Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5197 198 199 200 201215 216 217 218 219
TTV
13.02.2018 20:17:58
Jeba jeba jee jee, tänään sain bränikän Bluetone Loadboxin kotio. Kotelo on verenpunainen ja sopii noiden Bugaboo nuppien kaveriksi täydellisesti.

Tässä boxissa on -12/15/20/25 dB vaimennukset, level-säädettävät kuuloke- ja linjalähdöt, joihin saa 1x12" tai 4x12" kaappiemulaatiot päälle tai sitten ilman emulaatiota "kuivana". Linjalähtöön on vielä oma oma ON/OFF EQ:n tviikkauspiiri suoraan PA-laitteisiin kytkentää varten.

Laite on 100% passiivinen, eikä erillistä powerointia tarvita.

Tämä on soittotuntumaltaan ylivoimaisesti paras keinokuorma, mitä olen koittanut (Koch LB II ja Weber Mass). Vahvistin tuntuu samalta vaimennuksista riippumatta ja saundi vaimenee todella tasapainoisesti. Tän kanssa voisi uskaltaa jopa kokeilla Marshallin Kerry King nuppia ihan kunnon päätevolalla :-)

Kuulokelähtö toimii erinomaisesti ja volasäätö auttaa sopivan korvavolumen löytämisessä, kun taas nupin volumesäädöillä voi rauhassa tuunata saundin mieleisekseen. Noi 1x12" ja 4x12" emulaatiot ovat aika hyviä, jopa paremman kuuloisia kuin joidenkin mallintavien kaappimallit. Omaan korvaani 4x12" toimii paremmin. Kuulokesoitossa tän boxin ominaisuudet huomaa heti; vahvistimen reagointi ja tuntuma on just samanlainen kuin kaapin kautta soitettaessa ja täysin verrattavissa Two Notes Torpedo Liven tuntumaan saman nupin kautta soitettaessa. Eroksi jää vain Torpedon impulssivasteet ja muu mallinnos. Näin siis Bluetone Boxin kuulokelähdön pikavertailussa. Koitan jossain vaiheessa ottaa boxista suoraan linjasignaalin Torpedoon ja verrata sitä Torpedon kaappaamaan signaaliin saman kaappimallin kautta.

Todella mainio peli ja voin suositella myös muille luonnollista keinokuormaa kaipaaville.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Zammy
14.02.2018 15:23:24
harryk: Fried Eye:ssä on fixed bias-pääteaste, jossa voidaan käyttää kaikkia yleisiä octal-pääteputkia, kunhan putket biasoidaan niiden vaihdon yhteydessä. 2 pääteputekn versiossa ulostuloteho on n. 30-35 W putkityypistä riippuen. FE 25:ssä on katodibiasoitu pääteaste, johon käyvät kaikki muut octalit paitsi 6V6GT-pääteputket. Tässä versiossa putkia ei tarvitse biasoida ja ulostuloteho on n. 25 W.

Mites nämä erot kuuluu soundissa?
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
harryk
14.02.2018 15:43:50

Zammy: Mites nämä erot kuuluu soundissa?

Katodibiasoitu pääte kompressoituu aiemmin kuin fixe bias-pääte ja siitä lähtee vähemmän tehoa, koska kytkennästä johtuen pääteputkilla ei voida käyttää katodibias-versiossa yhtä korkeita jännitteitä kuin fixed bias-versiossa. Korkeammat pääteputkien anodijännitteet = enemmän päätetehoa. Yleensä jos nuo anodijännitteet ovat kovin korkeat, vahvarin saundi muuttuu kovaksi ja lasimaiseksi.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Haeroe
14.02.2018 21:28:54

Tänään saapui messu-FriedEye 25. Kutsukaa vain vaikka fanipojaksi, mutta aika haltioissani olen. On saundia joka lähtöön. Ihastuin aika paljon fenkkukanavaan ajettuna murolle. Kai sekin jokin klassinen saundi on. En ollut itse päässyt ennen maistamaan.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
hallu
14.02.2018 22:37:29
TTV: Jeba jeba jee jee, tänään sain bränikän Bluetone Loadboxin kotio. Kotelo on verenpunainen ja sopii noiden Bugaboo nuppien kaveriksi täydellisesti.

Tässä boxissa on -12/15/20/25 dB vaimennukset, level-säädettävät kuuloke- ja linjalähdöt, joihin saa 1x12" tai 4x12" kaappiemulaatiot päälle tai sitten ilman emulaatiota "kuivana". Linjalähtöön on vielä oma oma ON/OFF EQ:n tviikkauspiiri suoraan PA-laitteisiin kytkentää varten.

Laite on 100% passiivinen, eikä erillistä powerointia tarvita.

Tämä on soittotuntumaltaan ylivoimaisesti paras keinokuorma, mitä olen koittanut (Koch LB II ja Weber Mass). Vahvistin tuntuu samalta vaimennuksista riippumatta ja saundi vaimenee todella tasapainoisesti. Tän kanssa voisi uskaltaa jopa kokeilla Marshallin Kerry King nuppia ihan kunnon päätevolalla :-)

Kuulokelähtö toimii erinomaisesti ja volasäätö auttaa sopivan korvavolumen löytämisessä, kun taas nupin volumesäädöillä voi rauhassa tuunata saundin mieleisekseen. Noi 1x12" ja 4x12" emulaatiot ovat aika hyviä, jopa paremman kuuloisia kuin joidenkin mallintavien kaappimallit. Omaan korvaani 4x12" toimii paremmin. Kuulokesoitossa tän boxin ominaisuudet huomaa heti; vahvistimen reagointi ja tuntuma on just samanlainen kuin kaapin kautta soitettaessa ja täysin verrattavissa Two Notes Torpedo Liven tuntumaan saman nupin kautta soitettaessa. Eroksi jää vain Torpedon impulssivasteet ja muu mallinnos. Näin siis Bluetone Boxin kuulokelähdön pikavertailussa. Koitan jossain vaiheessa ottaa boxista suoraan linjasignaalin Torpedoon ja verrata sitä Torpedon kaappaamaan signaaliin saman kaappimallin kautta.

Todella mainio peli ja voin suositella myös muille luonnollista keinokuormaa kaipaaville.

Kato täältä löytyi hengenheimolainen :-). Mulla on myös tuo Bluetone Loadbox ja jaan fiiliksesi ihan täydellisesti nimittäin en voisi olla juurikaan enää tyytyväisempi. Mä käytän sitä nykyisin kuulokesoitossa niin että otan luurit suoraan boxista en viitsi enää kierrättää tietokoneen kautta kun ei tunnu saavan mitään merkittävää lisä arvoa siitä. Mutta justiinsa toi sama homma, että vahvistimen soittotatsi ja kirkkaus säilyy samanlaisena vaimennuksesta riippumatta jopa mykkänä suoraan luureihin.
Elämä on reiässä rattoisaa......
steelduck
15.02.2018 16:01:48

TTV: Koitan jossain vaiheessa ottaa boxista suoraan linjasignaalin Torpedoon ja verrata sitä Torpedon kaappaamaan signaaliin saman kaappimallin kautta.

Koita laittaa suoraan Bluetone linjalähdöstä USB-äänikorttiin ja sinne TwoNotesin Wall of Sound softa ja sitten vertaa Torpedoon samalla impulssilla. Kiinnostaisi kuulla onko soittotuntumassa yms. eroa.
TTV
15.02.2018 20:21:04
steelduck: Koita laittaa suoraan Bluetone linjalähdöstä USB-äänikorttiin ja sinne TwoNotesin Wall of Sound softa ja sitten vertaa Torpedoon samalla impulssilla. Kiinnostaisi kuulla onko soittotuntumassa yms. eroa.

Juu, koitan ja opettelen jossain välissä :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
AngieRainbow
21.02.2018 18:56:50
Olisiko jollain laittaa mulle Bluetone biasrate-mittarin käyttöohjeet esim kuvana?

Ostin käytettynä Bluetone nupin, jonka mukana mittari tuli, mutta ei käyttöohjetta. En muista enää, miten se meni. Missä järjestyksessä piti mikäkin johto ja virrat kytkeä nuppiin ja mittariin.

Tuleeko siihen mittariin laittaa kiinni perus kaiutinkaapeli, eli samanlainen kuin nupin ja kaapin väliin?
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
harryk
21.02.2018 19:01:41

Laita mittari ensin kiinni stereoplugipiuhalla alustassa olevaan jakkiin. Laita mittari pöälle ja valitse ko. putkityyppi. Kytke virrat koneeseen ja standby pois päältä. Säädä bias n. 60-70 prosenttiin maksimista. Laita vahvarin virrat pois ja irrota mittari. Se on siinä.
AngieRainbow
21.02.2018 19:38:09
harryk: Laita mittari ensin kiinni stereoplugipiuhalla alustassa olevaan jakkiin. Laita mittari pöälle ja valitse ko. putkityyppi. Kytke virrat koneeseen ja standby pois päältä. Säädä bias n. 60-70 prosenttiin maksimista. Laita vahvarin virrat pois ja irrota mittari. Se on siinä.

OK. Stereoblugipiuha on siis normi kitarapiuha? Vai kaiutinkaapelipiuha?
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
harryk
21.02.2018 19:44:10

Sen mittarin mukana pitäisi kulkea stereoplugipiuha, jossa on kolme toisistaan eristettyä osaa. Tavallinen kitara- tai kaiutinplugiipiuha ei tuossa toimii.
AngieRainbow
21.02.2018 20:33:01
harryk: Sen mittarin mukana pitäisi kulkea stereoplugipiuha, jossa on kolme toisistaan eristettyä osaa. Tavallinen kitara- tai kaiutinplugiipiuha ei tuossa toimii.

Asia selvä. Voimakkaasti kiitämme!
LaXu
09.03.2018 22:21:22
Alkanut Bluetonet kiinnostaa, mulla olisi liuta tiukkoja kysymyksiä. Olen soitellut mallintavilla vuosikaudet, mutta vähän kutkuttaisi hommata hieman simppelimpi putkisetuppi kaveriksi.

- Miten Odysseys ja Black Face etusten puhtaat soundit eroavat toisistaan? Entäpä särösoundit? Arvatenkin Black Facesta saa ehkä tilkkasen säröä irti gain kaakossa ja Odysseuksesta sitten paljon enemmän.

- Mesan Lone Star on omia suosikkeja ja sehän on käsittääkseni Fender Twin johdannainen johon päälle sitten lisää gain stageja. Onko Odysseyksessa mitään samaa? Oikeaa Dumblea kun ei noin vain pääse kokeilemaan, niin olisi kiva keksiä jotain vertailukohtaa.

- Aiemmissa viesteissä on sanottu, että Fried Eyessa on liikaa gainia. Tämä on ollut mulle ongelma monen vahvarin kanssa, eli sen mehukkaan särökanavan gain-potikka on ihan käyttökelvoton yli klo 11 ja kitaran volan veivaaminenkaan ei aina auta, jolloin kyseessä on yhden saundin ihme. Onko Fried Eye pienillä gaineillä lainkaan puhdas tai pienisäröinen vai mennäänkö kompressoidulla täyslaidallisella asennosta riippumatta?

- Millaiset säätövarat vahvareissa on EQ:n ja gainin suhteen? Joissain vahvareissa EQ tuskin vaikuttaa, joissaan taas varsin voimakkaasti. Onko särön määrän suhteen menty esikuvien mukaan vai enemmän/vähemmän säröä potikat ääriasennoissa?

- PPIMV. Onko se käytännössä pois käytöstä jos se on täysillä? Toimiiko silloin kanavakohtainen master samaan tapaan kuin normivahvarien (pre-PI) master volume?

- Miten toimii Bluetonen himmaaminen pienemmille volyymeille PPIMV vs keinokuorma? Kummalla saa parempia tuloksia? Vai onko noiden yhdistelmä se oikea graalin malja? Entä miten OPC vaikuttaa tuon kaiken kaverina?

- 2x2 pääte kuulostaa aivan mahtavalta, olen omistanut vahvareita joista parhaat cleanit irtosi 6L6-putkilla ja parhaat säröt EL34:lla. Kattelin noita Tonefestin videoita Bluetonen YouTube-kanavalta ja niissä mainittiin, että tuota voisi säätää jopa portaattomasti. Eli voisiko siis valita kanavakohtaisesti 6L6, EL34 tai jotain noiden yhdistelmää? Ilmeisesti kyseessä ei kuitenkaan ole stereopääte?

- Onko vahvistimet suunniteltu toimimaan parhaiten jonkun tietyn kaiutinmallin kanssa? Kaappi ja kajarit kun vaikuttaa paljon soundiin, joten onko tuo tarjoamanne WGS Veteran 60 sopivin kaveri useimmille Bluetonen vahvareille?

- Stalker-malli vaikuttaa muikealta. En osaa oikein sijoittaa mikä sen soundi on, mutta videon perusteella kuulostaa hyvältä. Millä tavalla se kompressoi? Videon alun perusteella sointuja säröllä soittaessa olisi ainakin melko "löysä", kuten pikkuvahvarit tuppaavat olemaan. Mihin se sijoittuu Odysseukseen ja Marsu-johdannaisiin verrattuna ja miltä kuulostaa isompien pääteputkien kanssa?

Harmittaa kun oli muuttokeikka just Tonefestin kanssa päällekkäin eikä päässyt kuulemaan näitä livenä. Pitänee buukkaa tutustumiskierros pajalle jossain vaiheessa.

PS. Nettisivujen Amp designerissa toimii kuvat hitusen huonosti (joutuu scrollaamaan sivua alas avatessa) ja 3D-malliin voisi laittaa mallin pyörityksen toimimaan siten, että pyörityksen keskipiste on mallin keskellä, jolloin ikään kuin kamera kiertää sitä luontevammin liikuttaessa.
steelduck
09.03.2018 23:47:56 (muokattu 09.03.2018 23:54:42)

LaXu: Alkanut Bluetonet kiinnostaa, mulla olisi liuta tiukkoja kysymyksiä. Olen soitellut mallintavilla vuosikaudet, mutta vähän kutkuttaisi hommata hieman simppelimpi putkisetuppi kaveriksi.

Harmittaa kun oli muuttokeikka just Tonefestin kanssa päällekkäin eikä päässyt kuulemaan näitä livenä. Pitänee buukkaa tutustumiskierros pajalle jossain vaiheessa.

Mulla on Herttoniemessä treenikämpällä FriedEye missä on cleanina JTM45 ja kotona vastaava jossa cleanina Blackface. Voit tulla tuonne treenikämpälle kokeilemaan, jos kiinnostaa joku ilta. Laita vaikka yksityisviestiä. Ainiin, treenikämpällä on myös Stalker.
steelduck
09.03.2018 23:54:20

- Miten Odysseys ja Black Face etusten puhtaat soundit eroavat toisistaan? Entäpä särösoundit? Arvatenkin Black Facesta saa ehkä tilkkasen säröä irti gain kaakossa ja Odysseuksesta sitten paljon enemmän.

ODS on nasaalimpi ja kuulostaa aikalailla semmoiselta mitä noissa demoissakin jota on Youtubessa. BlackFace on sitten kirkkaampaa ja helisevämpää Fenderiä.

- Mesan Lone Star on omia suosikkeja ja sehän on käsittääkseni Fender Twin johdannainen johon päälle sitten lisää gain stageja. Onko Odysseyksessa mitään samaa? Oikeaa Dumblea kun ei noin vain pääse kokeilemaan, niin olisi kiva keksiä jotain vertailukohtaa.

Minulla on Mark V ja sen clean oli lähempänä Blackfacea, kuin ODS:ää.

- Aiemmissa viesteissä on sanottu, että Fried Eyessa on liikaa gainia. Tämä on ollut mulle ongelma monen vahvarin kanssa, eli sen mehukkaan särökanavan gain-potikka on ihan käyttökelvoton yli klo 11 ja kitaran volan veivaaminenkaan ei aina auta, jolloin kyseessä on yhden saundin ihme. Onko Fried Eye pienillä gaineillä lainkaan puhdas tai pienisäröinen vai mennäänkö kompressoidulla täyslaidallisella asennosta riippumatta?

Säröä on tosiaan ihan huolella, mutta puhdistuu kitaran vola potikalla melkein cleaniksi. Hieno kanava.

- Millaiset säätövarat vahvareissa on EQ:n ja gainin suhteen? Joissain vahvareissa EQ tuskin vaikuttaa, joissaan taas varsin voimakkaasti. Onko särön määrän suhteen menty esikuvien mukaan vai enemmän/vähemmän säröä potikat ääriasennoissa?

EQ:t toimivat todella hyvin. Säröt menee aikalailla esikuvien mukaan.

- PPIMV. Onko se käytännössä pois käytöstä jos se on täysillä? Toimiiko silloin kanavakohtainen master samaan tapaan kuin normivahvarien (pre-PI) master volume?

PPMIV on poissa käytöstä, kun on täysillä. Toimii samalla lailla.

- Miten toimii Bluetonen himmaaminen pienemmille volyymeille PPIMV vs keinokuorma? Kummalla saa parempia tuloksia? Vai onko noiden yhdistelmä se oikea graalin malja? Entä miten OPC vaikuttaa tuon kaiken kaverina?

PPMIV + OPC toimii todella hyvin. Voi soitella kerrostalossa.

- 2x2 pääte kuulostaa aivan mahtavalta, olen omistanut vahvareita joista parhaat cleanit irtosi 6L6-putkilla ja parhaat säröt EL34:lla. Kattelin noita Tonefestin videoita Bluetonen YouTube-kanavalta ja niissä mainittiin, että tuota voisi säätää jopa portaattomasti. Eli voisiko siis valita kanavakohtaisesti 6L6, EL34 tai jotain noiden yhdistelmää? Ilmeisesti kyseessä ei kuitenkaan ole stereopääte?

Ei ole stereopääte. Mutta on tosiaan aivan huippu, kun saan Fender kanavalle 6L6:set ja Marshall kanavalle EL34:set. Uudemmissa on tosiaan mahdollisuus tehdä portaatonta säätöä käsittääkseni.

- Onko vahvistimet suunniteltu toimimaan parhaiten jonkun tietyn kaiutinmallin kanssa? Kaappi ja kajarit kun vaikuttaa paljon soundiin, joten onko tuo tarjoamanne WGS Veteran 60 sopivin kaveri useimmille Bluetonen vahvareille?

Itse olen soitelle Veteranilla, Greenbackeillä, Vintage 30:llä ja Alnico Blue:lla ja kaikilla toimii hienosti.

.
LaXu
10.03.2018 00:06:55
Kiitoksia steelduck vastauksista! Onko kaiutinpuolella löytynyt erityistä suosikkia Bluetonejen kanssa?
steelduck
10.03.2018 09:02:07

LaXu: Kiitoksia steelduck vastauksista! Onko kaiutinpuolella löytynyt erityistä suosikkia Bluetonejen kanssa?

Mulla on treenikämpällä Heritage Greenbackit ja niistä tykkään FriedEye/JTM45:sen kanssa. Kotona on Universal Audio OX ja siellä tulee käytettyä enimmäkseen CreamBackejä.
harryk
10.03.2018 11:28:04

LaXu: Kiitoksia steelduck vastauksista! Onko kaiutinpuolella löytynyt erityistä suosikkia Bluetonejen kanssa?

Olemme käyttäneet aikojen saatossa hyvinkin paljon eri kaiutinelementtejä hyvällä menestyksellä. viime aikoina WGS:n elementit ovat olleet enemmistö, mutta viimisen puolen vuoden aikana Celestion Neo Creamback on ollut ykkönen. Se on hyvä all round elementti ja painaa tosi vähän. Meidän uusi 1x12" light-kaappi, joka on tehty keisaripuusta sisältäen Neon, painaa alle 8 kg.
Kiksaus
19.03.2018 13:02:37

Heippahei. En koko ketjua jaksanut kahlata läpi enkä haulla löytänyt vastausta kysymykseeni. Eli haluaisin kuulla käyttäjien kokemuksia Bugaboosta ja taipuuko se mihinkään muuhun kun methalliin. Onko kenelläkään sitä osana Crossroadia? Itsellä on Crossroad missä Twin, JCM800 ja FriedEye. Nyt harkitsen Bugaboo-kanavaa JCämmän tilalle tai sitten koko vahvistimen vaihtoa Bugaboohon. Tarvetta olisi hevanderisaundeille ja ne aika hyvin tuosta grillisilmästä lähteekin. Mutta kaipaisin kuitenkin jotain hieman rankempaa. Käytössä on myös MXR EVH-särö ja siitä lähtee aika muikeat demppisäröt FriedEye-kanavan päälle.

Kuinkakohan paljon tuo Bugaboo-etunen Crossroadissa eroaa sitten ihan Bugaboo-vahvistimesta, lähinnä siis ne särösaundit. Kuinka olennaisia raw-, bite-, freeze ja tomb-säädöt ovat? En tiedä mahtuuko ne enää tuohon mun vahvariin.

Vaihtoehtoja lähinnä siis pohdin. Missään noista Crossroadin kanavista ei ole mitään vikaa vaan toimivat erinomaisesti siinä hommassa mihin ne on tehty. FriedEyesta lähtee ehkä parhaimmat liidisaundit mitä mulla on ollut.
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.youtube.com/watch?v=0u4ebGIewTc
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)