Aihe: Alton jälkeen tenori, vai (basso)klarinetti
1
Sax-pappa
15.02.2018 18:36:17
Jeesbox-: Aloin tässä miettimään, että kummastahan saisi enemmän sisältöä elämään? Käsittääkseni tenori olisi sitten vaan sellasta tumman soundin mehustusta, mutta mitähän toi klarinetin soittaminen sitten olisi? Ehkei sitä voi bändissä kuitenkaan soittaa niin hyvin, mut mä tykkään kyl ainakin Rinneradion soundista.

Klarinetit menis sitten ehkä myös enempi klassisen suuntaan, tai klezmerin. Olen miettinyt myös jotain klezmerin tyylistä sopraano-fonilla. En viitsis kuitenkaan alkaa kamarunkkaamaan alton kanssa.

Fonien kanssa on toki helpompi jatkaa jos ei ole ennestään kokemusta klarinetista. Sormitukset teettävät työtä, jos alusta alkaen joutuu lähtemään.
Jeesbox-
15.02.2018 18:44:32
Sax-pappa: Fonien kanssa on toki helpompi jatkaa jos ei ole ennestään kokemusta klarinetista. Sormitukset teettävät työtä, jos alusta alkaen joutuu lähtemään.

Juu, mä en tunne kyl klarinetin sormituksia juuri lainkaan. Ehkä sitä tosiaan pääsis nopeammin asiaan, jos hommais toisen fonin... Hyvä pointti kyl sinänsä. Taken.
-|~|-
konvehti
15.02.2018 20:13:16
Mainitsit toisessa säikeessä soitelleesi fonia vuoden. Jos tässä vaiheessa uusi soitin kiinnostaa, niin ehdottaisin ennemmin tenoria (tai sopraanoa, maun mukaan). Paitsi sormitukset, myös puhallus ja ansatsi vaativat uuden lähestymistavan bassoklarassa. Lisäksi samalla rahalla saat laadukkaamman tenorifonin vs. bassoklarinetin (yleistäen).

Toisaalta bassoklarinetin ääni on aivan omanlaisensa, ja ääniala kattaa periaatteessa tenori- ja baritonifonin äänialan. Ehdottomasti suosittelen jossain vaiheessa hankkimaan, jos intoa riittää. Siirtymä fonista klarinettiin ei vain ole ihan pikku juttu.
Jeesbox-
15.02.2018 23:26:59
konvehti: Mainitsit toisessa säikeessä soitelleesi fonia vuoden. Jos tässä vaiheessa uusi soitin kiinnostaa, niin ehdottaisin ennemmin tenoria (tai sopraanoa, maun mukaan). Paitsi sormitukset, myös puhallus ja ansatsi vaativat uuden lähestymistavan bassoklarassa. Lisäksi samalla rahalla saat laadukkaamman tenorifonin vs. bassoklarinetin (yleistäen).

Toisaalta bassoklarinetin ääni on aivan omanlaisensa, ja ääniala kattaa periaatteessa tenori- ja baritonifonin äänialan. Ehdottomasti suosittelen jossain vaiheessa hankkimaan, jos intoa riittää. Siirtymä fonista klarinettiin ei vain ole ihan pikku juttu.

Joo, kyl se siihen erilaiseen foniin kallistunee. Pitäs vaan pohtia, et sopraano, tenori, vaiko jopa barska. Tenori olis ehkä helpoin ratkaisu, mut voisko noita muita soittamalla kenties nähdä, tai kokea jotain, mitä tenoria soittamalla ei voisi?
-|~|-
Hekku56
16.02.2018 14:27:02
soitan foneista sopraanoa, alttoa, tenoria ja kohta tulossa barska mutta kyllä omasta mielestäni tenori on näistä ykkönen. Puhallinorkesterissa sillä saa välillä soittaa jopa sooloja tai ainakin kakkosääntä ja on aika mielenkiintoista soitettavaa. Tenoria on mukava soittaa yksinkin.

Altto joutuu / saa soittaa aika hankalia juttuja. Nopeita lurituksia ja vaihdoin aikoinaan pois huilusta kun en tykännyt niistä. Sopraanofoni samoin, lurituksia korkealta.

Klarinettia en tunne mutta sen verran kokeillut että se on ihan eri soitin. Ärsyttävä kun fonisti luulee, että menee samalla tavalla mutta ei menekään. Hieno ja ilmeikäs ja mukava kuunnella mutta ei ole minun juttuni.

Barskafoni on matalia töräyksiä ja vähän tylsää yksinään. Ei vielä paljon kokemuksia ja lähiaikoina tulossa maailmalta sellainen. Saa nähdä muuttuuko mielipide.

Suosittelen tenori, riippuu tietysti mitä musiikkia haluaa soittaa
Murgo
17.02.2018 10:55:07

Hekku56:
Barskafoni on matalia töräyksiä ja vähän tylsää yksinään. Ei vielä paljon kokemuksia ja lähiaikoina tulossa maailmalta sellainen. Saa nähdä muuttuuko mielipide.

Veikkaan että saattaa muuttua, itselläni ensimmäinen foni oli tenori jonka barskan hankittuani myin pois (tosin ostin hiukan myöhemmin taas tenorinkin :). Lisäksi minulla oli jonkun aikaa altto ja halppissopraano on edelleen mutta niistä ei kumpikaan oikein sytyttänyt.

Barska on minulle ehdottomasti se ykkösfoni vaikka tenorillakin on kiva silloin tällöin töräytellä (ja se on helpompi kuljettaa). Baritonin soundi vain on niin mahtava. Ja kyllä sillä voi soittaa muutakin kuin matalia töräyksiä. :)

Mutta minä siis soittelen ihan huvikseni ja yksikseni tällä hetkellä, pari talvea tosin olin barskan kanssa kansalaiopiston bändiryhmässä ja se toimi hyvin kun porukassa oli myös tenorifonisti. Aiemmassa työpaikassa meitä oli myös muutama harrastelijapelimanni jotka soittelimme iltaisin porukalla eri instrumentteja. Mutta viime vuosina ei oikein ole aika muilta harrastuksilta riittänyt.

Eli tietysti jos bändissä/orkesterissa soittaa, etenkin enemmän "vakavissaan", niin silloinhan musatyyli ja orkesterin tarpeet määräävät valintaa paljon enemmän.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Jeesbox-
17.02.2018 21:28:22 (muokattu 17.02.2018 21:30:12)
Murgo:
Eli tietysti jos bändissä/orkesterissa soittaa, etenkin enemmän "vakavissaan", niin silloinhan musatyyli ja orkesterin tarpeet määräävät valintaa paljon enemmän.

Kyllä joo. Ehkäpä siksi toi tenori olisikin paras valinta, kun sen avulla päässee helpoiten bänditouhuihin mukaan. Kitarasankarit varmaan kavahtaisi ainakin sopraanoja, tai barskoja. Vaikeahan noita puhaltimia on muutenkin poppiin mukaan sovittaa muuten kuin taustainstrumenteiksi, mutta tämä on ehkäpä jo eri keskustelu.

Tossa kävin muutenkin vähän testailemassa eri saksofoneja, niin toi tenori olisi ehkä hyvä luonnollinen jatkumo altolle, ainakin matalien äänten osalta. Tulisi lisää harjoiteltavaa niiden osalta ja kehittyisi ehkä huomaamatta nekin, kun tenorille transponoituna ne biisit mennee normaalistikkin matalempana. Harvemmin jazzissakaan kuulee sitä korkeinta tilutusta altolla, niin siksi melko todennäköisesti kohti matalempia ääniä kulkeepi tieni, vaikka yhden hyvän sopraanon suukappaleen omistaisinkin. (ostakaa pois Sigurd Rasherin nimeä kantava suukappale sopraanolle ;)
-|~|-
Hekku56
19.02.2018 14:02:12
paljonko maksaa?
Jeesbox-
19.02.2018 15:40:36
Hekku56: paljonko maksaa?

Sen ovh postikuluineen lienee joku 130 eur ja toi on mun mielestä uuden veroisessa kunnossa, ni jos siitä 99 euroa sais, ni olisin tyytyväinen. Voi toki vielä yrittää tinkiä. Kaikki tarjoukset huomioidaan, kun mulla ei itselläni ole sille käyttöä.
-|~|-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)