Aihe: Apua budjettiluokan kotistudio-PC:n kasaamiseen
1
Juutas
09.04.2018 11:27:51 (muokattu 09.04.2018 11:55:00)
Hei, ensinnäkin pahoittelut, että olen sivunnut aihetta usemmassakin keskustelussa, mutta suunnitelma on kehittynyt matkan varrella (käytetyt, läppärit ja mäkkärit on hylätty) ja tarve sen mukaan hieman muuttunut.

ELI olen kasaamassa kotistudioon uutta PC:tä (mäkkärit hylättiin budjettisyistä) ja koska olen täys urvelo mitä tulee nykyisiin komponentteihin, niin tarvitsen apua niiden valintaan. Alla lista mitä kuvittelen tarvitsevani - lisää listaan jos huomaat jotain puuttuvan sekä laita kuhunkin kohtaan ehdotus sopivasta komponentista. Koneen kokonaishinta olisi mieluusti alle tonnin eli hinta/laatusuhde tiukasti mielessä.. JOS pidät koko ideaa naurettavana (eli tähän hintaan ei konetta saa vaikka itkisi), niin senkin voi suoraan sanoa kunhan tarjoaa jotain vaihtoehtoa tilalle. Käytettyjä olen tässä viikon päivät selaillut ja ei ole osunut silmään yhtään konetta joka ei olisi enemmän joko pelikäyttöön tai toimistokoneeksi sopiva.

Mainittakoon vielä, että kotona käytettävissä olevasta tilasta johtuen kone on samassa huoneessa kuin äänittäminen tapahtuu, joten painopiste mahdollisimman hiljaisessa paketissa. Niin ja SSD-aseman rinnalle tulee perinteinen kovo joko ulkoisena tai nappaan vanhasta ja siirrän uuteen. Kiitos vinkeistä!

emo -
virtalähde -
prossu -
SSD -
muistit -
jäähdytin -
kotelo -
korttipaikat yms. kytkennät (WLAN, bluetooth, usb tms.) -
näytönohjain (joka tukee kahta näyttöä) -
käyttis - Windows 10
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
anapena
09.04.2018 13:12:20 (muokattu 10.04.2018 18:28:39)
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … MING-Intel-Z370-LGA1151-ATX-emolevy
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … re-i3-8100-3-6-GHz-LGA1151-suoritin

Uusinta arkkitehtuuria, TUF koska sen mainostetaan olevan pitkäikäinen.
i-8000-sarjan prosessoreista voi valita kukkarolleen sopivan.
Muistia niin paljon kuin perce kestää, kuitenkin vähän enemmän kuin mitä suositellaan minimiksi.
Samaten SSD kannattaa mitoittaa siten, että tyhjää on reilusti, vaikka puolet.
Itse ostin aikoinaan EVGAn virtalähteen ja näytönohjaimen, melko edullisia. Virtalähde vähän ylimitoitettu, ECO-ominaisuudella, samaten prosessorin jäähy vähän överi, nämä siksi että pyörivät sitten hiljempaa. Arctic Cooling on edullinen jäähy. Prossun mukana tulee toki perusjäähy, jolla voi hyvin aloitella.
Kotelot ja ropelit voi valita vaikka sen mukaan, että ominaisuuksissa lukee silent.
Työlevyn kierrosnopeus 7200rpm, tilaa sopivasti esim. 1 giga, ja sitten 2 gigan varmuuskopiolevy koko systeemille.

Pelikoneet ovat ihan ok audiokoneita, ottaa vaan vähän rennomman ja halvemman näytönohjaimen tilalle.

Toki voit ottaa pykälää vanhemman emon ja prossun. Nykymuisti on yllättävän kallista.
Ja meniskö nyt alkuun ihan emon integroidulla näytönohjaimella.

Laskeskelin tuossa vielä siten, että vertailin prosessoreiden suorituskykyä kahden uusimman(7. ja 8.) i-sukupolven välillä. 8000-sarjan prossujen hintasuorituskykysuhde on selkeästi parempi kuin 7000-sarjan, vaikka 270-sarjan emon voisikin saada hitusen halvemmalla kuin 370-sarjalaisen.

Itse puntaroin vanhan jo olemassa olevan raudan hyödyntämistä, niinku kotelo, virtalähde, näytönohjain jne. tai sitten päivittämistä enempi. Mutta kun ei toisaalta viitteis haalia nurkkiin lisää romua, sitä kun meinaan on ennestään. Huonosti raaskii heittää mitään menemään. Sitä innostuu helposti valmiista uudesta(käytetystä) koko koneesta, vaikka aikoinaan on hionut taktiikkaa vain tarvittavia varaosia hankkimalla. Niinkuin taloutemme autojenkin kanssa.

Käytetyssä valmiissa koneessa on yleensä Windows10 mukana, sekään ei ole ihan ilmainen erikseen ostettuna.

Lopuksi vielä tämmöisiä. Olisivat hiljaisia ja elegantteja, komee näyttökin(enemmän resoa kuin full hd) mukana.
https://macbank.co.uk/product-category/imac/?orderby=price
https://macbank.co.uk/product-category/mac-mini/
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Michikawa
12.04.2018 21:57:20

Olisi helpompi vastata, jos pystyt hieman avaamaan tarvettasi / käyttötapaasi. Tuletko tekemään jotain monen kymmenen raidan virtuaaliorkestraatiobiisejä puhtailla samplekirjastoilla, vai äänitätkö lähinnä suoraan ääniraitoja perinteiseen studiotyyliin vai mitä? Käytännössähän studiokoneelta ei tarvitse juuri mitään vääntöä, ellei ole tarpeen tosiaan ruveta oikeasti roiskimaan moderneja kymmenien gigatavujen äänikirjastoja joka projekti täyteen ja jos se on ajatuksena niin budjettikoneella tulee kyllä nopeasti itku vastaan.
https://www.youtube.com/watch?v=BKqZD1usygI
Juutas
16.04.2018 10:17:49
mhelin: Tuossa toisessa ketjussa taisin linkata tämän rungon:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho … jimm-s-business-class-high-tyoasema

Voi olla että se ei ole riittävän hiljainen. Riippuen siitä metelöikö prossu, virtalähteen vai kotelon tuuletin pitää tehdä jotain. Itselläni varmaan tuo virtalähteen tuuletin pitää eniten melua, en tiedä löytyy PC:lle ilman tuuletinta olevia virtalähteitä, toivottavasti...

Mutta vanhasta koneesta jos löytyy osia niin noi samat CPU, emolevy, muistit ja SSD, mutta vanha kotelo ja virtalähde vaikka niin pari sataa edullisemmalla voisi saada.

Hei, kiitos vinkistä - Jimmsin asiakaspalvelu oli nopeaa laatua ja sain pakettia modaamalla hyvän studiokoneen järjelliseen hintaan tilaukseen. Hiljaisuuden tavoittelussakin osasivat antaa hyviä neuvoja/ehdotuksia niin kotelon, virtalähteen yms. suhteen.

Kiitos vinkeistä niin tässä ketjussa kuin muissakin ketjuissa - Mnetissä on aina hienoa porukkaa!
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
PeteSq
23.06.2018 16:35:22 (muokattu 23.06.2018 16:38:38)
Jatkanpa tähän... mulla on oman vanhan koneen ja Cubase 9n kanssa kovasti haasteita. Mahtaisko tämä olla asiallinen paketti?
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … ion-P320-TWR-tyoasema-Win-10-Pro-64

Suoritin: Intel Core i7-7700 (3,6 - 4,2 GHz, 8 Mt, 4 ydintä, 65 W, Hyper-Threading)
Muisti: 16 Gt (2x8) DDR4 2400 MHz UDIMM non-ECC, 4 muistikantaa, maks. 64 Gt
Piirisarja: Intel C236
Näytönohjain: integroitu Intel HD Graphics 630
Milkop
23.06.2018 18:15:03

anapena: Työlevyn kierrosnopeus 7200rpm, tilaa sopivasti esim. 1 giga, ja sitten 2 gigan varmuuskopiolevy koko systeemille.

Kerralla vähän reilummat levyt ;-D
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
anapena
25.06.2018 21:02:57 (muokattu 25.06.2018 21:04:30)
Milkop: Kerralla vähän reilummat levyt ;-D

Tähän asti olen tullut toimeen 5satagigasilla työlevyillä, mutta kieltämättä paljon touhutessa semmoinenkin meinaa tulla täyteen. Joutuu vähän siivoamaan ja arkistoimaan. Ja noin pieniä levyjä ei enää tahdo kaupoista löytyä!

Jaa nythän mä hokasin, että tuli pieni gigamoka aiempaan viestiin. Teroista piti sanomani...
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Juicy
30.06.2018 04:10:32

Ajattelin röyhkeästi lainata ketjua ja kysellä, että mites noi halvat Windows 10 Pro OEM-lisenssit? HalvatHinnat.fi myi jollain 39,90 ja postittavat vissiin asennuslevyt ja tarrat vielä mukaan, kuulostaa ihan asialliselta?

Sit oli jossain avainkaupassa vielä alta parinkympinkin. Uskaltaakohan noihin sekaantua?
"TSÖH TSÖH... VITTU!" -Remu Aaltonen
Jönssi Punainen
30.06.2018 09:35:50

Juicy: Ajattelin röyhkeästi lainata ketjua ja kysellä, että mites noi halvat Windows 10 Pro OEM-lisenssit? HalvatHinnat.fi myi jollain 39,90 ja postittavat vissiin asennuslevyt ja tarrat vielä mukaan, kuulostaa ihan asialliselta?

Sit oli jossain avainkaupassa vielä alta parinkympinkin. Uskaltaakohan noihin sekaantua?

Pysy erossa..
Noi OEM lisenssit on tarkoitettu laitevalmistajille pääsääntöisesti ja muutenkin kyseinen pulju on tunnettu siitä että myy käytettyjä lisenssejä (joskus toimii joskus ei).
Toki tuota OEM lisenssiä myydään myös normi pulliaisille mutta maksavat paljon enemmän ja jos esim. kasaat uuden koneen niin et voi siirtää lisenssiä siihen.
Krice
30.06.2018 11:00:57

Juutas: ELI olen kasaamassa kotistudioon uutta PC:tä (mäkkärit hylättiin budjettisyistä)

Mac Mini vs. samoilla spekseillä PC on käytännössä samaa hintaluokkaa. Minin "ongelma" on alitehoisuus, mutta se riippuu käyttötarkoituksesta eli miten paljon sitä tehoa vaatii. Mutta jos Mini vaikka hajoaa itseltäni niin ostan takuulla uuden Minin tilalle, PC:llä en haluaisi enää musiikkia tehdä, mieluummin juoksen seinää päin.
Hanuriin
02.07.2018 10:05:20
Krice: Mac Mini vs. samoilla spekseillä PC on käytännössä samaa hintaluokkaa. Minin "ongelma" on alitehoisuus, mutta se riippuu käyttötarkoituksesta eli miten paljon sitä tehoa vaatii. Mutta jos Mini vaikka hajoaa itseltäni niin ostan takuulla uuden Minin tilalle, PC:llä en haluaisi enää musiikkia tehdä, mieluummin juoksen seinää päin.

Ja Macissa on tietenkin se etu, että siihen saa Logicin ja vastaava paketti softaa ja sämppeleitä maksaa keltä vaan muulta äkkiä ainakin tuplasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)