 06:38:06 (muokattu 19.11.2018 06:38:40) | |
---|
tomaattiorava: Onko muilla nihkeitä kokemuksia bulleteista? Mulla ei katkee kieliä ikinä, kymmenen vuoden sisään katkenneet kielet voi laskea yhen käden sormilla. Bulletteja ehkä nyt kolme settiä menny hiljattain ja joka kerta e ja/tai B poikki.... Itse käytin Fenderin bullet kieliä vielä joku aika sitten ja ihan tyytyväinen olen ollut, mutta huomasin, että nuo bullet osaa jää helpommin kiinni niihin aukkoihin jumiin kuin pallopäät. Tarkoitan nyt sitä, kun vaihdoin uudet kielet, niin huomasin et bulletit oli vaikeampi saada irti koloista. Hyvin strato pysynyt vireessä noilla normi pallopäilläkin, et en enää itse osta bulletteja ainakaan vireen kannalta. Mitä nyt enemmän testannut 10-38 kieliä 5 jousella varustettuna, niin on ne kyllä hyvät. Tasapainoisemmat selvästi kuin 10-46 setti joka ei huono sekään jos haluaa isommat bassopuolen kielet (E,A,D). Jäykkyyskin on nyt sopiva kun on 5 jousta, mutta jokainen tavallaan. Todella hyvä keskitie 9 ja 10- setin välillä, kun halutaan 10 soundia, mutta löysemmällä tuntumalla. Se on harmi kun tätä kokoa ei käytä moni, niin sitä ei löydy oikein mistään Suomesta, pitää aina tilata ulkomailta. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
ÄrGee 19.11.2018 14:39:48 | |
---|
Metalkallo: Itse käytin Fenderin bullet kieliä vielä joku aika sitten ja ihan tyytyväinen olen ollut, mutta huomasin, että nuo bullet osaa jää helpommin kiinni niihin aukkoihin jumiin kuin pallopäät. Tarkoitan nyt sitä, kun vaihdoin uudet kielet, niin huomasin et bulletit oli vaikeampi saada irti koloista. Hyvin strato pysynyt vireessä noilla normi pallopäilläkin, et en enää itse osta bulletteja ainakaan vireen kannalta. Mitä nyt enemmän testannut 10-38 kieliä 5 jousella varustettuna, niin on ne kyllä hyvät. Tasapainoisemmat selvästi kuin 10-46 setti joka ei huono sekään jos haluaa isommat bassopuolen kielet (E,A,D). Jäykkyyskin on nyt sopiva kun on 5 jousta, mutta jokainen tavallaan. Todella hyvä keskitie 9 ja 10- setin välillä, kun halutaan 10 soundia, mutta löysemmällä tuntumalla. Se on harmi kun tätä kokoa ei käytä moni, niin sitä ei löydy oikein mistään Suomesta, pitää aina tilata ulkomailta. Ei ole tasapainoisempi jos katsotaan jännityksen mukaan, 10-38 setillä jää paksu E ja G paljon löysemmäksi muihin verrattuna. Tietysti niiden tasapainoisempi paksuus huijaa sormia luulemaan niin, vaikka asia on päinvastoin. Tuollainen on epätasapainoisempi kuin moni muu kielisetti, ja jos oikeasti haluaa tasapainoa niin laittaa kiinni jonkun balanced tension -setin, D'addariolla on 9-40 setti tuota lähimpänä. Ei ole samoista kielistä kyse, mutta tuolla voi tehdä suuntaa antavaa vertailua. stringtensionpro.com TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero |
Mikko1978 19.11.2018 16:58:19 | |
---|
Mulla on suuria vaikeuksia ymmärtää tuon 10-38 -setin ajatusta. Jos hakee jotain 9- ja 10-setin väliin, niin 9,5-osuu tuohon rakoon melko hyvin. Itsellä Stratossa on jostain syystä alkanut 10-setti tuntumaan keveältä, selvästi keveämmältä kuin muissa kitaroissa, ja seuraavaksi lähtee 10,5-setti kokeiluun. |
hevikukko 19.11.2018 21:17:13 | |
---|
Mulla lähti kokeiluun Pyramidin kielet 7-kieliseen. Vaikuttaa hyvältä. Odotan innolla mitä Harley Bt kuullostaa ja tuntuu kun saan vaihdettua 10 setin johonkin kitaraan. Tuntuuko ne valmiiksi likaisilta, eikö ne pidä virettä tai intonaatiot järkkyy, eikö niillä voi soittaa kuten merkkituotteilla? Odotukset ovat suuret näille euron hintaisille seteille. Kerron sitten rehellisen oman kokemukseni näistä kielistä. Katkennut kieli ei ehjäksi muutu. |
LaMotta 19.11.2018 21:30:58 | |
---|
Olen käyttänyt jo kauan irtokielisettiä juurikin tuon tasapainoisemman jäykkyyden vuoksi. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Metalkallo 19.11.2018 21:33:05 | |
---|
Mikko1978: Mulla on suuria vaikeuksia ymmärtää tuon 10-38 -setin ajatusta. Jos hakee jotain 9- ja 10-setin väliin, niin 9,5-osuu tuohon rakoon melko hyvin. Itsellä Stratossa on jostain syystä alkanut 10-setti tuntumaan keveältä, selvästi keveämmältä kuin muissa kitaroissa, ja seuraavaksi lähtee 10,5-setti kokeiluun. Mun mielestä ainakin se, että ohuin E kun on 10 niin ei mene yhtä helposti poikki kuin 9. 10:ssä on myös vähän paksumpi soundi. Lähinna se, että ei tarvitse luopua kokonaan 10- setin soundista, mutta saa erilaisen tuntuman kuin 10-46:lla. Jousilla saat tiukemman tuntuman jos pystyt lisäämään niitä, ellei ole jo 4 tai 5? Tietysti jos ei halua lisätä jousia, silloin eri koon kielet hoitaa asian. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
kuunsuru 19.11.2018 21:41:39 | |
---|
hevikukko: Mulla lähti kokeiluun Pyramidin kielet 7-kieliseen. Vaikuttaa hyvältä. Odotan innolla mitä Harley Bt kuullostaa ja tuntuu kun saan vaihdettua 10 setin johonkin kitaraan. Tuntuuko ne valmiiksi likaisilta, eikö ne pidä virettä tai intonaatiot järkkyy, eikö niillä voi soittaa kuten merkkituotteilla? Odotukset ovat suuret näille euron hintaisille seteille. Kerron sitten rehellisen oman kokemukseni näistä kielistä. Itsellä tuli juuri Hansilta Pyramidin .010-settejä muutamia kappaleita kuuskieliselle ostettua. Enpäs siinä huomannut tilaushetkellä niitten olleen pure nickel -kieliä (vrt. nickel plated), mutta ei ainakaan ensikosketus ainakaan huonompaan vienyt. Eli kunnon testailuja vailla vielä nuo, mutta keskiviikkona ainakin suurempaa ajoa luvassa niille. Yleisesti verrokkina D'Addariot (EXL110). Omaan kokemukseen pohjaten nuo Bentonin .010-kielet eivät ole ollenkaan paskemmat. Itse ainakin sain intonaation niillä kohdilleen, vire pysyi aivan hyvin ja sointi oli hevihommiin passeli. Ainoana miinuksena mainittakoon, että välillä tuntui tulevan vastaan yksittäiskieliä, joissa "loppuhuuhtelu/putsaus" oli jäänyt väliin, jolloin kieli oli öljyisä ja/tai piti sisällään metallisilppua. |
Mikko1978 20.11.2018 00:37:01 (muokattu 20.11.2018 00:39:04) | |
---|
Metalkallo: Mun mielestä ainakin se, että ohuin E kun on 10 niin ei mene yhtä helposti poikki kuin 9. 10:ssä on myös vähän paksumpi soundi. Lähinna se, että ei tarvitse luopua kokonaan 10- setin soundista, mutta saa erilaisen tuntuman kuin 10-46:lla. Jousilla saat tiukemman tuntuman jos pystyt lisäämään niitä, ellei ole jo 4 tai 5? Tietysti jos ei halua lisätä jousia, silloin eri koon kielet hoitaa asian. Katkeaako sulla useinkin kieliä? Just katselin jotain SRV 25 minuutin keikkaa, jonka aikana ehti katkaista kahdesta kitarasta kielen. Talla Stratossani lepää kantta vasten, joten jousia lisäämällä ei ole muutosta luvassa. |
Sarko 20.11.2018 06:27:57 | |
---|
Mikko1978: Katkeaako sulla useinkin kieliä? Just katselin jotain SRV 25 minuutin keikkaa, jonka aikana ehti katkaista kahdesta kitarasta kielen. Talla Stratossani lepää kantta vasten, joten jousia lisäämällä ei ole muutosta luvassa. Kokkelipäissään rouhinut niitä kieliä katki. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Metalkallo 20.11.2018 07:13:00 | |
---|
Mikko1978: Katkeaako sulla useinkin kieliä? Just katselin jotain SRV 25 minuutin keikkaa, jonka aikana ehti katkaista kahdesta kitarasta kielen. Talla Stratossani lepää kantta vasten, joten jousia lisäämällä ei ole muutosta luvassa. Ei katkea usein, mutta ysit selvästi katkeaa herkemmin kuin kympit, lähinnä usein ensin juuri ohuin E- kieli. Ok, sitten sulla on jo luultavasti 5 jousta kun kantta vasten. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
Mikko1978 20.11.2018 09:41:57 | |
---|
|
Sarko 20.11.2018 10:23:40 | |
---|
Metalkallo: Ei katkea usein, mutta ysit selvästi katkeaa herkemmin kuin kympit, lähinnä usein ensin juuri ohuin E- kieli. Ok, sitten sulla on jo luultavasti 5 jousta kun kantta vasten. Kyllä mulla oli stratossa talla kantta vasten, eli bodyn tasalla, vaikka olikin vain kolme jousta ja 10-46 tai 10-50 setit käytössä. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |