Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Semialoittelijalle putkinuppi/kombo heviin ja rockiin
1 2
Matoleka
05.02.2018 22:59:09 (muokattu 05.02.2018 23:17:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi kokeilla jotain täysputkinuppia.
 
Laite tulisi täysin kotisoittoon ja suht maltillisilla volyymeillä. Täytyy ottaa huomioon muutkin perheessämme elävät.
 
Mitäs nuppia arvon raati suosittelisi?
Hintaa pitäisi olla kohtuudella.
Harrastus on melko alkuvaiheessa joten suuria summia en olisi valmis sijoittamaan. Sanotaanko nyt että reilusti alle 500 kuitenkin. Mielellään joku 350-400€
Onko mitään toivoa? Varmaan käytettyjä kannattaa tuohon rahaan katsella, vai kui?
 
Hyvä jos itse nupista lähtisi jo kunnon murinat mutta vähintään pitäisi toimia särö pedaalien kanssa, erityisesti Boss ml-2:en kanssa koska satun sellaisen omistamaan ja tykkään siitä.
 
Olen testannut kaverin Bugeraa, olikohan V22 ja jotain. Käsittääkseni näiden hinnat pyörii käytettynä jopa alle 200€!?
En mä itse nupista mieleistäni heavy-soundia saanut irti, mutta sillä +omalla efektipedaalilla alkoi jytistä. Sen jälkeen en olisi malttanut lopettaa soittamista. Bossia ei ollut silloin matkassa joten en päässyt sitä yhdistelmää testaamaan.
Tähän asti käytössä on Rolandin Micro Cube ja 20X. Käytän näitä mikserin ja PA laitteiden kanssa jotta saan halutun volyymin.
 
Hyviä vehkeitä nekin mutta jokin siinä putkivehkeessä oli erinlaista mitä en osaa selittää ja mikä jäi kaivelemaan että jos sitä itsekkin.. :)
 
Mitä tulisi ottaa huomioon esim. laitteen speksejä tarkastellessa jos vaikka testausmahdollisuutta ei tulisi ja joutuisi ostamaan ns. sokkona.?
 
VIPMetal
06.02.2018 00:26:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1326732
 
Siitä Engl Thunder. Toimii taatusti rockiin ja heviin.
 
Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why
iec
06.02.2018 08:47:31 (muokattu 06.02.2018 09:08:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusista putkivahvistimista noilla spekseillä tämä uusintaversio Marshallin DSL 1:stä voisi olla aika passeli kotisoittoon:
 
Marshall DSL1HR https://www.thomann.de/fi/marshall_dsl1hr.htm?ref=search_prv_10
 
Ja hintakin näyttää jäävän alle 300 euron.
 
Tuo kuvaamasi vahvarin+pedaalin yhdistelmän hyvä toimivuus on ihan tuttua juttua. Monesti särö kaipaa "stäkkäämistä" eli kerrostamista, tai sitten sopivaa keskialueiden korostamista tai etuasteen yliohjaamista erillisellä pedaalilla. Siihen auttaa joko säröpedaali tai sopiva overdrive. Esim omalla putkivahvarillani saan parhaan särösoundin kun lisään etusteelle tulevaa signaalia tubescreamer-tyylisellä pedaalilla, joka hieman korostaa keskialuetta. Tällöin saan juuri oikeassa suhteessa harmoniset särön komponentit, jotka miellyttävät korviani. Joissakin laitekokoonpanoissa toimii paremmin taajuusalueeltaan tasaisempi overdrive tai boostipedaali.
 
Edit: Tuon pienen Marshallin ominaisuudet ovat ainakin paperilla hulppeat. Siitä löytyy efektilooppi ja emuloitu linjalähtö, joten siitä saa kuulokkeisiin tai PA:lle kaiutinemuloidun soundin. Lisäksi vahvari on kaksikanavainen ja kanavanvaihtopolkimelle löytyy liitäntä. Eli toimisi myös treeneissä ja keikoilla ainakin PA:n läpi. Lisäksi siinä saa tehon tiputettua 1W -> 0,1W , mikä helpottaa kotisoittelua. En ole itse kuullut juuri tuota uutta versiota, mutta erään tutun Mnetin jäsenen luona pääsin testaamaan useampaakin erilaista vanhemman sarjan 1W Marshallia, ja ne kuulostivat hyvältä ihan kerrostalovoimakkuuksilla.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
VIPMetal
06.02.2018 11:52:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo totta, unohdin tuon kotikäyttöön tulon. Sillon ehdottomasti tuo Marshall DSL1HR. Sen meinaan itekki hommata jossainvaiheessa.
 
Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why
Matoleka
07.02.2018 06:20:05 (muokattu 07.02.2018 06:50:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, toi pikku marsu näyttäisi just sellaiselta mitä etsin!
 
Topsoundi myy vielä huomattavasti edullisemmin (huom. ilman toimituskuja!). Saattaa olla että napsahtaa lähipäivinä ostoskoriin.
 
https://www.topsound.fi/marshall-dsl1hr-head.html
 
Edit. lähtikin samantien tilaukseen!
 
iec
07.02.2018 09:16:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: Kiitos, toi pikku marsu näyttäisi just sellaiselta mitä etsin!
 
Topsoundi myy vielä huomattavasti edullisemmin (huom. ilman toimituskuja!). Saattaa olla että napsahtaa lähipäivinä ostoskoriin.
 
https://www.topsound.fi/marshall-dsl1hr-head.html
 
Edit. lähtikin samantien tilaukseen!

 
Hienoa, en hoksinut tuota TopSoundin tarjousta, vaikka aina yritän mieluiten linkittää kotimaisiin musaliikkeisiin. Ilman muuta tuetaan kotimaista ja varsinkin jos hintakin on halvempi kuin ulkomailla :)
 
Hyvä jos osattiin olla avuksi, ja toivon että tuo olisi sinun soundimieltymyksiin juuri sopiva. Arvelisin että suurella todennäköisyydellä on.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Iskariot
07.02.2018 10:40:51 (muokattu 07.02.2018 14:16:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: Kiitos, toi pikku marsu näyttäisi just sellaiselta mitä etsin!
 
Topsoundi myy vielä huomattavasti edullisemmin (huom. ilman toimituskuja!). Saattaa olla että napsahtaa lähipäivinä ostoskoriin.
 
https://www.topsound.fi/marshall-dsl1hr-head.html
 
Edit. lähtikin samantien tilaukseen!

 
Olin jo kirjoittamassa että kokemuksia sitten hetimiten tänne kun niitä on, mutta lopetinkin arpomisen ja pistin itsekin nupin tilaukseen ;)
 
edit: myöhästyin ja nupit oli jo loppu, nyyh
 
No niin... No ei!
Matoleka
07.02.2018 14:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iskariot: Olin jo kirjoittamassa että kokemuksia sitten hetimiten tänne kun niitä on, mutta lopetinkin arpomisen ja pistin itsekin nupin tilaukseen ;)
 
edit: myöhästyin ja nupit oli jo loppu, nyyh

 
Damed! Olisinkohan saanu viimeisen. Vahvistin on jo nimittäin matkalla.
Katsoinkin että esim. Musacornerista oli jo loppu, sen takia tein tilauksen heti aamusta.
 
Katsotaan jos tämä ei itseäni miellytä niin täydellä takuulla ja muutaman kympin halvemmalla se lähtee seuraavalle testiin. ;)
 
iec
07.02.2018 14:59:02 (muokattu 07.02.2018 15:02:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iskariot: Olin jo kirjoittamassa että kokemuksia sitten hetimiten tänne kun niitä on, mutta lopetinkin arpomisen ja pistin itsekin nupin tilaukseen ;)
 
edit: myöhästyin ja nupit oli jo loppu, nyyh

 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … shall-DSL1HR-vahvistin-kitaralle-1W
 
Tuolta löytyy myös hintaan 249;- , mutta toimitus voi kestää jopa pari kolme viikkoa. Pitäähän se Marshalli saada Nivalaankin ;)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Iskariot
07.02.2018 15:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … shall-DSL1HR-vahvistin-kitaralle-1W
 
Tuolta löytyy myös hintaan 249;- , mutta toimitus voi kestää jopa pari kolme viikkoa. Pitäähän se Marshalli saada Nivalaankin ;)

 
Juu ja kyllä Topsoundiinkin oli tulossa lisää mutta kuumotuksen ollessa suurimmillaan on muutamankin viikon odottelu tiukka paikka :) Kyllä tuo vielä jostaki löytyy eikä se nyt muutamasta kympistä ole kiinni.
 
Toisaalta helppo uskoa että nuo uudet DSL:t myy kuin leipä.
 
No niin... No ei!
Matoleka
11.02.2018 22:55:58 (muokattu 11.02.2018 23:01:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain nupin viikonlopuksi testattavaksi.
Ensipuraisu oli todella vakuuttava! Mahtavat säröt ja cleanit!
 
Periaatteessa kaikki oli mitä olin hakemassa mutta soittotatsi oli kuitenkin transistori vehkeisiin tottuneelle vähän mutta kuitenkin liian erinlainen.
En tiedä eikö sitä tietoisesti uskalla näin vanhemmalla iällä kitaran soiton aloittaneena, kokeilla liian radikaaleja muutoksia. Pelkää että se vähänkin opittu pitää aloittaa alusta?
 
Niin tai näin. Olen tunnettu nopeista (mutta monesti loppuun asti harkitsemattomista) liikkeistä, joten lopputuloksen voi käydä katsomassa torilta!
 
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Laite oli oikeanlainen, soittaja ei!
 
iec
11.02.2018 23:03:32 (muokattu 11.02.2018 23:07:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: Nooh..
Sain nupin viikonlopuksi testattavaksi.
Ensipuraisu oli todella vakuuttava! Mahtavat säröt ja cleanit!
 
Periaatteessa kaikki oli mitä olin hakemassa mutta soittotatsi oli kuitenkin transistori vehkeisiin tottuneelle vähän mutta kuitenkin liian erinlainen.
En tiedä eikö sitä tietoisesti uskalla näin vanhemmalla iällä, kitaran soiton aloittaneena kokeilla liian radikaaleja muutoksia. Pelkää että se vähänkin opittu pitää aloittaa alusta?
 
Niin tai näin. Olen tunnettu nopeista (mutta monesti loppuun asti harkitsemattomista) liikkeistä, joten lopputuloksen voi käydä katsomassa torilta!
 
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Laite oli oikeanlainen, soittaja ei!

 
Jep. Muistan itsekin kun ensimmäisen kerran repäisin avosoinnun 30w putkivahvarilla pienitehoisten trankkuvahvarien ja halpojen mallintavien jälkeen. Olihan se reagointi ja dynamiikka hieman erilaista ja tuntui että vahvari ei anna armoa pikku tatsivirheille. Siihen kyllä tottui tosi äkkiä ja sen jälkeen taas trankkupelit tuntuivat aika laimeilta. Nyttemmin olen sitten taas hommannut mallinnuspuolen kamppeita putkivahvarin rinnalle.
 
Jos putkivahvari tuntuu liian hurjalta soitettavalta, niin kokeileppa hommata siihen vahvarin ja kitaran väliin kompressoripedaali (compressor/sustainer) joka tasoittaa sitä soittelun ja pikkaamisen voimakkuuden vaihtelua. Eli älä luovuta ihan vielä ;)
 
Kokeile aluksi vaikka tuolla: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 10-Dynamic-Compressor-kitarapedaali
Mulla on yksi tuollainen (tosin käyttämättä tällä hetkellä) ja se on yllättävän hyvä hintaisekseen. Kalliimpia ja parempiakin toki löytyy.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
11.02.2018 23:22:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: Sain nupin viikonlopuksi testattavaksi.
Ensipuraisu oli todella vakuuttava! Mahtavat säröt ja cleanit!
 
Periaatteessa kaikki oli mitä olin hakemassa mutta soittotatsi oli kuitenkin transistori vehkeisiin tottuneelle vähän mutta kuitenkin liian erinlainen.
En tiedä eikö sitä tietoisesti uskalla näin vanhemmalla iällä kitaran soiton aloittaneena, kokeilla liian radikaaleja muutoksia. Pelkää että se vähänkin opittu pitää aloittaa alusta?
 
Niin tai näin. Olen tunnettu nopeista (mutta monesti loppuun asti harkitsemattomista) liikkeistä, joten lopputuloksen voi käydä katsomassa torilta!
 
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Laite oli oikeanlainen, soittaja ei!

 
No mikäs siinä? tietenkin sinä olet se kuningas joka päätät minkälaisten välineiden kanssa tykkäät operoida ja jos homma ei tunnu hyvältä, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Kyllähän tämmöiset kokeilut joka tapuksessa opettaa aina jotakin.
 
Itse olen oppinut vuosien varrella että ei kannata hätääntyä, vaikka ei heti hyvältä tuntuisikaan. Esimerkiksi kun itse ostin tuon oman pikkuputkarini, niin meni aika kauan (monta kuukautta) ennen kuin löysin ja tajusin laitteen potentiaalin ja sitten yhteiselo onkin ollut melkein yhtä juhlaa. Putkivahvismien dynamiikasta kun puhutaan, niin siinä tullaan sellaisten merkillisyyksien äärelle, että kaikki vaikuttaa jotenkin kaikkeen. Tahtoo sanoa, että kun master on hiljaisella niin atakki on ihan erilainen ja oikeastaan melkein kaikki vahvistimessa käyttäytyy vähän eri tavalla kuin sitten kun sen masterin avaa reilummin jolloin tuntuu kuin käsissä olisi kokonaan eri laite kuin hetkeä aikaisemmin. No tämä on juuri se asia joka on kotioloissa hankala toteuttaa ja vaatii lähes välttämättä keinokuorma varsinkin pienen putkivahvistimen kaveriksi. Nimittäin, niin paradoksaaliselta kuin se tuntuukin, niin pienen putkivahvistimen saaminen soundaamaan hyvältä vaatii että sitä pitää ajaa paljon kovempaa kuin isoa. Mä en tiedä mistä se johtuu, mutta olen nyt muutamaankin kertaan joutunut asian toteamaan että ison rakkineen saa pienellä äänenpaineella soimaan helpommin hyvin kuin pienen rakkineen jota pitää huudattaa enemmän.
 
Mutta mutta, tottakai laitteissa on erilainen atakki ja soittotatsi muutenkin ja tärkeintä on että minkälaisen kamppeen kanssa itse tunnet olevasi kotonasi. Sitä paitsi trankkuvehkeet eivät todellakaan ole mitään kämäsiä, vaan niitä on todella hienoja ja makea soundisia etenkin analogisia trankkuvahvareita. ei sitä kukaan muu voi tietää mikä juuri sinulle on hyvä. Sinä itse vain.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Matoleka
12.02.2018 06:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^ja ^^. Niinkuin kerroin mulla on joku pakottava tarve, oli harrastus mikä tahansa, päästä samantien eroon välineistä joita en koe juuri _sillä hetkellä_ tarvitsevani. En siis osaa laittaa sivuun ja palata tai perehtyä asiaan myöhemmin uudestaan. Tää on mulle ihan tuttua.
 
Mutta vaikka nuppi on myynnissä niin ei se tuosta mihinkään liikahda jos en saa haluamaan. Koska kuten annoitte ymmärtää niin saatan vielä muuten katua myymistä joku päivä.
 
Säätö ei lopu koskaan:)
 
terok.o
12.02.2018 09:29:52 (muokattu 12.02.2018 09:30:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloittelin kitaransoiton vuosi sitten. Ensimmäinen vahvistin oli Roland cube 10x. Aika heti ostin sitten rikstonen narrow panel fender-kloonin. Cubella kuvittelin että osaan soinnut ottaa jotenkin, mutta rikstone kyllä palautti maan pinnalle samantien. Opetti paljon soittaa sillä. Cubella oli melko sama miten kovaa löi niin kuulosti melko samalle.
 
Urban Baboon
12.02.2018 12:22:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: ^ja ^^. Niinkuin kerroin mulla on joku pakottava tarve, oli harrastus mikä tahansa, päästä samantien eroon välineistä joita en koe juuri _sillä hetkellä_ tarvitsevani. En siis osaa laittaa sivuun ja palata tai perehtyä asiaan myöhemmin uudestaan. Tää on mulle ihan tuttua.
 
Mutta vaikka nuppi on myynnissä niin ei se tuosta mihinkään liikahda jos en saa haluamaan. Koska kuten annoitte ymmärtää niin saatan vielä muuten katua myymistä joku päivä.
 
Säätö ei lopu koskaan:)

 
Etkös sä voi halutessas vaan palauttaa nupin Topsoundille ja ottaa rahoja takas? Näkemättähän sä ton ostit, joten sulla on täysi palautusoikeus.
 
Matoleka
12.02.2018 12:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Urban Baboon: Etkös sä voi halutessas vaan palauttaa nupin Topsoundille ja ottaa rahoja takas? Näkemättähän sä ton ostit, joten sulla on täysi palautusoikeus.
 
Eipä tullu mieleenkään. Thomannillahan on ainakin 30pv.n tyytyväisyystakuu.
Pitää varmaan kysästä. Kiitti vinkistä
 
Urban Baboon
12.02.2018 12:33:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: Eipä tullu mieleenkään. Thomannillahan on ainakin 30pv.n tyytyväisyystakuu.
Pitää varmaan kysästä. Kiitti vinkistä

 
Oliskohan kaks viikkoa se lainmukainen palautusoikeus.
 
Matoleka
12.02.2018 12:36:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Soitinkin samantien TopSoundiin ja problem solved niin sanotusti.
 
Metalkallo
12.02.2018 15:55:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

terok.o: Itse aloittelin kitaransoiton vuosi sitten. Ensimmäinen vahvistin oli Roland cube 10x. Aika heti ostin sitten rikstonen narrow panel fender-kloonin. Cubella kuvittelin että osaan soinnut ottaa jotenkin, mutta rikstone kyllä palautti maan pinnalle samantien. Opetti paljon soittaa sillä. Cubella oli melko sama miten kovaa löi niin kuulosti melko samalle.
 
Juu, tuossahan tuo putkivahvistimen hienous onkin. :)
 
Vähemmän on nykyään enemmän
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «