![]() 30.03.2018 10:46:21 (muokattu 30.03.2018 10:47:47) | |
---|---|
LaXu: Aika moni käyttää putkivehkeidenkin kanssa digitaalipedaaleja. Ei ole tainnut kukaan tulla vielä valittamaan kuinka digitaaliselta joku Strymonin pedaali kuulostaa. Hep! Myin Stymon Timelinen ja ostin Analog Manin ARD20 analogidelayn, koska Vanha Memory Man ja Roland RE-20 nauhakaiku kuulostivat aina niin paljon paremmalta, mutta kohisivat paljon. ARD20 ei kohise ja kuulostaa mainiolle. Digimodulaatiot on hyviä, mutta aina kun laittaa moisen ja alkuperäisen analogiversion looppeihin lautaan ja testailee, niin ei ole sen analogisen voittajaa. Tämä tosin menee korkinhaisteluosastolle ja bändin kanssa soittaessa molemmat toimii hyvin, mutta yksin hymistellessä nuo analogi-efektit on parhautta ja motivoivia. Kotona soitan 50W Bluetonella Universal Audion OX:n kautta Genelec:hin, jolla saa minusta parhaat "kotisoitto-soundit" ja korvat säilyvät ehjinä, mutta ei se silti korvaa treenikämpällä olevaa 4x12" kaappia kun halutaan sitä ultimaattista RocknRoll fiilistä. :D Aidot on aitoja ja emulaatiot emulaatiota. | |
![]() 30.03.2018 11:29:03 | |
steelduck: Hep! Myin Stymon Timelinen ja ostin Analog Manin ARD20 analogidelayn, koska Vanha Memory Man ja Roland RE-20 nauhakaiku kuulostivat aina niin paljon paremmalta, mutta kohisivat paljon. ARD20 ei kohise ja kuulostaa mainiolle. Digimodulaatiot on hyviä, mutta aina kun laittaa moisen ja alkuperäisen analogiversion looppeihin lautaan ja testailee, niin ei ole sen analogisen voittajaa. Tämä tosin menee korkinhaisteluosastolle ja bändin kanssa soittaessa molemmat toimii hyvin, mutta yksin hymistellessä nuo analogi-efektit on parhautta ja motivoivia. Kotona soitan 50W Bluetonella Universal Audion OX:n kautta Genelec:hin, jolla saa minusta parhaat "kotisoitto-soundit" ja korvat säilyvät ehjinä, mutta ei se silti korvaa treenikämpällä olevaa 4x12" kaappia kun halutaan sitä ultimaattista RocknRoll fiilistä. :D Aidot on aitoja ja emulaatiot emulaatiota. No mä olen sun kanssa ihan samaa mieltä, että analogisen ja digitaalisen ei tarvitse eikä pidä kilpailla keskenään, koska kumpaakin voi käyttää joko yhdessä tai erikseen. Itse käytän digitaalisuutta lähinnä äänittämisessä ja himassa soittelen analogista vahvistinta analogisen kuorman ja kaappisimulaation (tai useinmiten en käytä simulaatiota vaan mulla on himassa oikea kaappi ja käytän kuormaa vain jarruna, mutta yöllä soittelen luureihin niin käytän simulaatiota tai impulsseja (kajareihin Yamaha HS7 monitorit tykkään käyttää passiivista kaappileikkuria ja kuulokkeisiin toimii mielestäni digi-impulssi paremmin)). Basson soittoon käytän Ampegin bassoetuvahvistinta ja se ei tarvitse impulsseja tai leikkuria ollenkaan toimii hyvin sinällään. Efektejä en juurikaan käytä (mulla on Dunlopin wah ainoa efekti), mutta jos jotain tarvitsen tai haluan kokeilla, niin ajan efektit tietokoneelta joko Logicista jos nauhoitan tai Mainstagesta jos soittelen muuten vaan. Olen kyllä soittanut tietokone ja tabletti vahvistinmallien kanssa ja osa niistä on erittäinkin jees ja osa on kaikkea muuta kuin jees, mutta tykkään siltä analogisesta enemmän tai .... no mulla on mahdollisuus käyttää analogisia kamppeita niin miksipä en niitä sitten käyttäisi? nuo paremman luokan Axet ja Kemperit mua kiinnostaa kyllä, mutta ne ovat vielä hinnoiltaan semmoisia etten ala moisia summia maksamaan, vaan odotan hintojen halpenemista. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 30.03.2018 11:59:43 (muokattu 30.03.2018 12:03:38) | |
Tuo on myös aikapaljon kiinni siitä mitä soittaa. High Gain metallin soittoon nuo digitaalivehkeet ovat mielestäni jo todella samalla pallokentällä analogivehkeiden kanssa, mutta kun mennään clean ja reunasäröihin, niin ero on minusta merkittävä. Mikään digivehje ei ole päässyt lähellekkään Black Face Fenderin, JTM45:n tai 59 Bassmanin dynaamisuutta ja Fuzz Face:jen kanssa minusta mikään digivehje ei toimi kunnolla. Itsellä oli Kemper ja siinä oli kokoajan semmoinen. "tää on ihan kiva, mutta.... ei ihan kuitenkaan". fiilis. Lähimmäs on nyt päässyt UA:n Plexi ja Fender 55 deluxe plugarit, kun UA Apollo laittaa jopa audiointerfacen Hi-Z inputin impedanssin alkuperäisen oloiseksi, niin spedutkin tykkää. Mutta ei nekään tuntunut loppupeleissä samalta, kun kokeili samassa tilassa oikeaa Plexiä OX:n läpi saati sitten oikeaan kaappiin. | |
![]() 30.03.2018 17:08:23 | |
hallu: Minä olen kieli pitkällä odottanut, että joku Behringeri alkaisi tehdä noita Axeja ja Kempereitä satasella, mutta sitä joutuu vissiin vielä hetken odottamaan. Olen kuitenkin vakuuttunut, että koska ne ovat digitaalisia niin väkisinkin ne joskus tulee halpatuotantona kaikkien saataville.... jos vaan kysyntää riittää. Kunhan Behringer varastaa jossain vaiheessa jommankumman lähdekoodin niin viikossa markkinoilla on paskimmista mahdollisista osista tehty piraatti-AxeMper kolmella sadalla. Jos ei varasta niin sitten tekee vaan muuten perus-Ulit, eli samanlaisen etupaneelin ja sisuksissa ei ole mitään yhteistä. Ja mallinnuksena on Behringerin digimiksereistä tällä hetkellä löytyvät vahvarimallit. (Hirvittävintä ääntä mitä olen mistään kuullut.) :D On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 30.03.2018 17:11:49 | |
askomiko: Kunhan Behringer varastaa jossain vaiheessa jommankumman lähdekoodin niin viikossa markkinoilla on paskimmista mahdollisista osista tehty piraatti-AxeMper kolmella sadalla. Jos ei varasta niin sitten tekee vaan muuten perus-Ulit, eli samanlaisen etupaneelin ja sisuksissa ei ole mitään yhteistä. Ja mallinnuksena on Behringerin digimiksereistä tällä hetkellä löytyvät vahvarimallit. (Hirvittävintä ääntä mitä olen mistään kuullut.) :D No joo, tommosen paskoista osista tehdyn Behkun kyllä vois ostaa. Käytettynä. Tai sitten odotella muutama vuosi, että saa aidon asian samaan rahaan. Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why | |
![]() 30.03.2018 17:36:03 | |
askomiko: Kunhan Behringer varastaa jossain vaiheessa jommankumman lähdekoodin niin viikossa markkinoilla on paskimmista mahdollisista osista tehty piraatti-AxeMper kolmella sadalla. Jos ei varasta niin sitten tekee vaan muuten perus-Ulit, eli samanlaisen etupaneelin ja sisuksissa ei ole mitään yhteistä. Ja mallinnuksena on Behringerin digimiksereistä tällä hetkellä löytyvät vahvarimallit. (Hirvittävintä ääntä mitä olen mistään kuullut.) :D Meikä hommas Soundcraftin Ui24R mikserin jossa kanavat 1 ja 2 Hi-Z sisääntulolla ja Digitechin mallinnukset, mitään niin järkyttävää kuraa ei ole koskaan tullut vastaan. Väitän että paskempaa kuin sun Behrusta irronnut, tästä voidaan vääntää kättä :) | |
![]() 30.03.2018 18:12:31 | |
Tässähän joutuu kohta kaivamaan Behkun esiin illan ratoksi... On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 30.03.2018 20:07:06 | |
VIPMetal: Tai sitten odotella muutama vuosi, että saa aidon asian samaan rahaan. Aitoa asiaa... eikös mallintimista puhuta? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 30.03.2018 20:49:28 (muokattu 30.03.2018 20:50:01) | |
varakeef: Aitoa asiaa... eikös mallintimista puhuta? Jeps. Jota Behringer lähtis mallintamaan. Axe-Fx kiinnostais efektilaitteeksi hommata jossain vaiheessa. Tuskin alan mallintavilla soittelemaan enemmälti, sen verran dynaamisen putkisoundin ystävä olen. Behringer/Joyo -akselia en tule lisää hommaamaan. No midi-pedaalille ehkä pitää jättää takaportiksi. Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why | |
![]() 30.03.2018 22:43:21 (muokattu 05.04.2018 22:00:18) | |
Minä kun en ole (enää) keikkaileva muusikko, niin kaiken maailman Kemperit yms. ei kiinnosta yhtään. Mutta kikkailumielessä halpa, kevyt ja HELPPOkäyttöinen mallintava digivehjes vois olla ihan jees, ettei tule hamstrattua kaiken maailman oikeita vahvistimia. Mulla oli Line6 POD HD vähän aikaa ja äänenlaatu oli minulle ihan riittävän hyvä jo siinä. En vain tykännyt siitä säätämisestä sitten yhtään, teki sitä sitten itse laitteella tai tietokoneohjelman kautta. Itse asiassa Yamaha THR-10:n kanssa mulla meni myös hermot, kun piti tietokoneelta asti säätää asetuksia joita ei saanut muuten rukattua itse fyysisestä laitteesta. Lopulta latasin tylysti muiden valmiiksi hiomia patcheja THR-10:iin ja soittelin niillä kunnes Yammu lähti kiertoon. Ja siinä onkin ytimessä oman tilanteeni tragikomiikka: haluaisin kernaasti digimallintavien äänipaletin käyttööni, mutta en jaksaisi säätää niiden asetusten kanssa tippaakaan. Oiskohan tässä se oikea hetki luovuttaa ja hommata kompromissi/budjettiratkaisuna Boss Katana? Ei siinäkään varmaan säätämiseltä välty, mutta jos se olisi Yamaha THR-10:n tyyliin myös enemmän semmoinen käsikopelosäädettävä vehjes. --- Asiaa sivuten: Mooerilta tuli digimallintava lankku minikoossa. Hinnasta päätellen kilpaillaan enemmän halppismallintajien kuin Axe-FX:n ja Kemperin kanssa: Mooer GE 200 https://www.thomann.de/fi/mooer_ge_200.htm#bewertung Muuten houkuttaisi, mutta nappien vähäisyys kielii taas siitä että tietokoneella pitäisi patchit hinkata kuntoon. Äääääh. More Gary, Less Paul | |
![]() 31.03.2018 11:56:02 | |
Corto: Asiaa sivuten: Mooerilta tuli digimallintava lankku minikoossa. Hinnasta päätellen kilpaillaan enemmän halppismallintajien kuin Axe-FX:n ja Kemperin kanssa: Mooer GE 200 https://www.thomann.de/fi/mooer_ge_200.htm#bewertung Muuten houkuttaisi, mutta nappien vähäisyys kielii taas siitä että tietokoneella pitäisi patchit hinkata kuntoon. Äääääh. Tuossa on mielestäni aivan kammottava käyttöliittymä. Ei noi arvo-potikat ole oikein nykypäivää. Muutenkin mallintaviin saisi tunkea 2-3x enemmän potikoita. Infinite rotaryt on keksitty jo aikaa sitten, mutta en ymmärrä miksi niitä ei hyödynnetä kunnolla. Esim Fractal AX8 on monta potikkaa pinnassa, mutta suurimmalla osalla voi vaihtaa ainoastaan vahvariblokin asetuksia. Jo joskus ysärin lopussa Yamahan DG-vahvareista pystyi yhdellä rivillä potikoita vaihtamaan nin vahvistimen kuin myös efektien asetuksia ja se toimi todella hyvin ja oli helppo käyttää. | |
![]() 31.03.2018 15:44:24 | |
... ja hommata kompromissi/budjettiratkaisuna Boss Katana? Ei siinäkään varmaan säätämiseltä Testasin Katanan treeniksellä keikkavolalla, ihan kelpo tavaraa irtoaa helposti varsinkin crunch ja lead kanavista. Olisivat nimenneet brown kananavan vaikkapa crazy eikä yritettäisi luoda mielikuvaa jostakin joka ei kuitenkaan ole sitä. Varmaan saat rahoille vastinetta eikä välttämättä tarvitse ToneStudiota käpistellä. Luureihin en soitellut, tästä en osaa sanoa mitään. | |
![]() 31.03.2018 17:54:45 | |
LaXu: Tuossa on mielestäni aivan kammottava käyttöliittymä. Ei noi arvo-potikat ole oikein nykypäivää. Muutenkin mallintaviin saisi tunkea 2-3x enemmän potikoita. Infinite rotaryt on keksitty jo aikaa sitten, mutta en ymmärrä miksi niitä ei hyödynnetä kunnolla. Esim Fractal AX8 on monta potikkaa pinnassa, mutta suurimmalla osalla voi vaihtaa ainoastaan vahvariblokin asetuksia. Jo joskus ysärin lopussa Yamahan DG-vahvareista pystyi yhdellä rivillä potikoita vaihtamaan nin vahvistimen kuin myös efektien asetuksia ja se toimi todella hyvin ja oli helppo käyttää. Kemperissä kaikki säädöt tehdään pyöritettävillä potikoilla. Mun mielestä ihan selkeä käyttöliittymä. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 31.03.2018 18:12:22 | |
LaXu: Tuossa on mielestäni aivan kammottava käyttöliittymä. Ei noi arvo-potikat ole oikein nykypäivää. Muutenkin mallintaviin saisi tunkea 2-3x enemmän potikoita. Infinite rotaryt on keksitty jo aikaa sitten, mutta en ymmärrä miksi niitä ei hyödynnetä kunnolla. Esim Fractal AX8 on monta potikkaa pinnassa, mutta suurimmalla osalla voi vaihtaa ainoastaan vahvariblokin asetuksia. Jo joskus ysärin lopussa Yamahan DG-vahvareista pystyi yhdellä rivillä potikoita vaihtamaan nin vahvistimen kuin myös efektien asetuksia ja se toimi todella hyvin ja oli helppo käyttää. Nyt en ihan ymmärrä tuota kommenttiasi AX8 liittyen. Voihan niillä fyysisillä laitteen potikoilla A...E muuttaa efektien asetuksia. Niiden merkitys vain vaihtuu efektin mukaan ja kulloinenkin merkitys näkyy näytössä. Vahvariblokille on sitten ne omat vakiosti nimetyt potikkansa. Mutta toki presettien säätäminen on iisimpää AX8-editorin kautta, jos täytyy tehdä säätöjä moneen paikkaan. | |
![]() 01.04.2018 15:12:08 | |
sustain65: Nyt en ihan ymmärrä tuota kommenttiasi AX8 liittyen. Voihan niillä fyysisillä laitteen potikoilla A...E muuttaa efektien asetuksia. Niiden merkitys vain vaihtuu efektin mukaan ja kulloinenkin merkitys näkyy näytössä. Vahvariblokille on sitten ne omat vakiosti nimetyt potikkansa. Juuri niitä vahvarin potikoita tarkoitinkin. Niitä on monta ja niitä voisi ihan yhtä hyvin käyttää efektienkin asetuksiin tai mihin ikinä käyttäjä haluaa. Mitään teknistä estettä sille ei ole. Ne näytön alla olevat potikat eivät kovin pitkälle riitä. Fractalin vehkeissä on muutenkin hölmösti rajattu potikkakontrollerien tukea. Axe-Editin tai rautakäyttiksen kautta ei voi asettaa kuin hyvin rajatuille optioille ulkoisen laitteen potikan ohjaamaan asetusta. Olen itse kehittänyt softan, joka toimii siltana Axe-Fx:n ja ulkoisen potikkakontrollerin (itselläni Arturia Beatstep, edullinen 17 potikan ja 16 napin MIDI-ohjain) välillä ja sallii minkä tahansa blokin parametrin ohjaamisen potikalla tai switchilla. Toimii mainiosti, julkaisen jahka löydän aikaa sen paranteluun ja saan sen pyörimään erillisenä ohjelmana. Mielestäni kuitenkin kyseessä on ominaisuus, joka voisi hyvin löytyä laitteesta itsestään. Edes Axe-Fx 3 ei ole tällä hetkellä yhtään parempi tämän suhteen. | |
![]() 01.04.2018 16:38:14 | |
LaXu: Juuri niitä vahvarin potikoita tarkoitinkin. Niitä on monta ja niitä voisi ihan yhtä hyvin käyttää efektienkin asetuksiin tai mihin ikinä käyttäjä haluaa. Mitään teknistä estettä sille ei ole. Ne näytön alla olevat potikat eivät kovin pitkälle riitä. Fractalin vehkeissä on muutenkin hölmösti rajattu potikkakontrollerien tukea. Axe-Editin tai rautakäyttiksen kautta ei voi asettaa kuin hyvin rajatuille optioille ulkoisen laitteen potikan ohjaamaan asetusta. Olen itse kehittänyt softan, joka toimii siltana Axe-Fx:n ja ulkoisen potikkakontrollerin (itselläni Arturia Beatstep, edullinen 17 potikan ja 16 napin MIDI-ohjain) välillä ja sallii minkä tahansa blokin parametrin ohjaamisen potikalla tai switchilla. Toimii mainiosti, julkaisen jahka löydän aikaa sen paranteluun ja saan sen pyörimään erillisenä ohjelmana. Mielestäni kuitenkin kyseessä on ominaisuus, joka voisi hyvin löytyä laitteesta itsestään. Edes Axe-Fx 3 ei ole tällä hetkellä yhtään parempi tämän suhteen. Kiitos selostuksesta, kiitokseksi +. Sinulla on näköjään asian puitteissa omaa pitkälle menevää harrastusta (tai työtä). | |
![]() 01.04.2018 16:58:33 | |
sustain65: Kiitos selostuksesta, kiitokseksi +. Sinulla on näköjään asian puitteissa omaa pitkälle menevää harrastusta (tai työtä). Joo, turhauduin tuon Axen säätämiseen ja toivoin, että Axe-Fx 3 olisi ollut parempi tällä saralla, mutta päivitykset eivät mene mielestäni ollenkaan niin pitkälle kuin toivoin. Axe:lle löytyy jo softa nimeltä MidyAx2 joka tekee hyvin samoja asioita kuin omani. Ajattelin eka että olisin sitä parannellut, mutta sen lähdekoodi oli silkkaa spagettia joten päädyin tekemään oman softan vähän eri lähtökohdista ja paremmalla käyttöliittymällä. Line6 Helix on huomattavasti parempi käyttöliittymän saralla ja noita ulkoisen kontrollerin potikoitakin saa käsittääkseni kiinni. Fractalin mallinnusten laatua ei voi kuitenkaan kiistää vaikka Helix on myös hyvä. | |
![]() 01.04.2018 18:15:32 | |
Perjantain keikalla jouduin sound checkissä tekemään trouble shootingia AX8:n etupaneelin avulla ja ei se tosiaan ihan liian helppoa ole vieläkään, vaikka yrittänyt opetella sitä. Controlleriin kiinnitetyn gainin säätäminen ei tosiaan onnistu gain-potikasta, vaan piti metsästää se controller-menu. Toki, olisi pitänyt tässä vaiheessa jo tietää ja osata tällaset. Voisin ottaa tehtäväkseni käydä live presettien kaikki säädöt läpi pelkästään etupaneelista, niin ei tule enää yllätyksiä. | |
![]() 01.04.2018 18:41:43 (muokattu 01.04.2018 18:45:20) | |
Nyt soittelen POD HD:lla luureihin tuplavahvarisoundilla ja ihan tyytyväinen olen soundiin. Parempi vaihtoehto olisi putkilaite kaiuttimella, mutta se vie tilaa ja metelöi seinien läpi. Oispa soittotila. Boss Katana Mini (analoginen särö toisin kuin isoveljissä) on sitten siihen kun haluaa ilman kuulokkeita vahvarilla soitella, on kyllä hyvä. Aina on putkilaite/analoginen mennyt digin edelle, jos mahdollista käyttää. | |
![]() 05.04.2018 17:52:49 | |
Attew: Perjantain keikalla jouduin sound checkissä tekemään trouble shootingia AX8:n etupaneelin avulla ja ei se tosiaan ihan liian helppoa ole vieläkään, vaikka yrittänyt opetella sitä. Controlleriin kiinnitetyn gainin säätäminen ei tosiaan onnistu gain-potikasta, vaan piti metsästää se controller-menu. Toki, olisi pitänyt tässä vaiheessa jo tietää ja osata tällaset. Voisin ottaa tehtäväkseni käydä live presettien kaikki säädöt läpi pelkästään etupaneelista, niin ei tule enää yllätyksiä. Jos löytyy ipad nurkista, niin hommaa siihen AxePad. Mulla välillä esim. Treeneissä mukana, jos tiedän että aijon tehdä enemmänkin presettisäätöä. https://soundcloud.com/mediumplayer | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)