Stone 14.03.2018 10:49:15 (muokattu 14.03.2018 10:49:49) | |
---|
Hommasin juuri akustisenkitaran ääniaukkoon mikin ja siitä piuha linjassa äänikortin etuasteesta sisään. Olisin kiinnostunut noin ylipäätään akustisenkitaran tasokkaan äänityksen parantamiseksi, että kannattaako linjaan laittaa esim. kompuraa, eq:ta di boxia tai muita värkkiä vielä? Itse äänityssoftasta löytyy kyllä sitten noita eq, kompuroita ym. työkaluja äänenkäsittelyyn. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
gunner 14.03.2018 11:04:04 | |
---|
Jos ei ole selkeää kuvaa siitä, miksi olet jotain lisäämässä linjasaundiin, kannattaa ehkä aluksi säästää käsittely softan puolelle. Voit sitten seuraavissa äänityksissä tehdä vastaavia korjauksia hardwarella, kun tiedät jo mitä olet tekemässä. Harjausakkarin voi käsitellä esim. equttamalla aluksi saundista pois kumisevat keskitaajuudet ja ärsyttävät ylemmät taajuudet. Laita perään kompura, esim. 1176, jossa on hidas attack ja nopein release. Lopuksi voit vielä halutessasi limitoida piikit pois esim. L2:lla. Lisäksi voit laittaa sendin doubleriin ja reverbiin. |
Stone: Hommasin juuri akustisenkitaran ääniaukkoon mikin Ai ns. magneettimikin eli samanlaisen kuin sähkiksissä? Olisin kiinnostunut noin ylipäätään akustisenkitaran tasokkaan äänityksen parantamiseksi, että kannattaako linjaan laittaa esim. kompuraa, eq:ta di boxia tai muita värkkiä vielä? Tasoa nostaa helpoiten se että äänittää oikealla mikrofonilla eikä vetele linjaan. Mikä tahansa mikki viisseiskasta 10 k maksavaan vintagekonkkaan kyllä käy. Toki jos haluaa jostain syystä linjasoundia niin mikäs siinä mutta hankala siitä on sellaista akustisen akustisen soundia saada :D Edit: Jollain konvoluutiotempulla toki vois linjasta saada kelpo soundia. |
askomiko 14.03.2018 13:32:21 | |
---|
Mikä tahansa mikrofoni voittaa soundin puolesta kitaraan kiinni leivotun mikin, mutta parhaan linjasoundin saamiseksi toimii DI-boksi tai sitä vastaava liitäntä äänikortissa, "instrument, hi-z" tms nimellä kulkevat. Myös erityisesti linjahommiin tehtyjä etuastepedaaleita on, voi olla järkevä hankinta jos livekäyttöä on. Jos vain äänityksiä, investoi mikrofoniin. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
Stone 14.03.2018 16:08:26 (muokattu 14.03.2018 16:53:17) | |
---|
Kiitokset mielipiteistä ja vinkeistä! Mulla oli selkeä syy, että miksi hommasin ääniaukko mikrofonin treenikselle demoäänityksiin. Vuosia olen äänittänyt mikitettynä ja se on ihan ok, ettei siinä mitään. Lukuisista huoneiston äänieristyksistä huolimatta paikka ei ole silti steriili eli sinne vuotaa myös muilta treeniksiltä ääntä. Itse koin tuolla ääniaukko mikillä homman vähempi stressaavaksi äänittää näin ensinmäisten kokeilujen jälkeen. Lähes mieluisaksi ;) "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Hirvi 14.03.2018 17:53:09 (muokattu 14.03.2018 17:56:07) | |
---|
Itse olen saanut kelvollista soundia aikaiseksi Peavey ReValver 4 -vahvistinmallinnussoftan kanssa. Siinä on mukana ACT input -nimellä kulkeva toiminto, jolla voidaan muuttaa sisään tulevaa kitaran signaalia kuulostamaan joltain toiselta kitaralta. ReValverin ilmaisversiossakin on joku akustinen kitara mukana, ja parilla-kolmella eurolla voi ostaa lisää haluamiaan ACT-mallinnuksia, esim. 12-kielinen akustinen eri mikitysvaihtoehdoilla tai Martin HD-28. Magneettimikin kanssa en ole kokeillut, mutta ainakin piezomikin elottomaan soundiin tuo auttaa kivasti. |
Jucciz 15.03.2018 01:44:21 | |
---|
Suosittelen edelleen oikean mikrofonin käyttöä yhdessä akustointisermin (sE Electronics Reflexion Filter Space tai vastaava). Sermi tappaa valtaosan ikävistä huonekaiusta ja lopputulos pesee linjasoundin 100-0. Samaa pömpeliä voi käyttää lauluun, kitarakaapin edessä ja vaikka missä. |
Stone 15.03.2018 06:03:51 (muokattu 15.03.2018 06:09:59) | |
---|
Jucciz: Suosittelen edelleen oikean mikrofonin käyttöä yhdessä akustointisermin (sE Electronics Reflexion Filter Space tai vastaava). Sermi tappaa valtaosan ikävistä huonekaiusta ja lopputulos pesee linjasoundin 100-0. Samaa pömpeliä voi käyttää lauluun, kitarakaapin edessä ja vaikka missä. Kiitos Jucciz vinkeistä, pitääpä jatkossa panostaa tuohon ideaan. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
oksatboys 15.03.2018 16:17:44 | |
---|
Jos helppo pitää olla ja vuodot vähissä niin kompromissina joku kitaran sisään tuleva konkka saattaisi toimia. Ite olen käyttänyt jotain AKG:n nappimikkiä sellon ja maniskan sisällä ja ihan hyvältä soundaa. Ei tietenkään samalta kuin mikki soittimen edessä. Yksi hyvä vois olla esim. L.R Baggsin Lyric -mikrofoni joka on tosi hyvän kuuloinen kitaraan asennettavaksi mikiksi. |
pappasfin 15.03.2018 19:44:10 | |
---|
Stone: Hommasin juuri akustisenkitaran ääniaukkoon mikin ja siitä piuha linjassa äänikortin etuasteesta sisään. Olisin kiinnostunut noin ylipäätään akustisenkitaran tasokkaan äänityksen parantamiseksi, että kannattaako linjaan laittaa esim. kompuraa, eq:ta di boxia tai muita värkkiä vielä? Itse äänityssoftasta löytyy kyllä sitten noita eq, kompuroita ym. työkaluja äänenkäsittelyyn. Tuossa jo muut kertoili erillaisia juttuja. Itse vielä lisäisin sellaisen seikan, josta voi olla iloa soundillisesti ja tarkoitan sitä, että voihan sitä soittaa kitarassa olevalla mikillä ja samaan aikaan käyttää ulkoista mikkiä ja sekoittaa näistä saatavan äänen sitten. Ite olen tälläistäkin käyttänyt ja omalla kohdallani toiminut varsin hyvin soundillisesti eli suht luonnollista ääntä tuolleen saa aikaan ja myöskin variaatiota. Tuo ulkoisella mikillä äänet talteen on kyllä hyvä, koska sitä kautta saa sen luonnollisen kitaran äänen mikä voi monesti olla vaikeaa jos kitaran omalla mikillä yrittää samaa. Mutta kun sekoittaa sekä kitaran omalla mikillä että ulkoisella mikillä soundia yhtäaikaa niin hyvin tuntuu toimivan ja suosittelen tätäkin kokeilemaan. Jos haluaa pelkästään linjaan soitella niin löytyy kyllä niitä DI boxeja kuten esim. Auri Spectrum, johon voi ladata ja tuoda netistä soundeja, jotka on äänitetty hyvin erillaisilla mikeillä ja kyseisestä vehkeestä löytyy sitten niitä mallinnoksia hemmetin hyvin ja voi niitä sinne itsekin vääntää. Lisäksi tuossa Aura Spectumissa voi joko käyttää pelkästään kitaran omaa soundia tai sekoittaa noihin mallinnuksiin tai käyttää pelkkää mallinnusta, laitteesta löytyy myös viritysmittari, eq, compura jne., Itse laite ei ole kovin halpa mutta hemmetin hyvä laite jos tuollaiseen päätyy ja saa tuohon sen ulkoisen mikinkin kiinni jos haluaa. Se mikä kokemukseni perusteella tuossa Aurassa oli varsin mainiota on, että monesti kitaran omalla mikillä soundissa oleva ns. "nasaali" ääni jää pois mikä on soundillisesti useasti äänessä mukana jos ei ulkoisella mikillä ota soundia talteen. Nämä ovat sitten vaan mun kokemukseeni pohjautuvia näkökantoja, soittajana en ole mikään kummoinen mutta soundin puolesta homma on mulla aina toiminut :D PappaSFin |
Danko 15.03.2018 22:33:29 | |
---|
Stone: Itse koin tuolla ääniaukko mikillä homman vähempi stressaavaksi äänittää näin ensinmäisten kokeilujen jälkeen. Lähes mieluisaksi ;) Mikki best, mut kun aina se ei oo vaihtoehto niin esim. livetallenteiden jälkikäsittelyssä linjaraitoja on tullut käsiteltyä akustisia mallintavilla (Pod Farmin Piezacoustic tai Waves GTR3:ssa presetti "Acoustic GTR") plugareilla. Kaiketi Yamaha AG Stomp olis yks hardware-puolen vastine tuohon, jos sellaisen vielä käsiinsä saa. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Stone 17.03.2018 10:58:44 (muokattu 17.03.2018 11:00:58) | |
---|
Kiitosta jokaiselle! Tuossahan tuli erittäin paljon hyviä vaihtohtoja, joita soveltaa tilanteen mukaan. Kiinteistössä seesteisempään aikaan akustisen mikitys edestä vaihtoehto nro #1 ja muuten em. ideoita soveltaen ja kokeilemalla. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |