Aihe: Hyvä kitaravahvistin heviin ja nauhoitteluun
1 2 3 4
ÄrGee
02.02.2018 23:47:19 (muokattu 03.02.2018 10:44:42)
6505 nuppi johonkin kunnon kaappiin ajettuna, ja johan alkaa puntti lepattamaan. Boostin kanssa tietenkin... ei niillä ilman soiteta, moderniutta ja jytkettä ei jää sen jälkeen varmasti kaipaamaan, ellei sitten ole Mesan Rectojen fani. Comboversiossa on varmasti huonointa itse kaiutinkotelo ja tunkkaiset Sheffieldin kaiuttimet, mitkä varmasti jättävät erittäin paljon toivomisen varaa.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
aristoteles666
02.02.2018 23:52:37

Victims of Fate: Hei,

en tiedä millä korvilla olet kuunnellut, mutta kaikilla oma makunsa. Valvekingi on raskas ja modernisoundinen ja sopii heviin kuin nenä päähän. Siinä ei ole ärsyttävää marsumaista rouheutta ja muuta sirinää vaan chugga chuggaa jytinää ja se todellakin jyrää. Siinä on Gain säädin ja vielä erillinen gain boosti ja volume boostikin. Takana on tight switch. Olen kokeillut blackstar HT5:sta, tiny terroria, Marshallin vanhoja putkimalleja kuten JCM800, H&K Tubemeisteriä (Ihan nössö löysä), myös Engl Gigmasteriä ja Engl Thunderiä ja edelleen olen sitä mieltä että Valvekingi on näistä paras metalliin ja heviin kun haetaan tiukkaa, tummaa, kompressoitua modernin jyskyttävää särösoundia. Toiminut hyvin jopa kotisoitossakin, mutta eipä ole siinä linjaulostuloa tässä vanhassa mallissa. Uusissa malleissa toki on, mutta niitä ei oikein saa tilattua mistään 50 wattisena combona. Tästä uudesta Valveking II mallista löytyy myös USB-line out. Harmi kun ei oikein myydä missään.

Ps. Pahinta on jos soundi on rouhea, liian ohut, gaini loppuu kesken, low endiä puuttuu. Pitää olla tietty kompressio sahatessa mikä minulle löytyi valvekingistä. Paras, jolla olen soittanut ja peittoamaton hintaluokassaan ja pärjää kalliimmillekin peleille.

Ok, kiitos ehdotuksista. En kuitenkaan lähtisi digitaaliseen suuntaan, vaikka halvempi ratkaisu olisikin, koska sen digitaalisen kitarasoundin erottaa ja ero analogiseen on huomattava. Analoginen soundi sen pitää olla. Ja ei toi 500€ ole mikään max, sanotaan sitten maksimissaan tonni. Eikös vahvistimella jossa on usb output niin pärjää?

Boss Katana kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, kun sitä kovasti kehutaan, vaikka se ei putkivahvistin olekaan. Tulin siihen tulokseen, että mieluummin 30-50W vahvistin, jossa on hyvä master volume - kyllä niillä hyvin kotona soittelee ja voi käyttää muuallakin esim. treeneissä. Pikkuputkivahvistimista etenkin 1-15W tuntuuu puuttuvan se jokin, kun noihin vähän isompiin vertaa - miten Engl Gigmaster edes voisi kuulostaa yhdellä etuasteputkella samalta tai paremmalta kuin vastaava 30W tai 50W vahvari, jossa on 3-4 etuasteputkea. Täysputkivahvistimen aidon dynaamisen putkisoundin luomiseen ilman kondensaattoriosia yms. tarvitaan aina enemmän kuin 1 etuasteputki signaalitielle ja pääteasteputket tottakai. Ja varmaan aika ok tasoiset line outit ja usb outputit noissa on kaikissa vahvistimen koosta riippumatta.

koko teksti näyttää olevan kännissä ja läpällä osastoa, koska mikään tuosta ei pidä paikkansa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Victims of Fate
03.02.2018 00:07:55 (muokattu 03.02.2018 00:27:46)
ÄrGee: 6505 nuppi johonkin kunnon kaappiin ajettuna, ja johan alkaa puntti lepattamaan. Boostin kanssa tietenkin... ei niillä ilman soiteta, moderniutta ja jytkettä ei jää sen jälkeen varmasti kaipaamaan, ellei sitten ole Mesan Rectojen fani. Comboversiossa on varmasti huonointa itse kaiutinkotelo ja tunkkaiset Sheffieldin kaiuttimet, mitkä varmasti jättävät erittäin paljon toivomisen varaa.

Mutta kai tämä ketju oli rölli? Tai ainakin osaksi?

Minulta osaltani tämä ei ollut eikä ole mikään trollaus - ihan tosissaan tässä olen mutta en tiedä sitten kaikista kommentoijista. Olen sitä mieltä että jokainen saa sanoa oman mielipiteensä asioista ja erilaisista vahvistimista ja soundeista niin kauan kun se ei loukkaa ketään. Ja anteeksi jos olen nyt sitten loukannut jotakuta sanomalla täysin oman henkilökohtaisen mielipiteeni tietyistä vahvistimista. Soundi on hyvin henkilökohtainen asia ja toinen tykkää yhestä soundista ja toinen toisesta. Se mikä on hyvä tai loistava soundi on AINA kuulijan korvassa ja pätee myös toisinpäin.

Omistin aikoinaan Peavey 6505+ combon ja se oli aika kehno laite, joten myin sen pois hyvin äkkiä - en pitänyt soundeista ja musiikkiliikkeessä olen kokeillut Peavey 6505 comboa ja sekin kuulosti jotenkin ihmeelliseltä ns. kylmältä ja steriililtä korvaani - jotain soundissa sellaista mistä en pidä mutta pystyn kuitenkaan sanomaan että Valvekingi on paljon parempi mielestäni. Aikoinaan yritin boostailla sitä 6505+ ja se auttoi jonkin verran asiaa, mutta silloinkin minulla oli gainit täysillä ja tuli älyttömästi feedbackiä ja muuta vinkunaa mikä kuulosti inhottavalta. Valvekingissä on oma boostikin ja en ole sen kanssa ikinä mitään erillistä boostia tai tube screameriä käyttänyt tai tarvinnut itse gainin takia. Overdrive pedaalia olen usein käyttänyt mutta VAIN soolojen äänenvoimakkuuden boostaamiseen.

Ps. Minulla on Valveking 112 comboa 2 kappaletta. Ostin aikoinaan Valveking 412 kaapin ja soittelin sillä aikani ja totesin lopulta että en ole ison kaapin ystävä - minusta jyräävämpi ja keskitetympi soundi yhdessä 12" elementissä. Sen piti olla juuri toisinpäin - siksi juuri kaapin hommasinkin mutta myin pois koska ilman kaappia parempi. En ole koskaan soittanut 6505 nuppeja - uskon että ne ovat parempia kuin combot mutta paha sanoa. Mesoja en ole kokeillut vaikka niitä kehutaankin mutta en hinnan takia edes harkitse.
Victims of Fate
03.02.2018 00:09:43 (muokattu 03.02.2018 00:31:14)
aristoteles666: koko teksti näyttää olevan kännissä ja läpällä osastoa, koska mikään tuosta ei pidä paikkansa.

Nyt ihan oikeesti. Kyllä tuossa monikin asia pitää paikkansa. 1.) Olen täysin selvinpäin - en ole nauttinut tänään enkä lähipäivänä yhtään alkoholia enkä muitakaan nautintoaineita.
2.) Tarkoitan todellakin mitä sanon - en kirjoita mitään läpällä. Ei siinä olisi mitään järkeä ja ei se auttaisi minua hankinnoissani jos jauhaisin ScheiBea.
3.) En todellakaan ole asiantuntija vahvistin ja muissa musiikkiasioissa enkä väitä olevani. Kirjoitan sen pohjalta mitä asioista tiedän ja olen kuullut.
4.) Ei ole oikeutta väittää minusta mitään mitä en ole, kiitos.
jhlamm
03.02.2018 01:02:05 (muokattu 03.02.2018 01:05:22)
Täysin omilla korvillani olen kuunnellut. Kuten sanoin niin omaan korvaan ei valveking sopinut yhtään, ja itse sain omaan korvaani äärimmäisen kovaa jytää tuosta 6505:stä. Soundi ei millään tavalla ollut ohutta. Mahdollista myös sekin, että valvekingini oli maanantaikappale. Makunsa kuitenkin kullakin, mutta ihmettelen, että miten tuosta 6505:stä saa ohuen soundin. Ymmärrän kyllä, että äärimmäisen agressiivinen se on. Tosin niin todella moni nykyajan metallisoundi onkin.

Mutta tämä todettuna, niin paras on se vanha viisaus: jokainen tykkää niin omasta soundistaan, että vähän vaikea antaa makuasioissa ohjeita. Ei muuta kuin kokeiluhousut jalkaan ja kivijalkaliikkeeseen. Testailee mistä soundista tykkää eniten ja toivoo, että siitä otettu kaiutinemuloitu on melko samanlainen. Jos ei miellytä niin sitten vaan palauttaa vahvistimen ja seuraavaa tulille.

Ps. olisko komboissa se valmiina oleva kaiutin vaikuttanut? Itse soittanut siis nupilla vain. Mutta jos nyt väännät gainit täysille niin eipä tuollaisella peaveyn mörssärillä yllätys ole se feedback.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Victims of Fate
03.02.2018 03:17:41 (muokattu 03.02.2018 03:20:21)
jhlamm: Täysin omilla korvillani olen kuunnellut. Kuten sanoin niin omaan korvaan ei valveking sopinut yhtään, ja itse sain omaan korvaani äärimmäisen kovaa jytää tuosta 6505:stä. Soundi ei millään tavalla ollut ohutta. Mahdollista myös sekin, että valvekingini oli maanantaikappale. Makunsa kuitenkin kullakin, mutta ihmettelen, että miten tuosta 6505:stä saa ohuen soundin. Ymmärrän kyllä, että äärimmäisen agressiivinen se on. Tosin niin todella moni nykyajan metallisoundi onkin.

Mutta tämä todettuna, niin paras on se vanha viisaus: jokainen tykkää niin omasta soundistaan, että vähän vaikea antaa makuasioissa ohjeita. Ei muuta kuin kokeiluhousut jalkaan ja kivijalkaliikkeeseen. Testailee mistä soundista tykkää eniten ja toivoo, että siitä otettu kaiutinemuloitu on melko samanlainen. Jos ei miellytä niin sitten vaan palauttaa vahvistimen ja seuraavaa tulille.

Ps. olisko komboissa se valmiina oleva kaiutin vaikuttanut? Itse soittanut siis nupilla vain. Mutta jos nyt väännät gainit täysille niin eipä tuollaisella peaveyn mörssärillä yllätys ole se feedback.

Ok. Makuasioita nämä ovat tietenkin. Sori taisin käyttää väärää sanaa Peavey 6505 kanssa kun sanoin ohueksi. Ei se soundi ohut ollut, vaan liian aggressiivinen ja kireä - luulen että se oli se ongelma ja se tietynlainen steriilisyys soundissa ja kun vielä laitoin gainitkin täysille... toisaalta kun oli enemmän gainia se mielestäni kuitenkin kuulosti huomattavasti paremmalta kuin gainit puolivälissä. No Valvekingistä tulee yllättävän vähän feedbackia ottaen huomioon että gain boost on-asennossa ja gain muuten 8:lla. Mainitsin vain että en saanut Peavey 6505+ combosta millään riittävästi gainia ja punchia ulos vasta kun boostaamalla sitä Danelectro fab overdrivellä ja kokeilin kaikilla säädöillä - silloin kun soundi oli hyvä overdriven kanssa särökanavalla niin feedbacki olikin jo aivan kamala.
velipekka
03.02.2018 09:33:22
Marshall JCM200 TSL601 tai TSL 602, niissä on emulated output.
Särökanava yksinään ei taida riittää mättömetalliin.

https://www.sweetwater.com/store/detail/TSL602
Epävirtuoosi
03.02.2018 10:05:34
Laney IRT Studio? Vaikuttas olevan tarkoitukseen sopiva.
paskiaispaska
03.02.2018 10:22:25

Victims of Fate: miten Engl Gigmaster edes voisi kuulostaa yhdellä etuasteputkella samalta tai paremmalta kuin vastaava 30W tai 50W vahvari, jossa on 3-4 etuasteputkea. Täysputkivahvistimen aidon dynaamisen putkisoundin luomiseen ilman kondensaattoriosia yms. tarvitaan aina enemmän kuin 1 etuasteputki signaalitielle ja pääteasteputket tottakai. Ja varmaan aika ok tasoiset line outit ja usb outputit noissa on kaikissa vahvistimen koosta riippumatta.

Mitä ihmeen tekemistä etuasteputkien määrällä on vahvistimen dynaamiseen ja hyvään soundiin? Tiedätkö sä ees mitä ne useemmat ku yks etuaateputki siellä signaalitiellä tekee? Jos sä soitat hevimättösoundilla, ni sulle riittää se yks etuasteputki ja yhtään sen parempaa soundia sä et sieltä irti saa vaikka siellä olis niitä kymmenen rivissä.
Antti1
03.02.2018 10:52:06
Koko dynaaminen putkisoundi jollain metallissa käytettävällä särön määrällä on muutenkin ihan vitsi. Überkompressoitunutta kanttiaaltoa sieltä tulee, varsinkin jos referenssinä esim. 6505 täydellä gainilla alkoi lähestymään miellyttävämpää lopputulosta.

Tää koko ketju on ihan totaalinen vitsi. Mitään hyvää halutun kaltaista laitetta ei tule löytymään, joten sama ostaa se Valveking ja napata signaali ulos DI-boksilla kaiutinlähdöstä, jonka perään kaappimallinnusloota.
Räbbänä
03.02.2018 11:29:24
Antti1: Koko dynaaminen putkisoundi jollain metallissa käytettävällä särön määrällä on muutenkin ihan vitsi. Überkompressoitunutta kanttiaaltoa sieltä tulee, varsinkin jos referenssinä esim. 6505 täydellä gainilla alkoi lähestymään miellyttävämpää lopputulosta.

Tää koko ketju on ihan totaalinen vitsi. Mitään hyvää halutun kaltaista laitetta ei tule löytymään, joten sama ostaa se Valveking ja napata signaali ulos DI-boksilla kaiutinlähdöstä, jonka perään kaappimallinnusloota.

Tai jos aloittaja softaa ei pelkää, niin Peaveyn Revalveria, josta löytyy mm. ValveKing mallinnettuna.
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
VIPMetal
03.02.2018 12:04:04 (muokattu 03.02.2018 12:06:39)

https://peavey.com/products/index.cfm/item/658/118341

Peavey ValveKing II 20w combo. Se on siinä. Turha lähteä merta edemmäs kalaan. USB Recording out, 3 etuasteputkea, 20/5/1w päätetehonsäätö. =)
Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why
Krice
03.02.2018 12:11:21

PRS MT15 tulee olemaan varmaan aika kova, kunhan se tulee myyntiin. Tuossa ei ole mitään line outtia tai vastaavaa, mutta kyllä alkaa naurattaa kun Mark iskee pari nuottia särökanavalta 3:30 clean-lirputtelun jälkeen. Hintaa on älyttömän vähän, reilu 500 euroa. Luultavasti aion hankkia tuon itsekin.

https://www.youtube.com/watch?v=dN0iIojK-7w
ÄrGee
03.02.2018 12:16:48 (muokattu 03.02.2018 12:17:02)
Krice: PRS MT15 tulee olemaan varmaan aika kova, kunhan se tulee myyntiin. Tuossa ei ole mitään line outtia tai vastaavaa, mutta kyllä alkaa naurattaa kun Mark iskee pari nuottia särökanavalta 3:30 clean-lirputtelun jälkeen. Hintaa on älyttömän vähän, reilu 500 euroa. Luultavasti aion hankkia tuon itsekin.

https://www.youtube.com/watch?v=dN0iIojK-7w

Ääh... noista pienemmistä putkivahvistimista kuulee melkein aina ettei päätteessä riitä tarpeeksi headroomia. Se on joskus hyvä juttu, mutta ei aina. Ei tuossa muuten erityisemmin ollut vikaa, aika ärhäkkä oli noin muuten.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
sustain65
03.02.2018 19:30:20
ÄrGee: Ääh... noista pienemmistä putkivahvistimista kuulee melkein aina ettei päätteessä riitä tarpeeksi headroomia. Se on joskus hyvä juttu, mutta ei aina. Ei tuossa muuten erityisemmin ollut vikaa, aika ärhäkkä oli noin muuten.

Joo, ei tuo oikein potki kunnolla. Ei huono, mutta kunnon yty puuttuu.
Skeletor_
03.02.2018 21:11:23

Antti1: Koko dynaaminen putkisoundi jollain metallissa käytettävällä särön määrällä on muutenkin ihan vitsi. Überkompressoitunutta kanttiaaltoa sieltä tulee, varsinkin jos referenssinä esim. 6505 täydellä gainilla alkoi lähestymään miellyttävämpää lopputulosta.

Komppaan tätä.
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
Painbox
03.02.2018 23:22:59
Jos 6505:ssa ei ole gainia tarpeeksi, niin eipä sitä muualtakaan sen enempää tule löytymään.
jhlamm
04.02.2018 00:29:01
Painbox: Jos 6505:ssa ei ole gainia tarpeeksi, niin eipä sitä muualtakaan sen enempää tule löytymään.

Ehkä oli kyse siitä, että se ei ollut kyllin saturoitunut. Siis sinänsä valvekingissä on ihan mössöisempi soundi, jos siitä tykkää. Ja taisi ongelma olla just se liika särö ja sitten se häiriöääni. Hyvä ääni taidettiin ottaa pedaalin avulla?
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
high_society
04.02.2018 01:01:08
sustain65: Joo, ei tuo oikein potki kunnolla. Ei huono, mutta kunnon yty puuttuu.

En mä ainakaan pysty jonkun juutube klipin miten lie pakatun näytteen perusteella toteamaan onko ytyä tai potkua...
Särön määrän ja luonteen khyl.
Tulosta Merkitse muistiin + Vastaa lainaten
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)