Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaappia vahvistimelle
1 2 3 4
velipekka
15.04.2018 16:23:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komboja on talossa ollut ja nyt on tulossa ensimäinen (kyllä, ensimmäinen..) putkinuppi taloon.
Eli kaappi pitäisi 25 w nupin kaveriksi hankkia. Varmaan ei kotiin viitsi mitään 4x12 " hankkia,
vaikka seinänaapureita ei ole, joten jonkunlaisilla voluumeilla voi kuitenkin soitella.
 
Mikä voisi olla hyvä kohtuu edukas kaappi?
Mielessä olisi ehkä joku 2x12".
 
ÄrGee
15.04.2018 16:54:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edukas 2x12" on Framus tai Harley Benton, mitä saa torilta käytettynä melkeinpä aina 140-200e hintaan hieman elementeistä riippuen. Ajavat asiansa, mutta kovemmille kamarunkkareille, sekä soundistaan tarkemmille soittajille on aina olemassa Mesat, Oranget ja sun muut.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
velipekka
15.04.2018 17:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, juuri nuo huomioin torin tarjonnasta ja ajattelin, että noista voisi ehkä lähteä liikkeelle.
Tuo kaiutinelementti on vielä myös uusi ihmettelyn aihe ja varmaan vahvasti makuasia.
Celestion v30?
 
LaMotta
15.04.2018 17:01:44 (muokattu 15.04.2018 17:14:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valinta suljetun ja avoimen välillä.
 
Itse olen tykännyt bändikäytössä 2x12 avoin Palmer v30 elementeillä.
 
Elementit riippuu jonkin verran vahvistimesta, että mitkä laulaa nätisti keskenään.
 
Kotikäytössä on suljettu HK 1x12. Valintaan vaikutti kotelon mitat eniten....:)- niin että mahtuu komeroon. Mieluummin vaihtaisin tuon saman kokoiseen avoimeen. Tykkään enemmän avoimesta kotelosta.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
velipekka
15.04.2018 17:16:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tykännyt bändikäytössä 2x12 Palmer.
 
Kun nyt tuli tuossa mainittua, niin Palmer on tuo kolmas mielessä käynyt edukas kaappivaihtoehto.
Elementtejä voi toki jälkikäteen vaihdella jos eivät miellytä. Ehkä semmoinen joka toimisi hienoilla
Cleaneillä sekä vähän rankemmalla särölläkin.
 
Mites nuo ohmit 4, 8, 16, mikä niiden rooli tässä on?
Tulevassa nupissa mahdollisuus kaikille vaihtoehdoille.
 
ÄrGee
15.04.2018 17:17:04 (muokattu 15.04.2018 17:17:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Valinta suljetun ja avoimen välillä.
 
Itse olen tykännyt bändikäytössä 2x12 avoin Palmer v30 elementeillä.
 
Elementit riippuu jonkin verran vahvistimesta, että mitkä laulaa nätisti keskenään.
 
Kotikäytössä on suljettu HK 1x12. Valintaan vaikutti kotelon mitat eniten....:)- niin että mahtuu komeroon.

 
Kerran oli kotikäytössä tuollainen puoliksi avoin Palmerin 1x12" V30:llä, soundi oli mielestäni aivan liian kumiseva ja löysä. Kaapin materiaali sekä vahvuus vaikuttaa myös soundiin paljon, nuo on valmistettu ilmeisesti lastulevystä ja mdf:stä. Koivuvaneri, mitä jopa Bentonit ovat on huomattavasti parempi materiaali kitarakaappeihin.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
LaMotta
15.04.2018 17:19:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa mainita vahvistin niin saattaa tulla vinkkejä sopivista elementeistä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
velipekka
15.04.2018 17:25:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta, yritin pitää sen epätoivoisesti salassa, mutta tuollaista ajattelin kokeilla.
 
https://www.thomann.de/fi/line6_dt25_head.htm
 
Tavoitteena monipuolisuus, koska soittokavereista riippuen biisilista on välillä
"Topi Sorsakoski - Metallica" ja väliin mahtuu vähän kaikenlaista
 
Metalkallo
15.04.2018 19:42:43 (muokattu 15.04.2018 19:43:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Tavoitteena monipuolisuus, koska soittokavereista riippuen biisilista on välillä
"Topi Sorsakoski - Metallica" ja väliin mahtuu vähän kaikenlaista

 
Mikäs nuppi sulla on?
 
Humpasta heviin voisi olla hyvä 2x12 jossa 2 Greenback kajaria. Noilla lähtee hyvin raskaampikin, ainakin mulla lähti. Sitten on tietty 2x V30 kuten esim. Harley Bentonissa kait on. Nekin ihan jees, riippuen kuitenkin vahvarista ja sen ominaissoundista.
 
Jos nuppi on marsun, niin Greenbackit toimii todella hyvin. Myös V30/G12T75 yhdistelmä toimii. G12-65:kin on hyvät.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Tami
15.04.2018 20:58:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Totta, yritin pitää sen epätoivoisesti salassa, mutta tuollaista ajattelin kokeilla.
 
https://www.thomann.de/fi/line6_dt25_head.htm
 
Tavoitteena monipuolisuus, koska soittokavereista riippuen biisilista on välillä
"Topi Sorsakoski - Metallica" ja väliin mahtuu vähän kaikenlaista

 
Mulla oli tuommoinen nupikka muinoin, ja minun korvissa se ajautuu siihen samaan kategoriaan spider valven ja bognerin alchemistin kanssa. Eli yritetään laittaa samaan laatikkoon nykyaikaista mallinnusta ja/tai efektejä putkiosion kanssa. Yhteistä näille on niiden myyminen tunnetulla brändillä esmes bogner....
Mun korvaan tuossa dt25:ssa on olennaisin juttu sen käyttö silloin kun mukana on muutakin line6 krääsää (hd500 ja ehkäpä vielä variax). Silloin sen "ominaisuudet" ja monipuolisuus pääsee oikeuksiinsa. Mutta vahvistimena/ soundiltaan tuo, kuin myös alkemisti bognerilta, eivät olleet mitenkään ihmeellisiä. Jotenkin eloton tai luonnoton se on verrattuna ihan perinteisiin vekottimiin. Soundi toki on monipuolinen, mutta yksi hyvä on mun vekottimissa parempi kuin monta välttävää.
Jotenkin tämä kamppeiden kiertokulku tuppaa menemään samaa rataa, eli montaa uutta ja mullistavaa vehjettä käy kääntymässä, mutta loppujen lopuksi palataan siihen perinteiseen polkimet + vahvarisettiin. Kovin vähässä on elääkseen soittavissa ihmisissä ne, jotka soittavat tämänkaltaisilla puolilaitteilla. Valtaosalla on edelleenkin käytössä ihan perinteisiä rahvaan polkimia ja vahvareita. Olkoonkin, että myös rehellisesti linjaan soitto on lisääntymässä...
 
Kaappisuosituksena mä itse tykkään eniten 1 x12" kaapista kun se on mulle sopiva. Elementti on aina eminencen private jack tai WGS:n et65. Laadukkaan kaapin ostaminen on hyvä sijoitus, sillä se elää kyllä vahvarista toiseen ja elementtejähän niihinkin voi aina vaihtaa. Suurempia kaappeja en koe tarviivani, sillä noista riittää meteli omaan monitorointiin ja pääosinhan ne kuitenkin mikitetään...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
velipekka
15.04.2018 22:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, mullakin tuo Bognerin nimi tässä yhteydessä herätti vähäb mielenkiintoa kun vahvistimia
katselin, jos olisi kuitenkin kallellaan enemmän putkivahvistimeen kuin mallintavaan.
Aito Bogner tai Mesa Boogie ei juuri tällä hetkellä mahdu harrastelijan budjettiin.
Kohtuuhintaan lähti joten kokeillaan ja jos ei maistu niin laitetaan eteenpäin.
Sitähän tämä harrastus tuntuu olevan.
 
Tuo 2x12 mahtuisi kyllä hyvin tuohon huoneen nurkkaan...
 
aslak
15.04.2018 23:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tykkää closed backistä niin tuolle nupille on 'mätsätty' DT25 112 Extension Cab.
Isohko soundi pienestä kaapista tosin kaappihan ei ole tässä kokoluokassa pieni
vaan suurimmasta päästä. Kaikki muut mdf paitsi etulevy baltic birch, portattu ja sisällä 'villaa' seinillä.
 
Mulla oli tämä kaappi DT50 headin kanssa. Tein siitä semi openin kun pidän enemmän open back.
 
bloodsucker
16.04.2018 12:36:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Kerran oli kotikäytössä tuollainen puoliksi avoin Palmerin 1x12" V30:llä, soundi oli mielestäni aivan liian kumiseva ja löysä. Kaapin materiaali sekä vahvuus vaikuttaa myös soundiin paljon, nuo on valmistettu ilmeisesti lastulevystä ja mdf:stä. Koivuvaneri, mitä jopa Bentonit ovat on huomattavasti parempi materiaali kitarakaappeihin.
 
Itse olen käsittänyt, että Bentonit ovat mdf:stä tehty.
 
Antti1
16.04.2018 12:40:55 (muokattu 16.04.2018 12:46:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bloodsucker: Itse olen käsittänyt, että Bentonit ovat mdf:stä tehty.
 
Ei ainakaan mulla jossain välissä kääntymässä käynyt ollut. Ei se kyllä koivuvaneriakaan ollut, vaan samanlaista paksuviiluista höttöä kuin vaikka se Framuksen halvin 2x12" V30 -kaappi oli ainakin reipas 10 vuotta takaperin. Jotain hieman punertavaa ja pehmeää puuta idän mailta. Saattaa muuttua tuotantoerittäin ja eri kaappimalleissa voi olla hyvinkin ihan eri matskua.
velipekka
16.04.2018 12:58:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aslak:
Jos tykkää closed backistä niin tuolle nupille on 'mätsätty' DT25 112 Extension Cab.
Isohko soundi pienestä kaapista tosin kaappihan ei ole tässä kokoluokassa pieni
vaan suurimmasta päästä. Kaikki muut mdf paitsi etulevy baltic birch, portattu ja sisällä 'villaa' seinillä.

 
Alunperin oli tarkoitus ostaa/tehdä tarjous juuri tuollaisesta dt25 nuppi + kaappi yhdistelmästä,
mutta myyjältä ei tullut mitään vastausta kyselyyni.
Tuota kaappia ei ihan joka paikassa myydä, mutta pienen googlailun jälkeen löytyi siitä toisesta suuresta saksalaisesta musiikkitavaratalosta eikä ole edes kovin kallis.
Ja kieltämättä ovat yhdessä varsin näyttävä pari ;)
 
Yhtenä vaihtoehtona mietin sellaista ratkaisua missä on 2x12" elementit samassa kotelossa päällekäin ja ylempi kaiutin hieman kulmassa ylöspäin. Kotona soitettaessa seison yleensä noin 2 metrin päässä vahvistimesta ja silloin ääni suuntautuu polvien korkeudelle.
Siinä on iso ero kun ei saa ääntä suuntautumaan korvien tasalle.
Eli tuon tyyppistä rakennetta. Onko tässä ajatuksessa järkeä?
 
https://www.thomann.de/fi/engl_e212sb.htm
 
Laulava Kylätohtori
16.04.2018 13:00:26 (muokattu 16.04.2018 13:02:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei se kyllä koivuvaneriakaan ollut...
 
Voisin pistää roposeni vetoa, että jos aletaan tehdä kaappeja halvimmalla mahdollisella tavalla, niin siellä ei silloin koivuvaneria käytetä. Mitä lie jotain höttövaneria paikallisesta mistä lie puusta, jotta kustannukset saadaan minimiin. Soundi edellähän näissä keisseissä ei mennä.
 
e. pointtina, ettei kukaan nyt mene erehdyksessä luulemaan, että Bentonit vastaa kotimaisia koivuvainerikaappeja.
 
e. komppia lainaukseen siis, vaikka se jotenkin näyttää kuin olisin väittämässä vastaan. :D Huono sananmuoto meikäläiseltä.
 
Olkoon menneeksi
hallu
16.04.2018 14:48:39 (muokattu 16.04.2018 14:50:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin suositella varmaan Änäkäistä koskapa se on kehitellyt kaappimallin joka saa pikkukaapin kuulostamaan isolta. Änäkäinen 1x12 voisi olla aika etevä valinta. En kylläkään tiedä käyttääkö se koivu vai mäntyvaneria.... jos oikein ymmärsin niin molempia (kitarakaapissa 15 millistä ja basso kaapissa 18 millistä).
 
Mä vasta odottelen omaa kaappiani, joten en oikeasti tiedä soundaako Änäkäinen hyvältä, mutta sitten kun kaappini saan, niin palaan kertomaan menikö suositukseni ihan lepikkoon :-D
 
E: ja mulle se tulee EV:n mesalle tekemällä 12 tuumaisella hägärillä joten ei se oikeastaan tule toimimaan referenssinä millekään tuotantokaapille.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Guitarfreak
16.04.2018 15:03:01 (muokattu 16.04.2018 15:06:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Alunperin oli tarkoitus ostaa/tehdä tarjous juuri tuollaisesta dt25 nuppi + kaappi yhdistelmästä,
mutta myyjältä ei tullut mitään vastausta kyselyyni.
Tuota kaappia ei ihan joka paikassa myydä, mutta pienen googlailun jälkeen löytyi siitä toisesta suuresta saksalaisesta musiikkitavaratalosta eikä ole edes kovin kallis.
Ja kieltämättä ovat yhdessä varsin näyttävä pari ;)
 
Yhtenä vaihtoehtona mietin sellaista ratkaisua missä on 2x12" elementit samassa kotelossa päällekäin ja ylempi kaiutin hieman kulmassa ylöspäin. Kotona soitettaessa seison yleensä noin 2 metrin päässä vahvistimesta ja silloin ääni suuntautuu polvien korkeudelle.
Siinä on iso ero kun ei saa ääntä suuntautumaan korvien tasalle.
Eli tuon tyyppistä rakennetta. Onko tässä ajatuksessa järkeä?
 
https://www.thomann.de/fi/engl_e212sb.htm

 
Marsullakin on samanlaista konstruktioo ja Mesalla ;) budjetti teki harakirin just...
 
Mut torilla pyörii välillä noita Mesan Recto 2x12 horiz ~500e kantturoissa. Ite tykkään. Ei sovi ihan kaikkeen kuitenkaan :) Alla irrotettavat fillarit joten tilt-back onnistuu takarenkaat irrottamalla joten kuulee myös polvet - ei vaan nilkat.
 
Edit: Laneyn ironhear on myös melko asevelihintainen. Tosin itse ulkoistaisin Helly/Hansen elementit mäkeen ja laittasin jotkut muut (Private Jack/celestion joku)
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
velipekka
16.04.2018 15:04:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäämme odottamaan mielenkiinnolla kokemuksia Änäkäisestä.
Loistavaa kotimaisen valmistajan tukemista. Laitetaan nimi muistiin.
 
ÄrGee
16.04.2018 16:25:42 (muokattu 16.04.2018 16:29:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bloodsucker: Itse olen käsittänyt, että Bentonit ovat mdf:stä tehty.
 
Ei pitäisi olla, mutta pitääkö nuo nyt sahata kahtia että saa varmuuden asiasta :) Vähintään vaneriksi niiden materiaalia on väitetty, ei toki parasta vaneria mennä tuon hintaisiin kaappeihin laittamaan.
 
velipekka: Yhtenä vaihtoehtona mietin sellaista ratkaisua missä on 2x12" elementit samassa kotelossa päällekäin ja ylempi kaiutin hieman kulmassa ylöspäin. Kotona soitettaessa seison yleensä noin 2 metrin päässä vahvistimesta ja silloin ääni suuntautuu polvien korkeudelle.
Siinä on iso ero kun ei saa ääntä suuntautumaan korvien tasalle.
Eli tuon tyyppistä rakennetta. Onko tässä ajatuksessa järkeä?
 
https://www.thomann.de/fi/engl_e212sb.htm

 
On siinä järkeä, juuri kuten kirjoitit. Englin pitäisi ainakin olla koivusta, omassa isommassa Standard-kaapissa luki aikoinaan vielä Made In Germany.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «