Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intel vs AMD
1 2
Juutas
06.04.2018 19:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikko kertoo oleellisen eli pitäisi hankkia uusi kone kotistudion ytimeksi ja olen tippunut täysin kärryiltä prossukehityksen suhteen. Onko tänä päivänä jotain väliä kumman valmistajan prossu koneessa hyrrää (kun kyse on lähinnä siis musan äänittämisestä, miksauksesta ja softasynien sekä plugarien pyörittämisestä)? Kone EI tule pelikäyttöön.
 
Esihistoriallisena aikana muistelin että AMD:n prossut kävi kuumempina ja siksi huusivat isompaa tuuletustehoa, joka on luonnollisesti huono homma audiotallentamisen kannalta..
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Antti1
06.04.2018 19:43:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään on ihan sama minkä firman prossun ostaa audiokäyttöön, jos ei ihan halvinta kategoriaa katsele. Perus moniydinprossu kummalta tahansa riittää audiokäyttöön mennen tullen. Hyvä ja iso jäähy prossun päälle, niin ei oo mitään mölyongelmaakaan. Itse suosin Noctuaa.
Juutas
06.04.2018 20:00:51 (muokattu 06.04.2018 20:01:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Nykyään on ihan sama minkä firman prossun ostaa audiokäyttöön, jos ei ihan halvinta kategoriaa katsele. Perus moniydinprossu kummalta tahansa riittää audiokäyttöön mennen tullen. Hyvä ja iso jäähy prossun päälle, niin ei oo mitään mölyongelmaakaan. Itse suosin Noctuaa.
 
Kun sanot moniydin, niin tarkoitatko myös kaksiytimisiä? Halvemman hintaluokan koneissa Intellit tuppaa olemaan järjestään tuplaytimiä ja AMD:ltä löytyy myös neliytimisiä tavoitellussa budjetissa.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Antti1
06.04.2018 20:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostaisin audiokäyttöönkin mielellään vähintään neliytimisen prossun, jos softa on ajantasalla. Mikä se budjetti sit on, johon etsit konetta? Itse kasaamalla saa tod.näk. järkevämmän paketin ja yleensä halvemmallakin.
Juutas
06.04.2018 21:08:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä ostaisin audiokäyttöönkin mielellään vähintään neliytimisen prossun, jos softa on ajantasalla. Mikä se budjetti sit on, johon etsit konetta? Itse kasaamalla saa tod.näk. järkevämmän paketin ja yleensä halvemmallakin.
 
Budjetti on "mahdollisimman halvalla"... :D No vitsit sikseen, mutta kun tässä joutuu samalla päivittämään ulkoisen äänikortin ja hommailemaan yhtä sun toista musavermettä (jotka eivät liity ko projektiin), niin yritän pinnistellä eteenpäin asenteella "hinta nousee vain jos laatu nousee siitä merkittävästi". En tiedä saako tuosta kukaan kiinni...
 
Mutta kun tunnut olevan hyvin hajulla asiasta, niin mistä tuollaista kasattua konepakettia kannattaisi kysellä (mielellään Tampereen seutu)? Omat taidot (tai aika) eri riitä yksittäisistä komponenteista väsäämiseen.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Antti1
06.04.2018 21:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tampereen seudulta en osaa valitettavasti neuvoa yhtään mitään. Mä tilailen palikat aina mistä halvimmalla saan, yleensä aika monesta eri paikasta.
 
Jos itse kasaaminen on no go, niin osta sellainen valmis konepaketti, jota on helppo päivittää myöhemmin. Tingi näytönohjaimesta mahd. paljon ja osta ensialkuun vaikka vain 8 gigaa keskusmuistia emolevyyn, johon saat kuitenkin myöhemmin lisää. Mieti ostatko yhden vai kaksi kampaa muistia. Prossussa ei kannata ihan loputtomasti tinkiä, koska hyvä kone menee äänihommissa nykytehoilla jo todella pitkään. Kaupasta tuollaisia on tietty vaikea löytää valmiina, koska usein noissa karsituissa malleissa on sit karsittu aivan kaikesta.
mhelin
06.04.2018 21:54:59 (muokattu 06.04.2018 22:05:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on budjetti?
 
Ainakin Jimmsiltä saa valmiiksi koottuja konepaketteja.
 
Neliytiminen prossu, 8 GB muistia ja 250 GB SSD:
 
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho … business-class-high-ubuntu-tyoasema
 
Tuo tosin linuxilla, mutta saahan siihenkin esim. Tracktion Waveformin ja muitakin softia, esim. Harrison Mixbus (http://harrisonconsoles.com/site/mixbus.html) ja voi kyllä asentaa Windowsinkin, tai ostaa tuosta samasta Windows-version:
 
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho … jimm-s-business-class-high-tyoasema
 
Mut konepakettina ehdoton hintaluokassaan, ja päivitettävissä tarpeen mukaan (lisää muistia tai nopeampi prossu).
 
anapena
07.04.2018 00:39:39 (muokattu 07.04.2018 10:04:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Budjetti on "mahdollisimman halvalla"... :D No vitsit sikseen, mutta kun tässä joutuu samalla päivittämään ulkoisen äänikortin ja hommailemaan yhtä sun toista musavermettä (jotka eivät liity ko projektiin), niin yritän pinnistellä eteenpäin asenteella "hinta nousee vain jos laatu nousee siitä merkittävästi". En tiedä saako tuosta kukaan kiinni...
 
Mutta kun tunnut olevan hyvin hajulla asiasta, niin mistä tuollaista kasattua konepakettia kannattaisi kysellä (mielellään Tampereen seutu)? Omat taidot (tai aika) eri riitä yksittäisistä komponenteista väsäämiseen.

 
Kävin äskettäin Wuotechissa Sammonkadulla, myyvät käytettyjä kunnostettuja koneita. Sällit tuntuvat tietävän tietokoneista aika lailla, ei ne nyt kuitenkaan mitään audiojätkiä ole. Sieltä vois saada hyvän kokonaisen koneen edukkaasti.
 
P.S. Ne haluais tietenkin myydä sulle sen kalliimman koneen, mutta 3sadan myllylläkin jotain tekee, riippuu tarpeesta. Tai sitten päivität nykyistä konetta. Itsellä työkäytössä 1. sukupolven i7.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Eukka
07.04.2018 08:33:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Audiohommissa tuppaa olemaan parempi että on mahd iso kellotaajuus kuin 20 ydintä.
 
Akatax for you!
anapena
11.04.2018 18:55:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eukka: Audiohommissa tuppaa olemaan parempi että on mahd iso kellotaajuus kuin 20 ydintä.
 
olisko sulla aiheesta enempi jaettavaa, vaikka joku linkki tai artikkeli? Asia alkaa olemaan itsellä ajankohtainen.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
sami_sumea
12.04.2018 13:38:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eukka: Audiohommissa tuppaa olemaan parempi että on mahd iso kellotaajuus kuin 20 ydintä.
 
Kunhan kellotaajuus on about järkevällä tasolla ettei softasyna X kyykkää kokonaan yhtä corea, ei pidä paikkaansa. Suurin osa audiosoftista osaa jakaa prossuloadia erittäin hyvin useammalle corelle.
 
...
 
http://www.soundreel.com
smoltron
12.04.2018 14:21:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Kunhan kellotaajuus on about järkevällä tasolla ettei softasyna X kyykkää kokonaan yhtä corea, ei pidä paikkaansa. Suurin osa audiosoftista osaa jakaa prossuloadia erittäin hyvin useammalle corelle.
Juuri näin. Kellotaajuuden pitää olla riittävä ja sitä se on useimmissa tapauksissa. Muuten keskeistä on rinnakkaisten ytimien/threadien määrä, jotta plugarien ja soittimien kuormaa voidaan tasata. Itse ostaisin sellaisen, jossa on mahdollisimman monta ydintä.
 
Hanuriin
12.04.2018 15:11:44 (muokattu 12.04.2018 15:12:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smoltron: Juuri näin. Kellotaajuuden pitää olla riittävä ja sitä se on useimmissa tapauksissa. Muuten keskeistä on rinnakkaisten ytimien/threadien määrä, jotta plugarien ja soittimien kuormaa voidaan tasata. Itse ostaisin sellaisen, jossa on mahdollisimman monta ydintä.
 
En tiedä, millä 80-luvun masiinoilla te teette musiikkia jos ei kellotaajuus riitä. Enkä tiedä, miten isoja projekteja pyöritätte, mutta sanonpa vaan, että kokemukseni perusteella edes vuoden 2011 2-ytimiselläkään ei ole mitään ongelmia isojenkaan projektian ja taajojen plugarikattausten kanssa kunhan vaan muisti piisaa ja on nopea levy elikkäs SSD käytössä. Tosin Logic (9) varmaankin osaa optimoida resurssien käytön. Mutta ei niitä ytimiäkään nyt aivan mälyttömästi tarvita, nykyäänhän koneitten _pitäisi_ ollla parempia. Samoin DAWien.
 
Juutas
12.04.2018 15:36:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Mikä on budjetti?
 
Ainakin Jimmsiltä saa valmiiksi koottuja konepaketteja.
 
Neliytiminen prossu, 8 GB muistia ja 250 GB SSD:
 
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho … business-class-high-ubuntu-tyoasema
 
Tuo tosin linuxilla, mutta saahan siihenkin esim. Tracktion Waveformin ja muitakin softia, esim. Harrison Mixbus (http://harrisonconsoles.com/site/mixbus.html) ja voi kyllä asentaa Windowsinkin, tai ostaa tuosta samasta Windows-version:
 
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho … jimm-s-business-class-high-tyoasema
 
Mut konepakettina ehdoton hintaluokassaan, ja päivitettävissä tarpeen mukaan (lisää muistia tai nopeampi prossu).

 
Kiitos tästä vinkistä - pähkäilin aikani käytettyjä selaamalla ja osista kasaamista ihmettelemällä, mutta päädyin lopulta tuohon jälkimmäiseen pakettiin muutamilla pienillä mutta ratkaisevilla muutoksilla. Budjetti paukkui, mutta nyt pitäisi olla hyvä. ;)
 
Vielä yksityiskohta, niin aletaan olla selvillä vesillä: laitan koneeseen kaksi ssd-kovoa joista toinen ensisijaisesti audioraitoja varten. Kannattaako DAW asentaa samalle kovolle kuin Windows vai samalle kuin audioraidat? Maalaisjärki tukisi ensimmäistä, mutta olenko oikeassa?
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
anapena
12.04.2018 16:21:19 (muokattu 12.04.2018 16:22:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, oletuksena asentaisin windowsin ja softat yhdelle ja samalle levylle. Onko SSDstä työlevynä projekteja varten hyötyä? Itsellä on tällä hetkellä perinteinen pyörivä kiekko projekteja varten.
Oliko noiden Jimmsin pakettien välillä juurikaan muita eroja kuin windows?
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Torniojaws
16.04.2018 10:31:53 (muokattu 16.04.2018 12:03:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eukka: Audiohommissa tuppaa olemaan parempi että on mahd iso kellotaajuus kuin 20 ydintä.
 
Kokeiles renderöidä sama projekti, jossa on plugareita käytössä kahdeksalla raidalla:
 
a) Koneella, jossa on 1 ydin
b) Koneella, jossa on 2 ydintä
c) Koneella, jossa on 8 ydintä
 
Olettaen, että kellotaajuus on suurin piirtein sama kaikissa ja että ytimen teho (IPS - Instructions Per Second) on teoriassa sama. (Käytännössä ei mahdollista, koska 1-ytimisiä ei ole tehty aikoihin ja niiden IPS on jo "luonnostaan" alhaisempi)
 
DAWit toimii yksinkertaistettuna siten, että jokainen raita saa oman ytimen, kunnes ytimet loppuu. Sitten siitä eteenpäin saa ytimen, jossa on eniten kapasiteettiä jäljellä. Sitten seuraavaksi eniten, jne. Kunnes 100 % CPU.
 
Vortech Industrial Death Metal
Antti1
16.04.2018 10:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Kunnes 100 % CPU.
 
Tähän liittyen: ainakin Reaper toimi ennen paljon sulavammin raskailla projekteilla, kun jätti yhden säikeen kokonaan käyttöjärjestelmälle. En oo kokeillut sittemmin kyl koneen vaihdon jälkeen, eikä oikeastaan ole nykykoneella (i7 8700K) tullut sellaisia projekteja vastaankaan, joissa olisi tarvinnut kokeilla. En tiedä saako kilpailevista softista konffattua ihan niin syvällisesti esim. noita prossun käyttöön liittyviä asioita, mutta jos tökkii ja onnistuu, niin tota kannattaa kokeilla varmaan niilläkin.
 
Anygays, mä oon edelleen sitä mieltä, että vähääkään parempien nykyprossujen tehoilla enemmän ytimiä = parempi. Softat osaa kyllä käyttää niitä hyödykseen oikein hyvin, ainakin kaikki mun käyttämäni.
Torniojaws
16.04.2018 12:11:59 (muokattu 16.04.2018 12:13:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Softat osaa kyllä käyttää niitä hyödykseen oikein hyvin, ainakin kaikki mun käyttämäni.
 
Tää on silleen spesiaali, että softan itsessään pitää ymmärtää säikeistystä, että tuo toimii noin softan sisällä. Softan yläpuolella taas käyttöjärjestelmä hanskaa sen, mutta se ei voi tehdä sitä softan sisällä, koska se on niin toteutuskohtaista. Mutta kyllä kaikki DAWit ovat osaneet tuon tehdä jo viimeisen 15 vuoden ajan. Muut softat, vaikkapa Notepad tai musiikkisoitin ei välttämättä, jos ei ole niin koodattu. Ammattisoftat mediajuttuihin (kuvankäsittely, videoeditointi, jne.) on kyllä lähtökohtaisesti varmasti toteutettu noin.
 
Eli yksinkertaistettuna:
 
4 ydintä prossussa ja käynnistät kolme softaa, joita EI ole säikeistetty sisäisesti:
 
- Notepad
- Excel
- Simppeli webbiselain (Chrome ja Firefox Quantum osaavat itsekin)
 
Niin käyttis kyllä jakaa tuon järkevästi niin, että 1 ydin menee Notepadille, toinen Excelille, kolmas selaimelle ja yksi käyttikselle. Sitten kun kuorma kasvaa, niin se alkaa jaella noita esim. yhdelle ytimelle Notepad ja Excel, toiselle selain, kolmas ja neljäs käyttikselle, jos on jotain intensiivistä. Tai jopa kaikki yhdellä ytimellä, jos ei ole isoa kuormaa.
 
Sitten kun DAW tulee mukaan, niin se todennäköisesti menee tyyliin 3 ydintä DAWille ja kuormanjako sitten sen prosessin sisällä DAWin koodauksen mukaan, ja 1 ydin muille (Notepad, Excel, selain, käyttis).
 
Vortech Industrial Death Metal
smoltron
16.04.2018 12:15:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä Notepadissa mitään kuormaa ole. Eikä juuri Excelissäkään ellet laita sitä laskemaan jotain isoa. Reaaliaikasovellukset ovat ihan asia erikseen. Nettiselain saattaa joskus sellainen olla, mutta yleensä siinäkään ei juuri mitään kuormaa ole. Laskennallisesti käyttö on usein (ei aina) aika triviaalia.
 
Torniojaws
16.04.2018 12:50:51 (muokattu 16.04.2018 12:51:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smoltron: Ei siinä Notepadissa mitään kuormaa ole. Eikä juuri Excelissäkään ellet laita sitä laskemaan jotain isoa.
 
En tarkoita siis mitään kuorma-kuormaa tyyliin 20% CPU, vaan ylipäätään CPU-ajan käyttöä, jota kaikilla ohjelmilla on. Toisilla vähemmän, toisilla enemmän. Sillä ei sinänsä merkitystä ole.
 
Mikään ohjelma ei pyhällä hengellä pyöri, vaan käyttis ohjaa sen ainakin yhdelle ytimistä.
 
Vortech Industrial Death Metal
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «