Aihe: Putki vs. Mallintava (2018 Mnet Fight Club Edition)
1 2 3 4 5 6
Shredator
16.03.2018 11:36:38

VIPMetal:

Shredatorilla olikin kokemusta noista eri version Axesta. Onko siinä itse perussoundi/tatsi puolessa tullut edistys vai nimenomaan lisää kaikkea sälää ympärille? Joo, kyllä itekki miettiny nimenomaan efektilaitteena käytettävänä, mutta sillon varmaan pärjäis ihan hyvin ekan version Axella.

Mallinnuspuolella huikeita parannuksia, efektipuolella ei juurikaan edistystä. Stankku on kyllä auttamattomasti jo vanhentunut, mutta Ultran ja II:n ero on efektien puolesta lähes olematon. Stankun huonoin puoli on siis muistin vähyys ja että impulsseja ei saa ladattua. Jollekin ne perusefektit on toki riittävät siinä. Ultraan saa jo impulsseja ja II:een sitten enemmän kaikkea. Valitettavasti tällä hetkellämyös III:n efektipuoli ei puolla sen hankintaa, vahvistinpuoli varmasti vielä kehittyy.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
VIPMetal
16.03.2018 11:44:46

Shredator: Mallinnuspuolella huikeita parannuksia, efektipuolella ei juurikaan edistystä. Stankku on kyllä auttamattomasti jo vanhentunut, mutta Ultran ja II:n ero on efektien puolesta lähes olematon. Stankun huonoin puoli on siis muistin vähyys ja että impulsseja ei saa ladattua. Jollekin ne perusefektit on toki riittävät siinä. Ultraan saa jo impulsseja ja II:een sitten enemmän kaikkea. Valitettavasti tällä hetkellämyös III:n efektipuoli ei puolla sen hankintaa, vahvistinpuoli varmasti vielä kehittyy.

Okei,

Eli jos pelkäks efektiks, niin aika vois olla kohta käsillä. Jos taas tohon, et pelkkä se vahvistin ja kitarameininkiin, niin kannattanee odotella (siis mallinnuksen kehittymistä ja varsinkin hintojen tippumista).

Just, että sais semmosen perus puhtaan soundin, ettei sitä tarvis kuorruttaa kaikilla choruksilla ja delayllä, että kuulostaa hyvältä. Ns. paskasta ei saa konvehtia pitänee paikkansa tässäkin asiassa.
Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why
Shredator
16.03.2018 11:48:38

VIPMetal: Okei,

Eli jos pelkäks efektiks, niin aika vois olla kohta käsillä. Jos taas tohon, et pelkkä se vahvistin ja kitarameininkiin, niin kannattanee odotella (siis mallinnuksen kehittymistä ja varsinkin hintojen tippumista).

Just, että sais semmosen perus puhtaan soundin, ettei sitä tarvis kuorruttaa kaikilla choruksilla ja delayllä, että kuulostaa hyvältä. Ns. paskasta ei saa konvehtia pitänee paikkansa tässäkin asiassa.

Kyllä ne mallinnuksetkin menee, mutta jos on tottunut parempaan niin...Ei pidä odottaa liikoja.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
askomiko
16.03.2018 12:18:37
Jos soitat siis päätteen läpi kitarakaappiin niin eikun menoksi vaan, kaappi tekee niin ison osan soundista että hyvä siitä tulee. Monipuolisuus putoaa mutta realismi nousee.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
varakeef
16.03.2018 12:40:09
Haluan vain tuntea omien vahvistimieni sielunelämää, en jotain parametrihässäkkää, jolla etsisin mielikuvia suuresta määrästä vahvistimia, joita minulla ei ole. Kyse on siitä, mitä mahdollisuuksia tämä kyseinen vahvistinyksilö tänään, tässä vaiheessa putkiensa elinkaarta, tällä kitaralla tarjoaa.

Yksinkertaisen putkivahvistimen käyttöliittymä on ylivoimainen. Parhaassa tapauksessa mihinkään ei tarvitse koskea: volumepotikka on siinä asennossa, mihin se edellisellä kerralla jäi, muihin potikoihin nyt ei muutenkaan tarvitse juuri puuttua. Kyse on lähinnä siitä, soittaako kovempaa vai hiljempaa, enemmällä vai vähemmällä ruvella.

Sointivariaatiot tulevat siitä miten soittaa. (Futsista ja muljuttimusta loput). Parilla erityyppisellä vahvistimella tulee varmasti toimeen, yhdelläkin pärjää. Äänitystilanteessa mahdollisuuksia ja tunnelmaa lisäävät tilavalinnat ja mikitysratkaisut.

(Jotten kuulostaisi aivan luddiitilta, totean käyttäväni monenkinlaisia mallinnuksia jossain erityistilanteissa, mutta lähtökohtana on lähes aina kitara ja vahvistin.)
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kihtaristi
16.03.2018 13:02:10
Epävirtuoosi: Mites noi fuzzihommat muuten? Reagoiko esim. joku FF palikka Pleximallinnoksen kanssa sillein kun "oikeassakin" setupissa?

Itsellä on muutama viikko takana HeliX LT:n kanssa ja Fuzzit on osoittautuneet haastavimmiksi saada sinne suuntaan mitä toivoo. Toki myös monet oikeat Fuzzit ovat aika venkuloita säädettäviä ja jopa saman mallin eri yksilöillä on eroja keskenään, kun on trankuissa heittoa.
jhlamm
16.03.2018 13:16:53
Tosta testaamisesta. Joskus kemperillä mallinnettiin kaverin putkinuppi ja vertailtiin tulosta soittamalla kemperillä kyseisen vahvarin päätteeseen ja siitä samaan kaappiin. Kaveri vaihteli piuhoja lennosta. Itse en olisi osannut erottaa toisistaan. Soitettaessa toisella päätteellä testissä huomasi pienen eron. Mutta ei toinen ollut huonompi vaan vain vähän erilainen.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
kihtaristi
16.03.2018 13:20:29
jhlamm: Tosta testaamisesta. Joskus kemperillä mallinnettiin kaverin putkinuppi ja vertailtiin tulosta soittamalla kemperillä kyseisen vahvarin päätteeseen ja siitä samaan kaappiin. Kaveri vaihteli piuhoja lennosta. Itse en olisi osannut erottaa toisistaan. Soitettaessa toisella päätteellä testissä huomasi pienen eron. Mutta ei toinen ollut huonompi vaan vain vähän erilainen.

Tämä on oikea tapa testata tuo asia.

Monesti noissa testeissä tosiaan verrataan putkaria samassa huoneessa siihen mallinettuun signaaliin, jota kuunnellaan sitten monitoreilla vaikka oikea tapa olisi vertailla mikitettyä soundia ja mallinetun soundia samoilla monitoreilla. Siinä ei välttämättä puntti lepata, mutta saa käsityksen siitä kuinka lähelle nuo mallintavat pääsee jo soundillisesti.
LaXu
16.03.2018 14:27:03
Shredator: "Sinnepäin"...Melkein muttei aivan, sillä analoginen on aina analoginen. Mun mielestä menee myös tukkoon jos tyrkkää analogipedaalia Axeen. Axen omat fuzzit on ihan ok ja sisältää parametreja mitä oikeissa ei ole, mutta ei ne mun mielestä ole yhtä elävän kuuloisia.

Samaa mieltä. Vaan onhan ne oikeatkin fuzzit monesti ronkeleita miten hyvin ne toimii eri vahvistinten kanssa.
Captain Farrell
17.03.2018 09:26:14
mutta kuinkas bluesmies tubescreamerien ja huutavan Fenderin combon kanssa?

Mä olen just tällainen blues-mies. Kiinnostusta on kuitenkin mallintavien maailmaan ja muutamaa on tullut kokeiltua, viimeksi Bossin Katanaa. Saundi oli kelvollinen, siitä homma ei jäänyt kiinni, dynamiikkaakin löytyi. Mutta presetteihin perustuva käyttöliittymä ei vaan toimi mulle - liikaa vaihtoehtoja, liikaa säätöjä. Haluan että vahvistin on mahdollisimman yksinkertainen, intuitiivinen ja säädettävissä lennossa. Sitä Katana ei pystynyt tarjoamaan. Pystyykö joku mallintava? Roland Blues Cube?
Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest.
hallu
17.03.2018 09:59:54
Captain Farrell: Mä olen just tällainen blues-mies. Kiinnostusta on kuitenkin mallintavien maailmaan ja muutamaa on tullut kokeiltua, viimeksi Bossin Katanaa. Saundi oli kelvollinen, siitä homma ei jäänyt kiinni, dynamiikkaakin löytyi. Mutta presetteihin perustuva käyttöliittymä ei vaan toimi mulle - liikaa vaihtoehtoja, liikaa säätöjä. Haluan että vahvistin on mahdollisimman yksinkertainen, intuitiivinen ja säädettävissä lennossa. Sitä Katana ei pystynyt tarjoamaan. Pystyykö joku mallintava? Roland Blues Cube?

Roland BluesCube on kyllä erinomainen vahvistin, mutta se ei ole mallintava vaan ihan ehta analoginen transistorivahvistin. Sanoisin, että jos tuon tyyppinen vehje sinua puhuttelee, niin kannattaa tsekata myös Tech21 trademark kombot ovatten oikein hyväsoundisia ja anaoligisina niitä säädetään samalla tavalla kuin muitenkin analogisia. Rolandilta löytyy muistaakseni myös Waza, joka on analoginen. Sitten taitaa mennä Kanana mukana vahvasti digitaaliselle puolelle eli tietokonehommeleiksi kera mutkikkuuden. Jos haluat digitaalisen elikkäs mallintavan laitteen, mutta et Katanaa, niin esim. Blackstar ID60 on oikein hyvä kampe myös, siinä on aika intuitiivinen käyttöliittymä eli sitä säädetään melkolailla samaan tapaa kuin tavallista vahvistinta. Jos sulla on akutisesti oikein kuiva ympäristö niin ID:n parin millisekunnin viiveen pystyy juuri havaitsemaan, mutta se ei ole häiritsevä ennen sitä ja normaalissa akustisessa ympäristössä sitä ei edes huomaa.
Elämä on reiässä rattoisaa......
LaXu
17.03.2018 10:10:56
Captain Farrell: Mä olen just tällainen blues-mies. Kiinnostusta on kuitenkin mallintavien maailmaan ja muutamaa on tullut kokeiltua, viimeksi Bossin Katanaa. Saundi oli kelvollinen, siitä homma ei jäänyt kiinni, dynamiikkaakin löytyi. Mutta presetteihin perustuva käyttöliittymä ei vaan toimi mulle - liikaa vaihtoehtoja, liikaa säätöjä. Haluan että vahvistin on mahdollisimman yksinkertainen, intuitiivinen ja säädettävissä lennossa. Sitä Katana ei pystynyt tarjoamaan. Pystyykö joku mallintava? Roland Blues Cube?

Yamaha THR100, vaikka se yksikanavainen malli jos haluaa erityisen simppeliä. Käyttö on yhtä helppoa kuin normaalissakin vahvarissa.

Toinen vaihtoehto olisi Atomic Amplifirebox, joka on kuin pedaalia rukkaisi, mutta softaeditorin takaa löytyy sitten efektit ym jos niitä haluaa käyttää. Jos omistaa jo hyvän pedaalilaudan tuo voisi olla hyvä optio, efektit pois niin sulla on pedaalin kokoinen vahvistinmallintaja käytössä. Laitteen 9 presetia vaihtuvat simppelillä kahden kytkimen systeemillä.
aristoteles666
17.03.2018 10:44:05

katanaa pystyy saatamaan lennosta, mitakohan vahvistinta olet oikein kokeillut?

katanaa saadetaan kuin mita tahansa vahvistinta, kaanna samoja potikoita kuin missa tahansa vahvistimessa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Haeroe
17.03.2018 16:46:04

Laulava Kylätohtori: Onko tuo roudaus enää nykyään niin iso plussa mallintaville, kun putkivahvareitakin alkaa olemaan jo kooltaan pieniä ja painoltaan kevyitä (esim. uusin Bluetonen Fried Eye nuppi painaa selvästi alle 10 kg).

Ja toisaalta, alkaahan putkivahvareissa olemaan sisäisiä keinokuormia, ym, millä äänitykset onnistuvat vaikka yömyöhään.

Yst. Terv: P. Utki :)

Helix LT painaa vielä vähemmän ja erillistä komeroa ei tarvitse. On siinä roudatessa vielä aika paljon etua. Jos haluaa käyttää mulinexeja (= pedaalilauta), tulee vielä yksi lisäpartikkseli taakaksi. Kitaran joutuu roudaan molemmissa tapauksissa. Tässä on tietty oletuksena, että keikka- tai reenimestoilla on PA, johon Helixin saa kiinni. Helixissä on vielä semmonenkin etu, että siinä on samassa bassostyrkkarimallinnukset, joten nekin keikat hoituvat sillä.

On mulla toi Fried Eyekin, ja onhan sekin hinee.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
VIPMetal
17.03.2018 21:02:22

Kyllä tossa ku on nyt tarkemmin lueskellu ulukomaan foorumeita/some ryhmiä, niin monet laittaa putkivehkeensä myyntiin ja hyppää Kemper/Axe -veneeseen. Kemperin kans tyypit mallintaa oman riginsä ensin ja sitte nupit myyntiin. =)

Pitääköhän tässä alkaa jemmata jo pääteputkia loppuelämää varten?? Etuasteputkia taitaa jo olla...
hallu
17.03.2018 22:26:00
VIPMetal: ..........

Pitääköhän tässä alkaa jemmata jo pääteputkia loppuelämää varten?? Etuasteputkia taitaa jo olla...

No mä olen miettinyt vähän samaa ja jos omaa loppuelämääni mietin niin ei niitä putkia edes mitään järjettömän isoa varastoa tarvita. Toisaalta jos putkivahvistinten käyttö vähenee tai loppuu, niin vaikka putkien valmistus lopetettaisiin tällä sekunnilla kokonaan, niin kyllä niitä varmaan sulle ja mulle riittää siitä huolimatta :-).
Elämä on reiässä rattoisaa......
VIPMetal
17.03.2018 22:44:44

hallu: No mä olen miettinyt vähän samaa ja jos omaa loppuelämääni mietin niin ei niitä putkia edes mitään järjettömän isoa varastoa tarvita. Toisaalta jos putkivahvistinten käyttö vähenee tai loppuu, niin vaikka putkien valmistus lopetettaisiin tällä sekunnilla kokonaan, niin kyllä niitä varmaan sulle ja mulle riittää siitä huolimatta :-).

No joo, ehkä ne riittää. Mutta tilannetta pitää tarkastella nyt useasti. En mää tiedä haittaisko se mitään, vaikka olis aikoinaan Svetlana Winged C:tä varastoinu kaapin täyteen... vaikka ny yhdet onkin. Tai esim Sylvaniaa 1988. Jos Slovakia näyttää hiipumisen merkkejä, niin sitten on kiire.
Captain Farrell
17.03.2018 23:49:33
hallu: Roland BluesCube on kyllä erinomainen vahvistin, mutta se ei ole mallintava vaan ihan ehta analoginen transistorivahvistin.

Ahaa, mä luulin että BluesCube on digimallintaja. Mutta saahan niihin lykättyä jotain tone capsuleita sisään? Silti analoginen?
Captain Farrell
18.03.2018 00:02:14 (muokattu 18.03.2018 00:05:21)
aristoteles666: katanaa pystyy saatamaan lennosta, mitakohan vahvistinta olet oikein kokeillut?
katanaa saadetaan kuin mita tahansa vahvistinta, kaanna samoja potikoita kuin missa tahansa vahvistimessa.

Joo, pystyy säätämään jos käyttää panel-kanavaa. Mutta jos on tarkoitus käyttää kahta eri saundia, cleania ja tubescreamer-mallinnusta niin ainut toimiva vaihtoehto oli tehdä kaksi eri presettiä. Toki tubescreameria sai säädettyä suoraan potikastakin clean-kanavan päälle, mutta volumet pomppasi aika reippaasti. Ehkä en vaan osannut ohjelmoida.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)