Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontralla harjoittelu kerrostalossa (slap)
1
tlintu
21.02.2018 21:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin hommata kontran släppäykseen. Pelottaa vain, lähteekö kontrabassosta liikaa meteliä vanhassa kerrostalossa harjoitteluun? Täällä on tosi ohkaset seinät, enkä viitsisi naapurisopua yhden basson takia vaarantaa. Psycho-/rockabilly släppäys kiinnostaa, mutta mitä ymmärtänyt, niin jousella pitäisi treenata vasenta kättä ja siitä kait lähtee se pahin ääni?
 
Entä saako bassoon asennettua jotain vaimenninta tarvittaessa?
 
Grugi
21.02.2018 21:55:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tlintu: Haluaisin hommata kontran släppäykseen. Pelottaa vain, lähteekö kontrabassosta liikaa meteliä vanhassa kerrostalossa harjoitteluun? Täällä on tosi ohkaset seinät, enkä viitsisi naapurisopua yhden basson takia vaarantaa. Psycho-/rockabilly släppäys kiinnostaa, mutta mitä ymmärtänyt, niin jousella pitäisi treenata vasenta kättä ja siitä kait lähtee se pahin ääni?
 
Entä saako bassoon asennettua jotain vaimenninta tarvittaessa?

 
Nyt tulee ihan vaan arvailua mutta vastaus on että tulee eripuraa ehkä naapurien kanssa. Toisaalta jos hommaat sähkökontran niin sillä voinet treenata vaikka kuulokkeet päässä niin ei häiritse juuri ketään.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
tlintu
22.02.2018 09:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Nyt tulee ihan vaan arvailua mutta vastaus on että tulee eripuraa ehkä naapurien kanssa. Toisaalta jos hommaat sähkökontran niin sillä voinet treenata vaikka kuulokkeet päässä niin ei häiritse juuri ketään.
 
Kiitoksia, tätä vähän pelkäsinkin. Sähköpelistä ei kait pahemmin ole hyötyä oikean kontran soittoon sanovat, kun koko tuntuma ja asento on niin erilaiset.
 
Toimivatko nuo vaimentimet? Esim tällaisia halpoja kumihärpäkkeitä löytyy?
https://www.gollihurmusic.com/produ … PRACTICE_MUTE_FOR_UPRIGHT_BASS.html
 
Poistomyynnistä ostamaani laulukoppiin (98x94x205cm) voisi jotenkin ahtautua basson kanssa, mutta jousen voi kyllä sitten unohtaa.
 
anapena
22.02.2018 11:32:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita ton härpäkkeen lisäksi jokin vaimennin lattian ja kontran piikin väliin. Kyllähän sitä nyt pianoakin saa periaatteessa soitella, että onhan kontra nyt sentään hiljaisempi.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
tlintu
22.02.2018 11:39:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Laita ton härpäkkeen lisäksi jokin vaimennin lattian ja kontran piikin väliin. Kyllähän sitä nyt pianoakin saa periaatteessa soitella, että onhan kontra nyt sentään hiljaisempi.
 
Eli vaimennin toimii siis?! Tyynyä piikin alle jotkut suosittelee ja joillain sukatkin F-aukoissa. No jos sitä sitten uskaltaisi hommata pelin. Kiitoksia!
 
Piano tässä kämpässä kuuluu niin jumalattoman lujaa läpi, etten sen tason möykkää kyllä itse kehtaisi pitää.
 
basisti1971
22.02.2018 12:54:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
tlintu: Eli vaimennin toimii siis?!
 
Omaan kokemukseen nojaten, toimivuuden aste riippuu vaatimustasosta ja soittotyylistä.
 
Pizz ja arco, tallavaimennin toimii verraten hyvinkin jos soundista ja soittotuntuman muuttumisesta ei piittaa, släpätessä eroa on basson taaksekin hankala edes huomata, eikä tilanne muutu kuulijakunnankaan kannalta merkittävästi.
Velcropätkällä toimivuutta on helppo demota, ellei saa tuollaista vaimenninta lainaksi.
 

 
tlintu: Tyynyä piikin alle jotkut suosittelee ja joillain sukatkin F-aukoissa.
 
Runkoäänten siirtymisen ehkäisemiseen modernit kumivaimenniratkaisut ovat huomattavasti tehokkaampia (vaikka telttapatjoista/joogamatoista väsätty), ja F-aukkojen peittämisellä en ainakaan tuossa omassa mysteerifankassa ole huomannut muutosta kuin korkeintaan kiertoherkkyydessä kun vahvistettuna mennään.
 

 
tlintu: Piano tässä kämpässä kuuluu niin jumalattoman lujaa läpi, etten sen tason möykkää kyllä itse kehtaisi pitää.
 
Tuossa tapauksessa omaan kokemukseeni nojaten veikkaisin että kontrankin kanssa on naapurisopu herkästi koetuksella.
Etenkin kun släpätessä taajuusvaste muuttuu vahvasti etäisyyden ja välissä olevien vaimenninmateriaalien myötä.
 
Jos valkkaat pienen/ohuen 3/4:n saattaa rokallakin mahtua tuohon laulukoppiisi vetelemään.
Ainakin jos käyttää sellorokaa kuten mä, eikä kaipaa piiiiitkiä ääniä ;).
 
Toi mun on lähempänä 7/8 kokoa kuin kolmevarttista, ja jälkikäteen vanhan hirsitalon yläpohjaan tehdyssä 210 matalassa yläkerrassa alkaa jo tällaisella 175 senttiselläkin loppumaan huonekorkeuskin kesken jos "oikeaoppisesti" satula on silmien korkeudella.
 
Tuosta laulukopistasi puheenollen, en varmankaan ole ainoa joka on kaivannut viestiketjuun käyttökokemusten päivittämistä.
Vaikka koppisi onkin varmasti keskivertomnettiläisen ulottumattomissa taloudellisesti, olisi mielenkiintoista kuulla josko on palvellut mieleisesti.
 
T:Samuli
 
tlintu
22.02.2018 13:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Omaan kokemukseen nojaten, toimivuuden aste riippuu vaatimustasosta ja soittotyylistä.
 
Pizz ja arco, tallavaimennin toimii verraten hyvinkin jos soundista ja soittotuntuman muuttumisesta ei piittaa, släpätessä eroa on basson taaksekin hankala edes huomata, eikä tilanne muutu kuulijakunnankaan kannalta merkittävästi.
Velcropätkällä toimivuutta on helppo demota, ellei saa tuollaista vaimenninta lainaksi.
 
Runkoäänten siirtymisen ehkäisemiseen modernit kumivaimenniratkaisut ovat huomattavasti tehokkaampia (vaikka telttapatjoista/joogamatoista väsätty), ja F-aukkojen peittämisellä en ainakaan tuossa omassa mysteerifankassa ole huomannut muutosta kuin korkeintaan kiertoherkkyydessä kun vahvistettuna mennään.
 
Tuossa tapauksessa omaan kokemukseeni nojaten veikkaisin että kontrankin kanssa on naapurisopu herkästi koetuksella.
Etenkin kun släpätessä taajuusvaste muuttuu vahvasti etäisyyden ja välissä olevien vaimenninmateriaalien myötä.
 
Jos valkkaat pienen/ohuen 3/4:n saattaa rokallakin mahtua tuohon laulukoppiisi vetelemään.
Ainakin jos käyttää sellorokaa kuten mä, eikä kaipaa piiiiitkiä ääniä ;).
 
Toi mun on lähempänä 7/8 kokoa kuin kolmevarttista, ja jälkikäteen vanhan hirsitalon yläpohjaan tehdyssä 210 matalassa yläkerrassa alkaa jo tällaisella 175 senttiselläkin loppumaan huonekorkeuskin kesken jos "oikeaoppisesti" satula on silmien korkeudella.
 
Tuosta laulukopistasi puheenollen, en varmankaan ole ainoa joka on kaivannut viestiketjuun käyttökokemusten päivittämistä.
Vaikka koppisi onkin varmasti keskivertomnettiläisen ulottumattomissa taloudellisesti, olisi mielenkiintoista kuulla josko on palvellut mieleisesti.
 
T:Samuli

Kiitoksia paljon käytännön kokemuksista. Eli koppiin vaan sitten pitää sulloutua :( Kai lyhyetkin vedot on OK, jos ideana on vaan sormituksia treenata?
 
Pitääkin päivittää kopista kokemuksia, on ollut kyllä todella loistava ostos. Sähköt pitää vetää uusiksi, että saa ilmastoinnin ja valot toimimaan manuaalisestikin.
 
basisti1971
22.02.2018 13:54:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
tlintu: Kiitoksia paljon käytännön kokemuksista.
 
Ole hyvä.
 

 
tlintu: Eli koppiin vaan sitten pitää sulloutua :( Kai lyhyetkin vedot on OK, jos ideana on vaan sormituksia treenata?
 
Juu, jos koppi toimii laululla niinkin hyvin mitä kerroit, kontrakaan tuskin on ongelma.
Paitsi tietty tilanahtauden puolesta.
 
Lyhyet vedot ovat ihan OK sormitusharjoituksiin.
 
Olen itsekin kuullut ehdotuksen harjoitella intonaatiota rokan kanssa, ja onhan se toki släppiä huomattavasti armottomampi epätarkkuuksille, mutta itse olen tyytynyt näppäilemään vähissä sormitusharjoituksissa joita olen jaksanut reenailla ;).
 
Rokatreenien jälkeen ainakin mulla on kyllä melkoinen siivous edessä, hartsi kun ei ainakaan mun sormiin tunnu lainkaan kivalta.
 
Rokalla saa kuitenkin varsin mielenkiintoisia juttuja aikaiseksi, joten kannattaa ehdottomasti sitäkin puolta treenata vaikkei klasari lähellä sydäntä olisikaan.
 
T:Samuli
 
anapena
22.02.2018 14:21:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tlintu: Eli vaimennin toimii siis?!
 
no en tietenkään ole kokeillut itse...
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
tlintu
22.02.2018 17:54:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
Olen itsekin kuullut ehdotuksen harjoitella intonaatiota rokan kanssa, ja onhan se toki släppiä huomattavasti armottomampi epätarkkuuksille, mutta itse olen tyytynyt näppäilemään vähissä sormitusharjoituksissa joita olen jaksanut reenailla ;).
T:Samuli

 
Millä kielisetillä muuten treenaat? Kiinnostaisi kyllä setti, joka olisi tarpeeksi artikuloiva, että näppäillessä kuulisi sävelet tarpeeksi hyvin.
 
Evah Pirazzin Slapit (täyssynteettiset :) kiinnostavat eniten tutkailun perusteella (pieleenhän kielivalinnat menee alkuun, ennen kuin tietää mistä tykkää ja miten soittaa). Noissa olisi kait kaikki kielet käyttökelpoisia ja tasaisia, hyvä saundi, kireämmänpuoleiset (släppikieliksi) ja jotenkin käyttökelpoiset muillakin tekniikoilla. Ainoa vaan, että aikamoiset on hinnat - ei nyt muita kalliimmat, mutta onhan noi kielien hinnat melkosia kautta linjan (poislukien weedwhackersit).
 
basisti1971
22.02.2018 19:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
tlintu: Millä kielisetillä muuten treenaat? Kiinnostaisi kyllä setti, joka olisi tarpeeksi artikuloiva, että näppäillessä kuulisi sävelet tarpeeksi hyvin.
 
Treenaaminen on kyllä tottapuhuen melko vähissä ollut viimevuosina... ;).
 
Jotkut Pirastrot nuo ovat, tekisi mieli sanoa Flexocorit, mutta kun katselee noita nykyhintoja niin veikkaan että ovat jotkin halvemmat.
En satavarmasti ole kahta ja puoltasataa kielistä maksanut, se on varmaa se.
 

 
tlintu: Evah Pirazzin Slapit (täyssynteettiset :) kiinnostavat eniten tutkailun perusteella (pieleenhän kielivalinnat menee alkuun, ennen kuin tietää mistä tykkää ja miten soittaa). Noissa olisi kait kaikki kielet käyttökelpoisia ja tasaisia, hyvä saundi, kireämmänpuoleiset (släppikieliksi) ja jotenkin käyttökelpoiset muillakin tekniikoilla. Ainoa vaan, että aikamoiset on hinnat - ei nyt muita kalliimmat, mutta onhan noi kielien hinnat melkosia kautta linjan (poislukien weedwhackersit).
 
Kielten hinnat näyttävät tosiaan taas kerran "hivenen" pompsahtaneen, mutta en ainakaan itse ole ennen T-kaupassa Weed-Wackerita nähnyt.
En tosin ole juuri kontrankieliä vilkuillutkaan.
Täytyy seuraavalla kerralla kun sieltä tilaa ottaa kokeeksi jotkut villinväriset :).
Kokeilin joskus vuonna kirves ja kivi tehdä itse leikkurisiimasta, mutta E-ei vapailta markkinoilta löytyvin siimoin onnistu, muut kyllä.
 
Harley Bentoneita (jota ei näemmä enää saa?) joku joskus kehui ja sellaisetkin tuli hyllyyn ostettua.
Hinta oli noissa se määräävä tekijä, olisiko ollut kolmisen kymppiä.
 
Teeseitseholisti kun olen ja jossain mielessä traditionalistikin, ostin jo kertaalleen lehmänsuoltakin teeseitsetestiin, mutta kerkesi kesäaikaan perskuleet pilaantumaan.
No, lisää saa paikallisesta lihakaupasta jos innostus jossain vaiheessa taas iskee...
 
T:Samuli
 
tlintu
22.02.2018 20:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
Kielten hinnat näyttävät tosiaan taas kerran "hivenen" pompsahtaneen, mutta en ainakaan itse ole ennen T-kaupassa Weed-Wackerita nähnyt.
En tosin ole juuri kontrankieliä vilkuillutkaan.
Täytyy seuraavalla kerralla kun sieltä tilaa ottaa kokeeksi jotkut villinväriset :).
Kokeilin joskus vuonna kirves ja kivi tehdä itse leikkurisiimasta, mutta E-ei vapailta markkinoilta löytyvin siimoin onnistu, muut kyllä.

 
Mitä ymmärsin, niin eikö noissa weed-wackereissä ole monella valmistajalla jotain vahviketta, esim. kevlar, siellä sisällä, ettei kait nykyisin myytävät ihan suoraan raivaussahakamaa enää ole? T-kaupassa 29€ paketti ja eri värejä. Kyllä tollanen hot pinkit olisi aika tylyt mustassa bassossa, mutta jotenkin niin hirveän löysän oloiset videoissa, eikä sitten voi sahata. Toisaalta ääni olisi vaimeampi, mutta jos koppiin on pakko mennä jo muutenkin.
https://m.thomann.de/gb/slap_happy_ … on_std_pk.htm?o=7&search=1519322975
 
basisti1971
22.02.2018 20:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
tlintu: Mitä ymmärsin, niin eikö noissa weed-wackereissä ole monella valmistajalla jotain vahviketta, esim. kevlar, siellä sisällä, ettei kait nykyisin myytävät ihan suoraan raivaussahakamaa enää ole?
 
Löytyy sekä vahvikkeella että ilman, aivan kuin siimaleikkurisiimojakin.
 
Ihan samaa kamaa tiemmä ovat, bassokäyttöön sopivammilla paksuuksilla tosin.
Ja kovempaan hintaan ;).
 

 
tlintu: T-kaupassa 29€ paketti ja eri värejä. Kyllä tollanen hot pinkit olisi aika tylyt mustassa bassossa, mutta jotenkin niin hirveän löysän oloiset videoissa, eikä sitten voi sahata. Toisaalta ääni olisi vaimeampi, mutta jos koppiin on pakko mennä jo muutenkin.
 
Löysät ovat juu, eivätkä muutenkaan sieltä miellyttävimmästä päästä soittaa.
Mutta paljon noita kuitenkin käytetään, tai ainakin kehutaan.
 
Hinta on kuitenkin pudonnut mielekkäälle tasolle, joten tokihan noita kokeilla pitää.
 
T:Samuli
 
tlintu
23.02.2018 14:52:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenhän tuollainen Thomann 1N slim line malli toimisi? Kapeampi kaikukoppa, niin jos akustinen ääni olisi vähän hiljaisempi ainakin matalilla taajuuksilla, jotka pahiten kulkeutuvat? Koppiin tietty mahtuisi myös paremmin. Yli 200€ kiinalaista rockabillyä kalliimpi, tosin tämä olisi sitten eurooppalainen Hora.
https://www.thomann.de/fi/thomann_slim_line_double_bass_europe_1.htm
 
balzary
23.02.2018 19:43:54 (muokattu 23.02.2018 19:44:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soittelen kotona, ei ongelmia. Ääni kuuluu salettiin naapuriin, koska sieltä vastavuoroisesti kuuluu meille musaa. Lopetan soiton aina viimeistään ysiltä, ja max tunti kerrallaan. Ei ole ollut mitään ongelmaa, naapurit varmasti nauttii vaan... Soittoa kehiin, kyllä ne naapurit varmasti ilmottelee, jos kokevat ongelmaksi.
tlintu
23.02.2018 21:21:42 (muokattu 24.02.2018 01:24:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balzary: Mä soittelen kotona, ei ongelmia. Ääni kuuluu salettiin naapuriin, koska sieltä vastavuoroisesti kuuluu meille musaa. Lopetan soiton aina viimeistään ysiltä, ja max tunti kerrallaan. Ei ole ollut mitään ongelmaa, naapurit varmasti nauttii vaan... Soittoa kehiin, kyllä ne naapurit varmasti ilmottelee, jos kokevat ongelmaksi.
 
Se kun paska sähköbasisti alkaa vetämään blues-kaavaa vaihtelevalla temmolla, niin hyvä että pystyy edes itse kuuntelemaan selvin päin :D
 
Mutta kait mä ton slimmin ostan jossain välissä, kun kait selkeesti parempi soitin vaikkei niin tyylikäs (omaan silmään). Mahtuu mökkireissuillekin lasten kaa varmaan jonnekin penkkien väliin.
 
Edit: pistin Thomannille vähän kyselyä bassoista ja valkoista rockabillyä oli vain yksi B-stock kappale jäljellä, eikä lisää olisi kait tulossa. Tuohon slimmiin pitäisi ostaa vielä keppi ja pussi päälle, jolloin hintaero pomppaa jo turhan isoksi. Tuo valkoinen basso mustilla yksityiskohdilla on vain niin tyylikäs omaan silmään, että pakko se oli pistää tilaukseen. Sen verran edullinen kuitenkin, että uskaltaa raijata mökille ja pihalla renkuttaa yms. Ostin vaimennuskumin samalla, hartsia ja Evah Pirazzi Slap -kielet. Sitten vaan opettajaa ettimään.
 
basisti1971
27.02.2018 09:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
tlintu: Se kun paska sähköbasisti alkaa vetämään blues-kaavaa vaihtelevalla temmolla, niin hyvä että pystyy edes itse kuuntelemaan selvin päin :D
 
Totta, ja släpätessä naapurille asti jos kuuluu pelkkä napse, saattaa äkkiä tulla mieleen että puujalalla varustettu piraatti tanssahtelee kännipäissään pitkin kämppää.
 

 
tlintu: Tuohon slimmiin pitäisi ostaa vielä keppi ja pussi päälle, jolloin hintaero pomppaa jo turhan isoksi. Tuo valkoinen basso mustilla yksityiskohdilla on vain niin tyylikäs omaan silmään, että pakko se oli pistää tilaukseen. Sen verran edullinen kuitenkin, että uskaltaa raijata mökille ja pihalla renkuttaa yms. Ostin vaimennuskumin samalla, hartsia ja Evah Pirazzi Slap -kielet.
 
Slimmi on kyllä mielenkiintoinen, mutta ekaksi kontraksi omastakin mielestä hivenen hinnakas.
Enkä ole moisesta juuri arvosteluita edes löytänyt.
 
Noita T-Kaupan Rocabilly-bassoja sensijaan kehutaan kovastikin, ja melko suurella todennäköisyydellä ovat hinta/laatusuhteeltaan aika lyömättömiä pelejä.
Ainakin täällä meillä Euroopassa.
Jenkkilä on toki totaalisen toisenlainen markkina-alue.
 
Nuo halvemmat ovat myös verrattomia kandidaatteja irroitettavan kaulan konversioihin, joka tekee muuten melko kömpelöstä ja vaurioherkästä liikuteltavuudesta melkein siedettävää.
 

 
tlintu: Sitten vaan opettajaa ettimään.
 
Erinomainen idea, näin itseoppineena voin sanoa että soittotaito olisi varmasti ihan toisella mallilla jos olisi edes muutamalle tunnille aikoinaan vaivautunut.
 
Vaikka opetusvideot ja nettitutoriaalit ovatkin parantuneet vuosien varrella roimasti, ilman interaktiivista henkilökohtaista opastusta etenkin soittoasento lipsahtaa vääräksi varsin helposti.
Ja väärien tottumusten poisopiskelu ei olekaan mitään kovin helppoa.
 
T:Samuli
 
tlintu
03.03.2018 22:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tlintu: Mitenhän tuollainen Thomann 1N slim line malli toimisi? Kapeampi kaikukoppa, niin jos akustinen ääni olisi vähän hiljaisempi ainakin matalilla taajuuksilla, jotka pahiten kulkeutuvat? Koppiin tietty mahtuisi myös paremmin. Yli 200€ kiinalaista rockabillyä kalliimpi, tosin tämä olisi sitten eurooppalainen Hora.
https://www.thomann.de/fi/thomann_slim_line_double_bass_europe_1.htm

 
Ilmeisesti tämä basso kyseessä ja tällä hetkellä hinta tipahtanut 798€.
http://hora-factory.com/slim_laminated_dbass.html
 
Hulkster
09.04.2018 20:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon alkanu kanssa rockabillyä treenaamaan, ja bassoon on joutunu panostaa aika lailla. Hommasin shadow rb-pro etuasteen mikkeineen. Se on osoittautunut hyväksi.
 
Sitten oon tehny kaks tallaa, ensimmäisen harjoittelin ja toisen säätöjaloilla olevan harjoittelin kans, eli varmaan jossain vaiheessa kolmas vielä tulee tehtyä.
 
Hommasin käytetyt slappers delight kielet torilta, mut niistä ei saa kuulumaan soivaa ääntä ollenkaan. Hommasin Innovation super silverit( med. tension), ne ovat hyvät, soivat lujaa ja toimivat myös näppäillessä erinomaisesti. Mut aloittelijalle niinku minä, ne on ehkä liian jäykät, joten tilasin vielä silver slapit (low tension). Kokeilen niistä ainaki G ja d kieliä, ehkä kaikkia.
 
Kysyttävää olisi myös kokeneemmille släppääjille: millä korkeudella pidätte kieliä, eli kielen korkeus otelaudan päässä?
 
Miten ja minkälaisia määriä alussa treenasitte? Itellä oikean käden sormet alkaa kestämään mutta käsivarren ja ranteen lihakset alkaa happottaa. Vapaita kieliä tulee mielellään käytettyä sillä esim.F# duuri walkkin bassoa vetäessä Vasen käsi kramppaa.
 
tlintu
11.04.2018 19:04:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hulkster: Kysyttävää olisi myös kokeneemmille släppääjille: millä korkeudella pidätte kieliä, eli kielen korkeus otelaudan päässä?

Talkbassin rockabilly -foorumeilla useimmat sanovat n. 8-12mm (G-E).
 
Vähän statuspäivitystä perään:
Toi Horan slim-malli oli aivan loistava ostos. Huollossa ja opettajakin kehuneet helpposoittoiseksi ja äänekkääksi. Virittimet on tukevat ja viimeistely kaikinpuolin loistavaa. Stakkeli oli ainoa miinus, mutta siitä onneksi etukäteen sain varoituksen ja osasin ostaa uuden tilalle (25€). Stakkeli on lyhyt, painava ja säätöruuvi onneton -> omasta mielestä roskiskamaa. Soitin mahtuu vielä mun laulukoppiinkin justiinsa! Släppi ja pizzicato onnistuu, mutta jousella tulee seinät vastaan. Mutta jos se mute auttaisi jousen kanssa tarpeeksi.
 
Evah Pirazzin släppikielet (täyssynteettiset) myös toimivat hyvin/helposti sormin ja jousella ja äänikin on loistava omaan makuun. Släppiä en ole vielä ehtinyt testaamaan pahemmin, kun eilen vasta sain soittimen huollosta. Pitää ottaa vähän soitinta haltuun ja sitten släppiä treenaamaan. Läskibassoryhmästä löytyi opettaja sillekin saralle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «