Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alanvaihdos musiikkiteknologian suuntaan
1
tuisku
15.04.2018 20:01:04 (muokattu 15.04.2018 20:27:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen selaillut läpi aiempia keskusteluja aiheesta. Aloitan tästä nyt kuitenkin uuden langan, kun taidan olla vähän eri tilanteessa, kuin opiskelupaikkoja etsivät nuoret.
 
Elikkäs tilanne on se, että olen iältäni hyvän matkaa yli kolmekymppinen, minulla on yliopistotutkinto ja sitä vastaava vakituinen työ (ei musiikkiin liittyvä). Nyt on kuitenkin jo pidemmän aikaa tuntunut kovasti siltä, että haluaisin vaihtaa alaa.
 
Olisin kiinnostunut musiikkiteknologiasta ja iltaisin haavekuvissani olen töissä musastudiossa. Kokemusta tai koulutusta alalta ei ole - intoa, motivaatiota ja nöyryyttä uuden oppimiseen kyllä riittäisi keskikokoisen kylän verran.
 
Kertoisitteko minulle, asioista paremmin tietävät,
 
* millainen on alan työllisyystilanne? (Luin toisaalta pätkätöistä ja yrittäjähenkisyyden tarpeesta. Onko pitkäaikaisempia / vakituisia töitä alalla yleensä tarjolla ollenkaan?)
 
* miten alalla suhtaudutaan työssäoppimiseen (näin aikuisena ja aloittelijana) tai osaamisen hankkimiseen esim. yksityistunneilla eikä virallisista kouluista? (Talous ei salli työstä pois jättäytymistä ja täysipäiväiseksi opiskelijaksi ryhtymistä.)
 
* mistä voisin nähdä jonkinlaista viitettä palkkatasoista?
 
Myöskin olen huomaavinani, että ala on varsin miehinen. Se ei minua naisihmisenä sinänsä haittaa, olen ollut töissä "miesten" aloilla ennenkin. Kiinnostaisi kuitenkin jonkinlainen tieto sukupuolijakaumasta alalla + onko havaittavissa syrjintää tms. vaikeuksia liittyen ikään, sukupuoleen tai muuhun?
 
Toivon suorasukaisia ja rehellisiä vastauksia - masennun mieluummin etukäteen kuin jälkikäteen. :-|
 
EDIT: Sanotaan nyt vielä se, että minulla on kyllä muuten musiikkitaustaa. Olen elämäni varrella soittanut useita eri soittimia yksin ja kokoonpanoissa, ja musiikkiopiston kaikki teoriat on suoritettu. Myös tietoteknistä osaamista on hippusen verran kertynyt muissa hommissa ja olen ATK:ta peräti hieman opettanutkin. (Opetushommat noin ylipäätään ovat minulle ok, mutta mieluummin tekisin työtä itse, kuin opettaisin sitä muille. ;) )
 
nisumaka
16.04.2018 11:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alalla on valtava ylitarjonta, valitettavasti. Koulutuspaikkoja on ihan "kansanopiston kansakoulupohjalta", ja ylimmällä tasolla SibA/Mute. Itse olen tehnyt täydennyskursseja Mutessa, joten vähän jotain tiedän alasta. Olen myös tehnyt alan töitä, radiossa ja teattereissa.
 
>> Olen elämäni varrella soittanut useita eri soittimia yksin ja kokoonpanoissa, ja musiikkiopiston kaikki teoriat on suoritettu.
 
Koska sinulla on 3/3 taso hanskassa, niin katsopa SibAn sivuilta mahdollisuuksia ottaa jotain peruskursseja. Niihin otetaan ulkopuolisia. Pääset vähän jyvälle, kannattaako alkaa.
 
Työ on pääsääntöisesti free-lancer-työtä, eli sinun pitää osata myydä itseäsi tosi hyvin. Tämä on yleisesti ottaen taidealoilla tyypillistä. Vakituisia töitäkin silloin tällöin on tarjolla, mutta se on harvinaisempaa (teatteriehin otetaan esim. äänipuolelle vakkareita toisinaan). Nelisen vuotta sitten, kun olin edellisen kerran SibAn kurseilla, silloin kuulin, että vaatimus on teatteriin "vakkarivirkaan" kokemusta alalta ja soveltuva korkeakoulutasoinen koulutus. Niinpä esimerkiksi ICT-tradenomi voisi olla teknisenä koulutuksena periaatteessa ok, ja sitten alan kokemusta, jotka voit hankkia ihan iltakurssilla, jos sellaista alueellasi löytyy. Tähän tullaan kovasti varmasti kritisoimaan, mutta tollaiset tiedot mulla on.
 
Yleisesti ottaen en suosittele, mutta jos taidealalle ryhtyy, Mute ja vastaavat lienee PARHAITA. Sillä osaamisella on kysyntää, eli ei ole enää "äänimiestä", vaan enemmänkin musiikkitekonologi, jonka osaaminen menee myös luovan työn puolelle.
 
Palkkataso ei ole hääppöinen. Yleisöä piisaa (radiossa esim. kuulijoita). Mullakin varmaan elämän aikana tulee astronomisia lukuja (siis miljardeja, ei ole vitsi).
 
oksatboys
16.04.2018 13:04:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen ensimmäinen askel voisi olla että hommaat A) tilan (jos ei kotona voi möykätä) ja B) laitteet ja kasaat jonkunlaisen pikkustudion missä voit ite alkaa opetella hommia. Äänittelet omaa soittoasi ja kavereiden bändejä alkuun. Äänitä kaikkea ja tee kaikkia kokeiluja. Äänitä vaikka äänikirja tai tee joku "radiomainos". Kurssit on hyviä mutta harjoitustunteja kertyy varsin vähän jos ei voi kotona tehdä oikein mitään.
 
Niitäkin varmasti on jotka käytyään alan koulun pääsee jonnekkin radioon duuniin tai ainakin joskus maailman historiassa oli. Sellainen lienee kuitenkin aika epätodennäköistä. Jos omistat studio- ja/tai pa-kamat ja tunnet jotain muusikkoja tms niin voit ryhtyä tekemään keikkoja ja luoda enemmän kontakteja. Usein studioissa niiden omistaja on työllistänyt itsensä perustamalla studion. Harvoin taas studiot hakevat ketään töihin ilmoituksella.
 
oksatboys
16.04.2018 13:18:19 (muokattu 16.04.2018 13:24:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuisku:Olisin kiinnostunut musiikkiteknologiasta ja iltaisin haavekuvissani olen töissä musastudiossa. Kokemusta tai koulutusta alalta ei ole - intoa, motivaatiota ja nöyryyttä uuden oppimiseen kyllä riittäisi keskikokoisen kylän verran.
 
Mitä tarkemmin haluaisit tehdä? Studiossa nykyään iso osaduunista on editoimista ja muuta hiirellä näpläystä. Sitten on toki sitä äänittämistä ja tuottamista jne. Usein pitää handlata kaikki. On sitä sitten kaikkea peliäänien ja muiden tekemistä myös.
 
* millainen on alan työllisyystilanne? (Luin toisaalta pätkätöistä ja yrittäjähenkisyyden tarpeesta. Onko pitkäaikaisempia / vakituisia töitä alalla yleensä tarjolla ollenkaan?)
 
Paljon tehdään freelancer-pohjalta/toiminimellä jne. Vakiduuneja on toki olemassa isommissa firmoissa (kaikenlaisessa tapahtumatekniikassa), teattereissa, oppilaitoksissa, kaupunkien kulttuuritaloissa ja isommilla klubeilla...
 
* miten alalla suhtaudutaan työssäoppimiseen (näin aikuisena ja aloittelijana) tai osaamisen hankkimiseen esim. yksityistunneilla eikä virallisista kouluista? (Talous ei salli työstä pois jättäytymistä ja täysipäiväiseksi opiskelijaksi ryhtymistä.)
 
Osaaminen riittää. Jos on hyvä tekee hommia, ahkera, hyvä tyyppi ja osaa markkinoida itseään saa friikkunakin keikkaa kyllä. Joihinkin virkoihin saatetaan edellyttää jotain tutkintoa mutta kuten Nisumakakin totesi se voinee olla myös muu kuin musateknologi.
 
* mistä voisin nähdä jonkinlaista viitettä palkkatasoista?
 
Riippuu mitä hommia tekee ja missä. Jos on studioyrittäjä niin pahimmillaan varmaan menee miinukselle. Moni tuntemani freelancer kitkuttelee pienillä tuloilla ja asumislisällä. Rahan takia äänihommat ei kannata ja keskiansioihin on varmasti hankala päästä. Virka esim. teatterissa tai oppilaitoksessa (jos on vielä opettajan pätevyys) takaa tietty varman kuukausiliksan.
 
tuisku
16.04.2018 19:01:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri kiitos asiallisista vastauksista, oksatboys ja nisumaka.


Alalla on valtava ylitarjonta, valitettavasti.
 
Näin vähän aavistelinkin ja pelkäsinkin.
 
katsopa SibAn sivuilta mahdollisuuksia ottaa jotain peruskursseja. Niihin otetaan ulkopuolisia.
 
Tarkoitatko avoimen yliopiston kursseja? Niitä löysin, kun tsekkasin. Tällä hetkellä oli kaikkiin tarjolla oleviin kursseihin jo hakuaika ummessa, mutta pidän tuota silmällä. Kiitti vinkistä.
 
vaatimus on teatteriin "vakkarivirkaan" kokemusta alalta ja soveltuva korkeakoulutasoinen koulutus. Niinpä esimerkiksi ICT-tradenomi voisi olla teknisenä koulutuksena periaatteessa ok
-
Joihinkin virkoihin saatetaan edellyttää jotain tutkintoa mutta kuten Nisumakakin totesi se voinee olla myös muu kuin musateknologi.
 
Yleisestikin aika moniin töihin vaaditaan "soveltuva korkeakoulutasoinen tutkinto" määrittelemättä sitä sen kummemmin. Osaisitko antaa muita esimerkkejä tähän tilanteeseen "soveltuvista tutkinnoista"? Ei tähän varmaan mitään tyhjentävää vastausta ole, mutta ihan vain että ymmärtäisin paremmin.


kasaat jonkunlaisen pikkustudion missä voit ite alkaa opetella hommia. Äänittelet omaa soittoasi ja kavereiden bändejä alkuun. Äänitä kaikkea ja tee kaikkia kokeiluja.
 
Kiitos tästä ideasta! Pitänee perehtyä tähän paremmin. (Mitä kaikkea minimivarustukseen kuuluu lieneekin sitten jo uusi keskustelunaihe...)
 
Harvoin taas studiot hakevat ketään töihin ilmoituksella.
 
Enpä tosiaan ole tainnut koskaan kyseisenlaista työpaikkailmoitusta. Minkähän verran studioissa on piilotyöpaikkoja = kannattaako kysellä?
 
Mitä tarkemmin haluaisit tehdä? Studiossa nykyään iso osaduunista on editoimista ja muuta hiirellä näpläystä. Sitten on toki sitä äänittämistä ja tuottamista jne. Usein pitää handlata kaikki. On sitä sitten kaikkea peliäänien ja muiden tekemistä myös.
 
Mielelläni hankkisin laajan osaamisen niin, että voisin tehdä mahdollisimman monenlaisia töitä. Hiirellä näpläys kelpaa oikein hyvin, äänittäminen ja tuottaminen varmasti. Peliäänet ovat minulle vieras maailma, mutta kuulostaa mielenkiintoiselta ja hauskaltakin!
 
Virka esim. teatterissa tai oppilaitoksessa (jos on vielä opettajan pätevyys) takaa tietty varman kuukausiliksan.
 
Opettajan pätevyys löytyy. Tietäisittekö, millaisia ovat pätevyysvaatimukset (ja työmarkkinat) ammattikoulujen tai esim. kansanopistojen tämän alan opettajille?
 
Vessajono
16.04.2018 19:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Riippuu mitä hommia tekee ja missä. Jos on studioyrittäjä niin pahimmillaan varmaan menee miinukselle. Moni tuntemani freelancer kitkuttelee pienillä tuloilla ja asumislisällä. Rahan takia äänihommat ei kannata ja keskiansioihin on varmasti hankala päästä. Virka esim. teatterissa tai oppilaitoksessa (jos on vielä opettajan pätevyys) takaa tietty varman kuukausiliksan.
 
Tai sit pitää olla enemmänkin jonkinlainen musiikkialan moniosaaja kuin pelkästään nappulanvääntäjä, tosin ei silläkään mitään kuukausiliksaa tietysti saa mutta kun monesta pienestä purosta raapii niin sellasille tuloille voi päästä ettei tartte ihan koko aikaa kiristellä vyötä.
 
Mä kävin aikoinani konsalla teknologiapuolen, siitä porukasta suurin osa on just niitä yleismiehiä, jotka tekee livepuolella tekniikka- ja raksahommaa, soittavat huttukeikkoja, antavat soittotunteja ja yks vissiin tekee lähinnä jotain mainos- ja telkkarimusaa. Jotkut on ruvenneet ihan muihin hommiin ja jotkut (kuten minä) jatkaneet opiskelua ja käy joskus suunnilleen kaljapalkalla miksaamassa jotain kavereiden bändejä. Yks taitaa olla sellanen joka on päässyt ihan siisteihin sisätöihin studiossa.
 
Lennu: Minkä takia on pakko aina olla väärässä? Lue mun vastaus uudestaan. Luen sitten sun vastineen, kun olet samaa mieltä, sitä ennen en lue. Kaljan_paskaa juotu vuonna 2018: 95,5 litraa
oksatboys
16.04.2018 19:54:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuisku: Yleisestikin aika moniin töihin vaaditaan "soveltuva korkeakoulutasoinen tutkinto" määrittelemättä sitä sen kummemmin.

Tämä on täyttä mutua (tietäjät valaiskaa esimerkein), mutta veikkaisin että mikä tahansa jotenkin asiaan liittyvä korkeakoulututkinto käy. Siis esim. sopiva insinöörikoulutus luulis kelpaavan tai muusikko/teatterimuusikko/musaope jne. Musiikkiteiteilijäkin saattaa olla opiskellut teknologiaa joten luulis käyvän.
 
Kiitos tästä ideasta! Pitänee perehtyä tähän paremmin. (Mitä kaikkea minimivarustukseen kuuluu lieneekin sitten jo uusi keskustelunaihe...)
 
Katso studiopalstalta esim. ketju "äänityshommien alkuun" ja "halpaa akustointia".
Tarttet ainakin tietokoneen ja siihen jonku DAW-softan. Äänikortin, mikkejä, piuhaa, monitorit.... niin ja Googlen :D Mulla on sellanen semikaupallinen studio/mancave ja mittava kokoelma laitteita, soittimia ja muuta alan tavaraa. Esim. tuottajana on ihan hyvä tietää kaikista vehkeistä ja mitä niillä saa aikaan.
 
Enpä tosiaan ole tainnut koskaan kyseisenlaista työpaikkailmoitusta. Minkähän verran studioissa on piilotyöpaikkoja = kannattaako kysellä?
 
Aina kannattaa kysyä mutta tuskin niitä kovin montaa tässä maassa on. Kun usein homma menee niin että pari jo jonkin aikaa alalla toiminutta teknologia/muusikkoa/tuottajaa päättää että nyt hommataan oma tila + kamat eli laitetaan studio pystyyn. Jos töitä on niin paljon ettei ehdi itse tekemään, ne diilataan tutuille alan tekijöille.
 
Opettajan pätevyys löytyy. Tietäisittekö, millaisia ovat pätevyysvaatimukset (ja työmarkkinat) ammattikoulujen tai esim. kansanopistojen tämän alan opettajille?
 
Pedagoginen pätevyys ja mahdollisimman kova CV alan hommista.
 
oksatboys
16.04.2018 20:06:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Tai sit pitää olla enemmänkin jonkinlainen musiikkialan moniosaaja kuin pelkästään nappulanvääntäjä, tosin ei silläkään mitään kuukausiliksaa tietysti saa mutta kun monesta pienestä purosta raapii niin sellasille tuloille voi päästä ettei tartte ihan koko aikaa kiristellä vyötä.
 
Joo ja kannattaakin. Esim tuottamishommissa kaikki soittotaito, ymmärrys musiikista ja sävsovsan-osaaminen on suuri plussa. Sama livehommissa osittain.
 
tuisku
29.04.2018 19:52:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri kiitos hyvistä, asiallisista ja erittäin informatiivisista vastauksistanne, oksatboys, nisumaka ja Vessajono. Näitä jään pohtimaan ja puntaroimaan.
 
Nimimerkkini viittaa ainoastaan ja yksinomaan lumisiin luonnonilmiöihin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «