Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen asentaminen prässillä ja pikaliimalla
1 2
darkus
01.02.2018 19:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän asti vaikeimpana työvaiheena olen pitänyt nauhojen asennusta koska vasaroimalla en ole koskaan onnistunut saamaan kaikkia nauhoja tasaisesti asennettua ja olen joutunut viilaamaan niitä varsin paljon jotta olen saanut soittimen soimaan kunnolla.
 
Netissä tuli vastaan tälläinen asennustapa missä nauhat taivutetaan tarkasti oikeaan radiukseen, ei yli eikä ali. Nauhojen tangi viilataan apulaitteella sellaiseksi että se uppoaa uraan hyvin pienellä vastuksella. Sitten nauhauriin nestemäistä pikaliimaa ja nauha kevyesti prässillä uraan.
 
Onko ajatuksia tälläisestä tavasta? Itseäni mietityttää hieman tuleeko sotkua otelautaa, muutaman nousseen nauhanpään olen liimannut ja pikaliimajälkien putsaaminen otelaudasta ei ole kivaa puuhaa.
 
Jeszse
01.02.2018 20:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne nauhat pitäis vasarallakin pohjaan mennä. Ja nimenomaan sillain, että taivuttaa niitä vähän enemmän kaarelle ku mitä otelaudan radius on.
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Kefiiri
01.02.2018 20:56:44 (muokattu 01.02.2018 20:57:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös jokin custom-pajakin liimaa nauhat epoksilla väljäksi tehtyihin uriin? Ei kai sitä tangia tarvi kaventaa jos tekee hieman leveämmän uran johon nauha helposti painuu. Lämmitys kuulemma auttaa epoksin avulla kiinnitettyjen nauhojen irrottamisessa kun nauharempan aika tulee.
 
Itse olen sen verran perinnehenkinen, että mieluummin asennan nauhat ilman liimaa. Uran leveys ja puun kovuus kun ovat keskenään sopivat, niin aika iisisti nauhat saa paikoilleen vasaran kanssa. Liian kapean uran kanssa pulmia äkkiä tulee.
 
En ole musiikin asiantuntija.
okabass
01.02.2018 21:01:04 (muokattu 01.02.2018 21:02:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Tähän asti vaikeimpana työvaiheena olen pitänyt nauhojen asennusta koska vasaroimalla en ole koskaan onnistunut saamaan kaikkia nauhoja tasaisesti asennettua ja olen joutunut viilaamaan niitä varsin paljon jotta olen saanut soittimen soimaan kunnolla.
 
Netissä tuli vastaan tälläinen asennustapa missä nauhat taivutetaan tarkasti oikeaan radiukseen, ei yli eikä ali. Nauhojen tangi viilataan apulaitteella sellaiseksi että se uppoaa uraan hyvin pienellä vastuksella. Sitten nauhauriin nestemäistä pikaliimaa ja nauha kevyesti prässillä uraan.
 
Onko ajatuksia tälläisestä tavasta? Itseäni mietityttää hieman tuleeko sotkua otelautaa, muutaman nousseen nauhanpään olen liimannut ja pikaliimajälkien putsaaminen otelaudasta ei ole kivaa puuhaa.

 
Minusta erinomainen tapa. Mulla ollut yhdessä bassossa parikymmentä vuotta ilman ongelmia. Dan Erlewinen kirjasta aikoinaan opettelin.
Laita rasvaa (vaseliinia) otelautaan kohtiin mihin et halua liiman tarttuvan.
Jos olet vaihtamassa nauhoja, niin lämmitä kolvilla irroitettavaa nauhaa, jotta vanha liima, lika ym. pehmenee, eikä nauhan irroitus revi pahemmin otelaudan puuta.
 
darkus
01.02.2018 21:04:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Minusta erinomainen tapa. Mulla ollut yhdessä bassossa parikymmentä vuotta ilman ongelmia. Dan Erlewinen kirjasta aikoinaan opettelin.
Laita rasvaa (vaseliinia) otelautaan kohtiin mihin et halua liiman tarttuvan.
Jos olet vaihtamassa nauhoja, niin lämmitä kolvilla irroitettavaa nauhaa, jotta vanha liima, lika ym. pehmenee, eikä nauhan irroitus revi pahemmin otelaudan puuta.

 
Niin ajattelin itsekin. Työn alla oleva otelauta on pale moon ebony - merkkistä, mitäköhän ebenit ylipäänsä tykkää tuosta vaseliinista? Millä se pyyhitään pois, asetonilla?
 
Azolith
01.02.2018 21:09:59 (muokattu 01.02.2018 21:17:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää on hyviä kysymyksiä nauhojen kanssa.
Oma asennus ei ole sinänsä mekaanisesti paljon kehittynyt nauhojen kanssa.
Paitsi kaarevaksi puuta ja siihen uraa heti alussa taivuttaen , eli hieman yli radiuksen mallaa kaarevuutta nauhaan ja naputtelee loput "tasalle", ilman liimaa.
Toistaistaiseksi ehkä tuurillakin osuneet, mutta oma periaate on että jos ei onnistu, niin muutetaan metodia, toistaiseksi ei ole tarvinnut.
Urat on osuneet käsisahalla.
Hionta tietysti kun pohjassa ja hyvät nauhat, niin pitkää soittoikää.
 
.
okabass
01.02.2018 21:46:04 (muokattu 01.02.2018 21:54:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Niin ajattelin itsekin. Työn alla oleva otelauta on pale moon ebony - merkkistä, mitäköhän ebenit ylipäänsä tykkää tuosta vaseliinista? Millä se pyyhitään pois, asetonilla?
 
Ihan talouspaperilla olen pyyhkinyt. Ei vähäinen rasva eebenissä minusta mitään haittaa. Asetoni on tuohon varmaan liian vahva liuotin, poistaa turhaan myös puun omaa öljyisyyttä. Jos jotain käyttäisin niin sytkäribensaa.
Ps. aika veikeä kuvio ko. puussa
 
Luthier
01.02.2018 22:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eikös jokin custom-pajakin liimaa nauhat epoksilla väljäksi tehtyihin uriin? Ei kai sitä tangia tarvi kaventaa jos tekee hieman leveämmän uran johon nauha helposti painuu. Lämmitys kuulemma auttaa epoksin avulla kiinnitettyjen nauhojen irrottamisessa kun nauharempan aika tulee.
 
Itse olen sen verran perinnehenkinen, että mieluummin asennan nauhat ilman liimaa. Uran leveys ja puun kovuus kun ovat keskenään sopivat, niin aika iisisti nauhat saa paikoilleen vasaran kanssa. Liian kapean uran kanssa pulmia äkkiä tulee.

 
Olen n. 30 vuoden ajan liimannut nauhat kiinni epoksilla. Urat ovat olleet niin leveät että nauhat saa vasaralla helposti paikalleen. Kitaran kaulasta jää pois turha vääntö kun nauhat eivät ole kovin tiukalla urissaan. Mielestäni tällä on myös positiivinen vaikutus kitaran sointiin (klassinen kitara ). Olen vaihtanut nauhat n 10.000 € hintaiseen kitaraan jossa nauhat olivat liian tiukalla ja kaula oli sen takia kääntynyt taaksepäin. Kun nauhat otti pois niin kaula oikeni ja uudet nauhat laitoin kiinni epoksilla. Epoksi myös varmistaa ettei nauhat nouse ylöspäin. Olemme tehneet n. 800-900 kitaraan nauhojen epoksiliimauksen. En ole kuullut että yksikään nauha olisi mitenkään noussut.
Epoksilla kiinnitetyt nauhat saa helposti irti nauhojen vaihtoa varten kostuttamalla otelautaa hieman nauhan viereltä ja kuumentamalla nauhaa kolvilla tai silitysraudalla.
Aloitimme epoksin käytön kun luimme eräästä USA :n tunnetusta verstaasta joka käytti myös epoksia. Vaihdoimme nauhat yhteen kitaraan ja laitoimme uudet nauhat epoksilla. Kitaran sointi parani niin selvästi että aloimme itsekin käyttää epoksia kaikissa kitaroissamme.
 
GiovanniDiRondo
02.02.2018 05:58:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Tähän asti vaikeimpana työvaiheena olen pitänyt nauhojen asennusta koska vasaroimalla en ole koskaan onnistunut saamaan kaikkia nauhoja tasaisesti asennettua ja olen joutunut viilaamaan niitä varsin paljon jotta olen saanut soittimen soimaan kunnolla.
 
Netissä tuli vastaan tälläinen asennustapa missä nauhat taivutetaan tarkasti oikeaan radiukseen, ei yli eikä ali. Nauhojen tangi viilataan apulaitteella sellaiseksi että se uppoaa uraan hyvin pienellä vastuksella. Sitten nauhauriin nestemäistä pikaliimaa ja nauha kevyesti prässillä uraan.
 
Onko ajatuksia tälläisestä tavasta? Itseäni mietityttää hieman tuleeko sotkua otelautaa, muutaman nousseen nauhanpään olen liimannut ja pikaliimajälkien putsaaminen otelaudasta ei ole kivaa puuhaa.

 
Kun tein nauhanvaihdon, kaareutin nauhoja hieman pienemmälle säteelle kuin lauta, löin vasaralla nauhat kiinni ja pikaliiman lisäsin injektiolla nauhan päästä.
 
Pikaliima on riittävän juoksevaa, että se valuu nauhauriin tasaisesti kun kitaraa pitää hetken asennossa, jossa nauhat osoittavat alaspäin.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
MPU
02.02.2018 08:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Minusta erinomainen tapa. Mulla ollut yhdessä bassossa parikymmentä vuotta ilman ongelmia. Dan Erlewinen kirjasta aikoinaan opettelin.
Laita rasvaa (vaseliinia) otelautaan kohtiin mihin et halua liiman tarttuvan.
Jos olet vaihtamassa nauhoja, niin lämmitä kolvilla irroitettavaa nauhaa, jotta vanha liima, lika ym. pehmenee, eikä nauhan irroitus revi pahemmin otelaudan puuta.

 
Vaha käy myös vaseliinin sijaan. Erlewine jossain muinaisessa Bass playerissa korjaili jonkun halpisbasson nauhoitusta vahaamalla otelaudan ja liimaamalla nauhat puristimen, radiusklossin ja pikaliiman avulla.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tuskiz
02.02.2018 10:54:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luthier: Olen n. 30 vuoden ajan liimannut nauhat kiinni epoksilla. Urat ovat olleet niin leveät että nauhat saa vasaralla helposti paikalleen. Kitaran kaulasta jää pois turha vääntö kun nauhat eivät ole kovin tiukalla urissaan. Mielestäni tällä on myös positiivinen vaikutus kitaran sointiin (klassinen kitara ). Olen vaihtanut nauhat n 10.000 € hintaiseen kitaraan jossa nauhat olivat liian tiukalla ja kaula oli sen takia kääntynyt taaksepäin. Kun nauhat otti pois niin kaula oikeni ja uudet nauhat laitoin kiinni epoksilla. Epoksi myös varmistaa ettei nauhat nouse ylöspäin. Olemme tehneet n. 800-900 kitaraan nauhojen epoksiliimauksen. En ole kuullut että yksikään nauha olisi mitenkään noussut.
Epoksilla kiinnitetyt nauhat saa helposti irti nauhojen vaihtoa varten kostuttamalla otelautaa hieman nauhan viereltä ja kuumentamalla nauhaa kolvilla tai silitysraudalla.
Aloitimme epoksin käytön kun luimme eräästä USA :n tunnetusta verstaasta joka käytti myös epoksia. Vaihdoimme nauhat yhteen kitaraan ja laitoimme uudet nauhat epoksilla. Kitaran sointi parani niin selvästi että aloimme itsekin käyttää epoksia kaikissa kitaroissamme.

 
Nauhojen liima vaikuttaa kitaran sointiin. Juum.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
MPU
02.02.2018 11:42:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Nauhojen liima vaikuttaa kitaran sointiin. Juum.
 
Ei se liima sinällään vaan se, kuinka kiinteä osa soitinta nauha on. Tuo liimaus uraan niin, etteivät nauhan tangit väännä kaulaa kaarelle on ehdottomasti toimiva tapa ja kaulan säädettävyyden kannalta paras enkä yhtään epäile, etteikö olisi sointiinkin vaikutusta.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
02.02.2018 16:07:01 (muokattu 02.02.2018 16:07:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Vaha käy myös vaseliinin sijaan. Erlewine jossain muinaisessa Bass playerissa korjaili jonkun halpisbasson nauhoitusta vahaamalla otelaudan ja liimaamalla nauhat puristimen, radiusklossin ja pikaliiman avulla.
 
Joo. Vahan voi ehkä annostella tarkemmin. Esim. tekee sellaisen "ylimääräisen" nauhan, mikä menee helposti uraan, ja pyyhkäisee siitä yli vahatulla tai rasvatulla tupolla, sormella tms.. Otelautaan jää nauhan "kruunun" levyinen rasvaton alue.
 
MPU
02.02.2018 18:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joo. Vahan voi ehkä annostella tarkemmin. Esim. tekee sellaisen "ylimääräisen" nauhan, mikä menee helposti uraan, ja pyyhkäisee siitä yli vahatulla tai rasvatulla tupolla, sormella tms.. Otelautaan jää nauhan "kruunun" levyinen rasvaton alue.
 
Tuo olis aika ultimaattinen tapa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
kojones
02.02.2018 18:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joo. Vahan voi ehkä annostella tarkemmin. Esim. tekee sellaisen "ylimääräisen" nauhan, mikä menee helposti uraan, ja pyyhkäisee siitä yli vahatulla tai rasvatulla tupolla, sormella tms.. Otelautaan jää nauhan "kruunun" levyinen rasvaton alue.
 
Mutta onko se sitten taas haluttua että nauha nappaa kiinni otelautaan vai olisiko sille liimalle parempi paikka siellä urassa?
 
Luthier
02.02.2018 20:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Mutta onko se sitten taas haluttua että nauha nappaa kiinni otelautaan vai olisiko sille liimalle parempi paikka siellä urassa?
 
Olemme laittaneet nauhat kiinni mustaksi värjätyllä, piituhkalla valumattomaksi paksunnetulla epoksilla. Emme ole käyttäneet mitään rasvaa otelaudan pinnassa. Ennen liimausta otelauta on teipattu niin että vain nauhojen kohta on paljaana. Epoksi on laitettu nauhanuraan spatulan avulla. Kun nauha on saatu paikalleen on nauhan viereiset teipit poistettu ja urasta ulos pursunut liima pyyhitty pois kangaspalalla. Lopputulos on siisti. Epoksista ei jää jälkiä. Kun epoksi on hitaasti kovettuvaa pystyy koko otelaudan tekemään yhteen menoon samalla liima-annoksella.
Nauhan ei tarvitse olla sinänsä liimattuna otelaudan pintaan. Urassa oleva epoksi kyllä pitää nauhan tiukasti paikallaan.
 
Azolith
03.02.2018 04:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monta metodia tehdä on hyväksi.
Mites epoksilla liimatut nauhat irtoaa jatkossa?
Lämpöä ja perinteisesti pihdeillä vaikeuksissa olin saada nauhaa ilman puuta otelaudasta irti nauhoja epoksi liimatussa.
Ts ei lähteneet otelautaa repimättä, kolvi ja silitysrauta tehoilla ainakaan ja hieman hävetti lopputuloskin.
Itse en liimaa käytä kyseiseen, nauha jos on sopivaa kokoa ja laittaa esikaarevana menee ihan hyvin pohjaan.
Pienet kiinnikkeet "vekit" toki eri kohtaan kuin aiemmassa.
Tiedä sitten, tuleeko liian "lopullista" liimojen kanssa, perinteisesti ainakaan ei liimaa ole tarvittu nauhoissa ja maailma ei ole paljon muuttunut kitaroiden suhteen.
 
.
MPU
03.02.2018 07:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Monta metodia tehdä on hyväksi.
Mites epoksilla liimatut nauhat irtoaa jatkossa?
Lämpöä ja perinteisesti pihdeillä vaikeuksissa olin saada nauhaa ilman puuta otelaudasta irti nauhoja epoksi liimatussa.
Ts ei lähteneet otelautaa repimättä, kolvi ja silitysrauta tehoilla ainakaan ja hieman hävetti lopputuloskin.
Itse en liimaa käytä kyseiseen, nauha jos on sopivaa kokoa ja laittaa esikaarevana menee ihan hyvin pohjaan.
Pienet kiinnikkeet "vekit" toki eri kohtaan kuin aiemmassa.
Tiedä sitten, tuleeko liian "lopullista" liimojen kanssa, perinteisesti ainakaan ei liimaa ole tarvittu nauhoissa ja maailma ei ole paljon muuttunut kitaroiden suhteen.

 
Kyllä epoksi lämmöllä pehmenee, vaatii vaan vähän pidempään lämmitystä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
03.02.2018 11:07:52 (muokattu 03.02.2018 11:08:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Kyllä epoksi lämmöllä pehmenee, vaatii vaan vähän pidempään lämmitystä.
 
Esim. Araldit irtoaa mm. keittämällä, eli n. 100 astetta vaatii lämpöä. ( ja ettei nyt joku luule, että ehdotan kaulan keittämistä, niin EN sitä ehdota :) )
 
tuskiz
03.02.2018 13:24:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos urat tekee just eikä melkeen, niin eikö koko liiman voisi eliminoida asetelmasta ja iskeä nauhat pelkistä tangeista kiinni puuhun? Vai liekö tässä riskinä nauhan kohoaminen jos otelauta alkaa elämään, vain koville puumalleille?
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «