Aihe: Tokai kitarat
1 2 3 4 5 6 7 8 914 15 16 17 18
tuskiz
07.04.2018 00:11:53
Stone: Itse meinasin nimenomaan hommata tuon Jazz/JB setin omaan LS-85 lessuun. Tuota suosittelivat varauksettomasti Musamaaimasta alkuperäisten tilalle.

Mielenkiintoista, itse kun ostaessani mainitsin iskeväni '59 setin SG:hen niin myyjä ilmoitti ihmetellen että alkuperäiset "on ihan hyvät mikit", minusta ne taas olivat tuhnuset, elottomat ja tallamikki liian tehokas, toisinkuin tuo '59 setti.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
metlica
07.04.2018 09:59:32 (muokattu 07.04.2018 10:02:02)

tuskiz: Mielenkiintoista, itse kun ostaessani mainitsin iskeväni '59 setin SG:hen niin myyjä ilmoitti ihmetellen että alkuperäiset "on ihan hyvät mikit", minusta ne taas olivat tuhnuset, elottomat ja tallamikki liian tehokas, toisinkuin tuo '59 setti.

Varmaan riippuu mitä hakee. Tokaissa 59 setti ja todella hvvät mikit, mutta metallimpaan menoon silti jb

Edit sen verran että tokai ls siis 59 setti, mulla on sit edwards sg ssä jb(sh4) tallassa ja kaulassa 59 (sh1n)
What's yours?!
blues guitar
07.04.2018 14:11:57

Miksi monet laittaa kielet stop barin yläkautta? Se ainakin vääntää enemmän niitä pultteja.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
iec
07.04.2018 15:05:30

Stone: Itse meinasin nimenomaan hommata tuon Jazz/JB setin omaan LS-85 lessuun. Tuota suosittelivat varauksettomasti Musamaaimasta alkuperäisten tilalle.

Tuo on myös mun kokemuksen perusteella hyvä setti LP-tyyliseen kitaraan. Toinen setti joka voisi olla hyvä, on Dimarzio Crunch Lab + Liquifire. Tuo Liquifire menee rehellisesti sanottuna mun osalta ihan kuulopuheiden perusteella, mutta JB, Jazz ja Crunch Lab on ihan omakohtaisesti testattuja kamppeita. No Crunch Lab on kyllä pojan superstratossa, mutta kyllä siitä pystyy sanomaan että hyvä tallamikki se on.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Metalkallo
07.04.2018 16:14:40 (muokattu 07.04.2018 16:16:32)

Varmasti suosittelivat tuota settiä koska se on yleinen setti moneen kitaraan, ja kun tuolla setillä ei voi sinänsä mennä vikaan.

Onhan tuo Jazz/JB setti aika hyvä moneen kitaraan ja menoon, mutta jotkut ei tykkää varsinkaan lespassa noista, ja itse ymmärrän kyllä miksi. Jazz ja JB setti sopii mun mielestä paremmin leppäiseen kitaraan kuin mahonkiseen, mutta mielipide kysymys toki. JB vaan ainakin lespassa tuntuu omaavan sellaisen tietyn tuntuman joka ei miellytä kaikkia, jotenkin kovan ja basso ei jotenkin tunnu aivan yhtä "tyydyttävältä" kuin monissa vintage mikeissä, esim. Seth Lover tai 57 classic. Keskialue puskee myös ehkä liikaa esiin.

Minun mielestäni 59n sopii lespan kaulaan paremmin kuin Jazz. Tallaan sitten 57 classic plus tai seth lover, riippuen tietenkin mitä hakee lespastaan, mutta ainakin 57 plussalla lähtee rokit ja hevit aika hyvin. Burstbucker 2 voi olla myös hyvä lespaan.

Jokaiseen kitaraan on mun mielestä "se oikea mikki" tuntuman ja soundin kannalta. Sitä niin kuin huomaa/tietää mikkiä kokeillessa asettuiko se oikein. Tää mikki juttu on vähän kun palikkatesti. Eka laittaa neliön kolmioon, mutta sitten huomaa että se sopiikin neliöön ja voila! :)

blues guitar: Miksi monet laittaa kielet stop barin yläkautta? Se ainakin vääntää enemmän niitä pultteja.

Varmastikin noin voi käydä jos on halvat metallit, mutta monet käyttää tuota konstia kun se tuo hieman löysemmän tuntuman paksumpaan kielisettiin, sekä kieliin ei jää niin jyrkkää kulmaa tallan kohdalla jolloin niiden ei pitäisi katketa niin helposti sieltä tallan kohdasta.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
fox
07.04.2018 16:42:40

blues guitar: Miksi monet laittaa kielet stop barin yläkautta? Se ainakin vääntää enemmän niitä pultteja.

Eipä siin kyllä suurempaakaan eroa ole vedon suuntaan, eikä stopparin ankkuriruuvien kyllä pitäis taipua. Syy siihen miksi jotkut tuota "over the bar"-kielitystä käyttää, on aika pitkälti tuossa ylempänä jo sanottu. Jos sitä stopparia pitää lähellä kantta, se kielen kulma tallalle on suuri verrattuna tuohon yläpuoliseen kielitykseen. Toisaalta sitten jotkut haluavat enemmän sitä "painetta" tallalle. Varsin soittajakohtaisia nämä(kin) mieltymykset.
Niin, se kielten veto "standardi"vireessä ja vakio-kymppisetillä taitaa olla tuossa 70 kilon huitteissa, että..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
blues guitar
07.04.2018 17:16:13 (muokattu 07.04.2018 17:23:06)

fox: Eipä siin kyllä suurempaakaan eroa ole vedon suuntaan, eikä stopparin ankkuriruuvien kyllä pitäis taipua. Syy siihen miksi jotkut tuota "over the bar"-kielitystä käyttää, on aika pitkälti tuossa ylempänä jo sanottu. Jos sitä stopparia pitää lähellä kantta, se kielen kulma tallalle on suuri verrattuna tuohon yläpuoliseen kielitykseen. Toisaalta sitten jotkut haluavat enemmän sitä "painetta" tallalle. Varsin soittajakohtaisia nämä(kin) mieltymykset.
Niin, se kielten veto "standardi"vireessä ja vakio-kymppisetillä taitaa olla tuossa 70 kilon huitteissa, että..

Ongelma ei olekaan vedon suunta, vaan vipuvarren pituus. En usko että on alunperin suunniteltu yläkautta laitettavaksi.
Tosin kyllä tuo Tokain materiaali on meltoa.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Stone
07.04.2018 17:30:41

Metalkallo: Varmasti suosittelivat tuota settiä koska se on yleinen setti moneen kitaraan, ja kun tuolla setillä ei voi sinänsä mennä vikaan.

Onhan tuo Jazz/JB setti aika hyvä moneen kitaraan ja menoon, mutta jotkut ei tykkää varsinkaan lespassa noista, ja itse ymmärrän kyllä miksi. Jazz ja JB setti sopii mun mielestä paremmin leppäiseen kitaraan kuin mahonkiseen, mutta mielipide kysymys toki. JB vaan ainakin lespassa tuntuu omaavan sellaisen tietyn tuntuman joka ei miellytä kaikkia, jotenkin kovan ja basso ei jotenkin tunnu aivan yhtä "tyydyttävältä" kuin monissa vintage mikeissä, esim. Seth Lover tai 57 classic. Keskialue puskee myös ehkä liikaa esiin.

Minun mielestäni 59n sopii lespan kaulaan paremmin kuin Jazz. Tallaan sitten 57 classic plus tai seth lover, riippuen tietenkin mitä hakee lespastaan, mutta ainakin 57 plussalla lähtee rokit ja hevit aika hyvin. Burstbucker 2 voi olla myös hyvä lespaan.

Jokaiseen kitaraan on mun mielestä "se oikea mikki" tuntuman ja soundin kannalta. Sitä niin kuin huomaa/tietää mikkiä kokeillessa asettuiko se oikein. Tää mikki juttu on vähän kun palikkatesti. Eka laittaa neliön kolmioon, mutta sitten huomaa että se sopiikin neliöön ja voila! :)

Kiitosta näkökulmastasi, tämähän antaa ajattelemisen aihetta ja hyvä niin, koska en ole vielä uusia mikkejä hommannut.

Mulle tosiaan suositeltiin JB/Jazz settiä, kun kerroin että orig. mikit ovat mielestäni tumput ja tallamikki jopa ponneton. Kerroin haluavani tuohon muutosta, sekä että mikit olisivat lisäksi erottelevat kadottamatta alapään botneutta ja jotka olisivat bluesrockiin hyvä vaihtoehto, niin tuo oli se mikkisetti, jota alleviivasivat.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
fox
07.04.2018 17:34:50

blues guitar:.. En usko että on alunperin suunniteltu yläkautta laitettavaksi.

No, eihän se uskon asia oo.. Gibsonilla oli tuo yläkautta kiepauttaminen jo tuolta 50-luvulta vakiotemppu sellasissa malleissa joissa ei ollut tuota erillistä tallaa, sekä noilla sileillä vakio stop-bareilla että siitä kehitetyillä "lightning bar"-tyyppisillä stoppareilla, joihin tuli tuo "intonaatiopykälikkö" siihen stopparin yläpinnalle. Eipä sellasta oikein kannata suoraan palkin läpi kielittääkään, jos haluaa intonaatio-ominaisuuden käyttöön..

Tosin kyllä tuo Tokain materiaali on meltoa.

Mitäpä tuosta voi oikein muuta todeta. . =)
fox
07.04.2018 17:44:05

Stone: Kiitosta näkökulmastasi, tämähän antaa ajattelemisen aihetta ja hyvä niin, koska en ole vielä uusia mikkejä hommannut.

Koskapa et vielä oo mikkejä vaihtanut, vois kokeilla vaikka vielä noitten tone-kondensaattorien vaihtoa pienempiin. Usein itämaan skeboissa on sitä "paksuutta ja tummuutta" (LP-soundia..) haettu tehtaalla laittamalla tonekondensaattoreiks 33 nF konkat, kun taasen "esikuvissa" on 22 nF (eli .022) konkat. Voi soundi "parantua", tietty jos/kun on jo "ehdollistunut" siihen, että kyllä ne mikit vaihtoon menee, niin eipä sitten sen enempiä. Aikoinaanhan noita mikinvaihtohommia tein paljonkin, joten tulihan sitä useasti sanottua että nytpä on soundit kohillaan.. Ja onhan se tietenkin niin, että ne tehdasmikit on paljolti sellaisia ns. yleismikkejä. Eli Jack of all trades, master to none.
blues guitar
07.04.2018 18:04:58

fox: No, eihän se uskon asia oo.. Gibsonilla oli tuo yläkautta kiepauttaminen jo tuolta 50-luvulta vakiotemppu sellasissa malleissa joissa ei ollut tuota erillistä tallaa, sekä noilla sileillä vakio stop-bareilla että siitä kehitetyillä "lightning bar"-tyyppisillä stoppareilla, joihin tuli tuo "intonaatiopykälikkö" siihen stopparin yläpinnalle. Eipä sellasta oikein kannata suoraan palkin läpi kielittääkään, jos haluaa intonaatio-ominaisuuden käyttöön...

Tallattomissa malleissa kielten korkeus säädettiin ilmeisesti stopbarin korkeudella. Joten jos kielet laitettiin stopbarin yläkautta niin silloinhan sitä piti ruuvata alemmaksi, että kielen korkeus pysyi samana. Siis vipuvarren pituus ei muuttunut.
iec
07.04.2018 19:55:47

Stone: Kiitosta näkökulmastasi, tämähän antaa ajattelemisen aihetta ja hyvä niin, koska en ole vielä uusia mikkejä hommannut.

Mulle tosiaan suositeltiin JB/Jazz settiä, kun kerroin että orig. mikit ovat mielestäni tumput ja tallamikki jopa ponneton. Kerroin haluavani tuohon muutosta, sekä että mikit olisivat lisäksi erottelevat kadottamatta alapään botneutta ja jotka olisivat bluesrockiin hyvä vaihtoehto, niin tuo oli se mikkisetti, jota alleviivasivat.

JB/Jazz-setti on juuri tuon kuvaamasi vakiomikkisetin vastakohta, eli ei ole missään nimessä tumppu ja ponneton. Itse päädyin ensimmäisen kerran tuohon mikkiyhdistelmään Epiphone LP:n kanssa. Olikohan vuosimallia 2011. Siinä oli alkuperäiset mikit sellaiset tuhnut, että ei kyllä irronnut demppikomppi sitten millään. Bluesia niillä Epin vakiomikeillä veivasi, mutta bluesrock oli jo tiukoilla, puhumattakaan kasarihevistä. JB:llä tuli botnea/tiukkuutta soittoon ja myös jazz-mikki oli riittävän heleä, että ei tarvinnut vääntää vahvarista trebleä täysille. Eli äärimmäisen hyvä yhdistelmä, jos pitää soittaa cleaniä ja myös rankempaa musaa. Ei sitä aivan turhaa kehuta ja suositella.

Myös se hyvä puoli siinä on, että jos sitten haluat hifistellä JB+Jazz-setistä eteenpäin joskus myöhemmin, löydät sadoittain vertailuvideoita juuri noiden mikkien ja muiden mikkien välillä. Mutta etpä löydä tokain vakiomikkien ja muiden mikkien välillä niinkään paljoa. Ja ehkä vielä parempi juttu on, että se setti irtoaa noin 130 eurolla suomalaisesta verkkokaupasta ja varmaan kivijalastakin, eli on todella halpa (SD Hotrodded set). Vastaavasti käytettynä jos myyt ne mikit, saat niistä 50-55 euroa kipaleelta.

https://www.soitinlaine.fi/sahkokit … 4jb-ja-sh-2n-jazz-model-dujbjazzset
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Stone
07.04.2018 20:17:45 (muokattu 07.04.2018 23:01:55)

iec: JB/Jazz-setti on juuri tuon kuvaamasi vakiomikkisetin vastakohta, eli ei ole missään nimessä tumppu ja ponneton. Itse päädyin ensimmäisen kerran tuohon mikkiyhdistelmään Epiphone LP:n kanssa. Olikohan vuosimallia 2011. Siinä oli alkuperäiset mikit sellaiset tuhnut, että ei kyllä irronnut demppikomppi sitten millään. Bluesia niillä Epin vakiomikeillä veivasi, mutta bluesrock oli jo tiukoilla, puhumattakaan kasarihevistä. JB:llä tuli botnea/tiukkuutta soittoon ja myös jazz-mikki oli riittävän heleä, että ei tarvinnut vääntää vahvarista trebleä täysille. Eli äärimmäisen hyvä yhdistelmä, jos pitää soittaa cleaniä ja myös rankempaa musaa. Ei sitä aivan turhaa kehuta ja suositella.

Myös se hyvä puoli siinä on, että jos sitten haluat hifistellä JB+Jazz-setistä eteenpäin joskus myöhemmin, löydät sadoittain vertailuvideoita juuri noiden mikkien ja muiden mikkien välillä. Mutta etpä löydä tokain vakiomikkien ja muiden mikkien välillä niinkään paljoa. Ja ehkä vielä parempi juttu on, että se setti irtoaa noin 130 eurolla suomalaisesta verkkokaupasta ja varmaan kivijalastakin, eli on todella halpa (SD Hotrodded set). Vastaavasti käytettynä jos myyt ne mikit, saat niistä 50-55 euroa kipaleelta.

https://www.soitinlaine.fi/sahkokit … 4jb-ja-sh-2n-jazz-model-dujbjazzset

Kiitos, hienoa kuulla noinkin perusteltu analyysi JB/Jazz setistä.

Se on muuten juurikin noin kuten kuvailit vakiomikeillä, että vahvarin treblet ovat nyt aika täpöillä. Korostuu nyt tuo mikkien tummuus muutenkin, koska soitin kuukausia yksikelaisilla telellä tai stratolla, niin ero on melkoinen ;)
Kyllähän tuo Jazz/JB kuullostaisi näin ollen meikäläisen tyyppiseltä mikkityypiltä.

Edit.
Kiinnostaisi tietää, että kenellä nyt ylipäätään JB/Jazz setti, niin oletteko tarvinneet tai laittaneet treble bleed kytkentää lisäksi? Itselläni tarve puhdistaa volymella kitaraa välillä.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Durty
07.04.2018 22:33:19
fox:

Mitäpä tuosta voi oikein muuta todeta. . =)

Tuo ongelma oli kuulemma hetken aikaa, kun Gotoh toimitti turhan pehmeää kamaa. Ei siis kaiketi ollut Tokain vika. Noihin on sittemmin takuuna vaihdettu kunnolliset tolpat. Ei edes tarvitse tilata mistään.
Itselläni on kolme-mikkinen Tokain Custom. Aivan helvetin hyvä kitara. Edessä ja keskellä '59:t ja tallassa Seth Lover.
fox
08.04.2018 00:47:13

Durty: Tuo ongelma oli kuulemma hetken aikaa, kun Gotoh toimitti turhan pehmeää kamaa. Ei siis kaiketi ollut Tokain vika. Noihin on sittemmin takuuna vaihdettu kunnolliset tolpat. Ei edes tarvitse tilata mistään.
Itselläni on kolme-mikkinen Tokain Custom. Aivan helvetin hyvä kitara. Edessä ja keskellä '59:t ja tallassa Seth Lover.

En epäile yhtään sitä, etteikö olis hyviä kitaroita. Myöskin olen täysin selvillä noista(kin) ongelmista. Kyllähän Tokai Gakki -yhtiöllä on vuosien mittaan noita ollut, vähän jokaisella valmistajalla noita sattuu. Noista ei toisaalta puhuta, toisin kuin joistain muista merkeistä. Olihan nuo Tokait jonkun aikaa mm. Ishibashilla pois myynnistä joidenkin muittenkin ongelmien takia.
Mutta mitäpä näistä. Se, mikä jollekin merkille on mitä tuomittavin vika onkin sitten jollekin toiselle vaan "hupaisa ominaisuus"..
Vai ei ollut Tokain vika? Kylläpä vaan oli. Pestään ja lingotaan, totta vie... =)
s8na
08.04.2018 12:20:21

Mulla on lc-85:ssä toi setti ja perus kamarunkvistina tekis mieli välillä vaihtaa joihinkin muihin. Ongelma on se että mikit ja kitara pelaa ja soundaa niin hyvältä, että ei pysty. Itelle siis aivan huippu yhdistelmä. Etenkin JB tallassa.
Metalkallo
08.04.2018 12:56:18 (muokattu 08.04.2018 12:59:04)
Tuli itsekin kokeiltua paremmin JB:tä tuossa omassa Tokai lespassa kun se siinä vielä on ja kun oli aikaa keskittyä. Yhä ne samat vibat JB:n suhteen tuli esiin, ei lespaan. Hyvä mikki, mutta mulle JB lespassa on liian tehokas ja tuhti joten 57 classic/classic plus setti tuohon menee. Jazz on kyllä ihan hyvä niille jotka tahtoo vähemmän bassoa kaulamikkiin ja jotka ei tykkää 59n:stä, mutta samalla Jazz on vähän onton kuuloinen (ehkä vähän turhan kirkas tai jotain mahonkiin).

Jazz/JB setti on jännä, kun mulla oli aikaisemmin Dean VMNT Mustaine mallin Vee ja siinä tuo sama setti ja se toimi todella hyvin! Ehkä se vaan johtuu lespassa siitä kun lespassa on paksumpi runko (body) ?

Tuli katsottua elektroniikoihin tuossa LS-85:ssa ja olihan siellä 500k made in japan potikat, tietty kun jaappanissa kasattu. Tais olla Hoscot joista tykkään. En ollut varma mitkä potikat siellä on, mutta helpotus tuli kun näki.

Noita vääntyneitä tolppia lukuunottamatta olen kyllä ihan tyytyväinen LS-85 lespaan. Kohta nekin korjattu kunhan uudet tolpat saapuu.
mattim
10.04.2018 08:52:05 (muokattu 10.04.2018 08:54:22)

Ennen mikkien vaihtoa kannattaa kokeilla mikkien korkeuden säätöä. Tumput, tummant mikit muuttuvat muutaman millin laskemisella heleiksi kevään airueiksi, enkä edes paljon liioittele. Lisäksi saat lisää dynamiikkaa soittoosi kun mikit eivät hivelyllä tuuttaa kanavaa tukkoon. Ei maksa mitään ja ottaa muutaman minuutin.
Metalkallo
10.04.2018 13:05:53
mattim: Ennen mikkien vaihtoa kannattaa kokeilla mikkien korkeuden säätöä. Tumput, tummant mikit muuttuvat muutaman millin laskemisella heleiksi kevään airueiksi, enkä edes paljon liioittele. Lisäksi saat lisää dynamiikkaa soittoosi kun mikit eivät hivelyllä tuuttaa kanavaa tukkoon. Ei maksa mitään ja ottaa muutaman minuutin.

Totta, mutta jos mikin sointi on jo muuten sellainen ettei siitä tykkää kitarassaan, niin harvoin ainakaan minulla laskeminen tai nostaminen on auttanut mielen muuttamiseen, esim. itselle juuri JB lespassa koska se soundi on mikä on mikissä. Totta kuitenkin tuo sanomasi ja toimii ehkä joidenkin mikkien kanssa paremmin kuin toisten joten sitä kantsii tottakai kokeilla.

Itse sain 57 classic setin (plus tallassa) Tokai lespaani ja toimii mulle mukavammin kuin Jazz/JB. Basso hieman puskee esiin turhan hanakasti oli sitten nostettu tai alennettu mikkejä joten täytyy aloittaa jälleen magneetti rumba. Kokeilinkin jo alnico 3:sta ja bassoa lähti hiukan ja noin muuten mikin sointi kuulosti tallassa mukavan erottelevalta sekä ärhäkältä. Kaula meni hieman Jazzin suuntaan kun bassoa katosi ja kirkkautta tuli esiin eli selkeä, mutta jotain 57 classic:ssa on kaulassa mikä ajaa alnico 2:n? Kaulassa kyllä 57 classic tuo mooret ja muut lespassa aika hyvin jos haluaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)