Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksi nuppia käytössä?
1
Nieby
16.03.2018 16:37:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päevää.
 
Oon tässä pitkän aikaa miettinyt josko hommaisi toisen nupin. Eli setupissa olisi 2 nuppia ja kaksi kaappia. Ideana olisi jakaa alapää toiseen nuppiin ja siitä 1x15 kaappiin ja yläpää toiseen ja 4x10 kaappiin. Mielenkiinnosta voisi myös testata päinvastoin.
 
Tällä hetkellä nuppina toimii GK MB500 trankkupeli, josta etuaste ohitettu ja korvattu se Two Notes Le Bass: illa. Eilen kaveri tarjosi myyntiin GK MB500 Fusionia, eli muuten sama nuppi kuin nykyinen mutta siinä on putkietunen valmiina.
 
Hommahan vaatisi lisäksi jakosuotimen (Rolls SX21). Ja maalenkkihän pitäisi katkoa esim Lehlen P-splitillä.
 
Syy miksi tämä kiinnostaa on se, että armottomana saundirunkkarina en pääse haluttuun lopputulokseen yhdellä nupilla. Ja kahden nupin systeemi tuntuu olevan maailmalla monen basistin ratkaisu.
 
Onko täällä veljillä käytössä tällaista systeemiä tai edes kokemuksia?
 
Miten käytännössä toimii livekeikoilla? Jos äänimies ottaa kaksi DI-signaalia/mikittää kaksi kaappia, niin näiden signaalien keskenään miksaaminen jää silloin äänimiehen hommaksi. Onko lopputulos sitten keikoilla ollenkaan sitä mitä itse haen?
 
Ja miten kannattaisi jakaa efektit? Molempiin vai vain yläpäähän? Käytössä on jos jonkinlaista purnukkaa säröstä kaikuun yms..
 
anapena
16.03.2018 23:42:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä joskus mututuntumalla kokeilin sillai, että oli yksi etuvahvistin, josta signaali meni stereopäätteeseen, jonka jakarilla jaoin signaalin alapään 15tuumaseen Peaveyn kaappiin(entinen kombo) ja yläpään 2x10 Eminenceille(suljettu DIY). Ei ollut yhtään hyvä, tosin ihan tuurizydeemi...molempiin kaappeihin koko kaista ja täysiä, oli ok. Tai sitten jompikumpi kaappi yksinään.
Tuo sun miettimä zydeemi on toki mielenkiintoinen, kannattaa hetki puntaroida sopivia palikoita.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
ituvirtanen
17.03.2018 00:57:24 (muokattu 17.03.2018 01:03:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari vaihtoehtoa:
1) nuppi ja kaappi
2) biamp ja kaksi kaappia (tai vähintään kaksi toisistaan erotettua elementtiä)
3) kaksi nuppia + jakosuodin ja kaappeja maun mukaan
 
Olen itse tyytynyt vähimpään eli nuppiin ja kaappiin. Mutta osan efekteistä olen ajanut jakarin läpi. Tämä oli huokein ja roudausystävällisin tie.
 
Niin, ne efektit. Kompura ja kaiku touhottaa koko kaistalla. Flanger/chorus on yläpäälle, samoin envelope. Särössä on onneksi blendi, jolla osan suorasta äänestä saa läpi. (Minulle blendi on ihan välttämätön tanakoittamaan pohjaa.)
 
Useamman kaapin ja vahvistimen järjestelmä on myös raskaampi hallita. Olisi esmes kätevää pystyä säätämään kokonaisvolyymiä yhdetä ainoasta hanikasta useamman sijasta. Koska kaikki vaikuttaa kaikkeen, saundi voi olla sitä hunajaa tai ihan hirveää eli oppimiskäyrä voi olla pitkä. Tulos voi tietty olla sen arvoinen. Biampeissa on usein jakari valmiina säätöineen, joten sellaisen käyttö on tuplasettiä helpompaa.
 
(Basistilla kun ei juuri koskaan ole kavereita roudatessa, iso monen kaapin ja nupin hirviösetti voi viedä sen viimeisenkin. Toisaalta tässä itsekin olen pändimme isoin ja rumin mies, joten faneja ei tarvitse potkia irti lahkeista. Jääpähän paremmin aikaa roudata, kun toiset... no niin.)
 
ChiliTikka
17.03.2018 14:31:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Pari vaihtoehtoa:
1) nuppi ja kaappi
2) biamp ja kaksi kaappia (tai vähintään kaksi toisistaan erotettua elementtiä)
3) kaksi nuppia + jakosuodin ja kaappeja maun mukaan
 
Olen itse tyytynyt vähimpään eli nuppiin ja kaappiin. Mutta osan efekteistä olen ajanut jakarin läpi. Tämä oli huokein ja roudausystävällisin tie.

 
Saaneeko kysyä mitä jakaria käytät ja miten? Olen itse miettinyt viime aikoina sfx X&M:n hommaamista. Sillä saisin jaettua efektit (särö,filter ym.) ylätaajuuksille ja alapään pidettyä puhtaana laudan signaalitiellä.
 
misfit
17.03.2018 19:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ite olen nyt treeneissä ajellut aguilar tone hammer 500 ja markbass little mark ja molemmille omat kaapit. tone hammerista leikkasin middlet ja mark bassista puolestaan bassoa ja boostasin vähän middleä. markbassiin menee myös b3k särö.
ajatus ois äänityksissä kokeilla kunhan saadaan aikaiseksi.
 
would you like to see the pope by the end of the rope
sr705
18.03.2018 20:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on warwickin pro tube IX (muistinkohan mallin oikein?) nupissa bi-amp mahdollisuus ja miljoonia säätöjä takapaneelissa millä pystyisi tekemään just tollasia systeemejä mitä mietit. Samoin siinä on kaks di-lähtöä että saa kaiken haluamansa myös pöytään asti.
 
ituvirtanen
18.03.2018 23:40:17 (muokattu 18.03.2018 23:43:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SFX on mielenkiintoinen. Löysin sen vain myöhemmin kuin Iron Etherin Divaricatorin.
 
Jakotaajuuden pidän 400 hertsin kohdalla. Kokoalue kiinni, matalat täysin auki, yläkerta noin kello yhdessä. Muut jutut pois päältä. Y-johto tarvitaan yläkerran efektiluupille.
 
Noita saa välillä Saksasta: http://www.effekt-boutique.de/
 
ChiliTikka
05.04.2018 17:29:12 (muokattu 05.04.2018 17:30:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa hommattua tuo Rolls SX21 ja saturnworksin passiivi splitteri. Kyllä muuten heräsi efektit vähä erilailla eloon. Toimii!
 
Ajan siis muuten yksi nuppi yksi kaappi setupilla. Passiivi splitteriä käytän, jotta saan kaksi mono signaalia takaisin yhdeksi laudan sisällä.
 
ituvirtanen
08.04.2018 17:28:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilaus tuli perille: KMA Tyler. Nyt on sitten kaksi jakaria kahteen eri lautaan.
 
Nieby
10.04.2018 15:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin kiitoksia vastauksista.
 
Minulla on nyt ollut tämä systeemi muutaman viikon käytössä. Lauantaina oli eka keikka tällä setupilla ja kyllä tuli hyvät palautteet äänimieheltä. Äänimies oli ammattimies, erään kotimaisen suomimetallibändin vakkarimies, joten hänen palautteensa oli itselle todella merkittävä.
 
Käytännössä toteutin loppujen lopuksi homman näin;
 
Basso-kompura-EQ-viritin- Boss Line Selector. LS2 a-linja suoraan MB500 Fusioniin. Fusionista leikkasin kaikki ylätaajuudet pois ja korostin matalia taajuuksia rajusti.
 
LS-2 b-signaali kulkee säröjen ja muiden efektien läpi Le Bassiin (putkisaundia myös yläpäähän) ja siitä MB500 trankkuun. Nupista EQ asetukset täysin päinvastoin kuin MB500 Fusionin asetukset.
 
Ja kyllä toimii! Nyt saan todella jämäkän alapään pysymään mukana vaikka olisi säröä yms efektiä toisessa linjassa päällä. Myös kaiku toimii helkkarin hyvin kun se vaikuttaa vain ylätaajuuksiin.
 
Ihmetystä aiheutti se että maalenkkiä ei sitten jostain syystä syntynytkään, ei minkään sortin hurinaa..
 
Ainut ongelma tässä enää on se että ei ole yhtä ainutta master volumea. Keikalla meinasi hieman tulla kiire kun bändien vaihtoväli oli 15min joka sisälsi hyvin nopean sound checkin. Onneksi kaikki toimi kerralla hienosti.
 
Nieby
10.04.2018 15:52:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vielä samalla ratkaistua yksi pitkään vaivannut asia, elikkäs aktiivin ja passiivin välinen saundiero. Tein nyt niin että aktiivilla soittaessa tuo EQ pedaali on pois päältä ja nappaan sen päälle sitten kun käytän passiivibassoa. Näin pääsen hyvin lähelle samaa saundia. Lähinnä passiivi tarvitsee hieman alapään vahvistusta, joka taas aktiivilla onnistuu jo basson omalla EQ:lla. Mukava fiilis kun kerrankin on saavuttanut sen saundin mitä on eri keinoin yrittänyt metsästää jo vuosia :)
 
Basismi
11.04.2018 14:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se toimiva setuppi että pitää alapään puhtaana (heh) ja mahdolliset efektit vaan korkeammille taajuuksille. Kätevin tuo olisi tehdä vaan purkeilla ja loppumiksaus yhden nupin ja kaapin kautta kuuluville, mutta se vaatii melkein jo jakosuodin-mikserisysteemiä. Helpoin melkein kokeilla tolleen erillisillä nupeilla.
 
Vai onko markkinoilla jotain valmista spedua kyseiseen tarkoitukseen?
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Nieby
11.04.2018 23:58:10 (muokattu 11.04.2018 23:58:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Onhan se toimiva setuppi että pitää alapään puhtaana (heh) ja mahdolliset efektit vaan korkeammille taajuuksille. Kätevin tuo olisi tehdä vaan purkeilla ja loppumiksaus yhden nupin ja kaapin kautta kuuluville, mutta se vaatii melkein jo jakosuodin-mikserisysteemiä. Helpoin melkein kokeilla tolleen erillisillä nupeilla.
 
Vai onko markkinoilla jotain valmista spedua kyseiseen tarkoitukseen?

 
Kyllähän periaatteessa tolla Rolls SX21 pystyy tuon hoitamaan, mutta sitten pitäisi mennä yhden EQ:n voimin. Nyt on pirun hyvä kun saa molemmille signaalille omat EQ:t ja saa saundit säädettyä juuri niinkuin haluaa. Tosiaan ois kätevää jos vielä jollain konstilla keksisi miten saisi volumea säädettyä yhdestä ainoasta nappulasta. Tietysti basson oma vola toimii, mutta omasta mielestä saundi aina hieman kärsii jos bassosta ei tule täysillä..
 
Eihän se toisaalta iso homma ole kaudestakaan säätää, kunhan lopputulos on sen arvoista.
 
ituvirtanen
12.04.2018 15:00:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Kätevin tuo olisi tehdä vaan purkeilla ja loppumiksaus yhden nupin ja kaapin kautta kuuluville, mutta se vaatii melkein jo jakosuodin-mikserisysteemiä.
 
Eikös tuo ole jo riittävän hyvin selitetty tässä aiemmin? IE, KMA tai joku muu jakari lautaan. Niin minä ainakin teen ja hyvin toimii.
 
Sidewinder
18.04.2018 20:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs jos toisessa nupissa on Crossover lähtö? Miten sitä käytetään kun sieltä ei kuitenkaan voimaa tule pyörittämään kaappeja suoraan? Pitääkö esim. alapää laittaa reippaasti sen nupin omaan inputtiin ja yläpää toiseen nuppiin ja jakaa kaapit nuppeihin katsomallaan tavalla?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «