Aihe: Behringer X18, XR18 ja X AIR
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16 17 18
ÄM
25.03.2018 15:36:32

sepisti: Tuo sisäinen wifi on noiden laitteiden suurin ongelma, eikä kukaan käytä sitä tosipaikassa. Ehdottomasti ulkoinen reititin kehiin.

Jep aika skeidaa.
Laitettiin läppäri piuhalla, ni saatiin homma pelittämään.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
aslak
30.03.2018 19:17:02 (muokattu 31.03.2018 15:47:14)
anapena: Päivitystä Soundcraft ui-tilanteeseen. Päivitin firmiksen, siihen uusimpaan viralliseen mikä löytyi, betan saamiseksi olisi pitänyt pyytää sitä jotenkin erikseen, pyh!
Enivei, pätkin tahallani yhteyttä vaikka ja miten, ääni kulki silti keskeytymättä, siistii sano! Toisaalta ihan perusedellytys...jospa sitä lauantaina uskaltais keikalle.
Windows10-luurilla Edge-selaimella meininki oli aika kömpelöä, toivottavasti paranee.
Wanhat kokemukset androidilla ja jopa W8-puhelimella olivat paremmat. Pitää testailla vielä lisää.

Vanhaan aiheeseen, mutta mulla on UI24r jossa 2.4G ja 5G wifi. Alkuun wifi yhteys pätki
ja vaihdoin 5G yhteyteen eikä sen jälkeen kertaakaan. En muista onko 16r molemmat jos niin tee muutos.

5G on selkeästi vähempiruuhkainen. Jos käyttää 2,4G kannattaa skannata keikkapaikan verkkoliikenne ja valita sitten kanava jossa ruuhkaa on vähiten. Jos yhteys katkeaa ei se vaikuta etteikö mixeri toimisi mutta katkoksen aikana et tietenkään säädä mitään.

Mulla 24" touchscreen kiinni pömpelissä jolla minimoin mahdolliset yhteys probleemokset. Uskaltaisin kyllä 5G yhteydellä keikan heittää. Käytän iPad 'etämiksausta' soundcheckissä, pääsen kuulijan paikalle mixaamaan ja keikan aikana käden ulottuvilla pikasäätöä varten.
anapena
31.03.2018 17:55:21
aslak: Vanhaan aiheeseen, mutta mulla on UI24r jossa 2.4G ja 5G wifi. Alkuun wifi yhteys pätki
ja vaihdoin 5G yhteyteen eikä sen jälkeen kertaakaan. En muista onko 16r molemmat jos niin tee muutos.

5G on selkeästi vähempiruuhkainen. Jos käyttää 2,4G kannattaa skannata keikkapaikan verkkoliikenne ja valita sitten kanava jossa ruuhkaa on vähiten. Jos yhteys katkeaa ei se vaikuta etteikö mixeri toimisi mutta katkoksen aikana et tietenkään säädä mitään.

Mulla 24" touchscreen kiinni pömpelissä jolla minimoin mahdolliset yhteys probleemokset. Uskaltaisin kyllä 5G yhteydellä keikan heittää. Käytän iPad 'etämiksausta' soundcheckissä, pääsen kuulijan paikalle mixaamaan ja keikan aikana käden ulottuvilla pikasäätöä varten.

Hommasin äskettäin iPadin, tuntuu toimivan hyvin, olis pitänyt hommata jo aiemmin. Olen pärjännyt jopa ilman mitään ulkoisia reitittimiä.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
teemuite
29.05.2018 23:28:26
Tervehdys vaan. Tässä lueskelin ketjua läpi ja koitin löytää plussia ja miinuksia. Meillä on siis semmonen tilanne että alakoulun musaluokkaan hommattais mikseri. Samalla laitteella hommailtais sitten myös liikkasalissa tapahtuvat juhlat. Saatiin tuon Mackien DL 1608 Thomann-hinnan perusteella investointirahaa eli n. 700€ on budjetti.
Vaihtoehtoina olis tällä hetkellä tuon Mackien lisäksi XAir 18 ja tämä Soundcraftin Ui16. Oon saanu parilta äänimieheltä mielipiteet, jotka yllättäen eroaa toisistaan. Päätin nyt sitte vielä kysyä täältä että minkä sinä ottaisit? Kriteerit oli siis:
Kanavia tarpeeksi (16 riittää, plussaa jos läppärillä/puhelimesta saa pukattua helposti musiikkia sisään.)
Liikuteltavuus
Selkeä käyttää (laitetta käyttää pääosin 2-3 henkeä mutta koulussa ei koskaan tiedä kuka joutuu pöydän taakse/musatuntia pitämään)
Varmatoiminen (pätkiikö kaikilla yhteys, tarviiko kaikki ulkopuolisen reitittimen ja saako kaikkiin sen?)
Pomminkesto
Itellä on kokemusta eniten tuosta Mackiesta, Behringerin oon nähny ja Soundcraftista kattonu YouTubemainoksen.
Joten jos löytyy oikeesti kokemusta vaikka jopa musaluokkakäytöstä niin mielelläni kuulisin.
Teemu
Onko tähän pakko laittaa jotain?
Einherjar
30.05.2018 00:58:46
teemuite: ...Vaihtoehtoina olis tällä hetkellä tuon Mackien lisäksi XAir 18 ja tämä Soundcraftin Ui16.

Minä pudottaisin heti kättelyssä tuon Mackien pois laskuista. Se on jo jokseenkin vanhentunut (pelkästään iPädillä ohjattavissa, softa karsea, ulkoisen skenen tuonti hankalaa, ei digitaalisia gaineja, jne. jne.). Mikään ei ole niin rasittavaa, kun juosta miksauspaikalta mikserin ääreen vääntämään gaininappulaa kesken vedon. Myös iPadin tuhoutuminen imaisee kaikki skenet mukanaan, kun itse koneessa ei ilmeisesti ole minkäänlaista muistia olemassa.

Itse tykkään tuosta Behringerin logiikasta enemmän, mutta Soundcraftikin on ihan ok. Soundcraftin plussaksi lasken, että softan kautta pystyy laukomaan tikulta biisit käyntiin helposti. Behringeri on taasen minun makuun notkeampi, jos pitää jotakin vaikeampaa säätää, ja se mahtaa olla näistä ainoa jolla onnistuu digitaalinen splittaus.
Kumpikin on sikäli huonoja ettei niissä ole varaa laajentaa fyysisiä inputteja ja outputteja ollekaan, eli kannattaa todella tarkkaan miettiä miten ne inputit/outputit riittää.

Mitä tulee softan toimivuuteen, niin kumpikin on aika jäsyjä toimimaan. Luultavasti wifin kanssa tulee ennemmin ongelmaa ja se on kummassakin huono ilman ulkoista purkkia. Jossakin musaluokassa ehkä toimii tarpeeksi, mutta ruuhkan iskiessä ongelmat alkaa. Sikäli ei ole ongelmaa, että kumpikin syö tarvittaessa ulkoista reititintä ja reitittimellä jaettuna toimii letkun nokassa myös.
Kumpikin mahtaa vieläpä toimia lähes millä tahansa laitteella (pc, mac, android, ios, jne.). Soundcraft tekee sen nettiselaimen kautta, eli voi tarvittaessa aiheuttaa pikkasen säätöä (mutta toimii yleensä) ja Behringerillä on oma ohjelmansa eri alustoille. Ihan hirveästi ei ole kokemusta, mutta voisin väittää Behringerin ohjelmien olevan astetta nopeampia käynnistymään ja toimivan soundcraftia kevyemmin. Ainakin jollakin vanhemmalla tabletilla Soundcraft oli aika raskaanlainen nettiselaimen takia.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Lennu
30.05.2018 09:02:01

Ainakin Behringer toimii letkulla suoraan ilman reititintäkin, eli läppärin saa suoraan siihen verkkoletkureikään kiinni.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
oksatboys
30.05.2018 12:13:08

Behringerin XR18 ei vissiin enää tehdä tai vaikka tehtäisiinkin niin kannattaa ostaa mieluummin Midas MR18. Se on pikkasen paranneltu versio tuosta Behkusta.
Mun (ja myös parin miksaajakaverin) mielestä se on kyllä aivan hemmetin hyvä laite. Halpa, helppo käyttää, soundaa hyvälle ja ohjaaminen helppoa tietokoneella tai puhelimella. Vehkeen oma wifi on toiminut kotona ihan ok mutta tosiaan keikalle en lähtis sillä.
kapa
01.06.2018 15:04:51
On Behku meitillä toiminut hyvin, kannattaa innokkaille käyttäjille suositella YouTuben katsomista: melkein kaikki on siellä. Langaton tiputtelee pois välillä, voipi johtua vanhasta läppäristäkin, softat toimii hyvin vaikka millä antiikkivehkeelläkin tarvittaessa.
Ulkoinen reititin, niin voi käyttää lankayhteyttä läppärillä, ja langatonta tableteilla ja puhelimilla.
Juu ja Midaksena kannattaa ostaa, tai etsiä Behkusta hyvä tarjous.
Kapa
pitk
01.06.2018 22:25:12

kapa:
Juu ja Midaksena kannattaa ostaa, tai etsiä Behkusta hyvä tarjous.

Miksi kannattaa ostaa Midaksena? Onko tehty paremmista osista? Näähän on kuitenkin Kiinalaista laatua, joiden isoin ongelma on epätasaisuus pidemmässä juoksussa. Jollain se hinta on tiputettu; tosi vaikee arvata, että laaduntarkkailu on eka, joka tippuu. Eiköhän nää ala poikia, vanhat paskat heitetään roskiin ja ostetaan lisää samaa skeidaa tilalle....
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
aslak
02.06.2018 00:59:18
Joten jos löytyy oikeesti kokemusta vaikka jopa musaluokkakäytöstä niin mielelläni kuulisin.
Teemu

Mulla on Ui24r keikka käytössä ja toimii kuin unelma. Eihän musaluokkakäyttö eroa millään tavalla mihin se on tarkoitettu eli miksaamiseen. Samat lainalaisuudet.

Ne missä on vain 2,4GHz ovat herkkiä pätkimiselle ja johtuu ulkoisesta tekijästä eli kaikkein ruuhkaisimmasta kaistasta, ei tuotteesta tai valmistajasta.

Ui:n etuna näkisin ison kosketusnäytön kytkemisen, ei pätki! Isoa ruutua on ilo käyttää, pieni ruutu alkaa aika nopeesti veetuttaan. Ui:n käyttöliittymää on kehuttu ja allekirjoitan. Logiikka noudattelee analogimikserin maailmaa. Siinä on USB-tikun käyttö ja player softa jota on äärimmäisen helppo ja nopea käyttää joka on yksi kriteereistäsi. Siirtely paikasta toiseen helpohko, unit on kevyt kuten uudet näytöt.

Mieti nyt vielä kaksi kertaa kannattaako lähteä digimaailmaan vs analogimixeri koska jos käyttäjissä on ei niin osaavia :) Perustelen jo pelkästään sillä että analogisessa näet kaiken kerralla mitään ei ole piilossa menujen takana kuten digissä. Digin käyttöönotto ei ihan helppo, jonkin verran pitää ymmärtää reitityksistä ym. Ammattilaiselle helpohko.

Bändin/pro miksauksessa digin edut onkin sitten aika lyömättömät.
oksatboys
02.06.2018 08:28:33

pitk: Miksi kannattaa ostaa Midaksena?

Nyt behkun hinta taitaa olla eri mutta silloin kun ostin niin molemmat maksoivat 699e.
pitk
02.06.2018 13:58:45

aslak:
Bändin/pro miksauksessa digin edut onkin sitten aika lyömättömät.

Olen vahvasti eri mieltä. Kyllä analogilauta ja kunnon outboeard pesee edelleen. Digissä tietenkin valtaisa määrä kamaa jo sisällä, eli vastaavaan prosessointiin analogimaailmassa menee aika monta räkillistä kamaa....

Etenkin nopeissa lähdöissä analogi on edelleen nopeampi. Kaikki on esillä ja pääsee käsiksi ilman _yhdenkään_ nappulan painamista. Digissä on etunsa, enkä pizzeriaan aio raahata analogia.

Ja yksi asia: Analogilla vetäessä mennään perusasioihin, digillä tulee helposti hierottua kaikenmoista oikeasti epäoleellista.
pitk
02.06.2018 13:59:30

oksatboys: Nyt behkun hinta taitaa olla eri mutta silloin kun ostin niin molemmat maksoivat 699e.

Eiköhän ne tule ihan samalta tuotantolinjalta, jossain kohdassa vaan laitetaan eri tarra päälle ;-)
anapena
02.06.2018 18:49:42 (muokattu 02.06.2018 18:52:43)
pitk: Olen vahvasti eri mieltä. Kyllä analogilauta ja kunnon outboeard pesee edelleen. Digissä tietenkin valtaisa määrä kamaa jo sisällä, eli vastaavaan prosessointiin analogimaailmassa menee aika monta räkillistä kamaa....

Etenkin nopeissa lähdöissä analogi on edelleen nopeampi. Kaikki on esillä ja pääsee käsiksi ilman _yhdenkään_ nappulan painamista. Digissä on etunsa, enkä pizzeriaan aio raahata analogia.

Ja yksi asia: Analogilla vetäessä mennään perusasioihin, digillä tulee helposti hierottua kaikenmoista oikeasti epäoleellista.

Ite teen harvoin keikkaa, yleensä ne ovat vielä aika simppeleitä. Ajan kuluksi on mukava hiplata esmes jotain kompuraa, muuten nukahtais...tulee mieleen yks kerta pienellä analogikalustolla: Olin säädellyt siinä tovin kompuraa vähän huonolla näkyvyydellä auringossa huomatakseni bypassin olleen päällä. Jätin seuraavalla kerralla kompuran kotiin.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
miksaajasetä
02.06.2018 18:58:49
anapena: ...tulee mieleen yks kerta pienellä analogikalustolla: Olin säädellyt siinä tovin kompuraa vähän huonolla näkyvyydellä auringossa huomatakseni bypassin olleen päällä. Jätin seuraavalla kerralla kompuran kotiin.

Mulla on joskus käyny niin, että kompura on ollu kanavan direct out -liitännässä eikä insertissä...
Pauli Lappalainen
02.06.2018 19:32:42
miksaajasetä: Mulla on joskus käyny niin, että kompura on ollu kanavan direct out -liitännässä eikä insertissä...

Onhan se kivaa kun valo vilkkuva....

Se, mitä vimpaimia oikeasti miksatessa tarvitsee, onkin ihan toinen juttu.
aslak
02.06.2018 19:37:24
pitk: Ja yksi asia: Analogilla vetäessä mennään perusasioihin, digillä tulee helposti hierottua kaikenmoista oikeasti epäoleellista.
No eipä tuu kun oleellisia.
oksatboys
03.06.2018 21:51:06

pitk: Eiköhän ne tule ihan samalta tuotantolinjalta, jossain kohdassa vaan laitetaan eri tarra päälle ;-)

Ja eri etuset sisään. Muuten samaa kamaa mutta mieluummin mä Midas-tarran otan kuin Behku-tarran ;D
kauppi
04.06.2018 09:56:17
pitk: Miksi kannattaa ostaa Midaksena? Onko tehty paremmista osista? Näähän on kuitenkin Kiinalaista laatua, joiden isoin ongelma on epätasaisuus pidemmässä juoksussa. Jollain se hinta on tiputettu; tosi vaikee arvata, että laaduntarkkailu on eka, joka tippuu. Eiköhän nää ala poikia, vanhat paskat heitetään roskiin ja ostetaan lisää samaa skeidaa tilalle....

Toisaalta, massatuote jolla on halpa hinta ja kate pienehkö -> nimenomaan laadun linjalta lähtiessä (ja kulutuskestävyyden takuuaikana) pitää olla kohdallaan. Jos tuotannossa on systemaattinen virhe ja esim 1% tavarasta lähtee huonolla laadulla pihalle tai tuote ei kestä sille tarkoitettua kulutusta niin jälkimarkkinointikulut (tuotetuki, takuukorjaukset/vaihdot jne) syö äkkiä katteen ja tekee bisneksestä kannattamatonta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)