Aihe: reaktiivinen keinokuorma vs kaiutin ?
1 2 3 4 5 6 7 8
askomiko
13.02.2018 22:14:22
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
hallu
13.02.2018 22:30:24
askomiko: Siinäpä uusi kokeilija tähän genreen:

http://shop.fractalaudio.com/X_Load … eactive_Load_Load_Box_p/fas-035.htm

Hieno laite kyllä, mutta edelleenkään ei tarjoa mahdollisuutta jarruttaa kaapille menevää signaalia joten ei ole todellinen vaihtoehto Bluetonelle. Mutta sinällään kyllä kiinnostava vehjes (tuo on kaiketikin täysin analoginen?).
Elämä on reiässä rattoisaa......
Urban Baboon
14.02.2018 02:00:23

askomiko: Siinäpä uusi kokeilija tähän genreen:

http://shop.fractalaudio.com/X_Load … eactive_Load_Load_Box_p/fas-035.htm

Luin kyseisestä keinokuormasta koko ketjun Fractalin omalta forumilta.

https://forum.fractalaudio.com/thre … as-reactive-load-box.123378/page-16

Keinokuorman hankita on itsellenikin ollut viime aikoina ajankohtainen, kun omaa treenikämppää ei juuri nyt ole. Suhr ei ollut vaihtoehto, koska se vaimentaa koko vahvistimen ja sen lisäksi täytyy erikseen hommata impulssit jne. Itselleni homma toimii parhaiten, mitä vähemmän joudun tekemisiin tietokoneen kanssa.
Weberin Minimass 50 mulla on ollut muutaman vuoden, mutta se tappaa soundin, dynamiikan ja soittofiiliksen. Se toimii ehkä osittaiseen vaimennukseen, mutta puhevoimakkuudella soundi ei mielestäni toimi yhtään.

Fractalin kuorma toimii samoin kuin Suhrin kuormakin, joten se ei ollut mulle vaihtoehto. Sinänsä tuo ketju oli mielenkiintoista luettavaa, kun näköjään porukka siellä suhtautuu Fractaliin kuin johonkin uskontoon. Mun mielestä firma ei esitellyt tämän kuorman kanssa mitään uutta, mutta silti jengi oli tohkeissaan, että nyt päästään vihdoin käyttämään putkivahvistimia kotioloissa ja studiossa. Erilaisia kuormiahan on ollut olemassa iät ja ajat, joten putkivahvistimien käyttö on ollut itsestä kiinni. Ja sinänsä, tämä Fractalin laitehan voi olla paras ikinä tehty keinokuorma. Sitähän ei vielä tiedä. Huvittavaa vain, kun kyseisellä forumilla kaikki olivat jo julistamassa laitteen parhaaksi ikinä, vaikka edes sisällöstä ei ollut tuolloin tietoa. Lisäksi X-Load on suunniteltu käytettäväksi Axe II:n tai Ax8:n kanssa. En ymmärrä, miksi näin, koska Fractalin vahvistinmallinnusten pitäisi olla parasta, mitä rahalla saa. Eikö suurin osa siirry Axen käyttäjäksi, jotta ei tarvitse roudata vahvistimia ja kaappeja jne?

Olin jo pidemmän aikaa miettinyt Two Notes Torpedo Liven tai Studion ostoa, mutta Livessä ei ollut kaikkea tarvitsemaani ja Studiossa oli liikaa. Niinpä homma jäi harkinta-asteelle.
Pari kuukautta sitten kuulin ensimmäistä kertaa Universal Audion Oxesta. Lukemani perusteella tässä oli kaikki mitä tarvitsin, joten hommasin vehkeen Thomannilta. Pakko sanoa, että olen ollut laitteeseen enemmän kuin tyytyväinen. Vaihtoehtoja on paljon, mutta käyttö on yksinkertaista. En voi verrata Oxen kaappimallinnoksia IR:iin, koska en ole niitä ikinä käyttänyt, mutta mallinnokset kuulostavat uskottavilta. Lisäksi vahvistimen asteittainen vaimennus toimii todella hyvin.
Oxessa on 17 mallinnettua kaappia. Olen ajanut niihin sekä Swartin Super Space Tone 30:tä että 6V6se:tä. Näiden kaappimallinnusten ja virtuaalimikkien kanssa olen huomannut, että kummastakin vahvistimesta saa lukemattomia eri soundeja irti. Tämän laitteen myötä on tullut sellainen fiilis, että mihin niitä vahvistimia edes lisää tarvitsisi. Niin järjettömän paljon saa irti yksikanavaisesta, todella simppelistä Swartin viiden Watin vahvistimesta. En ole edes käyttänyt yhtä ainoaa pedaalia ensimmäisen kahden viikon aikana.
No, mulla ei tähän oikein vertailukohtaa ole, mutta enpä voisi olla tyytyväisempi laitteeseen. Mä en ollut soittanut putkivahvistimillani juuri yhtään viimeiseen neljään kuukauteen, joten pari päivää meni ihan kadonnutta dynamiikkaa etsiessä.
svilo
14.02.2018 08:30:11 (muokattu 14.02.2018 08:32:07)
Toden totta, OXi ollut kämpillä tovin, alla muutama räpellys.
Pidän tästä enempi kuin esim TN Studiosta joka oli toki hyvä mutta tämän yksinkertaisuus ja oman kitarakaapin kuuleminen + samalla narulle on se juttu, ja ensimmäinen jota jaksaa kuunella korvakuulokkeilla...
Keinokuormana aivan ehdoton, ei tarvitse korostaa tai säädellä vahvistimen EQta..

Swart 5W, kaikki fxs on OXista...

https://youtu.be/sNq1N2rHMhk

Brunettiralli, Brunetti Mercury 1...

https://youtu.be/dh07ShS_uZ4

/s
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
hallu
14.02.2018 09:30:35
Urban Baboon: Luin kyseisestä keinokuormasta koko ketjun Fractalin omalta forumilta.

https://forum.fractalaudio.com/thre … as-reactive-load-box.123378/page-16

Keinokuorman hankita on itsellenikin ollut viime aikoina ajankohtainen, kun omaa treenikämppää ei juuri nyt ole. Suhr ei ollut vaihtoehto, koska se vaimentaa koko vahvistimen ja sen lisäksi täytyy erikseen hommata impulssit jne. Itselleni homma toimii parhaiten, mitä vähemmän joudun tekemisiin tietokoneen kanssa.
Weberin Minimass 50 mulla on ollut muutaman vuoden, mutta se tappaa soundin, dynamiikan ja soittofiiliksen. Se toimii ehkä osittaiseen vaimennukseen, mutta puhevoimakkuudella soundi ei mielestäni toimi yhtään.

Fractalin kuorma toimii samoin kuin Suhrin kuormakin, joten se ei ollut mulle vaihtoehto. Sinänsä tuo ketju oli mielenkiintoista luettavaa, kun näköjään porukka siellä suhtautuu Fractaliin kuin johonkin uskontoon. Mun mielestä firma ei esitellyt tämän kuorman kanssa mitään uutta, mutta silti jengi oli tohkeissaan, että nyt päästään vihdoin käyttämään putkivahvistimia kotioloissa ja studiossa. Erilaisia kuormiahan on ollut olemassa iät ja ajat, joten putkivahvistimien käyttö on ollut itsestä kiinni. Ja sinänsä, tämä Fractalin laitehan voi olla paras ikinä tehty keinokuorma. Sitähän ei vielä tiedä. Huvittavaa vain, kun kyseisellä forumilla kaikki olivat jo julistamassa laitteen parhaaksi ikinä, vaikka edes sisällöstä ei ollut tuolloin tietoa. Lisäksi X-Load on suunniteltu käytettäväksi Axe II:n tai Ax8:n kanssa. En ymmärrä, miksi näin, koska Fractalin vahvistinmallinnusten pitäisi olla parasta, mitä rahalla saa. Eikö suurin osa siirry Axen käyttäjäksi, jotta ei tarvitse roudata vahvistimia ja kaappeja jne?

Olin jo pidemmän aikaa miettinyt Two Notes Torpedo Liven tai Studion ostoa, mutta Livessä ei ollut kaikkea tarvitsemaani ja Studiossa oli liikaa. Niinpä homma jäi harkinta-asteelle.
Pari kuukautta sitten kuulin ensimmäistä kertaa Universal Audion Oxesta. Lukemani perusteella tässä oli kaikki mitä tarvitsin, joten hommasin vehkeen Thomannilta. Pakko sanoa, että olen ollut laitteeseen enemmän kuin tyytyväinen. Vaihtoehtoja on paljon, mutta käyttö on yksinkertaista. En voi verrata Oxen kaappimallinnoksia IR:iin, koska en ole niitä ikinä käyttänyt, mutta mallinnokset kuulostavat uskottavilta. Lisäksi vahvistimen asteittainen vaimennus toimii todella hyvin.
Oxessa on 17 mallinnettua kaappia. Olen ajanut niihin sekä Swartin Super Space Tone 30:tä että 6V6se:tä. Näiden kaappimallinnusten ja virtuaalimikkien kanssa olen huomannut, että kummastakin vahvistimesta saa lukemattomia eri soundeja irti. Tämän laitteen myötä on tullut sellainen fiilis, että mihin niitä vahvistimia edes lisää tarvitsisi. Niin järjettömän paljon saa irti yksikanavaisesta, todella simppelistä Swartin viiden Watin vahvistimesta. En ole edes käyttänyt yhtä ainoaa pedaalia ensimmäisen kahden viikon aikana.
No, mulla ei tähän oikein vertailukohtaa ole, mutta enpä voisi olla tyytyväisempi laitteeseen. Mä en ollut soittanut putkivahvistimillani juuri yhtään viimeiseen neljään kuukauteen, joten pari päivää meni ihan kadonnutta dynamiikkaa etsiessä.

Mutta eikö sekin perustu reamppaukseen? jotenkin ymmärsin että sillä ei voi vaimentaa, vaan se ottaa koko signaalin ja vahvistaa sen uudelleen omalla vahvistimellaan. Olenko ymmärtänyt väärin? tarkoitan, että eroaako se periaatteessa mitenkään torpedo Livestä, muuten kuin että siinä on vahvistin mukana?
Shredator
14.02.2018 09:42:07

Urban Baboon

Fractalin kuorma toimii samoin kuin Suhrin kuormakin, joten se ei ollut mulle vaihtoehto. Sinänsä tuo ketju oli mielenkiintoista luettavaa, kun näköjään porukka siellä suhtautuu Fractaliin kuin johonkin uskontoon. Mun mielestä firma ei esitellyt tämän kuorman kanssa mitään uutta, mutta silti jengi oli tohkeissaan, että nyt päästään vihdoin käyttämään putkivahvistimia kotioloissa ja studiossa..

Fractalin foorumi on kyllä jo pitkään ollut melkoinen huumorisivusto...Asiaa ei tietenkään helpota että firman pomo käy ajoittain haukkumassa muiden tuotteet ja korostaen omaa hyvyyttään.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
LaXu
14.02.2018 10:12:45
Shredator: Fractalin foorumi on kyllä jo pitkään ollut melkoinen huumorisivusto...Asiaa ei tietenkään helpota että firman pomo käy ajoittain haukkumassa muiden tuotteet ja korostaen omaa hyvyyttään.

En ole itse tällaista huomannut lainkaan. Itse käyttäjiltä löytyy enemmän sokeaa luottamusta.

Olen itsekin pitkäaikainen Fractalin laitteiden käyttäjä, mutta tuo load box menee mielestäni metsään. Sen markkinoille tulo on kestänyt jo about vuoden eikä se tarjoa mitään, mitä ei kilpailijoista jo löytyisi. Jos Fractal olisi pistänyt samaan purkkiin mainion kaappimallinnuksensa olisi tilanne aivan toinen. Nyt Fractalin load box on rajattu pitkälti äänityskäyttöön enkä näe, että Axe-Fx:n omistajat alkaisivat ostaa putkivahvareita ja load boxin vain että saisivat sen kiinni Axe-Fx:n perään. Axe hoitaa vahvistinmallinnusosaston niin hyvin, ettei em. laitteille ole tarvetta.
Shredator
14.02.2018 10:22:58

LaXu: En ole itse tällaista huomannut lainkaan. Itse käyttäjiltä löytyy enemmän sokeaa luottamusta.

No, oon sitä touhua jo vuosikaudet seuraillut ja aina aika ajoin on Cliff tai joku muu firman jehu aukomassa päätään ja kaikkeen kritiikkiin vastataan tyyliin että Fractal ei tee virheitä ja mussunmussun toisten vika jne. Todella huonoa bisnestouhua vaikkakin on usean huomauttelun jälkeen vähän siistiytynyt. Sitten toinen ongelma on Fractal-uskovaiset siinä ympärillä repimässä kaikki kritisoijat kappaleiksi.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
14.02.2018 10:37:08
Shredator: No, oon sitä touhua jo vuosikaudet seuraillut ja aina aika ajoin on Cliff tai joku muu firman jehu aukomassa päätään ja kaikkeen kritiikkiin vastataan tyyliin että Fractal ei tee virheitä ja mussunmussun toisten vika jne. Todella huonoa bisnestouhua vaikkakin on usean huomauttelun jälkeen vähän siistiytynyt. Sitten toinen ongelma on Fractal-uskovaiset siinä ympärillä repimässä kaikki kritisoijat kappaleiksi.

Ihmiset suhtautuvat nykyisin tavaroihin fanaattisesti, mistä lienee johtuu moinen? mutta jos se on fractalin oma foorumi, niin eikö se toimisi yrityksen suuntaan paremmin palautekanavana ja kehittämisfoorumina johon käyttäjät pääsisivät tuomaan oman panoksensa tuotteen kehittämiseksi? toisaalta yrityksen brändille tuskin liian agressiivinen ja innokas fanilauma ei varmaan ole hyväksi. Semmoinen kun yleensä tuppaa provosoimaan jonkinlaisen vastareaktion.
Urban Baboon
14.02.2018 11:38:19

hallu: Mutta eikö sekin perustu reamppaukseen? jotenkin ymmärsin että sillä ei voi vaimentaa, vaan se ottaa koko signaalin ja vahvistaa sen uudelleen omalla vahvistimellaan. Olenko ymmärtänyt väärin? tarkoitan, että eroaako se periaatteessa mitenkään torpedo Livestä, muuten kuin että siinä on vahvistin mukana?

Tossa on viisi eri vaimennustasoa ja vaimennin on UA:n mukaan täysin analoginen. Jos tämä on, mitä kysyit?
edgehill
14.02.2018 11:39:41
hallu: Mutta eikö sekin perustu reamppaukseen? jotenkin ymmärsin että sillä ei voi vaimentaa, vaan se ottaa koko signaalin ja vahvistaa sen uudelleen omalla vahvistimellaan. Olenko ymmärtänyt väärin? tarkoitan, että eroaako se periaatteessa mitenkään torpedo Livestä, muuten kuin että siinä on vahvistin mukana?

OX:ssa ei ole vahvistinta.
Jos olisi niin siinä olisi varmaankin portaaton säätö kajarille menevään signaaliin kuten Fryette PS2:ssa.
Jotenkin passiivisesti tuo kajarille menevän signaalin asteittainen vaimennus on tehty.
hallu
14.02.2018 11:44:03
Urban Baboon: Tossa on viisi eri vaimennustasoa ja vaimennin on UA:n mukaan täysin analoginen. Jos tämä on, mitä kysyit?

Oli tämä juurikin se mitä kysyin kiitos. Tämä saattaisi olla juuri sellainen laite jota olin hakemassa ennenkuin Bluetone minulle sellaisen värkkäsi (nyt siis en enää tarvitse tuota, mutta kiinnostava kampe kuitenkin).
Urban Baboon
14.02.2018 12:10:00

hallu: Joo juurikin tuo Fryette ja muistaakseni BadCatillakin oli tuollainen reamppauslaite, sai minut pohtimaan että olisiko OX:kin semmoinen. Mutta kuten totesin, että jos ei ole, niin silloin se tarjoaisi juurikin sitä mitä hain ennenkuin Bluetone mulle sen teki.

Hyvä että selvis. Toi termistö ei ole itselleni kovin tuttua, mut mulle voidaan myydä analogisuuden varjolla mitä vain. Ü Pelkkänä kuormanahan tuo Ox olisi järjettömän hintainen, mutta mä halusin laitteen, joka tekee kaiken ja on helppokäyttöinen. En ole ennen ikinä tykännyt soittaa kuulokkeet päässä, mutta tällä vehkeellä se toimii paremmin kuin olisin voinut uskoa.
hallu
14.02.2018 12:15:54
Urban Baboon: Hyvä että selvis. Toi termistö ei ole itselleni kovin tuttua, mut mulle voidaan myydä analogisuuden varjolla mitä vain. Ü Pelkkänä kuormanahan tuo Ox olisi järjettömän hintainen, mutta mä halusin laitteen, joka tekee kaiken ja on helppokäyttöinen. En ole ennen ikinä tykännyt soittaa kuulokkeet päässä, mutta tällä vehkeellä se toimii paremmin kuin olisin voinut uskoa.

Joo, kuulokesoitossa olen itse huomannut, että myös kuulokkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Itselleni kuulokesoitossa olen kokenut kaikkein miellyttävimmäksi laadukkaat avoimet kuulokkeet jotka eivät sulje huonetta kokonaan ja mun soittosessiot on niin pitkiä, että kuulokkeiden istuvuus on myös tärkeää eli ne ei saa painaa eikä kuumottaa.... silloin tulee tunne niinkuin ei soittaisikaan kuulokkeilla, vaan se vahvistin soi siinä samassa tilassa missä itsekin on :-)
Urban Baboon
14.02.2018 12:27:22

hallu: Joo, kuulokesoitossa olen itse huomannut, että myös kuulokkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Itselleni kuulokesoitossa olen kokenut kaikkein miellyttävimmäksi laadukkaat avoimet kuulokkeet jotka eivät sulje huonetta kokonaan ja mun soittosessiot on niin pitkiä, että kuulokkeiden istuvuus on myös tärkeää eli ne ei saa painaa eikä kuumottaa.... silloin tulee tunne niinkuin ei soittaisikaan kuulokkeilla, vaan se vahvistin soi siinä samassa tilassa missä itsekin on :-)

Mulla on musiikin kuunteluun hommatut Sennheiserin avoimet HD 650:t ja suljetut Momentumit. Molemmat toimivat hyvin, mutta 650:ssä on pitempi piuha ja ne ovat ehkä aavistuksen mukavammat päässä.
edgehill
14.02.2018 12:33:17
Urban Baboon: Hyvä että selvis. Toi termistö ei ole itselleni kovin tuttua, mut mulle voidaan myydä analogisuuden varjolla mitä vain. Ü Pelkkänä kuormanahan tuo Ox olisi järjettömän hintainen, mutta mä halusin laitteen, joka tekee kaiken ja on helppokäyttöinen. En ole ennen ikinä tykännyt soittaa kuulokkeet päässä, mutta tällä vehkeellä se toimii paremmin kuin olisin voinut uskoa.

OX:ssa on muuten simppeli loopperi piilossa.
Sen saa toimimaan tavallisella jalkakytkimellä, jonka tuuppaa siihen "toimimattomaan" footswitch-jakkiin.
Toiminnot on järjestyksessä Record-Play-Stop (ja tässä kohtaa soitettu looppi häviää).

TheGearPage.sta kopioituna:
"Did we already knew that the foot switch input on the OX can (for now) be used as a temporary looper function when you connect a foot switch! The looper doesn't print, it's record, play, stop and it's gone."

"So its true. This is a hidden easter egg function that one of the product developers put in. It will work with any momentary footswitch to allow for adjustments during playback. Thats all we know and thats all that UA knows. No clue how long it can loop for or any specifics. "
LaXu
18.02.2018 14:02:41
hallu: Joo, kuulokesoitossa olen itse huomannut, että myös kuulokkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Itselleni kuulokesoitossa olen kokenut kaikkein miellyttävimmäksi laadukkaat avoimet kuulokkeet jotka eivät sulje huonetta kokonaan ja mun soittosessiot on niin pitkiä, että kuulokkeiden istuvuus on myös tärkeää eli ne ei saa painaa eikä kuumottaa.... silloin tulee tunne niinkuin ei soittaisikaan kuulokkeilla, vaan se vahvistin soi siinä samassa tilassa missä itsekin on :-)

Lisäisin tähän vielä, että kitaran soittoon kuulokkeiden läpi on eri kriteerit kuin musiikin kuunteluun kuulokkeilla. Esim. mun AKG K272 HD:t toimivat mielestäni kitaran kanssa paremmin kuin muuten mielestäni paremmalta kuulostavat Beyer-Dynamic DT 990 Pro:t. AKG:n soundi on hyökkäävämpi ja toimii jotenkin paremmin.

Joka tapauksessa parhaimmillakin vehkeillä kuulokkeet ovat melkoinen kompromissi vaikka studiomonitorien kautta kuunteluun verrattuna.
tommiot
30.05.2018 20:54:12
Varoitetaanpa nyt sit tällaisesta. Tuli hajotettua uusi Fractal LB-2. Ei ilmeisesti kestänyt luukuttaa Peavey 5150:aa tai jotain muuta 100W vahvistinta täysillä. Laite on specsattu 100W teholle, mutta oletin sen kestävän myös n. 100W vahvistimen soittamisen täysillä. Ei kestänyt. Itse laite oli helppo korjata mutta nyt mulla on myös yksi rikkinäinen putkinuppi hoidettavana.
steelduck
30.05.2018 21:12:10 (muokattu 30.05.2018 21:15:51)

tommiot: Varoitetaanpa nyt sit tällaisesta. Tuli hajotettua uusi Fractal LB-2. Ei ilmeisesti kestänyt luukuttaa Peavey 5150:aa tai jotain muuta 100W vahvistinta täysillä. Laite on specsattu 100W teholle, mutta oletin sen kestävän myös n. 100W vahvistimen soittamisen täysillä. Ei kestänyt. Itse laite oli helppo korjata mutta nyt mulla on myös yksi rikkinäinen putkinuppi hoidettavana.

Peavy 5150 on 120W RMS 8Ohm...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)