Aihe: Kuulokevahvistin K240 monitor -luureille
1 2 3
Jucciz
15.03.2018 09:37:41
askomiko: Kappas, tuosta kuin tilauksesta lähin 600:n sukulainen myynnissä, tingit viiskymppiä vielä hinnasta pois:
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1345508

Onko jollakulla muuten kokemusperäistä tietoa, kummatko ois kivemmat miksaamiseen: HD600 vai HD650?

Oon suljetuilla tai puoliavoimilla AKG:illa mennyt tähän asti silloin kun luurit päässä touhuan, mutta tokihan myös Sennheiseriä kiinnostaisi jossain vaiheessa testata. Millaista muutosta on odotettavissa Senkkujen avoimelta rakenteelta ja soundilta, kun on tottunut suljettuihin K271:iin? K271:han ei oo varsinaisesti "bass-heavy".
askomiko
15.03.2018 11:36:27
Ei ole 650:aa omistuksessa, mutta yksinään on 650:aa kuultu. Hyvin lähellä toisiaan, 650:ssa on vähän enempi bassoa. En mene sanomaan onko niillä pysäyttävän kriittistä eroa keskenään, hififoorumit on tietysti eri mieltä. Pahasti pieleen ei mene kummallakaan, mutta testaa silti molemmat vierekkäin. Jonkinlainen hiuksenohut preferenssi tuntuu maailmalla olevan että 600 on neutraalimpi ja 650 vähän lämmittää soundia.

Yhteinen ero K271:een (miulla on hsc271, oletan tässä että se on soundiltaan täysin sama kuin K271) on se että saat aika paljon paremmin selvää ihan kaikesta, keskialue ei ole alaspäin kuopalla eikä ylempänä rääkymisalueella hyökätä korvien kimppuun. Soundi tuntuu tulevan ilmavammin vs. oman pään sisältä, sekä ovat mukavammat ja kevyemmät päässä. Jalkapallopelinä 5-1 ja painina selätys.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Jucciz
15.03.2018 20:09:48
Kiitos askomiko ja Mikael arvioista. Kyllähän tommoset HD600:t kieltämättä kiinnostais hankkia. Kaikista yleisimmin ruokin luurejani suoraan Focusrite Saffire PRO24:n kuulokelähdöstä. Onkohan tuo ihan ala-arvoinen, vai pitääkö panna toiset pari-kolme satkua luurivahvistimeen ennenkö saa kaiken irti?
askomiko
15.03.2018 21:31:29
Ei ole yhtään niin tärkeä kun luurit. Jos vaan voluumi riittää niin ihan rahanhukkaa koko vahvistinhifistely.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
dewil
16.03.2018 13:15:42

650 on parempi botne kuin 600:ssa. Kannattaa myös tsekata Hifiman 400i, joiden hinta on tippunu aika vasta viidestä sadasta jonnekin 250€:n tienoille. Ne ei toista ihan matalinta infrabassoa, mutta on muuten ihan pirun hyvät ja tarkat luurit.
Muutenkin avoimet luurit on miksauskäytössä ihan ylivoimaiset suljettuihin. Avoimempi soundi, tasaisempi taajuusvaste ja mukavammat päässä pitemmissä sessioissa.

Myös inear monitoreita kannattaa katsella. Niistä löytyy nykyään ihan tajuttoman hyvän kuuloisia malleja.
Suursuositus mm Dunu DN 2000j ineareille, jotka on yhdet parhaimman kuuloiset luurit, mitä oon kuullu (ja omistan)
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
mrhog
17.03.2018 16:19:17
Suosittelen säästämään rahat ja hankkimaan paremmat luurit.
Paraskaan kuulokevahvistin ei muuta paskoja luureja hyviksi.

Mielestäni ero äänikorttien omalla kuulokevahvistimella ja hintavalla kuulokevahvistimella on aika mitätön.
Ylä/alapään toisto saattaa hieman parantua ja tilan tuntu lisääntyä, mutta ei mitään olennaista muutosta studiotyöskentelyn kannalta.
Ero K240 ja HD600 luurien välillä sen sijaan on merkittävä.
sami_sumea
19.03.2018 00:40:34 (muokattu 19.03.2018 00:50:38)

askomiko: Kappas, tuosta kuin tilauksesta lähin 600:n sukulainen myynnissä, tingit viiskymppiä vielä hinnasta pois:
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1345508

Joo, paitsi että 650 ei oo sama vehjes kuin 600, niissä on aika näppärä bassoboosti, ylämiddle vähemmän läsnä ja yläpäät rolloffaa pois aiemmin. Sanoisin et tossa kohtaa ei kannata säästää, 650 on kiva kuunteluluuri mut miksaukseen ehdottomasti 600:t.

Btw semmonen vielä, että kävin joskus itse luureja päivittäessäni testikuuntelemassa about kaikkea mahdollista mitä käsiini sain 0-1000e hintaluokassa. Beyereistä mulle ei toiminut kuin DT770 jossa on snadisti liikaa bassoa ja jotain rippleä ylämiddlessä, mutta niillä tuntui miksaukset läjääntyvän aika hyvin. Kokeilin kaikki 880t, 990t, 1770:t yms (T1:siä ei ollut silloin testattavissa), mut jostain syystä en digannut.

AKG:n kalliimmat mallit ovat mun makuun ihan helevetin kireitä yläpäästään ja Senkuista tosiaan nuo HD600:t on ihan heittämällä neutraaleimmat, joten ne voittivat lotossa. Oon digannut todella paljon.

...
http://www.soundreel.com
t-termiitti
19.03.2018 06:18:22

Nyt on niin paljon kehuja noille luureille, että pitää ne seuraavaksi ostaa. :)

Jos lisäksi tilaisi lisäksi halppisluureja monikäyttöön (esim. työpaikalle), niin onko kokemusta superluxin kuulokkeista? Esim. näistä tai muista: https://www.thomann.de/fi/superlux_hd_681_evo_wh.htm

Jossakin oli ihan hyviä arvioita joistakin superluxin halppisluureista - ainakin hintaisikseen.
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
anapena
19.03.2018 11:12:10
ymmärrän kyllä halpisluurien kiehtovuuden ja on kai niillä paikkansa, mutta kuitenkin sellaisia vähän harmittaa käyttää. Ei oikein istu ja kuulostaa huonolta ja sitten kun ne hajoaa niin peli on pelattu jne.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
dewil
20.03.2018 12:33:59

sami_sumea: Joo, paitsi että 650 ei oo sama vehjes kuin 600, niissä on aika näppärä bassoboosti, ylämiddle vähemmän läsnä ja yläpäät rolloffaa pois aiemmin. Sanoisin et tossa kohtaa ei kannata säästää, 650 on kiva kuunteluluuri mut miksaukseen ehdottomasti 600:t.

Btw semmonen vielä, että kävin joskus itse luureja päivittäessäni testikuuntelemassa about kaikkea mahdollista mitä käsiini sain 0-1000e hintaluokassa. Beyereistä mulle ei toiminut kuin DT770 jossa on snadisti liikaa bassoa ja jotain rippleä ylämiddlessä, mutta niillä tuntui miksaukset läjääntyvän aika hyvin. Kokeilin kaikki 880t, 990t, 1770:t yms (T1:siä ei ollut silloin testattavissa), mut jostain syystä en digannut.

AKG:n kalliimmat mallit ovat mun makuun ihan helevetin kireitä yläpäästään ja Senkuista tosiaan nuo HD600:t on ihan heittämällä neutraaleimmat, joten ne voittivat lotossa. Oon digannut todella paljon.

...

Mä taas tykkään enemmän HD650:tä. Mun korvaani niissä ei ole bassoboostia, vaan päinvastoin 600:ssa on vähän vajaa bassotoisto. Ja tietty, jos on suhteessa enemmän bassoa, niin se yläpää tuntuu kanssa suhteessa miedommalta. Mutta kuulokkeissa ihmisen kuulo ja korvan geometria merkitsee huomattavan paljon enemmän, kuin kaiuttimissa. Eli jokainen kuulee samat luurit hieman eritavalla.
Ja sen sanottuani, mut täytyy vielä lisätä, että mun mielestäni noi Hd6xx luurit kuulostaa jotenkin vähän verhoutuneilta. Niillä kaikki kuulostaa jotenkin vähän liian kivoilta ja mä miksaajana tykkään enemmänkin äärimmäisestä erottelevuudesta.

Mutta tosiaan, jos on valmis panostamaan kunnon kuulokkeisiin, niin suosittelisin kattelemaan myös sellaiset magnetoplanaarisia kuulokkeita valmistavat merkit, kuin: Audeze, Hifiman ja MrSpeakers, sekä dynaamisista Focalin ja Gradon paremman pään mallit.
Vaikka 500-1500€ kuulokkeista voi kuulostaa ens alkuun kovalta, niin sillä hinnalla ei vielä saa kummoisia studiokaiuttimia (puhumattakaan akustiikasta.). Ja noi ton kaliberin kuulokkeet on sitten ihan typerryttävän hyvät! Kannattaa mennä esim. Kruunuradioon Helsingissä, tai Hifihuoneelle Tampereella, potkimaan renkaita.
dewil
20.03.2018 12:38:47

Ja jos en omistais jo seitsemän paria erilaisia huippuluokan kuulokkeita (Mitä, kyllä saa olla ihmisellä harrastuksia!) niin hyppäisin vielä tähänkin tarjoukseen.
Ovat nimittäin toisiksi parhaimmat kuulokkeet, mitä olen ikinä kuullut:
https://www.tori.fi/kymenlaakso/Aud … 452888.htm?ca=18&w=3&last=1

Niin ja ne parhaimmat ovat nämä, joista tuli sama fiilis kuin siitä kun istahdan tähän masterointipajani sweetspottiin ja se ei ole vähän se!
https://www.hifihuone.fi/tuotteet/kuulokkeet/audeze-lcd-4/
hallu
20.03.2018 19:04:45
dewil: Ja jos en omistais jo seitsemän paria erilaisia huippuluokan kuulokkeita (Mitä, kyllä saa olla ihmisellä harrastuksia!) niin hyppäisin vielä tähänkin tarjoukseen.
Ovat nimittäin toisiksi parhaimmat kuulokkeet, mitä olen ikinä kuullut:
https://www.tori.fi/kymenlaakso/Aud … 452888.htm?ca=18&w=3&last=1

Niin ja ne parhaimmat ovat nämä, joista tuli sama fiilis kuin siitä kun istahdan tähän masterointipajani sweetspottiin ja se ei ole vähän se!
https://www.hifihuone.fi/tuotteet/kuulokkeet/audeze-lcd-4/

Mihin kuulokkeet tarvitsevat balansoitua kuulokejohtoa?? onko se pitkä tai jotain? itse en ole ikinä huomannut että kuulokelähdön ja luureihin syntyisi mitään maalenkkejä. Outoa, tai sitten en vaan ymmärrä jotain. Juu hienot luurit on. Mahtaakohan olla kestävät? jos maksaisi viistonnia luureista, niin ne saisi kyllä sitten kestää maailman tappiin saakka ja ehkä vielä ydinpomminkin.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Mikael
20.03.2018 22:56:44 (muokattu 20.03.2018 23:38:21)

dewil: Mä taas tykkään enemmän HD650:tä. Mun korvaani niissä ei ole bassoboostia, vaan päinvastoin 600:ssa on vähän vajaa bassotoisto. Ja tietty, jos on suhteessa enemmän bassoa, niin se yläpää tuntuu kanssa suhteessa miedommalta. Mutta kuulokkeissa ihmisen kuulo ja korvan geometria merkitsee huomattavan paljon enemmän, kuin kaiuttimissa. Eli jokainen kuulee samat luurit hieman eritavalla.
Ja sen sanottuani, mut täytyy vielä lisätä, että mun mielestäni noi Hd6xx luurit kuulostaa jotenkin vähän verhoutuneilta. Niillä kaikki kuulostaa jotenkin vähän liian kivoilta ja mä miksaajana tykkään enemmänkin äärimmäisestä erottelevuudesta.

Mä tykkään mitä luultavimmin ainakin enimmäkseen samoista asioista miksaajana, mutta koen oman kalloni geometriasta johtuen asiat hieman toisin (esim. just tän bassoaisan noiden em. kuulokkeiden välillä enempi samoin kuin herra Sumea), mikä on justkin osoitus siitä, että kuulokkeita kannattaa koekuunnella itse rauhassa ennen ostopäätöstä. Se on sekä opettavaista ja avartavaa että myös mukavaa. Pääkaupunkiseudulla ainakin just Kruunuradio ja Mareksound on hyviä paikkoja joissa saa palvelua ja ymmärrystä osakseen.

Ja yleisesti ottaen olen sitä mieltä että normaaleissa kotistudio-olosuhteissa kuulokkeilla pääsee huomattavasti kaiuttimia helpommin erittäin korkealle tasolle. Toki erinomainen kaiutinkuuntelu on sit taas oma mahtava asiansa, mutta vaatii helposti aikamoista panostusta huoneeseen ja sijoitteluun ja säätämiseen - pelkät hyvät kaiuttimet eivät vielä auta kovinkaan pitkälle.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
dewil
20.03.2018 22:58:35

Jotku hifi kuulokevahvistimet tuppaa ääntä balansoituna.
Sillä ei oo soundin kanssa mitään tekemistä (Toisin kuin jotku hifistit väittää), mutta se kyllä tuo noin 6dB lisää fjongaa.

Ja jos sä etsit tinkimätöntä soundia, niin siitä pitää ikäväkyllä olla valmis kans vähän pulittamaan. Monet pärjää ihan perus beatseillakin.
dewil
20.03.2018 23:03:36

Ja mikael on taas just siellä homman ytimessä vahvasti.
Kuuloketeknologia on menny niin paljon eteenpäin lähivuosina, että jos tällainen maailma olis ollu parikymppisenä kloppina, niin mä olisin jättänyt ne ihan hyvät tarkkailukaiuttimet hankkimatta siihen keskinkertaisesti akustoituun kotistudioon ja upottanut ne rahat niin hyviin luureihin, kuin vaan mahdollista. Sitten hoitanut jollain hyvän keskialueen toistavilla himakaiuttimilla sen stereokuvan hiomisen kuntoon.
Mikael
20.03.2018 23:32:07 (muokattu 21.03.2018 08:51:21)

dewil: Ja mikael on taas just siellä homman ytimessä vahvasti.
Kuuloketeknologia on menny niin paljon eteenpäin lähivuosina, että jos tällainen maailma olis ollu parikymppisenä kloppina, niin mä olisin jättänyt ne ihan hyvät tarkkailukaiuttimet hankkimatta siihen keskinkertaisesti akustoituun kotistudioon ja upottanut ne rahat niin hyviin luureihin, kuin vaan mahdollista. Sitten hoitanut jollain hyvän keskialueen toistavilla himakaiuttimilla sen stereokuvan hiomisen kuntoon.

Juuri näin mäkin olisin tehnyt ja oikeastaan nykyään on just näin. Mulla on kaiutinkuuntelu tarkkaamossa, joka on siihen hommaan rakennettu, mutta kotona (ja vähän siellä sun täällä) teen hommat kuulokkeilla. Sama luotettava ja laadukas kuuntelu melkein missä tahansa ilman että huone sotkee asioita on erittäin miellyttävää.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
mhelin
26.03.2018 11:14:31
Kyllä jotkut Audez'et tai Staxit olisi kivat, tuo kuulokkeiden taajuusvaste on mulle kyllä mysteeri. Monissa kuulokkeissa on keskialueella/aladiskantissa kuoppaa mutta sillä ei samaa vaikutusta kuin jos kaiuttimissa olisi vastavaa kuoppa. Kaipa se on kiinni tottumisesta, pääasia on se että toistossa ei ole resonansseja.

Käytättekö muuten crossfeed-plugareita miksatessa, tai muuten panoroitte tiukemmin keskelle? Miksauksista kuulokkeilla voi tulla monofonisempia kuin kaiuttimilla ellei asiaan kiinnitä jotain huomiota.
studio
26.03.2018 12:11:51
mhelin: Kyllä jotkut Audez'et tai Staxit olisi kivat, tuo kuulokkeiden taajuusvaste on mulle kyllä mysteeri. Monissa kuulokkeissa on keskialueella/aladiskantissa kuoppaa mutta sillä ei samaa vaikutusta kuin jos kaiuttimissa olisi vastavaa kuoppa. Kaipa se on kiinni tottumisesta, pääasia on se että toistossa ei ole resonansseja.

Käytättekö muuten crossfeed-plugareita miksatessa, tai muuten panoroitte tiukemmin keskelle? Miksauksista kuulokkeilla voi tulla monofonisempia kuin kaiuttimilla ellei asiaan kiinnitä jotain huomiota.

Juuri luesklin jostain että kuulokkeiden osalta taajuusvastetta ei voi verrata kaijuttimien taajuusvasteeseen on eri juttu.
Olen myös kiinnittänyt huomiota tuohon monien demojen monomaisuuteen joka johtuu mitä luultavimmin miksauksessa käytetyista kuulokkeista, siis kun kuuntelen kaijuttimilla saman tuotoksen.
hallu
26.03.2018 12:48:54
mhelin: ...............

Ihan varmasti tulee monofonisempia, mutta eikö miksatessa yleensä tehdä kompromissia sen kanssa millä sitä lopputuotosta kuunnellaan. Meinaan, että se monofonisuushan koskee jos kuunnellaan kajareilla, mutta suurinosa musiikista kuunnellaan nykyisin varmaankin jo kuulokkeilla. Varmaan teillä on studiossa referssikuunteluun jotkut Kossin PortaProt, niillähän se todennäköisimmin kuunnellaan sitten lopuksi.... jos siis tekee julkaistavaa musaa. Itse miksailen itselleni, niin kuuntelu tapahtuu samoilla välineillä kun on miksattukin joten ei mitään ongelmaa panoroinnin suhteen.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)