Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 525 26 27 28 2971 72 73 74 75
Tami
25.02.2018 15:47:21

mize7: Testasitko nyt siis Helix Nativen tehdas presettejä? Ja sitten laitoit linkin ajan kanssa väännettyyn omaan Bias saundiin?

Oma kokemukseni kun on se, että Bias on ok, mutta saundi ja soittotatsi ei vaan herätä sen suurempia riemun kiljahduksia, jos vertaan Helix, Amplifire ja AX8 laitoksiin.

Hih, ihan samaa mieltä. Mutta ehkäpä nyt on aika olla hiljaa, kun Aslak on kertonut virallisen ja oikean totuuden ja on Bias-soundin kanssa valovuoden edellä Helixiä.... eikä Kemper ja fractalkaan tuone mitään ihmeellistä...

Huoh, mistä noita urpoja aina nousee esiin......
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Gritsen
25.02.2018 18:29:34 (muokattu 25.02.2018 18:30:30)
Pistin vertailuun Helixin presetit ja Line6:n ensimmäisen Pod Pron, ihan PortaPro-kakkakuulokkeilla vain. 20 vuoden ero on kyllä aivan käsittämätön! Isoin ero on kyllä tatsi ja läsnäolevuus. Käytän kyllä toistaiseksi 4CM:llä/7CM:llä oikeiden putkinuppien kanssa, mutta jo tämän tason kontrollin, kytkennät ja äänenlaadun omaava efektilaite ilman mallinnuksiakin olisi ollut 5 vuotta sitten kaivattua tähän hintaluokkaan. Kaiken maailman midi-vintageräkkilaitehelvetit kävin läpi turhaan. Vaikeasti ohjelmoitava midilaite on rasittavin juttu ikinä, vaikka synaohjelmoinnin takia sietokykyni midiä kohtaan on huomattavasti korkeampi kuin standardikitaristin.
mize7
26.02.2018 00:22:34

aslak: Joo en todellakaan tarvi opastusta. Homman nimihän on kun lähtökohtaisesti on skeidaa ei se ruuvaamalla parane. Kuten laulajalla jos ääni pilaantuu jo kurkussa niin tekemätön paikka.

Neuvona niille jotka miettivät hankintaa eri valmistajien välillä niin useimmista löytyy Trial versiot, testaa ennen päätöstä.

Harmittaa ettei Helix ollut mun juttu koska odotukset olivat tosi kovat, tarkoituksena hankkia toinen softa/rauta.

Kunhan äänikortista löytyy tasokas 'instrument input' ja Helix Nativen input ja output tasot on osattu asettaa Line6:n ohjeiden mukaan, niin fair enough!

Mutta, jos joku noista kolmesta kohdasta ei täyty, niin lopputulos kuulostaa kamalalta ja näin ollen ensifiilis on kamala.

Lisäksi: Mun mielestä pitäisi nähdä sen verran vaivaa, että avaa tyhjän presetin ja laittaa siihen haluamansa vahvistimen ja kaappi impulssin. Sitten ruuvaa vahvistimen asetuksia mieleisekseen, ehkä vielä ripaus uskallusta lisätä pari spedua joukkoon. Jos ei tätä viitsi tehdä, niin... Kuka virittää sulle kitaran? "En tarvi opastusta", "kokeilin tehdas presettiä", "ei oo mun juttu".

Ehkä ei oo tän kaverin juttu, mutta ei kyllä tainnut olla oikein halua edes kokeilla.

Ps. Bias ei tarjoa yhtään oikeasti hyvän kuuloista tehdas presettiä, eikä myöskään Helix. - Mun mielestä.
https://soundcloud.com/mediumplayer
Tami
26.02.2018 01:06:28

mize7:

Ehkä ei oo tän kaverin juttu, mutta ei kyllä tainnut olla oikein halua edes kokeilla.

Näi o!

Itse olen jotenkin jo kyynistynyt näiden vekottimien kanssa roplatessa, että en usko minkään laitteen tarjoavan enää "valovuosia" tai välitöntä "wuhuu-ilmiöitä". Enempi tai vähempi noita tarvii ruuvata ja ihmetellä ennen tuomion antamista. Tuossa on ax2, Kemper,Helix ja BIAS tarjolla, eikä presettien perusteella tulisi valittua mitään niistä. Harvoin putkivahvistin tai mikään efekti saa heti tuhatta pistettä. Kyllä niihin tarvii ensin mun käytössä uhrata ruuviaikaa, ennenkuin ne palvelee omia korvia.

Sitten riemuksemme täällä on tietysti näitä trolleja, joiden asenne näkyy esmes tuossa Mr Aslakin agressiviissävytteisessä BIAS-on-paras jutussa....voivoi...
LaXu
06.03.2018 21:09:12
aslak: Jonkun aikaa BIASFX/BIASAMP kanssa pelehtineenä ajattelinpa ladata Helix Nativen Trial version ja kokeilla, onko digitaalivermeitten 'raskassarjalainen' aikaansa edellä.
Ei ole! Ihan järkyttävää kuraa, anteeksi vaan kaikille jo etukäteen. Heti eka maistiainen toi mieleen 80-luvun lopulta Zoom9002 joka oli mun ensimmäinen digivehjes.

Helixin alakerta kaikissa preseteissä muhjulla ja digi loistaa läsnäolollaan. Amp mallinnukset etäisesti muistuttaa esikuviaan. Line6 soundissa edelleen häiritsee heille leimallinen kumimaisuus/kumina, tiedättekö kun joku laulaa kurkulla.

Tähän täytyy kysyä, mitä käytät audio interfacena ja kuuntelulaitteina? Noilla on aika iso merkitys mallinnusplugarien soundiin. Kokeilin Helix Nativea niin, että sekä sisään- että ulostulona toimii Axe-Fx 2 ja sain Nativesta ruuvattua hyvin samankaltaisia soundeja.
aslak
10.03.2018 20:56:39
Koittakaahan Line6 heebot pysyä housuissanne. En ole mihinkään brändiin rakastunut niin ettenkö antaisi kritiikkiiä/feedbackia, kehuja että haukkuja rakentavasti.

Nyt 2 viikkoa raskasta Helix Nativen ruuvausta takana, Trial aika meni umpeen.
Ja pointseja satelee, pidän Helixin tavasta tuottaa soundi, siinä soi kitara (kieli) mukana eli selvästi pyrkimyksenä mahdollisimman natural sointi, allekirjoitan tämän näin se pitääkin tehdä. Latenssista olen erityisen tarkka, kuulen/aistin pienenkin ja alkaa tosi nopeesti veetuttaan. En huomannut minkäänlaista latenssia.
Soittotatsi Helixissä todella hyvä.

Helixiä on hehkutettu UI:n helppoudella, no joo, signaalitie on helppo ja nopee rakentaa mutta eikö näitä kukaan beta-testaa ennen lanseerausta. Käyttäjäystävällisyys on kaukana esim kun haluat kokeilla miltä jokin toinen kaappi kuulostaa setupissa. Vaihtaa oletusarvoisilla parametreilla eli joka helvetin parametrin joutuu muuttamaan mikkiä myöden eli vertailu rakentamisvaiheessa nolla. Käyttöliittymä muistuttaa Elannon merkkipohjaista kassapäätettä.

Helix jää toistaiseksi hankkimatta vain siitä syystä että alakerta on muhju. Kun soittaa demppaalla pieree niin perhanasti, soundi ei pysy kasassa, siihen ei tule eikä saa haluttua tiukkuutta you know. Turha heittää ehdotuksia, huono kaapeli, paska interface, eeguuta, hommaa OwnHammer Ir, vaihda kitara...pakene vuorille...
Kirjoitin tästä Line6 IdeaScaleen josko R&D ottais kopin rakentamalla featuren (potikan) jolla voisi logaritmisesti (ylhäältä alaspäin tiukentuen) säätää haluttaessa alakerran tiukkuutta.

Tasapuolisuuden nimissä ja ettei mene lässytys-osastoon yritin rakentaa mahdollisimman samanlaiset näiden kahden välille. Karvan verran menee Helixin eduksi jota en kaksi viikkoa sitten olisi uskonut jos nyt eron edes kuulee (on siinä :))
https://www.youtube.com/watch?v=d653tEJZcJY

Tämä vain minun näkemys ja kokemus tällä haavaa.

Asiallista rakentavaa keskustelua odottaen...
Tami
10.03.2018 21:57:34

aslak: Koittakaahan Line6 heebot pysyä housuissanne. En ole mihinkään brändiin rakastunut niin ettenkö antaisi kritiikkiiä/feedbackia, kehuja että haukkuja rakentavasti.
Asiallista rakentavaa keskustelua odottaen...

Hep. No ehkä voit odottaa rakentavaa keskustelua nyt, kun postauksesi on rakentava. Edellinen pika-analyysisi ei mun mielestä ollut...

Tuo demppausjuttu on mielenkiintoinen ja ihmetellääs mitä siitä syntyy. Itselle demppimusa (rankempi jyystö) on vierasta, mutta rautaversiolla en ole tuommoista ominaisuutta huomannut, ainakaan siten että eroa noihin kemperiin tai axeen olisi. Mutta komentoikaas työ, ketkä tuon musatyylin taidatte!
aslak
10.03.2018 23:51:49 (muokattu 11.03.2018 00:57:30)
Tällaisenkin eron näiden kahden välillä totesin. Biasin soundi asemoituu hieman eri tavalla kuin Helixin joka on aavistuksen kauempana kuulijasta. Ero on pieni mutta tunnistettavissa. Kumpi parempi, riippuu tilanteesta. Ja molemmissa oli mikki kankaassa kiinni.

Onko muut huomannut erikoista 'ilmiötä'. Jos panoroit kaksi vahvistinta tai kaksi kaappia täysin L ja R ja sitten lyhyt delay niiden välille, niin tietty nuotti/ääni kuuluukin enemmän keskellä.
Testasin usealla eri plugarilla tai tein Petruccit delayllä (100% mix, feedback 0, time esim 8s). Riippuen kuinka paljon myöhästetään niin keskellä kuuluva nuotti/ääni on eri.
Eli tietty viive niin ääni on aina G kaulan joka paikasta.
Ensin ajattelin että se on plugarin huonoutta jota tyypillisesti käytän.

Jos kiinnostaa kuunnella mitä tarkoitan niin mun kanavalla Rebel Yell viimeinen sointu jää soimaan ennen sooloa ja täysin keskellä.

Mystinen juttu, onko jollakin tiedossa miksi ja miten pystyy eliminoimaan, helkutin ärsyttävä. Pitää vielä testata äänittämällä kaulan äänet yksitellen läpi. Kopioida raita, panorointi L,R ja toiseen kevyt viive. Luulen ettei vaikuta ilmiöön.
audioAXS
11.03.2018 01:00:48
aslak: Tällaisenkin eron näiden kahden välillä totesin. Biasin soundi asemoituu hieman eri tavalla kuin Helixin joka on aavistuksen kauempana kuulijasta. Ero on pieni mutta tunnistettavissa. Kumpi parempi, riippuu tilanteesta. Ja molemmissa oli mikki kankaassa kiinni.

Onko muut huomannut erikoista 'ilmiötä'. Jos panoroit kaksi vahvista tai kaksi kaappia täysin L ja R ja sitten lyhyt delay niiden välille, niin tietty nuotti/ääni kuuluukin enemmän keskellä.
Testasin usealla eri plugarilla tai tein Petruccit delayllä (100% mix, feedback 0, time esim 8s). Riippuen kuinka paljon myöhästetään niin keskellä kuuluva nuotti/ääni on eri.
Eli tietty viive niin ääni on aina G kaulan joka paikasta.
Ensin ajattelin että se on plugarin huonoutta jota tyypillisesti käytän.

Jos kiinnostaa kuunnella mitä tarkoitan niin mun kanavalla Rebel Yell viimeinen sointu jää soimaan ennen sooloa ja täysin keskellä.

Mystinen juttu, onko jollakin tiedossa miksi ja miten pystyy eliminoimaan, helkutin ärsyttävä. Pitää vielä testata äänittämällä kaulan äänet yksitellen läpi. Kopioida raita, panorointi L,R ja toiseen kevyt viive. Luulen ettei vaikuta ilmiöön.

Löysää lowendiä kannattaa yrittää korjata monialue kompuralla signaaliketjun lopussa. Demppichuggachugga antaa tosi voimakkaan signaalin, mikä helposti mössää saundin. Kompuralla saa hillittyä kovaa tulevia alataajuuksia vaikuttamatta saundiin muuten.

Veikkaan, että keskellä kuuluvalla äänellä on tekemistä äänen aaltoliikkeen kanssa. Tietyllä sävelellä on sama värähdysaika tms kuin delay on pitkä, mikä aiheuttaa äänten soimisen "samassa vaiheessa" keskellä.
Tämä tosin vain veikkaus, korjatkaa jos olen väärässä.
Särö korvaa puuttuvat virheet
aslak
11.03.2018 01:23:08
audioAXS:
Veikkaan, että keskellä kuuluvalla äänellä on tekemistä äänen aaltoliikkeen kanssa. Tietyllä sävelellä on sama värähdysaika tms kuin delay on pitkä, mikä aiheuttaa äänten soimisen "samassa vaiheessa" keskellä.
Tämä tosin vain veikkaus, korjatkaa jos olen väärässä.

Jotain tähän suuntaan myös ounastelin, siinä kuuluu lievä vaihevirhe. Ilmenee siis jo hyvin lyhyellä L/R viiveeellä esim 3-10ms.

Joissakin streo enhancer,shaper, sample plugareissa millä nimellä ne nyt missäkin ovat löytyy lisäksi phase säätö. Ite sain sillä aikaiseksi vaan sen paikan siirtymisen (mikä ääni).
Shredator
13.04.2018 10:14:32

Onkos kokemuksia tuosta Helix HX-efektilaudasta?
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Thas
13.04.2018 10:54:15
Shredator: Onkos kokemuksia tuosta Helix HX-efektilaudasta?

On. Ensimmäinen yksilö lähti puolen tunnin testin jälkeen takaisin kun ei suostunut enää käynnistymään. Annoin uudelle yksikölle mahdollisuuden ja se onkin toiminut täysin moitteetta. Ensimmäinen oli siis vain maanantaikappale.

Positiiviset on kokemukset ainakin tähän asti. Hommasin tämän sen vuoksi, että saisin yhdellä painalluksella valita kaikki tarvittavat "pedaalit" päälle ja vaihtaa Mesan reborn rectifierin kanavat. Toimii just niinku pitääkin tuossa käytössä. Ei omaan korvaan väritä Mesan omaa soundia kaikkien efektien ollessa pois päältä, ei ainakaan siinä määrin, että itse sitä huomaisin. Huminoita tms. häiriöitä en ole myöskään havainnut.

Itse efekteistä nyt en ole paras sanomaan kun en ole koskaan mitään Strymonin kaikuja tms. käyttänyt, mutta kyllä ainakin demovideoiden perusteella aika lähelle päästään. Ja ainakin omassa käytössä riittävän lähelle. Varsinkin kun painotan tässä nyt paljon sitä käytön helppoutta = yksi loota kaikkeen tarpeelliseen venkuloimiseen soittimen ja vahvistimen välissä. Ja mallinnosten laatua nyt voi varmaan arvioida myös Helixistäkin kun käsittääkseni täysin samaan tekniikkaan/mallintamiseen tämäkin pohjautuu.

Olen käyttänyt tuota myös basson kanssa ja siinäkin hommassa pelittää luonnollisesti yhtä lailla.

Mesan kanssa käytössä tietysti 4CM, että esim. saa kaiut looppiin. Tuokin kytkentä toimii erittäin hyvin HX Effectsissä.

Toivottavasti näistä kokemuksista oli jotain hyötyä!
Shredator
13.04.2018 14:57:04

Thas:

Ok, kiitos :) No eipä tuo luottamusta tietenkään herätä jos seassa maanantaikipaleita :)
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
ÄrGee
13.04.2018 16:09:51
Shredator: Ok, kiitos :) No eipä tuo luottamusta tietenkään herätä jos seassa maanantaikipaleita :)

Ei se ole mikään ihme Aasiassa valmistetun elektroniikan kanssa, joka kulkee tänne monen eri välikäden kautta, vielä kun valmistusmäärät ovat suuria. Tiedä sitten oliko vika softassa vai rautapuolella...
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
Thas
13.04.2018 16:38:46
ÄrGee: Ei se ole mikään ihme Aasiassa valmistetun elektroniikan kanssa, joka kulkee tänne monen eri välikäden kautta, vielä kun valmistusmäärät ovat suuria. Tiedä sitten oliko vika softassa vai rautapuolella...

Kyseinen yksilö kaatui pari kertaa ennen totaalijumia. Käynnistyi kyllä uudestaan kun vaan virrat otti pois ja laittoi takaisin. Kolmannella kerralla ei toennut. Ei auttanut sitten enää mikään firmware-versiokaan. Eikä sitä tunnistanut tietokonekaan usbin kautta. Ainoastaan safe-moodiin buuttaamalla sai päivitettyä firmwarea, laihoin tuloksin. Hankala sanoa, että softa vai rautavika.

Vähän siinä omalla kohdallakin tuli nieleskeltyä, että tätäkö se nyt sitten on kun lähtee noiden "tietokonelaitosten" kanssa pelaamaan. Toistaiseksi ei tosiaan valittamista uuden yksilön kanssa ja tämä vaihtokone tuli maahantuojalta todella vikkelästi tilalle, which was nice.

On kai noita vastaavia susikappaleita normihelixeissäkin ja muissa digivehkeissä nykyään?
Tami
14.04.2018 10:02:25

Thas:
On kai noita vastaavia susikappaleita normihelixeissäkin ja muissa digivehkeissä nykyään?

On noita tietysti, täällä musapuolella nuo susikappaleet vaan otetaan hirmuvakavasti ja kilpailijan kannattajat hyökkäävät heti foorumilla kimppuun...

Kolmen tonnin fillarista meni laakeri heti, autosta hajosi lämppärinmottori puolen vuoden jälkeen, macista meni muistipalikka rikki jne jne. Eihän mikään ole 100% varmaa...
Kait se oikea susikappale vertailu pitäis tehdä jotenkin vika/ myyty yksilö,ajettu kilometri, käyttötunti -tyyppisesti.
Hx olisi ihan mielenkiintoinen, samoin toki kun bossin ms-3.... Nykylaudassa mulla on taas helix lt ja sen rinnalla toisena settinä ihan perinteinen pedaali+vahvaripino...
efunkelist
01.05.2018 11:34:45

^just toi. Tuotteita jotka eivät ole 100% yksittäisen tekijän käsityötä sisältää aina suurissa tuotantoerissä kappaleita jotka eivät ole yhtä hyviä kuin suurin osa. Sehän nyt on vaan niin. Jostain syystä muusikoiden kesken jotku digivermeet ovat heti kaikki saatanasta jos yksikään prosentti on kuraa (riippumatta siitä onko kuran tilalle saatu lopulta kuitenkin kuranttia vaikkapa takuuna)

Mulla on putkivahvareissakin ollut vikoja, uusissa ja käytetyissä. Ei ne sen parempia ole kuin digidigit. Paitsi se yksi itse rakennettu jota rakensin ylikorostuneen hitaasti ja huolellisesti jotta se toimisi laakista - en tykkää vianetsintäproseduurista ja korjaushommista. Tosin tuon champ-kopion hinnaksi olisikin tuntitaksoissa tullut varmaan enemmän myyntihintaa + verot kuin yhdelläkään mesalla...

Mä oon ollut tosi tyytyväinen helixiin. Ei se tee yhtäkään juttua täydellisesti mutta asiakokonaisuus jonka se mulle toimittaa tapahtuu niin vaivattomasti ja niin paljon iloa tuottavasti että laitoin mun viimeisenkin analogistäkin myyntiin. Vaikka en mä siitäkään ilolla luovu mutta on se vaan myönnettävä ettei siihen ole mennyt sähköä yli puoleen vuoteen kun helixillä on hauskempi leikkiä.

p.s. jos joku haluaa putkarin joka toimii hyvin 4CM;nä helixin kanssa niin vink vink ;)
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
kornolio
06.05.2018 13:33:06
Moro,

MIDI kytkentä hommia. Elikkäs omistan helix LT:n ja Laney ironheart nupin.

Nupissa on 4-way kanavan vaihto midipiuhalla jalkakytkimelle.

Clean, rhythm, lead, reverb.

Mitään midin kontrollinumeroita tai ohjelmanumeroita ei ole eikä löydy edes midin "opetus" nappulaa.

Onko tuota miten mahdollista käskyttää helixillä?
kornolio
06.05.2018 13:48:04
Tarkennuksena vielä että boost jäi mainitsematta.

Ja että cleanille ja leadille on omat nappinsa joilla saa myös rhythm kanavan päälle miten päin haluaa. Reverbille ja boostille on pelkästään omat napit.

Tuossa vielä kuva footswitsistä: http://www.sevenstring.org/threads/ … art-120-footswitch-question.315818/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)