Aihe: akseli jumissa
1 2
Hekku56
01.03.2018 18:12:10
olen purkanut yleensä koko homman, joskus vain ne mitä vasen / oikea käsi hoitaa. Ensin valolla, sitten tussilla merkinnät mistä vuotaa. Mulla 1 tussiviiva tarkoittaa paperin paksuista vuotoa, 2 kahta jne. Jos tyyny on sen näköinen, että sen voi laittaa uudestaan, merkkaan tussilla pisteen siihen kohtaan, missä sen läpän kiinnitys on että saan samaan asentoonTyyny irti, paperista 1 tai useampia puolikuun muotoisia palasia siihen tarvittavaan kohtaan ja tyyny paikoilleen.

Rullattua reunaa ei voi hiomalla oikaista mutta Youtubesta löysin ohjeen miten sitä voi oikaista vetovasaralla niin kuin autopeltisepät tekee. Kerran olen kokeillut, virittelin pitkästä pultista vastaavan ja sain vähän oikaistua. Puhutaan siiis todella pienistä jutuista.

Vetovasara autohommiin on esim tällainen

http://www.gys.fr/prod-051928-796/Vetolaitteet/Vetovasara_(6_kg)/fi

Läppä pois ja aukon reunan alle tuo koukku ja napautus ylös. Pitäis kai tehdä itse pienempi
Hekku56
01.03.2018 18:15:32
niistä rinkuloista ei kokemuksia, käytän puista jäätelön tikkua jos pitää taivuttaa jotain. Tikku siihen kohtaan alle mistä kantaa ja vastapäätä siitä painamalla
peke-tsu
02.03.2018 10:52:06
Ajattelin liimata niin, että akseli on kiinni ja rinkula reijän päällä, jota vasten läppää tyynyineen painetaan. En tiedä onko oikea tapa, kun kokemusta on toistaiseksi nollasta tapauksesta. Vetovasaraideaa pitää kokeilla varovasti.
Klezberg
02.03.2018 15:53:05 (muokattu 02.03.2018 16:01:36)

Hekku56: näissä vanhoissa on kaikkea kivaa. Oikeasti mielenkiintoista seurata mikä vipu milloinkin on keksitty ja miten se on muuttunut. Vanhimmissa ei oltu vielä keksitty oktaaviläppää joka toimii kaikissa äänissä. aikaisemmin peukalolle oli kaksi vipua, A:sta ylöspäin piti painaa eri oktaaviläppää.

Mulla on tarogato jossa ei myöskään ole automaattista oktaaviläppämekanismia vaan kaksi erillistä painiketta. Se ei kuitenkaan tietääkseni ole erityisen vanha, vaan tarogatot tehdään edelleen yleensä tuommoisella perinteisellä mekanismilla.

Tarogato on vähän niinkuin suora sopraanofoni, mutta puinen ja vähän isompi. Unkarissa ja Romaniassa soittavat moisia. En ole kyllä innostunut tuota soittamaan, aika työlästä hommaa.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Murgo
04.03.2018 05:55:02 (muokattu 04.03.2018 05:55:29)

Hekku56: tyynyjen kinnittämiseen on käytetty sellakkaa (shell lac) joka on joku puupohjainen hartsi. Viulunrakentajat käyttää jotain kala / luu.... liimaa, joka haisee kamalalle.

Tavallaan shellakka on puupohjainen hartsi juu mutta se kulkee kuoriaisen elimistön läpi: https://en.wikipedia.org/wiki/Shellac .

Eksoottinen tuote kun on kyseessä niin ei liene ollut itä-Saksassa 70-luvulla helposti saatavilla ja ovat sitten korvanneet nahka/luuliimalla. Olisiko löytynyt kätevästi samasta talosta, tuolla suunnitelmatalouden maissa kun oli isoja tuotantokombinaatteja niin sama tehdas ehkä tuottanut myös jousi- yms. puisia soittimia?

Samoin ilmeisesti korkki on ollut vaikeasti hankittavaa rautaesiripun tuolla puolen koska alkuperäiset "korkkiosat" noissa ovat punaruskeaa kumia kuten wanhan ajan sisärenkaat. Barskastani olivat enimmäkseen jo vaihtuneet korkkiin huoltojen myötä mutta saman tehtaan tekemässä, ilmeisesti varsin vähän soitetussa, tenorissani ovat vielä enimmäkseen tallella.

Tuossa tenorissa on myös melko erikoiset tyynyt, niissä ei ole reflektoreita ollenkaan ja ulkoreunassa on metallirengas jonka ympärille nahka on pingotettu kuin rummun kalvo.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
peke-tsu
04.03.2018 11:55:05 (muokattu 04.03.2018 11:55:42)
Tässä myös on ilman resonaattoreita ja tyynyn reuna yltää läpän reunan päälle. Isot tyynyt on hyväkuntoisiakin. Pitäskö liimata vaan takaisin? Uudet on kyllä tilattu.
Hekku56
05.03.2018 12:47:00
mulla on myös yksi DDR-toneking tenori, jossa tyynyissä oli / on metallirenkaat. Löysin niitä uutena yhden soitinkorjaajan varastosta. Ei ole näkynyt myynnissä missään. Projekti on kesken. Tyynyt paikoillaan mutta vielä kaikenlaista säätämistä. Jäänyt kun muita projekteja meneillään ja varsinainen tenorini on kovassa iskussa. Kun hankin tuon toneking tenorin, tyynyjen alta rapisi myös keltaista massaa. Foni on aika huolellista työtä ja tyynyt menivät aika hyvin paikoilleen. Resonaattoreita ei ole vaan tyynyt tosiaankin vähän kuin pingotettu renkaan päälle. Kaikkea sitä maailmassa on.
peke-tsu
19.03.2018 18:38:25 (muokattu 19.03.2018 18:53:48)
Oktaavivipu liikkuu todella vähän. https://youtu.be/W_aFwbEe24A Onko tuossa jotain mälsää? EIhän se liike kyllä yleensäkään valtava ole.
Hekku56
20.03.2018 09:58:05
Kyllä tuossa videon oktaaviläpässä on vikaa. Todennäköisesti se rengas kaulan ympärillä vääntynyt tai puristunut. Aika yleinen vika. Menee helposti jos kaula jää puristuksiin kun laukku suljetaan. Aika usein soittoasentokin vaikuttaa, itse käännän kaulan eri asentoon silloin kun istun soittaessani ja silloin tuon renkaan etäisyys voi olla ihan eri siitä vivusta
Hekku56
12.06.2018 13:06:41
aloituksessa mainittua hiontatahnaa käytetty toisessa projektissa ja hyvin toimii. Pitää vaan huuhtoa reilusti öljyllä pois homman jälkeen.
Hekku56
21.06.2018 14:54:03
onko ideoita jumissa olevan akselin tai ruuvin irrottamiseen. Voimaa ei uskalla käyttää. Muutaman olen saanut auki öljyllä liuottamalla, muutamaa olen lämmittänyt pienellä kaasukolvilla. Yhden jouduin irrottamaan niin, että irrotin sen pienen tapin rungosta ja juotin tapin sitten uudestaan kiinni runkoon kun olin saanut akselin irti.

Onko CRC tyyppisistä aineista kokemuksia.

Mitähän tekisi jäädytys spray. Akseli / ruuvi on eri metallia kuin runko ja ne kiinnitystapit. Lämpenevät ja jäähtyvät eri lailla

Akselin päässä olevan hahlon olen saanut kunnostettua Dremeliin kiinnitettävällä pienellä laikalla. Niin ohutta rautasahaa en ole löytänyt. Meisseleitäkin on joutunut hiomaan sopivan kokoisiksi. Ostan kirpputoreilta halpoja pieniä meisseleita ja hion niitä
Sax-pappa
21.06.2018 15:47:55
Hekku56: onko ideoita jumissa olevan akselin tai ruuvin irrottamiseen. Voimaa ei uskalla käyttää. Muutaman olen saanut auki öljyllä liuottamalla, muutamaa olen lämmittänyt pienellä kaasukolvilla. Yhden jouduin irrottamaan niin, että irrotin sen pienen tapin rungosta ja juotin tapin sitten uudestaan kiinni runkoon kun olin saanut akselin irti.

Onko CRC tyyppisistä aineista kokemuksia.

Mitähän tekisi jäädytys spray. Akseli / ruuvi on eri metallia kuin runko ja ne kiinnitystapit. Lämpenevät ja jäähtyvät eri lailla

Akselin päässä olevan hahlon olen saanut kunnostettua Dremeliin kiinnitettävällä pienellä laikalla. Niin ohutta rautasahaa en ole löytänyt. Meisseleitäkin on joutunut hiomaan sopivan kokoisiksi. Ostan kirpputoreilta halpoja pieniä meisseleita ja hion niitä

Jäähdytys spraytä olen käyttänyt vastaavissa irrotusjutuissa, en tosin soittimissa. Jos saat akselia jäähdytettyä saattaa se hyvinkin irrota. Aina ensin kunnon liotus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)