Aihe: Putki vs. Mallintava (2018 Mnet Fight Club Edition)
1 2 3 4 5 6
hallu
18.03.2018 10:32:16
Captain Farrell: Ahaa, mä luulin että BluesCube on digimallintaja. Mutta saahan niihin lykättyä jotain tone capsuleita sisään? Silti analoginen?

Juu nimenomaan analoginen ja ne "capsulit" sisältää analogisia kytkentöjä. Digihommelissahan mitään fyysisiä kapseleita ei tarvittaisi kun kaikki hoituu ohjelmallisesti senkun vaan tökkää vahvarin tietokoneeseen ja säätelee parametreja sieltä tai latailee netistä uusia sisältöjä siihen. Tää Rolandin innovaatio on tehdä eneloginen vahvistin, joka tarjoaa tämmöisissä tonekapseleissä usempia soundimaailmoja. Waza perustuu tuohon samaan tekniikkaan siinä niitä kapseleita voi olla kolme samaan aikaan sisällä. Asian voit todeta myös katsomalla niiden kapseleiden ja laitteiden hintalappuja. Rolandilla digivehkeet on huomattavasti halvempia kuten vaikkapa Katana joka on ihan ehtaa digiä.

Rolandi vaan markkinointi syystä puhuu putkien mallintamisesta, vaikka eihän analoginen tietenkään mallinna mitään vaan se soundi on aina uniikki ja jäljittelemätön ja ne kapselitkin on koitettu tehdä seksikkässti vähän putkien mallisiksi niin, että se vetoaisi tiettyyn kansanryhmään.

Kyllä ne Blueskubet kannattaa tsekata, olen nähnyt semmoisen tositoimissa ja minusta se kuulosti oikein tervehenkiseltä vahvarilta. Hintaa niissä on vähän enemmän, mutta kaikki hyvä maksaa.
Elämä on reiässä rattoisaa......
LaXu
18.03.2018 11:15:17
sustain65: Amplifireboxissa ei taida olla efektiluuppia itsessään? Mietin vaan että onko sen puuttumisesta mitään haittaa. Mihin sijoittaa signaaliketjussa esim. modulaatiot ja viiveen amplifireboxin kanssa? Amplifireboxin ja PA-mikserin väliinkö? Siis jos haluaa käyttää ulkoisia efektejä boxin sisäisten sijaan.

Ei haittaa mitään. Amplifireboxin perään vaan. Mullakin on mallintavissa kaappimallinnuksen jälkeen kaikki modulaatiot, viiveet ja kaiut.
Captain Farrell
18.03.2018 11:33:40
hallu: Juu nimenomaan analoginen ja ne "capsulit" sisältää analogisia kytkentöjä. Digihommelissahan mitään fyysisiä kapseleita ei tarvittaisi kun kaikki hoituu ohjelmallisesti senkun vaan tökkää vahvarin tietokoneeseen ja säätelee parametreja sieltä tai latailee netistä uusia sisältöjä siihen. Tää Rolandin innovaatio on tehdä eneloginen vahvistin, joka tarjoaa tämmöisissä tonekapseleissä usempia soundimaailmoja. Waza perustuu tuohon samaan tekniikkaan siinä niitä kapseleita voi olla kolme samaan aikaan sisällä. Asian voit todeta myös katsomalla niiden kapseleiden ja laitteiden hintalappuja. Rolandilla digivehkeet on huomattavasti halvempia kuten vaikkapa Katana joka on ihan ehtaa digiä.

Käytännössä mulle on sama onko vahvistin digitaalinen/analoginen, transistori/putki tai joku niiden sekoitus - kunhan vaan saundi toimii ja käyttöliittymä on simppeli perinteisen vahvistimen kaltainen. Katanakin oli mulle liian monimutkainen, Kempereihin en uskalla edes koskea. :)

Digi/transistorivahvistimissa kuitenkin kiehtoo kevyempi paino, huoltovapaus, parempi soveltuvuus kotisoittoihin ja -äänityksiin. Täytyypä käydä koesoittamassa tuo Blues Cube.
Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest.
iec
18.03.2018 15:43:37

LaXu: Ei haittaa mitään. Amplifireboxin perään vaan. Mullakin on mallintavissa kaappimallinnuksen jälkeen kaikki modulaatiot, viiveet ja kaiut.

Juurikin näin. Mulla on aivan samalla tavalla nuo modulaatioefektit mallintavan ja aktiivikajarin välissä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
sustain65
18.03.2018 16:01:31
LaXu: Ei haittaa mitään. Amplifireboxin perään vaan. Mullakin on mallintavissa kaappimallinnuksen jälkeen kaikki modulaatiot, viiveet ja kaiut.

OK, kiitos. (+)
Niinhän ne on tosiaan monissa Axenkin preseteissä.
mize7
24.03.2018 00:09:56

Tässä on yksi vertailu pätkä Axe FX II:n ja oikeiden vahvareiden kesken:

https://youtu.be/fmXZZ0oEtbI
https://soundcloud.com/mediumplayer
aslak
27.03.2018 22:04:27
mize7: Tässä on yksi vertailu pätkä Axe FX II:n ja oikeiden vahvareiden kesken:

https://youtu.be/fmXZZ0oEtbI

Uskoo ja luottaa ken haluaa kun fractalin väki tekee omalle tuotteelleen a/b testin, mikä muu voisi olla lopputulema...
aristoteles666
27.03.2018 22:39:41

aslak: Uskoo ja luottaa ken haluaa kun fractalin väki tekee omalle tuotteelleen a/b testin, mikä muu voisi olla lopputulema...

sun on hyvin helppo tehda sama testi ja osoittaa tuo vaaraksi, jos voit.
vain kaksi vahvisinta.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
askomiko
28.03.2018 00:07:36
Asiallinen vertailu vaatii sen että Axen käyttämä kaappi-IR on sama mikitys kuin mitä oikeasta vahvarista kuunnellaan. Tuossa on vielä ultimaattisempi vertailu, koska vahvarit on vielä samoja yksilöitä joita diginä on laitteen sisälle mallinnettu. A/B -vertailut on Axen kanssa jo aika wanha juttu, mutta voisihan tuota jonkun tehdä jos jotakuta kiinnostaa, Axen sisällä asuvista koneista miulla saatavilla on vain Marshall 410h, VOX ac15:sta on nykyajan versio joka lienee aika erilainen kuin wanha mutta kai sekin menisi huvin vuoksi.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Rämppy
28.03.2018 09:34:12
hallu: ...Bluetonehan on kaikissa tekemisissään ollut aina roudarin ja itse kamansa roudaavan kaveri ja ne jatkavat kehitystä silläkin saralla koko ajan. Mitä tulee keinokuormiin niin tämän hetken ehkä paras keinokuorma (mun mielest... en ole ihan kaikka tarjolla olevia testannut) tulee myös bluetonelta.

Bluetonen putkivahvistimet ovat niin kevyitä, että tarvitaan keinokuorma ettei roudarin lihakset ala surkastua :D
In Finland we have this thing called "diu diu".
Matias.
28.03.2018 11:03:26
Kuten Hallu tuolla ylempänä totesi, Blues Cube on analoginen. Tai tarkemmin, sen signaalitie on analoginen. Usb-liitin takapaneelissa merkinnee että sisällä on myös digitekniikkaa.
Minulla on Stage -malli ja olen siihen kyllä tyytyväinen. Ohjekirjassa mainitaan tuon Tube Logicin ideana se että signaali kulkisi esikuvansa mukaisesti (5F6-A -kytkentä) siten että etuvahvarin jälkeen signaali muistuttaisi esikuvaansa ja pääteaste toimisi myös siten että soundi vastaisi sitä mitä Fenkun Bassman 50 -luvun lopulla oli. Ihan järkevää ettei valmistaja sekoittanut tätä periaatetta mallintaviin juttuihin terminologian suhteen. Tuosta Tube Logicin -termin osuvuudesta voi olla sitten montaa mieltä..... :D

Stagessa ei ole pre out -kytkentää plugeilla, Artist -mallissa on. Tuo kannattaa ottaa huomioon jos aikoo käyttää edessä joskus mallintavia purnukoita. Aina niitä itsekin tulee kokeiltua silloin tällöin vaikka perinnecleaneilla useimmiten soittelen.

Näissä voi myös kytkeä cleankanavan ja crunchkanavan sarjaan jolloin saa erilaisen soundin kuin kummallakaan erikseen. Itse en löytänyt tuolle mitään käyttöä. Ehkä räimeosaston soittajille sille on käyttöä.

Paras yksityiskohta on tehonvalintakytkin. Sillä saa helposti säädettyä soundit mukaviksi. 0,5 watin tehoasetuksilla saa mukavasti reunaruttua kun yrittää soitella Fogertyn biisejä mestarin tahtiin vaikka cd-levyn, Youtuben, tai ihan rumpukoneen kanssa ja volumet saa pidettyä ihan olohuonetasolla. 15 watin asetuksella headroomia tulee paljon lisää ja soundi jämäköityy. Isompia tehoasetuksia olen sitten käyttänyt keikalla tarpeen mukaan.
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
aslak
28.03.2018 19:10:04
Kysykääs miten reverb on toteutettu, taitaapi olla ana-digi-ana.
Jopa tämän verran löysin argumenttioksennuksen seasta 'Blues Cube Stagessa on reverb-efekti'.
steelduck
28.03.2018 19:57:32

Blues Cube: "Blues Cubes basic sound quality is built upon the physical preamp and power amp. The analog discrete circuit and DSP circuit working together produce a very advanced path to tone."

Eli Digital ja class D pääte...
hallu
29.03.2018 00:29:21
steelduck: Blues Cube: "Blues Cubes basic sound quality is built upon the physical preamp and power amp. The analog discrete circuit and DSP circuit working together produce a very advanced path to tone."

Eli Digital ja class D pääte...

Taitaapi olla niin että digitaalisen ja analogisen välinen raja on hämärtynyt jos ei ihan kokonaan vielä häipynyt, mutta on selvästikin yhä vaikempaa erottaa niitä toisistaan ja digitaalisuus on läsnä sielläkin missä sen ei odottaisi olevan. Ehkä se kuumin kysymys on, että tuleeko signaali ketjun läpi ehjänä vai silvotaanko se välillä ja kasataan lopuksi uudelleen eli onko ad/da muunnos tai useampi matkalla. Sitäpä on nykyisin perin vaikea enää arvioida.
aslak
29.03.2018 12:08:53 (muokattu 30.03.2018 03:45:55)
hallu: Taitaapi olla niin että digitaalisen ja analogisen välinen raja on hämärtynyt jos ei ihan kokonaan vielä häipynyt, mutta on selvästikin yhä vaikempaa erottaa niitä toisistaan ja digitaalisuus on läsnä sielläkin missä sen ei odottaisi olevan. Ehkä se kuumin kysymys on, että tuleeko signaali ketjun läpi ehjänä vai silvotaanko se välillä ja kasataan lopuksi uudelleen eli onko ad/da muunnos tai useampi matkalla. Sitäpä on nykyisin perin vaikea enää arvioida.

Taitaapi omena olla omena vaikka kuinka yritetään luoda mielikuvaa appelsiinista.
Matias.
29.03.2018 12:20:01
Joo, kaikujousta ei ole joten kun lisää reverbiä niin silloin ymmärtääkseni sekoittaa digitoitua signaalia perussignaalin sekaan.
Mulle ei ole merkitystä sille onko omena vai appelsiini. Molemmat menee mukisematta alas. Putkitavaraakin on treeniksellä mutta tätä tulee käytettyä eniten soundien ja säätöjen helppouden takia.
Mesasta saa kyllä aidommat Albert -soundit mutta silloin mennään niin kovilla volumeilla ettei mun korvat oikein kestä.....
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
hallu
29.03.2018 16:50:14
Matias.: Joo, kaikujousta ei ole joten kun lisää reverbiä niin silloin ymmärtääkseni sekoittaa digitoitua signaalia perussignaalin sekaan.
Mulle ei ole merkitystä sille onko omena vai appelsiini. Molemmat menee mukisematta alas. Putkitavaraakin on treeniksellä mutta tätä tulee käytettyä eniten soundien ja säätöjen helppouden takia.
Mesasta saa kyllä aidommat Albert -soundit mutta silloin mennään niin kovilla volumeilla ettei mun korvat oikein kestä.....

Mutta Alberthan soitti kovaa joten jos yrität soittaa Albertia hiljaa niin se ei koskaan ole oikein eikä aitoa ;-)
LaXu
29.03.2018 23:59:15
hallu: Taitaapi olla niin että digitaalisen ja analogisen välinen raja on hämärtynyt jos ei ihan kokonaan vielä häipynyt, mutta on selvästikin yhä vaikempaa erottaa niitä toisistaan ja digitaalisuus on läsnä sielläkin missä sen ei odottaisi olevan. Ehkä se kuumin kysymys on, että tuleeko signaali ketjun läpi ehjänä vai silvotaanko se välillä ja kasataan lopuksi uudelleen eli onko ad/da muunnos tai useampi matkalla. Sitäpä on nykyisin perin vaikea enää arvioida.

Aika moni käyttää putkivehkeidenkin kanssa digitaalipedaaleja. Ei ole tainnut kukaan tulla vielä valittamaan kuinka digitaaliselta joku Strymonin pedaali kuulostaa.

Muutenkin jengi käyttää ihan liikaa aikaa vatvomaan, kuulostaako jokin laite 1:1 samalta kuin jokin toinen. Se, millä on oikeasti väliä on kuulostaako se laite hyvältä sun korvaan, onko siinä sulle sopivat ominaisuudet ja vastaako se soittoo niin kuin sinä toivot niillä volyymeilla joilla normaalisti soitat.

Mua ei oikeastaan mallintavissa kiinnosta, mallintavatko ne jotain tiettyjä vahvareita täysin autenttisesti ja kuinka monta hilavitkutinta samaan purkkiin on ahdettu. Mielestäni esim. Axe-Fx:n ominaisuusvalikoima on lähtenyt jo aikoja sitten täysin lapasesta eikä kolmosessakaan ole kovin hyviä työkaluja sen hallitsemiseen. En osaa soundin puolesta parhailta mallintavilta enää paljoa toivoa, mutta käyttöliittymien kannalta olisi paljonkin kehitettävää.

Sen sijaan se, että virtuaalivahvareita ei tarvi luukuttaa niin että ikkunat tärisee vain saadakseen hyvää soundia on tosi mukavaa. Kuten myös ettei soundien puolesta tarvi tehdä kompromissejä, jossa on joko erittäin hyvät puhtaat ja vähän huonommat säröt tai ok puhtaat ja hyvät säröt. Samoin ei tarvi pohtia mihin mikin sijoittaisi tai mikä kaiutin-kaappi yhdistelmä kuulostaisi parhaalta, ne voi vaihtaa hetkessä.
hallu
30.03.2018 00:44:23
LaXu: Aika moni käyttää putkivehkeidenkin kanssa digitaalipedaaleja. Ei ole tainnut kukaan tulla vielä valittamaan kuinka digitaaliselta joku Strymonin pedaali kuulostaa.

Muutenkin jengi käyttää ihan liikaa aikaa vatvomaan, kuulostaako jokin laite 1:1 samalta kuin jokin toinen. Se, millä on oikeasti väliä on kuulostaako se laite hyvältä sun korvaan, onko siinä sulle sopivat ominaisuudet ja vastaako se soittoo niin kuin sinä toivot niillä volyymeilla joilla normaalisti soitat.

Mua ei oikeastaan mallintavissa kiinnosta, mallintavatko ne jotain tiettyjä vahvareita täysin autenttisesti ja kuinka monta hilavitkutinta samaan purkkiin on ahdettu. Mielestäni esim. Axe-Fx:n ominaisuusvalikoima on lähtenyt jo aikoja sitten täysin lapasesta eikä kolmosessakaan ole kovin hyviä työkaluja sen hallitsemiseen. En osaa soundin puolesta parhailta mallintavilta enää paljoa toivoa, mutta käyttöliittymien kannalta olisi paljonkin kehitettävää.

Sen sijaan se, että virtuaalivahvareita ei tarvi luukuttaa niin että ikkunat tärisee vain saadakseen hyvää soundia on tosi mukavaa. Kuten myös ettei soundien puolesta tarvi tehdä kompromissejä, jossa on joko erittäin hyvät puhtaat ja vähän huonommat säröt tai ok puhtaat ja hyvät säröt. Samoin ei tarvi pohtia mihin mikin sijoittaisi tai mikä kaiutin-kaappi yhdistelmä kuulostaisi parhaalta, ne voi vaihtaa hetkessä.

Käyttää joo ja kyllähän äänittäminen myös on hyvin pitkälti digitaalista maailmaa ja ei kai digitaalisuutta voi eikä kannata juosta pakoonhinnalla millä hyvänsä. Onhan analogisuudessa oma uniikki fiiliksensä, minkä vuoksi on ihmisiä jotka yhä tykkää äänitellä juttuja c-kaseteille tai kelanauhoille tai kuunnella vinyyleitä.... etc. kyllähän kitarakamoissakin analogisuuden fiilistä voi vahvistaa paitsi pitämällä se signaaliketju analogisena, mutta myös simppelinä eli kyllähän ne analogisetkin vätkyttimet signaalitiellä etäännyttää sitä analogista välittömyyden fiilistä.

Omasta mielestäni digitaalisen ei tarvitse kuulostaa 1:1 joltain analogiselta vaan digitaalisen kamppeen soundi voi olla ja onkin hyvä ihan itsenään. Itselleni digitaalinen soundi riittää ihan kirkkaasti ja digitaalinen soittotuntumakin on ihan okei. Mulle analogisuus on semmoinen oma juttu jota diggailen ihan vaan periaatteen vuoksi, en siksi etteikö digitaalinen olisi muka riittävän hyvä mulle.... kyllä se on.

Minä olen kieli pitkällä odottanut, että joku Behringeri alkaisi tehdä noita Axeja ja Kempereitä satasella, mutta sitä joutuu vissiin vielä hetken odottamaan. Olen kuitenkin vakuuttunut, että koska ne ovat digitaalisia niin väkisinkin ne joskus tulee halpatuotantona kaikkien saataville.... jos vaan kysyntää riittää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)