Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin teorian opiskelu kitaralla
1 2
silhouette
24.03.2018 14:14:24 (muokattu 24.03.2018 14:14:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka tiedän, että tämä on luultavasti yksi typerimmistä ja kysytyimmistä kysymyksistä niin kysyn kuitenkin:
 
"Mikä tapa tai ehkä kirja olisi paras tapa aloittaa musiikinteorian opiskelu kitaralla? Ja, mitä mieltä olette, onko teorian opiskelussa välttämätöntä opiskella opettajan kanssa voiko teoriaan opiskella menestyksekkäästi myös yksin? Mitä muuta on välttämätöntä tietää kun aloittaa teorian opiskelun? Kiitos!"
 
Aina voi yrittää.
Ahti Tuumiainen
05.04.2018 22:40:19 (muokattu 05.04.2018 22:42:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan sitä itsekin opiskella. Mutta itse en kyllä tajunnut nuotteja. Ne opin vasta musiikkiopistossa. Olen sitä ikäpolvea, että netistä olen saanut oppimateriaalia. Ja kysymys siitä, kannattaako mennä soittotunneille, niin vastaisin, että se riippuu ihan siitä mitä soittamiselta haluaa. Jos vaan rämpyttelee lämpimikseen, niin kyllä ne perussoinnut itsekin voi opetella. Mutta jos on enempi ''kunnianhimoa'', niin suosittelisin kyllä soittotunteja. Itse olen periaatteessa itseoppinut, mutta kyllä ne soittotunnit on tosi jees. Ja olen harkinnut vielä jos pääsisin jonnekin oppiin.
 
Niin, teoriaa ja soittamista ei kannata erottaa toisistaan. Musiikinteoria on tietysti sama soittimella kuin soittimella, mutta aika vaikea sitä on ilman soitinta harjoitella. Paitsi tietysti jos laulaa tms. Mutta itse en taas laulamisesta ymmärrä mitään.
 
Sergei Fallinen
06.04.2018 09:13:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusasiat haltuun niin saa opestakin enemmän irti. Eli intervallit, soinnut, asteikot yms. Mitkä nuotit on C13 tai Fmmaj7 -soinnussa ja mistä ne löytyvät a) otelaudalta b) nuottiviivastolta, ja millaiset asteikot niitä vastaavat. Ei musiikin teoria tuolla tasolla ole erityisen vaikeaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja vaikeinta on lähinnä se, että pääsee alkuun. Vähän niin kuin matematiikka: vaikeampi selittää sanallisesti ilman matemaattisia symboleja, mutta kun ymmärrät, mitä kertominen tarkoittaa, opit sekunnissa myös, mitä tarkoittaa potenssi, tulo tai kertoma.
 
Kampela77
06.04.2018 13:46:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikin teoriaa on mun mielestä helppo ja helpompi opiskella itse kuin kitaran soiton tekniikkaa. Tekniikan puolella varmasti hyvä opettaja osaa opettaa asioita hyvässä järjestyksessä ja huomauttaa virheitä soittotekniikassa. Tekniikan opettelukin toki onnistuu itse ja onhan maailma pullollaan päteviä täysin itseopiskelleita kitaristeja, mutta vastaavasti on varmaan kertaluokkaa suurempi määrä itseopiskelleita vähemmän päteviä.
 
Kitaran soiton tekniikan itseopiskelun ongelmia voi olla, että opettelee alusta asti soittamaan huonolla tekniikalla, joka jää sitten selkärankaa ja aiheuttaa myöhemmin esimerkiksi rasitusvammoja. Itse olen tämmöinen tapaus. Vanhalla tekniikalla sain käteni hajalle vuosikausiksi, niin ettei kitaraan juurikaan tullut koskettua. Silloin kun metallisahaaminen oli itselle kova juttu tuli sitä harrastettua niin, että plektraotteessa peukalo painoi etusormea vinoon ja oli jännityksessä. Kun vihdoin sain sormen kohtalaiseen kuntoon opettelin soittelemaan pääasiassa käsi rennossa nyrkissä ja kesti pitkään oppia uusi tapa, mutta ajan myötä se on lähtenyt luistamaan. Etusormen nivelen sisälle jäi kyllä jotain rustoa tai muuta möhnää, mutta kipeä se ei enää ole.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
tomaattiorava
06.04.2018 14:27:55 (muokattu 06.04.2018 14:29:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: Musiikin teoriaa on mun mielestä helppo ja helpompi opiskella itse kuin kitaran soiton tekniikkaa.
 
Tämä pitää kyllä paikkaansa.
Oisko sitte kitaran lisäks mitään muuta järkevää vaihtoehtoa kuin piano/kiippari? Jompaa kumpaa kyllä suosittelisin ite ihan teoriahommiin. Ehkä pianolla on vielä helpompi hahmottaa asioita kun oikeestaan ensisilmäyksellä jo löytää kaikki C:t koskettimilta. Kitaralla on ihan oma hommansa oppia nuottien paikat.
Niinkun tuossa todettiin, alkuun pääsy lienee vaikeinta joten en keksi mitään syytä miksi ei käydä tunneilla ainakin alkuun. Sitten kun perusjutut on jokseenkin tuttuja, on ihan eri juttu syventää itse opintojaan.
Yks iso kompastuskivi imo on musiikin termistö mikä voi olla usein varsin kryptistä sekä harhaanjohtavaa ja synonyymejä löytyy useampi joka asialle.
Vaikeaa musiikin teoria ei ole, haasteet tulee siinä kun sitä pitäisi käytännössä soveltaa.
 
E : Mutta eikö tuota tohtori toonikaa aika usein suositella näihin hommiin? Itselläkin oli käytössä aikoinaan ja muistaakseni ihan asiallinen vihkonen.
 
Kampela77
06.04.2018 14:44:44 (muokattu 06.04.2018 14:47:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Tämä pitää kyllä paikkaansa.
Oisko sitte kitaran lisäks mitään muuta järkevää vaihtoehtoa kuin piano/kiippari? Jompaa kumpaa kyllä suosittelisin ite ihan teoriahommiin. Ehkä pianolla on vielä helpompi hahmottaa asioita kun oikeestaan ensisilmäyksellä jo löytää kaikki C:t koskettimilta. Kitaralla on ihan oma hommansa oppia nuottien paikat.
Niinkun tuossa todettiin, alkuun pääsy lienee vaikeinta joten en keksi mitään syytä miksi ei käydä tunneilla ainakin alkuun. Sitten kun perusjutut on jokseenkin tuttuja, on ihan eri juttu syventää itse opintojaan.
Yks iso kompastuskivi imo on musiikin termistö mikä voi olla usein varsin kryptistä sekä harhaanjohtavaa ja synonyymejä löytyy useampi joka asialle.
Vaikeaa musiikin teoria ei ole, haasteet tulee siinä kun sitä pitäisi käytännössä soveltaa.
 
E : Mutta eikö tuota tohtori toonikaa aika usein suositella näihin hommiin? Itselläkin oli käytössä aikoinaan ja muistaakseni ihan asiallinen vihkonen.

 
Nuotit on ainakin aika helppo opetella pianolla/koskettimilla. Nuottien nimet nuottiviivoilla oppii nopeasti, kun koskettimistolta niitä ei tarvitse paljoa miettiä. Kitaran kaulalta pitäisi sitten vain opiskella löytämään samat sävelet, jotka jo nuoteista näkee helposti. Itse olen ollut vähän laiska opiskelemaan nuottien paikkoja kitaralla ja osaan niitä vähän sieltä täältä ympäri kaulaa, mutta toisia joutuu sitten miettimään suhteessa toisiin säveliin.
 
Tohtori Toonika on itsellänikin. Mielestäni loistava kirja teorian opiskelun aloitteluun.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
marvin_
24.04.2018 07:56:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos lontoonkieli taipuu, niin planeetan paras paikka kitaransoiton ja musiikkiteorian opiskeluun on:
 
https://guitopia.com/
 
Opettajana Dave Weiner (Steve Vai bänd). Hinta alle 20$ kuussa. Todella erinomainen!
 
WanhaWetäjä
24.04.2018 10:49:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.tampere.fi/kirjasto/musiikki/kitaraop.pdf
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Zibaldone
24.04.2018 13:27:25 (muokattu 24.04.2018 13:29:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: https://www.tampere.fi/kirjasto/musiikki/kitaraop.pdf
 
Hienoa!
 
Sävelkorkeudet oppii nopeiten kun osaa laittaa A sävelet oikeille paikoilleen.
Luonnollinen A-molli ensin haltuun viivastolla.
 
Sitten kun opettelet aakkosriimin a-g eteenpäin ja taaksepäin 3 kertaa, opit nuottien paikat viivastolla vähitellen:
 
A B C D E F G A B C D E F G A B C D E F G A
 
A G F E D C B A G F E D C B A G F E D C B A
 
( B=H suomalaisittain, jos itseään haluaa sekoittaa. )
 
Ylennykset, kaksoisylennykset, alennukset ja kaksoisalennukset ja palautusmerkit
kirjoitetaan aina luonnollisten nuottien eteen, ja sävelillä on aina sama paikka nuottiviivastolla.
 
tomaattiorava
27.04.2018 12:58:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiljattain ruvennu jazziin perehtymään ja tarvii sanoo että aika vikkelään menee sormi suuhun. Nyt jotaan autumn leavesia opettelen soinnuttamaan ja tarkotus ois sen jälkeen tutkia minkälaista improilua nuiden eri sointujen päälle vois vääntää... Kirjastostakin kävin hakemassa jonkun oppaan mut sehän on ihampaska.
Kertokaas joku mistä asioista kannattais alotella näissä puuhissa.
 
Zeeboo
27.04.2018 18:53:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Hiljattain ruvennu jazziin perehtymään ja.....
Kertokaas joku mistä asioista kannattais alotella näissä puuhissa.

 
- Kuuntele. Tätä ei voi painottaa liikaa.
- Melodiat haltuun. Kunnollisella fraseerauksella.
- Soinnut haltuun.
- Komppaus sujuvaksi
- Sointuarpeggiot ja soinnuille läheiset asteikot haltuun.
- Sävellaji ja tilapäiset modulaatiot haltuun, eli tunnista biisin "pääsävellaji", ja kohdat joissa siitä poiketaan.
- II - V - I rakenteet haltuun. Tämä on yksi peruspalikka vähän kaikenlaisessa rytmimusiikissa; Autumn Leaves alkaa Cm7 - F7 - Bbmaj7, tässä on just sellainen. Improvinkkelistä näissä on työstämistä piiiitkäksi aikaa.
- Vähän kerrallaan, niin hyvä tulee.
 
White men can't Monk
tomaattiorava
27.04.2018 19:30:42 (muokattu 27.04.2018 19:36:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä oon aikalailla ihmetelly kun siistin kuuloista treeniä mut mä en vaan tajuu.
 
https://www.youtube.com/watch?v=Phz … ZvplXtpR3igpffGX507Q&t=711s&index=2
 
Tuossa alussa kun selitetään, niin kaveri sanoo että mennään doorista ylöspäin (Dm7) ja tähdätään "seuraavan asteikon ensimmäiseen säveleen". Mä tuosta käsitin että se ois sitte G-mixo (G7). Ni miten helvetissä se sävel voi olla G7:n eka sävel kun se on G:n ylennetty vitonen? Eikä 5# ees oo G7:ssa.
Mä en vaan tajuu mikä helvetin asteikko on kyseessä sen jälkeen kun tuo doorisen eka oktaavi on veetty....
 
E: vai voisko se peräti olla se alt-asteikko mikä tuossa alussa mainittiin?
 
Zeeboo
28.04.2018 10:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava:.. Tuossa alussa kun selitetään, niin kaveri sanoo että mennään doorista ylöspäin (Dm7) ja tähdätään "seuraavan asteikon ensimmäiseen säveleen"....
 
E: vai voisko se peräti olla se alt-asteikko mikä tuossa alussa mainittiin?

 
"...if we want to play G7 with, let's say, sharp 5", sanotaan alussa. Tuossa haetaan soinnuille läheisiä asteikoita, ja sointuvsihdos yritetään käsitellä niin että melodialinjassa siirrytään seuraavan soinnun sointuääneen tai lisä-ääneen. Tässä soinnun vaihdossa siirto on d=>d#, eli Dm perusääneltä G7#5:n #5:lle ihan niinkuin päättelit, ja miksolyydinen ei ole soinnulle läheinen asteikko. Alt, dominantti-dimi, whole tone... maun mukaan sellainen, josta löytyy G:lle suuri terssi, pieni septimi ja #5.
Tämä #5 on videon esimerkissä "target note", eli ääni johon sointuvaihdossa "tähdätään". Target note voi olla tietysti muukin sointuääni: hyvän kuuloisia linjoja syntyy terssiin tai ysiin tähtäämällä, ja tekemällä sointuvaihdos mahdollisimman pienellä intervallilla.
 
White men can't Monk
Kasu-_-
28.04.2018 12:14:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: - Kuuntele. Tätä ei voi painottaa liikaa.
- Melodiat haltuun. Kunnollisella fraseerauksella.
- Soinnut haltuun.
- Komppaus sujuvaksi
- Sointuarpeggiot ja soinnuille läheiset asteikot haltuun.
- Sävellaji ja tilapäiset modulaatiot haltuun, eli tunnista biisin "pääsävellaji", ja kohdat joissa siitä poiketaan.
- II - V - I rakenteet haltuun. Tämä on yksi peruspalikka vähän kaikenlaisessa rytmimusiikissa; Autumn Leaves alkaa Cm7 - F7 - Bbmaj7, tässä on just sellainen. Improvinkkelistä näissä on työstämistä piiiitkäksi aikaa.
- Vähän kerrallaan, niin hyvä tulee.

 
Tässäpä erinomaiset ohjeet ja tärkeimmät osa-alueet lueteltuna. Näitä kun soveltaa uutta biisiä opeteltaessa, niin varmasti pääsee jo aika pitkälle. Heitin plussalla!
 
tomaattiorava
28.04.2018 13:11:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs kun kaveri sanoo että siirrytän seuraavan asteikon ensimmäiseen säveleen, niin tarkoitti että se on vaan ensimmäinen sävel joka tulee vastaan ko. asteikoilta? Mä kun tuosta käsitin että "ensimmäisellä sävelellä" tarkoitetaan nimenomaan asteikon ekaa säveltä, eli juurta, eli G:tä.
Ilmankos pähkäilin miten helvetissä 5# voi olla juuri... Käsitin vaan kaverin sanat väärin...
 
Zeeboo
28.04.2018 13:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava:... Ilmankos pähkäilin miten helvetissä 5# voi olla juuri... Käsitin vaan kaverin sanat väärin...
 
Näitä sattuu. Hyvä että selvisi.
 
White men can't Monk
tomaattiorava
03.05.2018 18:19:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä pirua tuolla melodisella mollilla oikeen pitäis tehä?
Osaisko joku heittää vaikka jotaan likkiä missä sitä käytetään kun ei nyt oo oikeen mitään hajuu miltä se saundaa melodisessa kontekstissa...
 
Kasu-_-
03.05.2018 21:13:13 (muokattu 03.05.2018 21:16:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Mitä pirua tuolla melodisella mollilla oikeen pitäis tehä?
Osaisko joku heittää vaikka jotaan likkiä missä sitä käytetään kun ei nyt oo oikeen mitään hajuu miltä se saundaa melodisessa kontekstissa...

 
https://www.youtube.com/watch?v=egLOZB25NV8
 
Elikkäs Bachin Bouree :D
 
Tuossa siis käytetään juuri niin kuin yleinen ohje kuuluu. Melodian noustessa mennään melodista mollia ja laskiessa luonnollista mollia.
 
Jucciz
03.05.2018 21:45:14 (muokattu 03.05.2018 21:47:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Mitä pirua tuolla melodisella mollilla oikeen pitäis tehä?
 
Karhunpoika sairastaa, vaikkapa.
 
Plus tietty missä tahansa vähänkään jatsimmassa kontekstissa melodinen molli on usein freesimmän ja asiaankuuluvamman kuuloinen kuin luonnollinen molli.
tomaattiorava
07.05.2018 19:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä nyt oon tullu sellaseen tulokseen että ruvetaan ottamaan CAGED kunnolla haltuun mutta siten että koko ajan ois tietoinen siitä mitä intervallia soittaa suhteessa juureen. Ideana että sen jälkeen ei ois iso vaiva mennä perus duurimollista lyydiseen dominanttiin, melodiseen molliin/alterediin sun muihin.
Aattelin kuitenkin alottella silleen ettei mieti varsinaisesti asteikoita vaan oppis lähestymään ainakin alkuun nyt juurta, kolmosta ja seiskaa puolta askelta alempaa ja yläpuolelelta kanssa vaikka parin nuotin kromatiikkaa jazzauttelemaan fraaseja. Samalla sais ängettyä enempi nuotteja vikkelämpiin juttuihin.
Asia sitten erikseen mitenkä tuon koko CAGED:n takoo selkärankaan intervalleineen. Pitkälti kokonaan menty tähän asti 3 nuottia/kieli-systeemillä.
Jos vaikka aloittelis ottamalla näköaistin pois koko yhtälöstä, ei mitään otelaudalle vilkuilua vaan sormimuistia ja korvia.
Emmätie, niimppal taas asiaa että neuvot kelpais.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «