Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaat kitarasaundit Cubasella
1 2
silhouette
17.02.2018 13:15:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin jokunen aika sitten Cubasen itselleni ja nyt opettelen käyttämään sitä ja yritän äänitellä omaa musiikkiani omaan tahtiini. Ongelma on kuitenkin se, että minusta tuntuu etten saa ohjelmasta millään tempulla hyviä kitarasaundeja ja tuntuu siltä, että tarvitsen apua ongelman korjaamiseksi. Joten voitaisiinko jutella tässä ketjussa Cubasesta ja varsinkin hyvien kitarasaundien saamisesta ko. ohjelmalla? Kiitos!
 
Aina voi yrittää.
-Q-
17.02.2018 13:25:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cubase itsessään ei tee muuta kuin tallenna ja toista sitä kitaran ääntä. Olisko sun tapauksessa kyse jonkin tietyn vahvisin/efekti plugarin käytöstä vaiko ihan perinteisestä vahvistimen mikityksestä? Ja mikä mahtaa ylipäänsä olla se hyvä soundi jota tavoitellaan?
 
Lähtötietoja siis vähän uupuu. Käytössä olevat vehkeet ja signaaliketju ylipäänsä.
 
silhouette
17.02.2018 14:00:24 (muokattu 17.02.2018 14:15:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-:Olisko sun tapauksessa kyse jonkin tietyn vahvisin/efekti plugarin käytöstä vaiko ihan perinteisestä vahvistimen mikityksestä?
 
Mulla on vain Cubasen mukana tulleet VST-plugnit ja yksi Kuassa Amplifikation One ilmainen plugari.
 
-Q-: Ja mikä mahtaa ylipäänsä olla se hyvä soundi jota tavoitellaan?
 
Vaihtoehtoja on tähän kysymykseen paljon, mutta juuri nyt eniten tulee mieleen esim. Steve Morsen sekä Mike Landaun kitarasaundit, varsinkin särö sellaiset.
 
-Q-:Lähtötietoja siis vähän uupuu. Käytössä olevat vehkeet ja signaaliketju ylipäänsä.
 
En osaa sanoa tähän oikein muuta, kuin että mulla on ihan perushyvä PC käytössä jota käytän pelkästään musiikintekoon.
 
Aina voi yrittää.
anapena
17.02.2018 15:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla tolkun äänikortti ja kitara kytketty instrumentti-liitäntään?
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
silhouette
17.02.2018 17:04:28 (muokattu 17.02.2018 17:05:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onko sulla tolkun äänikortti ja kitara kytketty instrumentti-liitäntään?
 
On kyllä, kaikkien asetusten pitäisi olla ihan okei, mutta silti mun on vaikea saada hyvin saundaavia kitaraääniä, jotenkin tulee jopa lannistunut olo siitä, että joutuu äänittelmään tuollaisilla todella huonoilla plugareilla. Jotkut on joskus sanonut, että Amplitube saattaisi olla hyvä, mutta joskus aikaisemmin kun kokeilin sitä, niin en pahemmin tykännyt siitäkään. Mun mielestä mitkään tähän asti vastaan tulleet pluginit ei ole saundeiltaan ammattitasoisia, ja tuo laittamani esimerkki Steve Morsesta oli huono koska ko. kaveri tuskin tekee musiikkia samalla tavalla kuin minä. Hän luultavasti äänittää kitaransa mikrofoneilla, oikeilla vahvareilla jne.
 
Aina voi yrittää.
sami_sumea
17.02.2018 21:00:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onko sulla tolkun äänikortti ja kitara kytketty instrumentti-liitäntään?
 
Jos aloitettais tästä; onks sulla sellainen äänikortti jossa on kunnollinen direct input? Jos ei, jää lähtösoundi jo usein tummaksi ja muhjuiseksi, sitä ei pelasta yksikään plugari.
 
...
 
http://www.soundreel.com
silhouette
17.02.2018 21:07:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Jos aloitettais tästä; onks sulla sellainen äänikortti jossa on kunnollinen direct input? Jos ei, jää lähtösoundi jo usein tummaksi ja muhjuiseksi, sitä ei pelasta yksikään plugari.
 
...

 
Minulla ei ole juuri nyt muuta kuin Behringerin Guitar Link "äänikortti", mutta olen kyllä hommaamassa parempaa eli jotain Steinbergin omaa ja kunnollista äänikorttia.
 
Aina voi yrittää.
sami_sumea
17.02.2018 21:17:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Minulla ei ole juuri nyt muuta kuin Behringerin Guitar Link "äänikortti", mutta olen kyllä hommaamassa parempaa eli jotain Steinbergin omaa ja kunnollista äänikorttia.
 
No juu, ton pitäis kyllä riittää perushommiin. Onks jotain äänidemoa, vaikka mp3:sta siitä miltä toi tällä hetkellä soundaa?
 
...
 
http://www.soundreel.com
telescope
17.02.2018 23:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä ne cubasen käppäpresetit ei vaan oo sun makuun. Kantsii ehkä kokeilla guitar rigiä, amplitubea tai jotain
 
-Q-
18.02.2018 01:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiketi nyt voi olettaa että sisään menee OK -signaalia mutta onko murhe Amp Rackin puutteissa ja odotuksien täyttämättä jättämisessä vaiko vain käyttäjän puolella.
 
Itse haen soundeja sieltä presettien puolelta että pääsee lähelle tavoitetta ja siitä sitten hienosäätöä. Syy on kyllä myös siinä että haluaa nopeammin soittaa raidan sisään kuin mitä "täydellisen" soundin hakeminen kestäisi. Mun kokemus on että ne vahvistimien säädöt on jotenkin hengettömiä ja enemmän variaatiota saa efekteillä
 
silhouette
18.02.2018 01:34:16 (muokattu 18.02.2018 01:38:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Itse haen soundeja sieltä presettien puolelta että pääsee lähelle tavoitetta ja siitä sitten hienosäätöä.
 
Joo, noi presetit kuulostaa minunkin mielestä reippaasti paremmalle kuin Amp Rack, mutta en ole ikävä kyllä vielä tajunnut ja oppinut, että miten noita valmiita presetsaundeja voi muokata, täytyy tutkia siis hieman sitäkin asiaa.
 
Iso kiitos kaikille vastanneille, tulee neuvot tarpeeseen. =)
 
Aina voi yrittää.
silhouette
25.02.2018 10:58:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko ketään valaista vielä sellaista asiaa, että kuinka yleistä on äänittää Cubasella (tai millään muullakaan DAW:llä) kitaraa suoraan multiefektin kautta/kanssa saadakseen hyviä - lähinnä särö - kitarasaundeja?
 
Aina voi yrittää.
-Q-
25.02.2018 13:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Osaisiko ketään valaista vielä sellaista asiaa, että kuinka yleistä on äänittää Cubasella (tai millään muullakaan DAW:llä) kitaraa suoraan multiefektin kautta/kanssa saadakseen hyviä - lähinnä särö - kitarasaundeja?
 
Ei tähän ole mitään oikeaa vastausta, kaikki keinot sallittuja. Multiefektit on enemmän tai vähemmän kaikki digihimmeleitä eli periaatteessa siellä prosessori pyörittää algoritmia X ihan samalla tavalla kuin se plugin siellä tietokoneessa, käyttöliittymä on vain erilainen. "Hyvään" sähkökitarasoundiin vaikuttaa merkittävästi myös kaiutin, mikki ja sen sijoitus, sekä tila, eli multiefektin tapauksessa näiden asioiden emulointi. Sama tietysti koskee myös niitä plugareita mutta pointtina että ei kumpikaan ole automaattisesti oikein tai parempi vaan valmistajan näkemys aiheesta.
 
Jos toivottua ääntä tuottava efektipurkki on jo olemassa niin siitä vain naruja kiinni ja hommiin. Jos taas ajatus on hankkia joku laite pelkästään äänityskäyttöön niin ehkä sijoittaisin rahat ennemmin softaan.
 
silhouette
25.02.2018 14:11:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Ei tähän ole mitään oikeaa vastausta, kaikki keinot sallittuja. Multiefektit on enemmän tai vähemmän kaikki digihimmeleitä eli periaatteessa siellä prosessori pyörittää algoritmia X ihan samalla tavalla kuin se plugin siellä tietokoneessa, käyttöliittymä on vain erilainen. "Hyvään" sähkökitarasoundiin vaikuttaa merkittävästi myös kaiutin, mikki ja sen sijoitus, sekä tila, eli multiefektin tapauksessa näiden asioiden emulointi. Sama tietysti koskee myös niitä plugareita mutta pointtina että ei kumpikaan ole automaattisesti oikein tai parempi vaan valmistajan näkemys aiheesta.
 
Jos toivottua ääntä tuottava efektipurkki on jo olemassa niin siitä vain naruja kiinni ja hommiin. Jos taas ajatus on hankkia joku laite pelkästään äänityskäyttöön niin ehkä sijoittaisin rahat ennemmin softaan.

 
Nyt minusta tuntuu, että osaan viimein selittää tarpeksi hyvin sen mikä näissä minun nykyisissä saundeissa on se ongelma, eli siis: nykyiset VST Amp Rack särökitarasaundit on oikeastaan ihan hyvät - ainakin tällä hetkellä välttävät - , mutta ongelmana on se, että kun kuuntelen soittoani kotona (korvalapuilla koska asun kerrostalossa) niin ko. saundit kuulostaa siltä, että kuin ne olisivat jotenkin hyvin "kaukana" eivätkö täysin läsnä korvakuulokkeiden sisällä. Onko tässä ajatuksessa mitään järkeä? Olen nytkin tutkinut asiaa taas melkein koko päivän ja itse en osaa, enkä ymmärrä ratkaista tätä asiaa.
 
Aina voi yrittää.
Kasu-_-
25.02.2018 20:15:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Nyt minusta tuntuu, että osaan viimein selittää tarpeksi hyvin sen mikä näissä minun nykyisissä saundeissa on se ongelma, eli siis: nykyiset VST Amp Rack särökitarasaundit on oikeastaan ihan hyvät - ainakin tällä hetkellä välttävät - , mutta ongelmana on se, että kun kuuntelen soittoani kotona (korvalapuilla koska asun kerrostalossa) niin ko. saundit kuulostaa siltä, että kuin ne olisivat jotenkin hyvin "kaukana" eivätkö täysin läsnä korvakuulokkeiden sisällä. Onko tässä ajatuksessa mitään järkeä? Olen nytkin tutkinut asiaa taas melkein koko päivän ja itse en osaa, enkä ymmärrä ratkaista tätä asiaa.
 
Ääninäyte helpottaisi, mutta olisko plugarin kaappimallinnuksessa mikitysetäisyys liian suuri? Reverbihän toki vie myös äänimaisemaa kauemmas, jos sellaisia on käytössä. Kokeile ihan kuivaa vahvistinmallinnusta, josta laitat kaappimallinnukseen dynaamisen mikin lähimmälle mahdolliselle etäisyydelle. Jos vieläkin on kaukana, niin jossain muualla vikaa.
 
iec
25.02.2018 20:19:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mulla parhaiten toimineista on se ilmainen Mercuriallin U530. Sitä ei pysty ilmaisversiona säätämään juuri ollenkaan, mutta siinä tuntuu mun korvaan olevan särösoundit jo aika kohdallaan ainakin Seymor Duncanin passiivisen JB-tallamikin antotehoilla. Eli sisältää preamp+poweramp+kaiutinmallinnuksen, joten tuo plugari toimii ilman muita härpäkkeitä, kunhan vain on se DAW-softa minkä kautta käyttää.
 
https://mercuriall.com/cms/details_u530
 
Scuffhamin S-gear tuntuu olevan myös hyvä, ja sitä voi testata 15 päivän ajan ilmaiseksi. Saattaa mennä jopa hankintalistalle.
https://www.scuffhamamps.com/product/s-gear
 
Yksi juttu on sitten se, että studiomonitorien ja/tai kuulokkeiden laatu vaikuttaa aika lailla siihen äänenlaatuun. Pitää olla säädetty oikein tai valittu oikein.
 
Joskus soittelen ihan Amplifireboxilla (noin 300 euron arvoinen mallintava pedaali, jossa myös kaiutinmallinnus), jolloin ei tarvitse edes sitä DAW-ohjelmaa avata. Laitan Audiointerfacesta äänen joko kajareille tai sitten kuulokkeisiin. Kajareina mulla on (hävettää tunnustaa) Logitechin THX Z2300 2.1-sarja, mutta sen äänenlaatu on käsittämättömän hyvä ja äänenpaineessa peittoaa oman kotihifilaitteiston (117dB max SPL). Kuulokkeina käytän Beyerdynamicin DT-770Pro 80 Ohm versiota. Ne ovat soundeiltaan siinä rajoilla, että ovatko liiankin kirkkaanpuoleiset hifistille. Basso-osaston kontrolli on yksi parhaista mitä saa alle 200 eurolla. Mutta ihan hyvin toimivat sekä kitaran, että basson soitossa.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
silhouette
26.02.2018 22:05:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec:https://mercuriall.com/cms/details_u530
 
Iso kiitos tästä neuvosta, nyt saundaa sen verran hyvälle, että aion itsekin hommata tämän plugarin, hienoa! =)
 
Aina voi yrittää.
iec
27.02.2018 09:20:52 (muokattu 27.02.2018 12:29:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Iso kiitos tästä neuvosta, nyt saundaa sen verran hyvälle, että aion itsekin hommata tämän plugarin, hienoa! =)
 
Joo tuo on kyllä ihmeellinen plugari. Siinä kun ei ole mitään ihmeellisiä härpättimiä mukana, vain ihan rehellinen vahvarin soundi heti kun sen plugarin käynnistää, ja sitten vielä kun se soundi on heti kohdallaan (mun mielestä ja mun makuun), niin a-vot.
 
Hienoa jos Mercuriall U530 toimi sinunkin korvillesi :) Oli siis näistä mun löpinöistä kerrankin jollekin hyötyä.
 
Edit: Niin ja en toki voi ottaa kunniaa tuon plugarin löytämisestä itselleni. Jäsen ÄrGee tuon vinkkasi mulle aiemmin.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Lahtari
01.03.2018 05:26:06 (muokattu 01.03.2018 05:26:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Yksi mulla parhaiten toimineista on se ilmainen Mercuriallin U530. Sitä ei pysty ilmaisversiona säätämään juuri ollenkaan, mutta siinä tuntuu mun korvaan olevan särösoundit jo aika kohdallaan ainakin Seymor Duncanin passiivisen JB-tallamikin antotehoilla. Eli sisältää preamp+poweramp+kaiutinmallinnuksen, joten tuo plugari toimii ilman muita härpäkkeitä, kunhan vain on se DAW-softa minkä kautta käyttää.
 
https://mercuriall.com/cms/details_u530

 
Olipa hämmentävän hyväsoundinen digihärpäke!
 
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
iec
01.03.2018 08:51:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lahtari: Olipa hämmentävän hyväsoundinen digihärpäke!
 
Jos tykkäsit tuosta Mercuriallin U530-plugarista, niin saatat pitää myös Scuffhamin S-gearistä. Suosittelen testaamaan sitäkin. S-gear on siitä kiva, että sitä voi käyttää myös standalone-tyylisesti ilman DAWia.
 
Amplitubea on tullut testattua myös, mutta siinä oli jotain häikkää standalone-moodissa. Toisin sanoen ei toiminut sitten pätkän vertaa vaikka asenteli uusiksi ja kokeili vaikka mitä. Ei vaan suostu hyväksymään audiointerfacea. Veikkaan bugia koodissa (tai muuten vaan huonoa koodausta) ASIO-ajurien valinnan suhteen. VST-moodissa toimii kyllä kuten pitääkin DAWin kautta käytettynä. Enpä ole sitten jaksanut Amplituden kanssa värkätä, kun S-gear kuulostaa hyvältä ja toimii kuin junan vessa myös stanalone-moodissa. IK-multimedian foorumeilla muutkin valittelivat samoista ongelmista Amplituben kanssa, joten älkää ihmetelkö jos kokeiluissa huomaatte saman vian.
 
Eli summa summarum Amplitubesta: DAWin kautta VST:nä toimii hyvin, joten kannattaa kokeilla myös sitä. Standalonena joillakin voi tulla ongelmia saada toimimaan.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «