Muusikoiden.net
19.11.2018
Soittimet, laitteet, tarvikkeet | Ylöjärven Musiikkikauppa 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikin käämintäkone
1
okabass
27.03.2018 16:44:26 (muokattu 27.03.2018 16:58:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Askartelinpa tuollaisen, kun näköjään tuli asiasta innostuttua. Käämin aikaisemmin porakoneella, ja kyllähän tuollaisella on paljon vaivattomampaa käämiä. Eikä hintakaan päätä huimaa.
Kierrosmittari, kotelo, PWM-nopeuden säätö ja kuulalaakeri noin 15-20 €. Vanha pienoisporan moottori sattui olemaan. Virtalähde 9-24 VDC/ 500 mA
https://www.dropbox.com/s/9bs16kmjh … /20180327_143319%20%281%29.jpg?dl=0

kojones
27.03.2018 17:11:40 (muokattu 27.03.2018 17:12:25)

Mulla on omassa sama laskuri. Kovin kovissa vauhdeissa putoaa kyydistä. Tuossa näyttää olevan sen verran hitaat välitykset ettei moista ongelmaa pääse syntymään.

okabass
27.03.2018 18:21:00

kojones: Mulla on omassa sama laskuri. Kovin kovissa vauhdeissa putoaa kyydistä. Tuossa näyttää olevan sen verran hitaat välitykset ettei moista ongelmaa pääse syntymään.

Kyllä se tuossakin putoaa jossain 500 kierr/min paikkeilla. Välitys noin 15:1. Juuri yhden PB single coilin käämin, ja kyllä mulle tuokin nopeus riittää. Sen saa minusta hallitummin käämittyä hitaammalla nopeudella.Laskuri on toteutettu varmaan ihan peruspiireillä, mutta tuossa liimatippa päällä. Ei voi yrittää parannella.
Huomattava parannus kyllä porakone-systeemiin.

kojones
27.03.2018 18:27:34

okabass: Kyllä se tuossakin putoaa jossain 500 kierr/min paikkeilla. Välitys noin 15:1. Juuri yhden PB single coilin käämin, ja kyllä mulle tuokin nopeus riittää. Sen saa minusta hallitummin käämittyä hitaammalla nopeudella.Laskuri on toteutettu varmaan ihan peruspiireillä, mutta tuossa liimatippa päällä. Ei voi yrittää parannella.
Huomattava parannus kyllä porakone-systeemiin.

Tuo on kyllä yllättävän hidas vauhti jo putoamiseen, onko sulla anturina joku ite kötöstelty reed-kytkin vai mukana tullut kaupallinen magneettinen anturi? Tehokkaampi magneetti roottorissa vois auttaa.

okabass
27.03.2018 18:49:24

kojones: Tuo on kyllä yllättävän hidas vauhti jo putoamiseen, onko sulla anturina joku ite kötöstelty reed-kytkin vai mukana tullut kaupallinen magneettinen anturi? Tehokkaampi magneetti roottorissa vois auttaa.

Ok. On reedkytkin. Laitoin reedin, koska alkukokeiluissa tuntui toimivan paremmin. Täytyy sitä mukana tullutta anturia kokeilla. Magneetti taitaa jo olla isompi ja voimakkaampi. Voi kyllä olla, etten mitannut kovin tarkasti nopeutta.

MPU
27.03.2018 21:24:14

Mulla on Sigman fillarimittari laskurina. Toimii hyvin, on halpa ja tarkka.

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
27.03.2018 22:27:42 (muokattu 27.03.2018 22:30:22)

MPU: Mulla on Sigman fillarimittari laskurina. Toimii hyvin, on halpa ja tarkka.

Ok. Sitä voisi harkita. Tossa on aika kiusallista, kun mittari hyytyy kun on touhutippa parhaimmillan. Mikä malli, jos muistat. Näkyy olevan useita vaihtoehtoja.
https://www.hongkong.fi/fi/vapaa-ai … -400-mittari-5-toimintoa/p/1195781/

kojones
27.03.2018 22:49:59

Sigman fillarimittarit putoo kuulemma mp-käytössä pelistä kun nopeus nousee yli kahdensadan, äkkiä katteltuna tuo vastais jollain rengaskoolla 1800 kierrosta minuutissa, joka on varmaan aika lähellä niitä lukemia missä toi valkoinenkin laskuri mulla putoo pelistä. Eihän toi oo kuin 30 hertsiä.

MPU
31.03.2018 06:56:44

okabass: Ok. Sitä voisi harkita. Tossa on aika kiusallista, kun mittari hyytyy kun on touhutippa parhaimmillan. Mikä malli, jos muistat. Näkyy olevan useita vaihtoehtoja.
https://www.hongkong.fi/fi/vapaa-ai … -400-mittari-5-toimintoa/p/1195781/

Joku ihan halvin malli.

okabass
31.03.2018 07:25:10

MPU: Joku ihan halvin malli.

Ok. Kiitos.
Parin mikin jälkeen tuntuukin toimivan tuolla ihan riittävästi.

MPU
31.03.2018 13:21:54

okabass: Ok. Kiitos.
Parin mikin jälkeen tuntuukin toimivan tuolla ihan riittävästi.

Olen ollut oikein tyytyväinen fillarimittarilaskuriin. Toimii riittävällä nopeudella ja on helppo viritellä käämintäkoneeseen.

kojones
31.03.2018 15:33:53

https://muusikoiden.net/dyn/users/156975.jpg

Tuossa mun pari vuotta palvellut kone. Välitykset on näköjään sopivasti sellaiset että lanka kireellä saa 1300 rundia minuutissa kelalle, sitten jos lanka napsahtaa poikki putoaa toi laskuri kyydistä.

okabass
31.03.2018 18:02:53

kojones: https://muusikoiden.net/dyn/users/156975.jpg

Tuossa mun pari vuotta palvellut kone. Välitykset on näköjään sopivasti sellaiset että lanka kireellä saa 1300 rundia minuutissa kelalle, sitten jos lanka napsahtaa poikki putoaa toi laskuri kyydistä.

Siisti Telen mikki. Tuo nupit rajoittimina onkin hyvä idea. Joku käytti poran syvyyden rajoittimia. Eli anturi ottaa pulssia vanerin "läpi, ja magneetti pyörijässä? Mun täytyy perehtyä tohon nopeus hommaan,koska tuon pitäisi pystyä parempaan kuin n. 500 kierr/min.

kojones
31.03.2018 18:32:29

okabass: Siisti Telen mikki. Tuo nupit rajoittimina onkin hyvä idea. Joku käytti poran syvyyden rajoittimia. Eli anturi ottaa pulssia vanerin "läpi, ja magneetti pyörijässä? Mun täytyy perehtyä tohon nopeus hommaan,koska tuon pitäisi pystyä parempaan kuin n. 500 kierr/min.

Juu, anturi on kotelon sisällä, välissä 4mm vaneri ja pari milliä ilmaa ennen neodyyminappia. 1500 ois oma veikkaus tuon laskurin toimintarajasta. Poran syvyyden rajoittimet oiskin hyviä, mutta ei oo vielä osunu vastaan sopivasti, nupit oli ylimääräisiä ja sopivasti tarjolla.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti