Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helpoin (=stressittömin) tapa äänittää bändiä?
1 2
Stone
05.04.2018 11:00:15 (muokattu 05.04.2018 11:15:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt pääni puhki, että mikä olisi helpoin tapa äänittää bändiä, kun ei oma psyyke tai silmät kestä ja varsinkaan se oma menetetty vapaa-aika..
 
Treeniksellä on kelvollisten demojen moniraita nauhoituksiin pc kuin muukin tarvittava välineistö, mutta ei jaksaisi tehdä sitä pirullista työmäärää joka hiton kerta (joo ei ole muilla kykyä tai halua siihen pestiin), kun jotain pitää (kuulemma) muistiin äänittää. Se näyttöpäätteen tuijottaminen tuntitolkulla käy melkoisesti silmiini ja päänsärky lisänä.
 
Asia erikseen, kun lopullista versiota alkaa tekee, niin sitten voin jopa taas miksata-askarrella. Mutta kokemus osoittanut, että jonkun mielestä menee aina omat osuutensa kuitenkin uusiksi x kertaa, niin hittoako sitä kuluttamaan siis oma aikaansa sellaisia versioita miksatessa, jos ne menee uusiksi...
 
Näinköhän tästä kuuluu jonkinsortin pahemman laatuinen "lepääntyminen" läpi ;)
Enempi ottaa kuin antaa, vaikka äänitykset ovat olleetkin parhaimmillaan hyvinkin onnistuneita.
 
Ehdotuksia tai jotain simppeliä ideaa alustaviin äänityksiin??
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Antti1
05.04.2018 11:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presettiä vaan kehiin. Miksaat kerran, tallennat asetukset tyhjäksi projektiksi efekteineen päivineen ja sit vain hienosäätö biisikohtaisesti.
 
Miettikää mitä varten niitä demoja siellä teidän treeniksellä tehdään. Kaiken ei tarvitse olla viimeisen päälle hierrettyä. Kelpaisiko teillekin oikeasti vähän iisimpi prosessi? Hyvin äänitetty biisi on muutamissa tunneissa tehty jo tosi hyvin. Preseteillä vielä nopeammin, jos matsku on samankaltaista.
Stone
05.04.2018 11:27:59 (muokattu 05.04.2018 11:42:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Presettiä vaan kehiin. Miksaat kerran, tallennat asetukset tyhjäksi projektiksi efekteineen päivineen ja sit vain hienosäätö biisikohtaisesti.
 
Miettikää mitä varten niitä demoja siellä teidän treeniksellä tehdään. Kaiken ei tarvitse olla viimeisen päälle hierrettyä. Kelpaisiko teillekin oikeasti vähän iisimpi prosessi? Hyvin äänitetty biisi on muutamissa tunneissa tehty jo tosi hyvin. Preseteillä vielä nopeammin, jos matsku on samankaltaista.

 
Joudun tietämättömänä kysymään tällaisen kenties "idiootti" kysymyksen, että mikä tuo presetti on? ;) Siis jotkut valmiit esiasetukset raidoille? Joo ne on kyllä niissä.
 
Itselläni ei juurikaan tarvetta demoille, kun olen mielestäni tehnyt niitä jo 2-3 bändisetin verran varastoon, mutta jotkut haluavat niitä puhtaasti omaan arkistoonsa tai joita esittelevät kait tutuilleen...
 
Minulle henkilökohtaisesti kyllä kelpaisi se iisimpi prosessi ehdottomasti.
Se on melko pitkä prosessi, jos näitä pitää hinkkaa/väännellä parista viikosta pariin kuukauteen ja siltkin joku löytää sina omasta panoksestaan jotain negatiivisuutta, vaikka lopputulos olisi parempi kuin pelkkä hyvä.
 
Itse olen kyllä suoremman ja yksinkertaisemman lähestymistavan kannalla aina ollut.
On se vaan helppoa yksin touhuta omia juttuja, kun "ei tarvitse ylittää sitä rimaa" joka kerta uudelleen.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Antti1
05.04.2018 11:38:18 (muokattu 05.04.2018 11:41:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Joudun tietämättömänä kysymään tällaisen kenties "idiootti" kysymyksen, että mikä tuo presetti on? ;)
 
Presetillä tarkoitan, kun nyt Reaperissa varmaan vieläkin touhuat, täysin valmista miksausprojektia ilman mitään tiedostoja. File / Project templates / Save project as template... Teet siis yhden biisin siten, että sulla on kaikki raidat, efektit yms. tehty mahdollisimman loogisesti. Sit vaan template/preset auki seuraavaa biisiä varten, äänität raidat ja 50% miksauksesta on jo tehty. Teoriassa, käytännössä riippuu älyttömän monesta jutusta.
 
Minulle henkilökohtaisesti kyllä kelpaise se iisimpi prosessi ehdottomasti.
Se on melko pitkä prosessi, jos näitä ptää hinkkaa/väännellä parista viikosta pariin kuukauteen ja siltkin joku löytää sina omasta panoksesrasn jotain negatiivisuutta, vaikka lopputulos olisi parempi kuin pelkkä hyvä.
 
Itse olen kyllä suoremman ja yksinkertaisemman lähestymistavan kannalla aina ollut.
On se vaan helppoa yksin touhuta omia juttuja, kun "ei tarvitse ylittää sitä rimaa" joka kerta uudelleen.

 
Mun mielestä noi omat projektit on niitä kaikkein vaikeimpia. Porukka ei näe metsää puilta ja tartutaan jatkuvasti jokaiseen täysin merkityksettömään lillukanvarteen. Mahdotonta välillä tehdä päätöksiä, kun on liian lähellä sitä tehtävää asiaa ja aikaa tuhlautuu. Sit on vielä sekin haasteena, jos/kun tekin olette vielä tämän äänitys- ja miksausharrastuksen osalta vähän alkutaipaleella. Loputonta kokeilua, vaikka yksinkertaisempi on yleensä parempi ratkaisu. Jonkun yhden henkilön pitää vaan tehdä ne päätökset ja kantaa vastuu, muuten ne projektit ei valmistu ikinä. Demokratia ei toimi.
 
Pistä kova kovaa vastaan, että biisi-ideoinnissa yksi korjausmahdollisuus per sälli, ja varsinaisissa treenatuissa demobiiseissä kolmella otolla purkkiin. Sit se on siinä. Miksaukseen otat samankaltaisen lähestymisen, että vaikka raakamiksaukseen menee tunti, yksityiskohtien säätöön toinen tunti ja viimeistelyyn yksi tunti lisää. Sit on selkeä aikataulu ja jää se tarpeeton säätö pois.
Stone
05.04.2018 11:52:46 (muokattu 05.04.2018 11:55:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
 
Presetillä tarkoitan, kun nyt Reaperissa varmaan vieläkin touhuat, täysin valmista miksausprojektia ilman mitään tiedostoja. File / Project templates / Save project as template... Teet siis yhden biisin siten, että sulla on kaikki raidat, efektit yms. tehty mahdollisimman loogisesti. Sit vaan template/preset auki seuraavaa biisiä varten, äänität raidat ja 50% miksauksesta on jo tehty. Teoriassa, käytännössä riippuu älyttömän monesta jutusta.

 
Kiitos. Pitää yksin ainakin testaa tuota.
 
Jonkun yhden henkilön pitää vaan tehdä ne päätökset ja kantaa vastuu, muuten ne projektit ei valmistu ikinä. Demokratia ei toimi.
 
Ei toimi ei.
Viimeistenkin tuotosten miksaukset ja uusintaäänitykset olisivat yhä jatkuneet, mutta masteroin ja pistin ne omavaltaisesti levitykseen ja ilmoitin vain asiasta. Tuli ensin vähän hiljaista, mutta mukautuivat asiaan ja kuuntelevat nyt jo sujuvasti niitä.
 
Pistä kova kovaa vastaan, että biisi-ideoinnissa yksi korjausmahdollisuus per sälli, ja varsinaisissa treenatuissa demobiiseissä kolmella otolla purkkiin. Sit se on siinä. Miksaukseen otat samankaltaisen lähestymisen, että vaikka raakamiksaukseen menee tunti, yksityiskohtien säätöön toinen tunti ja viimeistelyyn yksi tunti lisää. Sit on selkeä aikataulu ja jää se tarpeeton säätö pois.
 
Tämä on muuten hyvä, erittäin hyvä!!
Aion nimittäin printata tuosta "mustaa valkoiselle" pelisäännöt, että näillä mennään tai muuten miksauspesti on vapaa seuraavalle tirehtöörille :)
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
askomiko
05.04.2018 13:33:58 (muokattu 05.04.2018 13:38:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändi soittaa livenä kaiken purkkiin ja se on siinä. Minä tulen liikkuvalla kalustolla paikalle ja paluupostissa saat valmiit biisit. Soittovirheitä ei tehdä. Jos on pakko niin laulu jälkikäteen, mutta sekin samassa sessiossa sekä huoneessa. Tulee nääs hyvää jälkeä!
 
Miksausbalanssia hierotaan jo äänittäessä, ja seuraavana aamuna tuoreella päällä viilataan kohdalleen. Miksaus livenä biisin soidessa, automaatioon ei kosketa jos ei ole pakko.
 
Näin saatte yhdessä haukkua miksaajaa ja kaikki ovat tyytyväisiä!
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Stone
05.04.2018 15:16:08 (muokattu 05.04.2018 15:26:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Bändi soittaa livenä kaiken purkkiin ja se on siinä. Minä tulen liikkuvalla kalustolla paikalle ja paluupostissa saat valmiit biisit. Soittovirheitä ei tehdä. Jos on pakko niin laulu jälkikäteen, mutta sekin samassa sessiossa sekä huoneessa. Tulee nääs hyvää jälkeä!
 
Miksausbalanssia hierotaan jo äänittäessä, ja seuraavana aamuna tuoreella päällä viilataan kohdalleen. Miksaus livenä biisin soidessa, automaatioon ei kosketa jos ei ole pakko.
 
Näin saatte yhdessä haukkua miksaajaa ja kaikki ovat tyytyväisiä!

 
Voi luoja, kun minä tarttuisin mielelläni tuohon, mutta...
 
Sain jo tarpeeksi "kuhinaa" muurahaispesään ilmoittaessani uusista ehdoistani, mitä tallennuksiin tulee . Sitä en tiedä, että mihin lopulta sohasinkaan, mutta aika näyttää...
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
studio
05.04.2018 19:42:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyydä tuntiliksaa niin homma kyllä nopeutuu tai koko porukka kaupalliseen studioon.
 
-Q-
05.04.2018 22:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoom H1
 
Ei virhettä
 
Stone
06.04.2018 08:22:37 (muokattu 06.04.2018 08:25:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

studio: Pyydä tuntiliksaa niin homma kyllä nopeutuu tai koko porukka kaupalliseen studioon.
 
Ekalla vaihtoehdolla saa ainakin homman hajoitettua (joskin perusteltua tuntiliksa olisi) ja tokaan ei riitä resurssit. Ideat hyviä kyllä.
 
Ratkaisin ongelman toistaiseksi ulkopuolisella yhteistyö kumppanilla, joka lupasi ottaa ja hoitaa äänitteet jatkossa silkkaa hyvyyttään sekä rakkaudesta lajiin.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
anapena
06.04.2018 10:42:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone:Ratkaisin ongelman toistaiseksi ulkopuolisella yhteistyö kumppanilla, joka lupasi ottaa ja hoitaa äänitteet jatkossa silkkaa hyvyyttään sekä rakkaudesta lajiin.
 
Tällä systeemillä veikkaan, että soitannollinen hierominen vähenee luontevasti.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Stone
06.04.2018 13:32:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Tällä systeemillä veikkaan, että soitannollinen hierominen vähenee luontevasti.
 
Helpottaa ainakin meikäläistä.
Voi olla että ikä tai huonot hermot, mutta palautumiseen itsellä menee about viikko, jos laittanut itseään urakalla peliin miksaus & jälkikäsittelyyn.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
askomiko
06.04.2018 14:26:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittakaa terveisiä jos on kalustovajausta tai muuten intensiivisempää äänitystuokiota tarpeen!
 
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1342766
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
gunner
06.04.2018 14:37:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ole tarvetta äänittää livenä, eikä ole pakko päästä äänittämään oikeita vahvareita (ainakaan livenä), voit ulkoistaa kaiken tylsän hinkkaamisen soittajille itselleen kotona tehtäväksi. Äänitä pelkät rummut treeniksellä ja opeta muut äänittämään omat osuutensa itse kotona omilla koneillaan. Jokainen voi rauhassa äänittää oman osuutensa DI-signaalina, jonka lähettävät sitten sulle reampattavaksi.
 
Jos sieltä tulee huonosti soitettuja raitoja tai muita kämmejä, tee mitä tuottajan täytyy ja soita tarvittavat osuudet itse uudelleen.
 
Stone
06.04.2018 21:30:00 (muokattu 07.04.2018 10:26:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: Jos ei ole tarvetta äänittää livenä, eikä ole pakko päästä äänittämään oikeita vahvareita (ainakaan livenä), voit ulkoistaa kaiken tylsän hinkkaamisen soittajille itselleen kotona tehtäväksi. Äänitä pelkät rummut treeniksellä ja opeta muut äänittämään omat osuutensa itse kotona omilla koneillaan. Jokainen voi rauhassa äänittää oman osuutensa DI-signaalina, jonka lähettävät sitten sulle reampattavaksi.
 
Jos sieltä tulee huonosti soitettuja raitoja tai muita kämmejä, tee mitä tuottajan täytyy ja soita tarvittavat osuudet itse uudelleen.

 
Ei ole muilla kotona tarvittavia vempaimia (välttämättä aikaakaan ) ja mitä vähempi itse tarvii rempata mitään softalla, niin sen parempi oman sisäisen balanssin suhteen. Tuo softapuuhastelu valitettavasti väsyttänyt itseni totaalisesti ja nyt aion vaan viimein keskittyä siihen olennaiseen....the kitaraan ;)
Ei, ettenkö jatkossa jotain pientä tussailisi yhteisen hyväksi, mutta ns. hieromiseen ei ole omaa aikaa tuhlattavaksi.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
ÄrGee
07.04.2018 15:22:50 (muokattu 07.04.2018 15:24:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kustannustehokkainta olisi varmaan vetää rumpalille kitara-raidat (ehkä myöskin bassot) oppaaksi, ja äänittää rummut ammattilaisen kanssa studiossa ihan ajan kanssa. Aika harvalla on hyviä tiloja, osaamista, sekä tarvittavaa määrää mikrofoneja kunnollisiin rumpu-äänityksiin. Kun lopputulos rumpujen osalta on tyydyttävällä mallilla lähdette siitä soittamaan päälle muita instrumentteja joko studiossa, tai kotona omilla laitteilla.
 
Periaatteessa stressittömin ratkaisu saattaa olla musiikkityylistä ja muusikoista riippuen livenä soittaminen studiossa, jossa sellaista pystyy mahdollisimman hyvin tekemään, ja sen jälkeen kaiken jälkituotannon ulkoistaminen haluamallenne henkilölle. Se maksaa rahaa, mutta tietokonetta ja sen tarjoamaa sovellusviidakkoa tarvitsee tuskin koskea kertaakaan.
 
Itse suhtaudun softapuuhasteluun sillä tavalla, että kaikki siihen kulutettu aika on kuitenkin kotiinpäin bändin sekä musiikin hyväksi.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
Stone
07.04.2018 19:22:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Kustannustehokkainta olisi varmaan vetää rumpalille kitara-raidat (ehkä myöskin bassot) oppaaksi, ja äänittää rummut ammattilaisen kanssa studiossa ihan ajan kanssa. Aika harvalla on hyviä tiloja, osaamista, sekä tarvittavaa määrää mikrofoneja kunnollisiin rumpu-äänityksiin. Kun lopputulos rumpujen osalta on tyydyttävällä mallilla lähdette siitä soittamaan päälle muita instrumentteja joko studiossa, tai kotona omilla laitteilla.
 
Periaatteessa stressittömin ratkaisu saattaa olla musiikkityylistä ja muusikoista riippuen livenä soittaminen studiossa, jossa sellaista pystyy mahdollisimman hyvin tekemään, ja sen jälkeen kaiken jälkituotannon ulkoistaminen haluamallenne henkilölle. Se maksaa rahaa, mutta tietokonetta ja sen tarjoamaa sovellusviidakkoa tarvitsee tuskin koskea kertaakaan.
 
Itse suhtaudun softapuuhasteluun sillä tavalla, että kaikki siihen kulutettu aika on kuitenkin kotiinpäin bändin sekä musiikin hyväksi.

 
Hienoja ideoita, joskin valuuttaa se vaatisi (mitä ei ole) ja kaikilla pitäisi olla sitä aikaa sekä panostus samalla tasolla.
 
Voin olla poikkeus, mutta ainakin multa softapuuhastelu vie energian itse soittamisesta ja se on sääli. Ennen soittaminen itselläni oli tasolla 85% ja kun softat kaatui meikäläisen päälle, niin soitot on pakolliset 15% ja softatyö sen 85%. Silloin pitää jo katsoa peiliin ja jos homma pakkopulla niin miksi sitä tekisi...
Valitsen siis soittimen tai kohta jo siihen uudestaan tutustumisen ;)
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
ÄrGee
08.04.2018 18:18:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Hienoja ideoita, joskin valuuttaa se vaatisi (mitä ei ole) ja kaikilla pitäisi olla sitä aikaa sekä panostus samalla tasolla.
 
Voin olla poikkeus, mutta ainakin multa softapuuhastelu vie energian itse soittamisesta ja se on sääli. Ennen soittaminen itselläni oli tasolla 85% ja kun softat kaatui meikäläisen päälle, niin soitot on pakolliset 15% ja softatyö sen 85%. Silloin pitää jo katsoa peiliin ja jos homma pakkopulla niin miksi sitä tekisi...
Valitsen siis soittimen tai kohta jo siihen uudestaan tutustumisen ;)

 
Jo parinkin kappaleen äänittäminen alusta loppuun vaatii paljon panostusta ja uhrauksia, soiton vähentyminen on vain luonnollista siinä vaiheessa, jos mukaan tulee itse tehty jälkituotanto. Ei siitä ilman duunia selviä, jos haluaa pitää kustannukset vielä matalana. Joten noista kannattaa punnita bändille sopivin vaihtoehto.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
sami_sumea
08.04.2018 18:28:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Olen miettinyt pääni puhki, että mikä olisi helpoin tapa äänittää bändiä, kun ei oma psyyke tai silmät kestä ja varsinkaan se oma menetetty vapaa-aika..
 
Annat jonkun ammattilaisen tehdä sen sun puolesta.
 
...
 
http://www.soundreel.com
Stone
08.04.2018 21:48:07 (muokattu 08.04.2018 21:49:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Annat jonkun ammattilaisen tehdä sen sun puolesta.
 
...

 
Homma hoidossa, katso postaukseni nro #5 ;)
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «