Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etu- ja pääteaste bluesiin ja muuhun perinnehenkisen soitantaan?
1
Åboensis
24.02.2018 16:18:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Höhö, nyt on vanhaa ja vannoutunutta putkirunkkaria alkanut kiinnostaa keikkaileminen aiempaa kevyemmillä kamoilla. Alkusysäyksen mokomalle antoi Juutuubista nähty Pete Andersonin kamaesittely, jossa mies kertoi kiertäneensä jo vuosia putkipuristia hämmentäneellä kattauksella: 2xPOD, Fryetten päättäri sekä pari pikkukaappia ns. stagefilleinä. Herran soundi on kuitenkin aina hienon ja ennen kaikkea orgaanisen kuuloinen.
 
Itse kun on ikänsä puljannut lähes pelkästään täysputkivempeleiden kanssa, ei noista irrallisista etu- ja pääteasteista tajua hölkäsen pölähtämää. Niinpä kysynkin nyt Mnetin tietoviisailta, millaista kattausta kannattaisi lähteä katsastamaan, jos tuolle tielle päättäisi astua? Ihan ekana kriteerinä olisi roudattavuus, ja toisena heti perään soundi.. Hintakin olisi mukava pitää inhimillisenä, ja käyttöliittymän yksinkertaisuus on aina plussaa. Musahan on sitä blues, americana ja roots -osastoa.
 
Kaappipuolella kiinnostaisi putkeen (!) rakennettu Toob 12J tai R. Mutta muu onkin sitten vielä totaalisen avointa.. Ehdotuksia siis saa ja pitääkin tyrkyttää.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
hallu
24.02.2018 17:17:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toob kiinnostaa itseänikin, mutta en ole saanut aikaiseksi sitä vielä hankkia. Mulla kylläkin keikkasetissä on nimenomaan kuusi kiloa painava lähes taskuun mahtuva putkivahvistin. En usko, että mallintimet pystyy juuri mitenkään kovin paljoa pienempään saati kevyempään pakettiin.... jos ei niitä malleja suorastaan kännykästä aja.
 
No jos toi sun kaveri kerran hoitaa homman parilla podilla, niin nehän olisi halpoja miksi et kokeilisi niillä. Eiköhän bluesissa ja perinne meiningissä ole edelleen lähinnä soittajasta kiinni mikä kuulostaa hyvältä. Esim nyt Helixin myötä POD HD:ita saisi varmaan halvalla kuin leipä ja luulisi niillä tekevän jo vaikka mitä. Päättäriksi tietenkin joku D-luokan päättäri ennen sitä toobia eli yksinkertaisimmillaan itse hoitaisin homman niin, että ostaisin edullisesti Pod HD300/500 pedaalin ja sen perään Ehx magnum44 päättäriksi ja toob kajariksi. Ei varmasti pahan hintainen setti eikä vituta vaikka joku kuraeero kaataisi kaljat päälle. Magnum44 jotain vajaa kaksisataa uutena Pod HD:stä varmaan se 200-300 voisi olla kurantti??? ja Toob uutena 350 euroa eli koko setti irtoaisi reilusti alle tonnilla. Veikkaisin, että tänä pänä et merkittävästi parempaa saa vaikka tuplaisit tuon summan..... tai siis enhän minä tiedä :-D oikeasti kun en digillä vielä soittele, mutta olen itsekin miettinyt että jossakin vaiheessa se voisi olla se juttu.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
iec
24.02.2018 19:00:00 (muokattu 24.02.2018 19:05:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten Amplifiren laite (Firebox tai Amplifire 6) ja siihen perään aktiivi-PA-kajari. Vaikkapa Yamaha, EV, QSC... Amplifirebox toimii nätisti jo olemassaolevan pedaalilaudan kanssa, ja ei ole juuri normipedaalia isompi. Itse en ainakaan huomaa kovin isoa eroa Fenderin Super Sonicin soundeihin (bassman/vibrolux kanavat tai särökanava), jos säädän Amplifiren fireboxin eq:n ja gainin sopivaksi ja pistän äänet ulos EV ZLX12P:n kautta. Yllättävän hyviä nykyään nuo mallintavat purkit.
 
Tuollainen yhdistelmä halvimmillaan siinä 700 euron paikkeilla. Ja painaa yhteensä 15-16 kg, eli on helppo roudata.
 
Blues-miestä ja naista saattaa kiinnostaa Amplifiren Dumble-mallit myös. Eikä siinä vielä kaikki: voi vaihtaa lennossa myös basistiksi ja tuo toimii siihenkin tarkoitukseen ;)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
askomiko
25.02.2018 01:18:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En lähtis tuohon näillä spekseillä. Swart Atomic Space Tone käteen ja menoksi.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Urban Baboon
25.02.2018 01:55:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: En lähtis tuohon näillä spekseillä. Swart Atomic Space Tone käteen ja menoksi.
 
Täysin samaa mieltä! Todennäköisesti sillä 5 wattisella Swartilla pärjää myös, eikä paina paljon.
 
Åboensis
25.02.2018 11:49:57 (muokattu 25.02.2018 11:51:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: En lähtis tuohon näillä spekseillä. Swart Atomic Space Tone käteen ja menoksi.
 
Heh, Swart STR on jo kerran kokeiltu ja hyväksi havaittu ;D. Nyt sen tilalla on Fenkun Princeton. Toimii toki näinkin, mutta vaihtoehtoja on aina kiva pohtia...
 
Edit: Niin, ja kiitos kaikille kortensa jo kekoon kantaneille. Toki lisäideoitakin vastaanotetaan edelleen.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
sepisti
25.02.2018 12:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin kuvitella, että yhdistämällä Toobin BluGuitar Amp1:seen, et mene metsään. https://youtu.be/K-WLohwUpMQ
 
Mulla on tuo Amp1 ja se on kyllä huikea peli. Olen soittanut sillä pääasiassa Koch 112 -kaappiin, mutta muutamia keikkoja myös suoraan linjaan. Suosittelen jos pienet kamat kiinnostaa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
iec
25.02.2018 19:48:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep.Tuhannen euron sijoituksella saa kyllä melko kevyen systeemin tuolla BluGuitar AMP1:llä ja Toob-kajarilla. BluGuitaria kehui myös yksi mun työkaverikin (osti siis sellaisen), joten pakko se kai on uskoa, että kyseisessä laitteessa on potentiaalia.
 
Alkaa olla jo yhteispaino kohdallaan, eli alle 6kg !
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
25.02.2018 20:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Voisin kuvitella, että yhdistämällä Toobin BluGuitar Amp1:seen, et mene metsään. https://youtu.be/K-WLohwUpMQ
 
Mulla on tuo Amp1 ja se on kyllä huikea peli. Olen soittanut sillä pääasiassa Koch 112 -kaappiin, mutta muutamia keikkoja myös suoraan linjaan. Suosittelen jos pienet kamat kiinnostaa.

 
Mites Amp1:sen putkien vaihto onnistuu? pystyykö tekemään itse tai oletko vielä huollattanut sitä. Lähinnä mietityttää noiden miniputkien saatavuus ja toiseksi mietityttää onko laitteessa biastrimmeri ja onko huolto tehty kuinka vaikeaksi/helpoksi? oletko joutunut vielä omaasi huollattamaan? onko sulla käsitystä miten nuo miniputket kuluu/kestää?
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
sepisti
25.02.2018 23:49:15 (muokattu 25.02.2018 23:50:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mites Amp1:sen putkien vaihto onnistuu? pystyykö tekemään itse tai oletko vielä huollattanut sitä. Lähinnä mietityttää noiden miniputkien saatavuus ja toiseksi mietityttää onko laitteessa biastrimmeri ja onko huolto tehty kuinka vaikeaksi/helpoksi? oletko joutunut vielä omaasi huollattamaan? onko sulla käsitystä miten nuo miniputket kuluu/kestää?
 
Huoltaminen on varmasti yhtä hankalaa kuin minkätahansa minikokoisen piirilevylaitteen kanssa. Amp1 on huoltovapaa laite sikäli, ettei siihen ole tarkoituskaan vaihdella putkia. Valmistaja lupaa nanoputken käyttöiän olevan kolme kertaa pidempi kuin perus ecc83-putkella. Käytännössähän normaalissakin putkivahvistimessa etuasteputket kestävät hyvinkin kymmenen vuotta aktiivista käyttöä. Tuossahan on perus digipääte, eli ei siinä ole mitään biasoitavaa.
 
Yhteenvetona sanon, että kyseessä on nykyaikainen laite, jolla pystyy erittäin uskottavasti korvaamaan perinteisen putkivahvistimen. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että Amp1 kestäisi kymmenien vuosien aktiivista keikkailua samalla tavalla kuin perinteinen putkivahvistin, jota on verrattain helppo huoltaa. Mutta tuskin sitä tällaista silmällä pitäen on suunniteltukaan. Amp1 on kuitenkin täysverinen vahvistin eikä mikään tietokone, joten siinä mielessä ero on positiivinen verrattuna moneen muuhun tämän päivän hilavitkuttimeen, jos siis puhutaan huollettavuudesta :)
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
hallu
26.02.2018 00:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Huoltaminen on varmasti yhtä hankalaa kuin minkätahansa minikokoisen piirilevylaitteen kanssa. Amp1 on huoltovapaa laite sikäli, ettei siihen ole tarkoituskaan vaihdella putkia. Valmistaja lupaa nanoputken käyttöiän olevan kolme kertaa pidempi kuin perus ecc83-putkella. Käytännössähän normaalissakin putkivahvistimessa etuasteputket kestävät hyvinkin kymmenen vuotta aktiivista käyttöä. Tuossahan on perus digipääte, eli ei siinä ole mitään biasoitavaa.
 
Yhteenvetona sanon, että kyseessä on nykyaikainen laite, jolla pystyy erittäin uskottavasti korvaamaan perinteisen putkivahvistimen. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että Amp1 kestäisi kymmenien vuosien aktiivista keikkailua samalla tavalla kuin perinteinen putkivahvistin, jota on verrattain helppo huoltaa. Mutta tuskin sitä tällaista silmällä pitäen on suunniteltukaan. Amp1 on kuitenkin täysverinen vahvistin eikä mikään tietokone, joten siinä mielessä ero on positiivinen verrattuna moneen muuhun tämän päivän hilavitkuttimeen, jos siis puhutaan huollettavuudesta :)

 
Ahaa, siinä ei siis olekaan putkipäätettä. No sehän muuttaa asian. Olen ollut nimittäin kovasti kiinnostunut tuosta Amp1:stä kun se kuulostaa hyvältä ja näyttää näppärältä.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «