Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5250 251 252 253 254444 445 446 447 448
hallu
02.04.2018 17:59:10
LaMotta: Varmaan näin jos tekee pelkkiä backline-keikkoja.

Pienet raflakeikat on kyllä aina myös baclinekeikkoja, vaikka kaikki olisikin mikitettyjä koska se backline vuotaa yli PA:n joka tapauksessa joten kannattaa samantien soittaa hyvässä balanssissa ja muutenkin jos on järeä backline niin semmoisella helposti jyrää pienemmän PA:n ja toisaalta ei isoakaan PA:ta voi huudattaa niin kovaa että voi alkaa äänekkään backlinen kanssa kilpailemaan.

Mutta se on kyllä myös yleensä sen verran infernaalista meininkiä että eipä siellä ole yleisökään ja ne harvat sissit jotka paikalle tulee on nekin pihalla pitämässä korvia :-D
Elämä on reiässä rattoisaa......
Jukka Häikiö
02.04.2018 17:59:58

Guitarfreak: Kyllä.

Olin skeptinen kunnes kokeilin kunnollista halfstäkkiä. Sen jälkeen ei oo ollu paluuta 1x12 osastoon :/ eikä oikee mallinukseenkaan. Voi pitää hiljemmalla ja silti toimii tai sit laittaa kovalle ja silti toimii :D

Tossa tuli säädettyä vähän kaikenlaista noiden kaappien kanssa, siinä sitten askartelin sellaisen full-stackin, joka mun korvaan soundaa kyllä parhaalta kaiutin-kombinaatiolta, mitä matkan varrella on tullut vastaan:Marshall AHW ja BHW kaapit, alakaapissa G12-65 tötteröt ja yläkaapissa G12M engelsmannit, siinä päällä sellainen TAD:in kitistä jonkun kasaama 100w plexi-nupikka, jota joku on aika onnistuneesti modannut masterin lisäämisen lisäksi vähän gainikkammaksi ja linkittänyt noi kanavat sisäisesti, niin ei tartte tota jumpperipiuhaa. Tekijästä ei tietoa, mut joko tuurilla, tahi taidolla on maaliin päästy aikas komiasti, soi hienosti hiljaa ja tarvittaessa ...himpun kovempaakin.

Kauheesti ei noi mallintavat, tahi muutkaan nykykotkotukset oo itteensä kiinnostaneet, vähän samaan tapaan kuin vaikkapa -68 Camaro herättää tunteita, eri lailla mitä joku nykyauto, hyviä varmasti, mutta kun...
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Kefiiri
02.04.2018 18:03:49 (muokattu 02.04.2018 18:04:55)
Haeroe: Missä hommissa tuo on ehdoton ja miksi? En kysy kiusallani, vaan ihan oikeasti kiinnostaa.

Vanhanaikaisissa jytä hommissa. Visuaalisuus on puolet shousta, ja on siinä soinnissakin semmoinen vaivaton muhevuus. Vaikka ei tuuppaisi mitenkään täysillä.
En ole musiikin asiantuntija.
Jukka Häikiö
02.04.2018 18:14:05 (muokattu 02.04.2018 18:19:22)

LaMotta: Varmaan näin jos tekee pelkkiä backline-keikkoja.

No eipä noihin pizzerian nurkkiin mitään full-stackkeja ole ideaa raahata, mut kyl pienemmässäkin kippolassa se puolikas on ihan paikallaan. Aika iso osahan jengistä täällä soittelee omaksi ilokseen himassa, treeniksellä, tms. eikä sitä kioskia tarvii raahata yhdellekään keikkamestalle, ettei tarvii miettiä backline, tai miksausongelmia lainkaan. Eipä noissa pa:lla kyntävissä mestoissakaan oo miksaajat valittaneet vuodoista, vaikka siellä perseen takana on 4kpl 12 tuumasia pörissyt.

E
Pitääpä tästä hilpasta reenikselle hetkeksi asian pariin, niin jaksaa taas huomisna leikkiä remonttireiskaa...
Haeroe
02.04.2018 22:06:28

hallu: Pienet raflakeikat on kyllä aina myös baclinekeikkoja, vaikka kaikki olisikin mikitettyjä koska se backline vuotaa yli PA:n joka tapauksessa joten kannattaa samantien soittaa hyvässä balanssissa ja muutenkin jos on järeä backline niin semmoisella helposti jyrää pienemmän PA:n ja toisaalta ei isoakaan PA:ta voi huudattaa niin kovaa että voi alkaa äänekkään backlinen kanssa kilpailemaan.

Mutta se on kyllä myös yleensä sen verran infernaalista meininkiä että eipä siellä ole yleisökään ja ne harvat sissit jotka paikalle tulee on nekin pihalla pitämässä korvia :-D

Hyvässä balanssissa soittaminen lienee toivottavaa kaikilla keikoilla.

Mitä vähemmän lavalta tulee mökää, sitä enemmän miksaajalla on jotain, josta taikoa bändille saundia talon eteen. Tämä on tietty itsestään selvyys.

Jotenkin olen aina mieltänyt 4x12 -meiningin sen 100W:n Marsun alle, jolloin kitaristilla varmaan on ihan hyvä saundi ja puntit lepattaa. Yleisössä vaan ei ole kellään kuuloa keikan jälkeen, jos keikka ei ole stadionilla. Jos kitara peittää rummut, silloin on jossain jotain vikaa.

Jos ymmärsin oikein, 4x12 ei tarkoita suurta äänenpainetta. Siinä tapauksessa en tiedä mistään mitään, ja siksi alunperin kysyin tyhmiä.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Antti1
02.04.2018 22:12:56
4x12" kaapissa on se akustinen oikosulku ja litratilavuus aika merkittävässä osassa soundia. Sitä ei vaan saa aikaiseksi muilla kaappiratkaisuilla, kyse kun ei ole mistään erityisen muhkeasta alapääntoistosta, rokkiuskottavuudesta, suuremmasta ääneenpaineesta tms. Muuten soittaisin itse vaikka kymmensenttisellä kurkkupurkilla, tai niinhän nykyään soitankin ne kaikki kaksi kertaa vuodessa, mutta noin ajatuksen tasolla.

Ei se kaikkeen kuitenkaan ole se paras, tai ainoa soundi.
Guitarfreak
02.04.2018 23:15:32
Haeroe: Hyvässä balanssissa soittaminen lienee toivottavaa kaikilla keikoilla.

Mitä vähemmän lavalta tulee mökää, sitä enemmän miksaajalla on jotain, josta taikoa bändille saundia talon eteen. Tämä on tietty itsestään selvyys.

Jotenkin olen aina mieltänyt 4x12 -meiningin sen 100W:n Marsun alle, jolloin kitaristilla varmaan on ihan hyvä saundi ja puntit lepattaa. Yleisössä vaan ei ole kellään kuuloa keikan jälkeen, jos keikka ei ole stadionilla. Jos kitara peittää rummut, silloin on jossain jotain vikaa.

Jos ymmärsin oikein, 4x12 ei tarkoita suurta äänenpainetta. Siinä tapauksessa en tiedä mistään mitään, ja siksi alunperin kysyin tyhmiä.

Itse en metelipumpuissa soita mut silti keikalle lähti mieluummin 4x12 ku 2x12... vaikka ite vaivaisena roudaa jne.

Mut ei se iso kaiutinpinta tarkoita aina julmettua mökää :) rantasaunaakin voi soittaa hiljaa...

Se soundi on vaan paketissa tolla 4x12 hiljasellakin. Mulla on ollu erilaisia viritelmiä näissä kaappihommissa 1x12 avoin & refleksi, 2x12 avoin ja pari suljettua eikä ne oikeen oo mikään päässy lähelle tota möhkäleen fiilistä. Ainoa joka itsellä pääsee lähelle on Mesan 2x12 Rectokaappi.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
02.04.2018 23:47:14
Antti1: 4x12" kaapissa on se akustinen oikosulku ja litratilavuus aika merkittävässä osassa soundia. Sitä ei vaan saa aikaiseksi muilla kaappiratkaisuilla, kyse kun ei ole mistään erityisen muhkeasta alapääntoistosta, rokkiuskottavuudesta, suuremmasta ääneenpaineesta tms. Muuten soittaisin itse vaikka kymmensenttisellä kurkkupurkilla, tai niinhän nykyään soitankin ne kaikki kaksi kertaa vuodessa, mutta noin ajatuksen tasolla.

Ei se kaikkeen kuitenkaan ole se paras, tai ainoa soundi.

Eikö toisaalta akustinen oikosulku tule paremmin esille jos kartiot liikkuvat/liikuttavat ilmaa enemmän ja siis siellä kaapin sisällä. Meinaan, että jos oikein hiljaa soittaa, niin eihän se ilma siellä sisällä liiku nimeksikään niin eikö se oikosulkukin silloin vaimene, tai ole ainakin paljon vaimeampi tai ei niin efektiivinen?

Ja kyllä, minä itse olin kuvitellut 4x12 kaapin tuottavan juurikin "isompaa" soundia ei siis välttämättä volyymiltään kovempaa, mutta fyysisesti "isompaa" soudia joka ei ole boksissa. Mutta kuten monessa muussakin asiassa, taidan olla väärässä tässäkin asiassa. Mutta mä kummiskin meinaan testata asian kunhan saan kaappeja roudattua reenikselle ja pääsen leikkimään.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Kefiiri
02.04.2018 23:51:09 (muokattu 03.04.2018 00:01:43)
En tiedä tätä oikosulkujuttua mutta kai se samassa suhteessa aina on siihen kuuluvaan ääneen se oikosulkukin? Tämähän menee muuten ohi aiheen kokonaan... mutta 4x12 on just hiljempaa soittaessakin hyvä, tulee semmoista auktoriteettia ja ryhtiä siihen sointiin.

Täytyi oikein googlata se oikosulkujuttu ja sehän onkin siis se, kun takaa avoimessa kaapissa se taka-aalto pääsee vastakkaisvaiheisena kumoamaan osan taajuusalueesta. En täysin ymmärrä Antti1:n kirjoitusta.
Pinewood
02.04.2018 23:55:06 (muokattu 02.04.2018 23:56:12)
Jukka Häikiö: No eipä noihin pizzerian nurkkiin mitään full-stackkeja ole ideaa raahata, mut kyl pienemmässäkin kippolassa se puolikas on ihan paikallaan. Aika iso osahan jengistä täällä soittelee omaksi ilokseen himassa, treeniksellä, tms. eikä sitä kioskia tarvii raahata yhdellekään keikkamestalle, ettei tarvii miettiä backline, tai miksausongelmia lainkaan. Eipä noissa pa:lla kyntävissä mestoissakaan oo miksaajat valittaneet vuodoista, vaikka siellä perseen takana on 4kpl 12 tuumasia pörissyt.

Ja minä kun mietin, jättäisinkö Voxin kotiin ja menisin urheasti pizzerian nurkkaan mikitetyn 5W 1x8 Champ-kloonin kera, kun isolla ryhmällä tulee olemaan todella ahdasta... mut jatkakaa te vaan. :)
Kefiiri
03.04.2018 00:00:45
Pinewood: Ja minä kun mietin, jättäisinkö Voxin kotiin ja menisin urheasti pizzerian nurkkaan mikitetyn 5W 1x8 Champ-kloonin kera, kun isolla ryhmällä tulee olemaan todella ahdasta... mut jatkakaa te vaan. :)

Pienempiä ulkoilmakeikkojakin olen nähnyt soitettavan mikittämättömällä Champilla, se on ihan että millaista meininkiä milloinkin haetaan :)
Antti1
03.04.2018 00:12:51
Mä en nyt ymmärrä mitä te ette ymmärrä, kun samasta asiasta kirjoitellaan. Koitan siis kertoa tuon jotenkin toisin: 4x12" ei kuulosta siltä miltä se nyt keskimäärin kuulostaa pelkästään psykologisen rokkenroul-kertoimen, joissain tapauksissa näennäisen bassontoiston lisääntymisen, tai pöksyjen lepattamisen vuoksi.

Siinä on eri elementtimäärien pömpeleihin verrattuna eroa kaukaa mikittäessä, läheltä mikittäessä, hiljaa soittaessa, kovaa soittaessa, pizzeriassa soittaessa, stadionilla soittaessa ja ihan miten vaan käyttäessä. Syitä on monia, joista mun mielestä pari erittäin oleellista on toi elementtien lukumäärä ja kaapin sisätilan suuri litratilavuus.

Mulla oli joskus aikoinaan aika jännä kaappi, jossa oli alhaalla 2x12" ja ylhäällä kaksi erillistä 1x12" pömpeliä. Väliseinillä siis eroteltu, joskin tiiveys kysymysmerkki. Ihan ok kuuloinen, muttei se kylläkään perinteiseltä 4x12" kuulostanut. Tällä kertaa negatiivisessa mielessä. Painoikin aivan perkeleesti, joten meni aikalailla hukkaan se hifistely.
Jukka Häikiö
03.04.2018 16:58:19

Kefiiri: En tiedä tätä oikosulkujuttua mutta kai se samassa suhteessa aina on siihen kuuluvaan ääneen se oikosulkukin? Tämähän menee muuten ohi aiheen kokonaan... mutta 4x12 on just hiljempaa soittaessakin hyvä, tulee semmoista auktoriteettia ja ryhtiä siihen sointiin.

Täytyi oikein googlata se oikosulkujuttu ja sehän onkin siis se, kun takaa avoimessa kaapissa se taka-aalto pääsee vastakkaisvaiheisena kumoamaan osan taajuusalueesta. En täysin ymmärrä Antti1:n kirjoitusta.

Kyllähän se ois ihan kiva tietää, miksi joku kuulostaa joltain, miltä kuulostaa, mutta itselle se on tässä yhtälössä se vähemmän merkittävä asia, se tärkein kun on, että se kuulostaa/tuntuu itsestä hyvältä.
Kumman tiukassa istuu ihmisillä muuten se harha, että 412=hillitön mökä, samaten kun 100w Marshall yhdistetään samaan ilmiöön ja et niitä pitäis soittaa jotenkin hemmetin lujaa, jotta soundaa hyvältä. Mulla on kaksi 100w Marshall-johdannaista nuppia, eikä noita tarvii mitenkään luukuttaa soundatakseen hyvältä.

Ihan sama nää käsitykset, että vuotaa pahasti pa:sta, tai jengi pitelee korviaan backline-keikalla, jos näin on, se styrkkari on vaan ollut liian kovalla, eikä vika löydy siitä 100w Marshallista, tai 412 pömpelistä. Melko samalla kattauksella/volalla on tullut vedettyä pizzerian nurkassa backlinen varassa, pienessä rock-klubissa jossa kunnon pa, tai vaikka ulkona Espan lavalla, ainoot ulisijat on olleet ne harvat pizzerian nurkan henkilöt, joilla reilu sprägärikin sattuu korviin ja mikään ei ole tarpeeksi hiljaa.

Aika paljon, tai oikeastaan on kokonaan kiinni omista mieltymyksistä ja musatyylistä, millaisilla kamppeilla vetää, jollekin se pieni fenkun combo on the juttu, mulle se on 100w Marshall ja 412 kaappi, on mulla tuollainen 212 oversize pömpelikin joka soundaa hyvältä, mut mun mieluisin juttu on 412, joka sopii tohon omaan musatyyliin parhaiten. On sitä koitettu jollain Suhrin Badger 30 nupilla ja 1X12 ported kottaraisen pesälläkin, ei vaan futannut itselle.
aslak
03.04.2018 22:08:47
Jukka Häikiö:, ...mut mun mieluisin juttu on 412...

Mulla päinvastainen, kokeiltu kaikki mahdolliset kaappi-kombinaatiot kun omaa juttua haki. Lopulta Blackstarin HT40 combo 1x12 V30 osoittautui parhaaksi 'kaapiksi' ja ollut jo vuosia käytössä. Modasin enemmän open backiksi kun siinä oli vain pieni hengitysreikä takana. Joku tässä osui kohdilleen, combo ei ole pienimmästä päästä ja normaalia syvempikin. 100W marsupilami nuppina.

Kokeiluissa tuli huomattua monta juttua mikä vaikuttaa mihinkin, esim miten eri tavalla vahvistin käyttäytyy erilaisilla kuormilla. Open-back on mulle mieluisin koska tykkään sen säteilystä keikalla muuallekin kuin kohtisuoraan ja tuon sweetpot löytyi juuri sopivasta melutasosta. Meidän poppoon soundipolitiikka on niin kauan kun rummut akustiset pitää olla backlinessa myös skitta ja basso styket. Stagevola on reilu, musan pitää myös tuntua. Paikan mukaan määritellään kuinka paljon PA:han tungetaan tavaraa, ehkä siinä on enemmänkin kyse kuinka paljonko laajennetaan palettia.

Jos lähden pienentämään marsun vola-asetuksia niin dynaamisuus kärsii ja sweetpot katoaa. Kun volaa on tarpeeksi pystyy pikkauksella hallitsemaan balanssia yhdessä skittapotikan kanssa.

Akustisesta oikosulusta en ymmärtänyt mitään, miten openbackissa taakse poistuva ääniaalto hyppääkin etupuolelle. Vastemelu/vastavaihe on kaiketi mahdottomuus. Akustisen shokin tosin kokee usein soundcheckissä kun rumpali täräyttää ekan kerran virppaan. Enää ei tuohon halpaan mene, vaikka pahalta tuntuu checkissä mutta jos akustiikka on vähänkään kohtuullinen ja liiteri täynnä illalla, no probleemos. Absorption vaikutus on valtava.

Ulkona tuuli on varsinainen vaiva, joskus Turun kupeessa mereltä puhkui reippaasti, stage merelle päin ja yleisö välissä, hankalaa oli. Korvista pitelijöiden mukaan ei tarvi pomppia. On yleensä yksittäistapauksia kun tulikin Van Halenia eikä Silmun -Mahdunko Maailmaas.
Haeroe
03.04.2018 23:01:45

Ihan aiheeseen palatakseni kerronpa, että Bluetone ja vähän rahaa vaihtui kitaraan. Suoraa kauppaakin joku jo ehdotti, mutta olin vaihdon jo sopinut. Ei kaduta; on todella hieno japski ESP, joka pesee ja linkoaa humpasta heviin.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
aslak
04.04.2018 00:13:31
joo aiheeseen, Jammun lippulaiva reverb ilmoitus uusittu pariin kertaan. Yksi kysely tähän mennessä, jes! Jaksaa odottaa kun ei ole pakkomyynti...about puoleen hintaan, kyllä se tarvitsija on aina lopulta löytynyt.
Vähän ihmettelen hiljaisuutta.

Midaksen mikseri puolestaan lähti liukkaasti.
MaxDamage
10.04.2018 10:48:02
Melko nihkeästi näköjään.
Enpä muista kertaakaan viimeisen kymmenen vuoden aikana ettei se ainoa ns: varma, Giban lespa olisi mennyt kaupaksi enintään viikossa.

Nyt on kyllä selvästi markkinat saturoituneet, ihmisillä fyrkat vähissä ynnä muuta. Onneksi itsellä ei ole kiire myydä tai rahapulaa.

Kymmenisen vuotta sitten kitarat vaihtoivat MNetin kautta omistajaa parhaimmillaan alle tunnissa. Nykyään tori täyttyy eikä kama liiku oikein millään. Tai no paitsi jos hinnat iskee puoli-ilmaisiksi. Ah, niitä kulta-aikoja. :)
Krice
10.04.2018 13:59:59

aslak: I agree kyllästymisen, jengillä alkaa olla se mitä tarvitsevat, kiitos torin.

Ei minulla ole, tosin ei ole rahaakaan.
Gary the pine
10.04.2018 20:20:43
Eiks tää nouse viikosta toiseen samalla tekstillä, notta hintaa alennettu. Ja kuitenkin sitä hintaa on alennettu viimeks about kaks vuotta sitten...

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1339788
Tulin, näin, paskoin housuun.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)