Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä EL84 putkissa mättää?
1 2 3 4
hallu
01.03.2018 23:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, tietääkö joku mikä asia el84 pääteputkissa on se kun ei ihmiset niistä pidä? minä tiedän ainakin kaksi vahvistinten rakentajaa jotka eivät erityisesti tykkää tai saattavat peräti voimakkaamminkin olla varautuneita kyseistä putkityyppiä kohtaan. Osto- ja vaihtoilmoissa törmää usein vaatimukseen että "ei el84 putkisiä vahvareita".
 
Minä en putkista juuri mitään ymmärrä, mutta olen käsittänyt, että el84 putkista saa suunnilleen puolet el34:n tai 6L6GC:n tehoista elikkäs 50w vahvariin tarvitaan neljä el84 pääteputkea ja satawattisia ei taideta tehdä lainkaan el84 putkilla.
 
Mutta siis, onko se soundi vai onko niissä jokin muu heikkous? miksi ne on joidenkin inhokki. Itselläni on yksi vahvistin jossa on el84 pääteputkipari ja en osaa sanoa päättäreiden kestosta vielä mitään kun en ole yksiäkään putkia vielä alusta loppuun käyttänyt siinä. Soundista osaan sanoa sen verran, että se soundaa vallan mainiolle. Ainoa erityispiirre on, että soundin se sweetspotti on kapea, eli vahvaria on soitettava aika kovaa ennen kuin alkaa "laulamaan". En tiedä johtuuko kyseinen ominaisuus juurikin el84 putkityypistä vai onko se vaan pienelle vahvistimelle tyypillistä (mulla on ollut yksi 5w Fender wibrochamp joka toimi mielestäni laajellamma alueella vaikka kovalle sekin oli väännettävä että alkoi kunnolla soida).
 
Jos jollakulla on selkeää ideaa tästä niin olisin kovasti akateemisen kiinnostunut tietämään mikä näissä mättää?
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Juzpe
01.03.2018 23:48:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Moi, tietääkö joku mikä asia...
 
Eikai niissä mikään sillai "mätä". EL 84:lla toimimaan rakennetut koneet tuppaavat olemaan (klassikkoesimerkkinä VOX Ac30) vaikeasti ajettavia. Tyypit joilla on chopsit ja soittotaito kohdallaan saavat kyllä niistä helvetin hyvää soundia aikaan kunhan pääsevät sinuiksi vahvarin kanssa. Esim Brian May on melko makoisia soundeja loihtinut useamman kymmenen vuotta AC 30:llä, trebleboosterilla ja parilla dilsalla.
 
Vahvistinrakentajankin näkökulmaa voi koittaa myös tsiigailla edellisen pohjalta. Suurin osa asiakkaista kun on peruksen makkari/autotallijefejä joilla ei välttämättä ole kauhean realistista käsitystä omista kyvyistään soittajana ja helposti se että "ei lähe" pannaan kamojen piikkiin. Vaikeasti ajettavan masiinan tekeminen ko. asiakastyypille voi aiheuttaa rakentajalle ikävää päänsärkyä.
 
Bottom Line: Jos ajaa skutsiin, vika on useimmiten kuskissa kuin autossa.
basisti1971
02.03.2018 06:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hallu: Moi, tietääkö joku mikä asia el84 pääteputkissa on se kun ei ihmiset niistä pidä?
 
Tietoa ei löydy, mutta mielipide kyllä :).
 
Suurin syy omasta mielestä lienee se että EL84 ei ole tuttu oktaalikantainen RCA-johdannainen Fender, Marshall yms. kytkentä johon voi huoletta (jos ei biasoinnista piittaa) tökätä likipitäen minkä tahansa oktaalikantaisen pääteputken.
Jos biasoinnin tärkeyden ymmärtää, oikeasti käyttökelpoisten pääteputkivaihtoehtojen lukumäärä kasvaa tietysti vielä lisää, ja aina saa soundin ja käyttäytymisen muuttumaan johonkin suuntaan.
Ja jos haluaa, adapterilla saa EL84:n oktaalikantaan, mutta toisin päin ei oikein ilman rinnakkaiskannan asentamista onnistu.
 
Toinen merkittävä syy, joka sisältyi tavallaan jo tuohon edelliseenkin mielipiteeseen, on EL84- putkivaihtoehtojen vähyys.
Valikoima on toki parantunut roimasti esimerkiksi 90-lukuisesta, mutta vaikka vertaisi pelkkään EL34:äänkin, ollaan vahvasti eri kymmenluvuilla.
Ja jos vertaa kaikkiin oktaalikantaisiin, ollaan eri sataluvulla.
 
Kolmas on tuo yllämainitty Vox-syndrooma, EL84 liitetään hyvin herkästi Voxien kytkentään ja ominaissoundiin.
 

 
Asiaa ei helpota piirun vertaa se että kun pikkuisten yksiputkisten A-luokan SE-vahvistinten esiinmarssi tuossa vuosituhannen alkupuolella kiihtyi, Ibanezin Valbee taisi olla ainoa oktaalikantainen, kaikki muut olivat EL84-johdannaisia.
 
A-luokan SE-vahvistin ei välttämättä kuulosta huonolta sinällään, mutta eipä kuulosta PP RCA-johdannaiseltakaan.
Aika moni tuntuu yhdistävän EL84:n noihin SE-vahvareihin, kuvitellen että ko. putki kuulostaa aina tuolta.
 
Mullakin EL84 kokemukset ovat varsin vähäisiä, noissa stereo-Meazzeissa moiset on, kuten ikuisuusprojekti VHT:ssäkin.
 
T:Samuli
 
Metalkallo
02.03.2018 06:24:28 (muokattu 02.03.2018 07:30:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan kun EL84 tuppaa olemaan räkäisempi ja bassovoittoisempi putki (tietääkseni), kun taas EL34 ja 6L6 tiukempia sekä selkeämpiä, mutta toki vahvarikin missä ne on vaikuttaa paljon varmasti.
 
Itse ihan pidin Marsun Class 5 nupista jossa on EL84 putket, toki enempi pedaalien kanssa, kun ilman kovemmalle laittaessa soundi tuppas menemään juuri räkäisemmäksi ja bassommaksi. Peavey Classic 30 combossa ihan jees EL84 putket.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Kaihua
02.03.2018 06:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu noita el84 vehkeitä jokunen vuosien mittaan ja oon kokenu melkeinpä kaikki vähän "kireiksi" soundiltaan. Poikkeuksena tähän toi nykynen käyttöstyrkka (ja suosikki) dv mark gen 15. Deluxe reverbit ja marsut on ollu kieltämättä helpommin lähestyttäviä soundimaailmaltaan.. Liekö tässä kyse siitä jo aiemmin mainitusta, eli soittotaidosta. Tai paremminki sen puutteesta...
 
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
Kefiiri
02.03.2018 07:17:34 (muokattu 02.03.2018 07:20:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: EL 84:lla toimimaan rakennetut koneet tuppaavat olemaan (klassikkoesimerkkinä VOX Ac30) vaikeasti ajettavia.
 
Onhan noita putkia Fenderin Blues Juniorissakin, ja Pro Juniorissa, kyllä niillä vetää vaikkei ihan pro olisikaan ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
02.03.2018 08:07:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Metalkallo: Itse ihan pidin Marsun Class 5 nupista jossa on EL84 putket.
 
Putket?
 
Itse en moista ole koskaan omistanut, mutta ainakin kaikki skemat ja gutshotit joita olen tuosta vahvistimesta nähnyt ovat olleet perinteisiä yksiputkisia A-luoka SE-vahvareita.
 
T:Samuli
 
Wespa
02.03.2018 08:41:11 (muokattu 02.03.2018 08:58:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastauksena otsikkoon, ei niissä todellakaan mikään mätä, ihan yhtä jees parhaimmillaan kun toinen suosikkini EL34.
 
Jäsen Joeesin kanssa aikanaan testattiin eroja kun mulla on Buddan Superdrive 18-nuppi (2xEL84) ja hällä Superdrive 80 -kombo (4x6L6). Molempia vahvareita ajettiin kombon elementteihin. Soundissa oli joo eroa, mutta varsinkin livetilanteessa menee aika viininmaisteluksi. Ei siinä testissä ainakaan pystynyt tekemään eroa kumpi soundaa paremmalle, erilaisia vain olivat, hyvällä tavalla.
 
Edit. Ja molemmat Buddat olivat luonnollisesti pre-Peavey, eli niitä eroja ei soundissa ollut.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Stone
02.03.2018 09:38:08 (muokattu 02.03.2018 10:32:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Moi, tietääkö joku mikä asia el84 pääteputkissa on se kun ei ihmiset niistä pidä?
 
Jos jollakulla on selkeää ideaa tästä niin olisin kovasti akateemisen kiinnostunut tietämään mikä näissä mättää?

 
Jaa-a, enpä tiedä kyllä vastausta ja en ole kokenut koskaan noin. Kenties jokin subjektiivinen mieltymys??
 
Itse olen soitellut kaikista eniten EL84 putkilla olevilla vahvistimilla. Välissä kävi parin vuoden ajan 6L6 putkilla oleva jenkkivahvistin (ei fender) ja johtuiko sitten siitä putkityypistä vai mistä lie, mutta kun kokeilin samaan aikaan EL84 olevia Voxahtavia vahvistimia, niin totesin tykkääväni niistä näköjään enempi ja niinpä nyt on taas EL84 putkilla oleva vahvistin. Itse kuulen sen särön niissä jotenkin "läpinäkyvänä" ja tämä vain positiivisessa merkityksessä.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
harryk
02.03.2018 09:43:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EL84 säröytyy aika erikuuloisesti kuin esim. 6V6GT. Olemme rakentaneet satoja putkivahvistimia joukossa kymmeniä EL84-putkilla varustettuja. Sillä kokemuksella tämän putken saa saundaamaan kohtuullisen hyvälle säröosastolla kun käytetään matalia anodijännitteitä (luokkaa 300-320 V) ja biasoidaan putket todella kuumiksi. EL84-putkessa on aika paljon ylämiddle-aluetta, mikä vaikuttaa aika paljon ihmisten käsitykseen sen saundista. Itse pidän 6V6GT-putkea parassaundisena all round putkena pienempään teholuokkaan, eli 15-20 W.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Shredator
02.03.2018 10:25:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut muutamia EL84-koneita. Osa Kiinan-ihmeitä ja sitten mennään myös myös aina kalliimpiin Mesoihin asti. Cleaneista olen kyllä poikkeuksetta pitänyt, mutta säröosasto on noiden kanssa aina vähän kusassut. Joku siinä vaan on mikä tekee niistä kaikista sellasia räpelöisiä ja muussaantuneita. Joku siitäkin kai pitää.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Jormaz
02.03.2018 10:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EL84 ei jytky niinku EL34, 6L6 tai KT88/6550. Voihan sen miksauksessa saada toimimaan mutta itekseen soitellessa soundi on mulle ja monelle muulle liian ponneton.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Juzpe
02.03.2018 10:56:19 (muokattu 02.03.2018 10:57:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan sellanen pieni juttu Metalkallolle ja parille muullekin kaiffarille jotka (tietääkseen) kertovat miltä jokin putkityyppi kuulostaa. Mä väitän seuraavaa:
 
1. Jos yön aikana joku käy vaihtamassa styrkkariin salaa jotkut muut pääteputket 90% jengistä ei huomaa eroa, 9% huomaa että soitto tuntuu erilaiselta, 0,9% huomaa että se johtuu vahvistimesta... 0,1% on sitä mieltä, että pääteputkissa saattaisi olla jotain eirkoista.
 
2. Yksittäisen putken kuvaaminen termillä "muhjuinen", "räkäisempi", "bassovoittoisempi", "kirkkaampi" yms. on harhaanjohtavaan siinä mielessä, että asiaan vaikuttaa styrkkarin muu kytkentä, kitara, piuhat ja soittajan sinä aamuna nauttiman kahvin merkki ja maitopitoisuus.
 
3. Pääteputkien tärkein vaikutus vahvarin toimintaan ei ole se, miltä vahvari kuulostaa (koska ilman kitaraa ja soittajaa se ei kuulosta yhtään miltään, duh) vaan se millaista palautetta se koko kiska antaa soittajalle ja mihin suuntaan vahvari ohjaa soittotatsia. Tässäkin on muistettava se, että edelleen se käsillään kielistä ja plegystä kiinni pitävä otus on se tärkein osa signaaliketjua.
 
4. Jytky tulee kaapista. 1x10 kuulostaa ihan vitun avuttomalta kissanpierulta 4x12:een verrattuna.
iec
02.03.2018 11:00:10 (muokattu 02.03.2018 11:03:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman kokemukseni perusteella pidän myös enemmän 6V6GT-putkista kuin EL84:sta. Tosin pitkäaikaisempaa kokemusta on vain Peavey Classic 30-vahvarista (4xEL84), Crate VC30:sta (4xEL84), Marshall Class 5-kloonista (1x EL84) ja Fender SuperSonic 22:sta (2x6V6GT).
 
Näistä kaikista 6v6GT-pääteputkilla varustettu vahvari kuulostaa parhaalta. Toki noissa kaikissa on aivan erilaiset etuaste- ja pääteastekytkennät ja aivan erilaiset kaiuttimet, joten kukapa sen tietää mikä johtui mistäkin. Se on ainakin ihan varmaa, että päätesäröllä 6V6 kuulostaa huomattavasti paremmalta (siis minun mielestä, ei absoluuttisena faktana). Mistä lie johtuu, mutta muroutuu kauniisti.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Juzpe
02.03.2018 11:07:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Oman kokemukseni perusteella...
 
https://www.youtube.com/watch?v=VnwK5MzGQmI
 
Siinä ois vajaa pari tuntia AC30:stä täysillä. Aivan vitun hyviä soundeja. Itse en osaa ajaa AC30:stä ollenkaan, mutta astrofyysikkosetä osaa.
Progorava
02.03.2018 11:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän kun jätkät vielä puristetaan niin saadaan tästäkin aiheesta kitarapuuketjun kaltainen paskamyrsky aikaiseksi.
 
Hymiö!
 
Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut
Wespa
02.03.2018 11:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: 4. Jytky tulee kaapista. 1x10 kuulostaa ihan vitun avuttomalta kissanpierulta 4x12:een verrattuna.
 
Tämä. 18W EL84-nuppini 4x12" Marsukaappiin Greenbackeilla jytisee ihan eri lailla kuin takaa avoin Silver Jubilee (2xEL34) -kombo 2x12" V30:sillä. Ja se Marsukaan ei ollut tuossa suhteessa ollenkaan huono, hyvin silläkin hiivihommia soitteli tarpeen tullen.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Tomtom
02.03.2018 12:11:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progorava: Vähän kun jätkät vielä puristetaan niin saadaan tästäkin aiheesta kitarapuuketjun kaltainen paskamyrsky aikaiseksi.
 
Hymiö!

 
Hymiö todellakin! Omaan korvaan mikään muu ei oikein kuulosta hyvältä kuin kunnon ylämiddle-EL84. Tai no, 6V6-koneet on tietty hienon kuuloisia ja samoin El34 mutta oma vahvistinhistoria näyttää että EL84 on mun juttu.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Jormaz
02.03.2018 12:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wespa: Tämä. 18W EL84-nuppini 4x12" Marsukaappiin Greenbackeilla jytisee ihan eri lailla kuin takaa avoin Silver Jubilee (2xEL34) -kombo 2x12" V30:sillä. Ja se Marsukaan ei ollut tuossa suhteessa ollenkaan huono, hyvin silläkin hiivihommia soitteli tarpeen tullen.
 
Entäs marsu siihen 4x12-kaappiin? Se on tietty että minkälaista jytkyä haluaa ja miten koko asian edes käsittää mutta onhan siihen syynsä miksi EL84-putkea ei hirveästi ole hevissä suosittu.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
ÄrGee
02.03.2018 12:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku käy yölllä vaihtamassa putkien tilalle d-luokan transistoripäätteen, eikä soittaja huomaa eroa. Niinpä niin... päätteellä kun on vaikutusta juuri alimpien sekä korkeimpien taajuuksien soimiseen.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «