Aihe: Axe-Fx III
1 2 3 4 5 6 7 8
LaXu
31.01.2018 13:07:08
hallu: Siinä tapauksessa uuden laitteen julkaiseminen on pelkkä markkinointitemppu, koska jos rauta ei kehity, niin ainoa mikä kehittyy on se ohjelma mitä se rauta pyörittää. Ja jos raudan suorituskyvyssä ei tapahdu mitään merkittävää jota voitaisiin ohjelmallisesti hyödyntää, on tällainen päivitys samaa luokkaa Nokian värikuorien kanssa.

Salliihan parempi rauta enemmän efektejä samanaikaisesti ja jotain täysin järjettömiä efektiketjuja, joista tulisi melkoinen mato oikeilla laitteilla toteutettuna.

Vahvistinmallinnukset alkavat olla sillä tasolla, että ohjelmakehittäjien kyvyt ovat rajoittava tekijä. Jos ei joku keksi mitään mullistavaa, millä saada mallinnukset kuulostamaan paremmilta, niin rautapäivityksistä ei tosiaan ole hirveästi hyötyä.

Mullakin jää varmaan Axe-Fx 3 välisti juuri sen takia, että se ei tarjoa niitä juttuja, jotka oikeasti parantaisivat mun käyttökokemusta. Soundi on kakkosessa jo just mitä haluan, joten parempi etupaneelin käyttöliittymä olisi ollut se mitä halusin ja mielestäni kolmonen ei sillä saralla vaan tarjoa tarpeeksi.
askomiko
31.01.2018 14:18:42
Onhan siellä myös tuunattavaa, eli pystyt tunkkaamaan digivahvarin asetukset sellaiseen solmuun ettei oikea vahvari siihen pysty, tai syttyisi tuleen. Uniikkiuden puutteesta digilaitoksen syyttäminen on mahdotonta: ennen oli Marshall, Twin ja Ac30 miljoonalla soittajalla, ja kaikki kuulosti silti itseltään. Nyt on digipömpeli jossa on 12 miljardia asetusvaihtoehtoa, eiköhän se soittajan tunistettavuus silti säily.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Snapo
31.01.2018 14:59:26 (muokattu 31.01.2018 15:01:42)
Miten intuitiiviseksi miellätte Axe Editin käyttöliittymän? Vähän houkuttelis hommata kakkonen siinä vaiheessa kun kolmosen toimitukset alkaa. Oon huomannu että mulle riittää kolme soundia, puhdas, jonkun verran kompressoitu pikkuroso ja ultimate mättösoundi. Sinällään Axe on vähän överi koska efektipuolelle ei ole niinkään tarvetta ja Boss Katana soundaa omaan korvaan riittävän hyvältä =)
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
LaXu
31.01.2018 15:18:30
Snapo: Miten intuitiiviseksi miellätte Axe Editin käyttöliittymän? Vähän houkuttelis hommata kakkonen siinä vaiheessa kun kolmosen toimitukset alkaa. Oon huomannu että mulle riittää kolme soundia, puhdas, jonkun verran kompressoitu pikkuroso ja ultimate mättösoundi. Sinällään Axe on vähän överi koska efektipuolelle ei ole niinkään tarvetta ja Boss Katana soundaa omaan korvaan riittävän hyvältä =)

Axe-Edit on mielestäni paras softaeditori mitä musavehkeistä olen kokeillut. Käytän sitä oikeastaan pelkästään jos Axe:n patcheja editoin. En oikeastaan keksi siitä mitään ihmeempää valittamista, editointi sujuu aika kivasti sitä käyttämällä. Mielestäni se on oikeastaan Fractalin tuotteiden pelastus, sillä pelkällä etupaneelilla olisin varmaan myynyt omani jo aikoja sitten.

Jos omistaa iPadin, sille saa myös FracPad nimisen softan. Se ei ole Fractalin tekemä, mutta ilmeisesti toimii myös hyvin Axe:n editoimiseen.
Snapo
31.01.2018 15:27:11
LaXu: Axe-Edit on mielestäni paras softaeditori mitä musavehkeistä olen kokeillut. Käytän sitä oikeastaan pelkästään jos Axe:n patcheja editoin. En oikeastaan keksi siitä mitään ihmeempää valittamista, editointi sujuu aika kivasti sitä käyttämällä. Mielestäni se on oikeastaan Fractalin tuotteiden pelastus, sillä pelkällä etupaneelilla olisin varmaan myynyt omani jo aikoja sitten.

Jos omistaa iPadin, sille saa myös FracPad nimisen softan. Se ei ole Fractalin tekemä, mutta ilmeisesti toimii myös hyvin Axe:n editoimiseen.

Jees. Ite oon kyl tykänny patchien värkkäämisestä, aiemmin omistin Pod XT:n ja Bossin multsarin. Nyt pelaillu plugareilla pari vuotta. Entä mitä kaiuttimia käytätte Axen kanssa, mulla on perus Truth 2031A-pari mitkä toimii ihan mukiinmenevästi mutta käykö niin että Axen jälkeen pitää toinen pari tonnia laittaa kaiuttimiin :D
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
LaXu
31.01.2018 15:32:42
Snapo: Jees. Ite oon kyl tykänny patchien värkkäämisestä, aiemmin omistin Pod XT:n ja Bossin multsarin. Nyt pelaillu plugareilla pari vuotta. Entä mitä kaiuttimia käytätte Axen kanssa, mulla on perus Truth 2031A-pari mitkä toimii ihan mukiinmenevästi mutta käykö niin että Axen jälkeen pitää toinen pari tonnia laittaa kaiuttimiin :D

Mä käytin pitkään Atomic FR comboa (50W putkipääte ja 1x12 FRFR-kaiutin + tweeter). Nykyisin kotikäytössä pääasiassa Genelec M040 monitorit. Noilla sun Trutheilla varmaan saa ihan hyvää soundia irti.

Axen voi liittää suoraan kaiuttimiin XLR:lla tai 1/4" liittimillä tai audio interfaceen joko analogisesti tai SPDIF kautta. Axea voi tietysti itseään myös käyttää audio interfacena, se on siihen ihan toimiva, mutta siitä ei vaan löydy mitään mikseri yms toimintoja kuten monesta pelkästä audio interfacesta.
LaXu
31.01.2018 16:26:01 (muokattu 31.01.2018 20:36:45)
StaggerLee: Huvittaa jotenkin kun Fractal Audion pomo Cliff sanoo että toi uusi AxeIII soundaa paremmalle kuin vanha AxeII. Vanhassa Axessa joutui kuulemma tekemään kompromisseja kun tehot loppui kesken.

No vielä varmaan kuukausi sitten Cliff on sanonut että "AxeII tehot eivät ole lähelläkään loppumassa ja elinkaari on vielä vuosien pituinen." :D

Ei siinä. Ehkä Axe IV soundaa sitten taas paremmalle.

No uudet systeemit sisällä ja uudet kujeet. Olen aika sata varma että Axe II päivitykset loppuivat tähän kuin seinään. Sama kävi aikoinaan kun II ilmestyi.
Eikä niillä varmaan ole kiinostusta/aikaa/intoa päivittää kahta eri systeemiä..

Axe-Fx Standardin ja Ultran kanssahan kävi niin, että niistä loppui firmwaretila yksinkertaisesti kesken. Vähän sama ongelma on tulossa Axe-Fx 2 MK1/2 kanssa, mutta XL malleissa pitäisi olla vielä tilaa. MK 1/2 malleistahan poistettiin jo tuo vaihtoehto käyttää vanhempaa mallinnusversiota, jotta uudet ominaisuudet mahtuivat sisään.

Veikkaan, että nyt firma keskittyy pääasiassa Axe-Fx 3:n paranteluun ja osa siihen luoduista jutuista ehkä portataan kakkoselle vielä, jos se ei vaadi ihan hirveitä.

EDIT: Vastaus Cliff Chaselta: "Any epiphanies I have will get ported to the II and the AX-8. Obviously our focus at this time is on the III and the FC's." https://forum.fractalaudio.com/thre … -ii-xl-support.134798/#post-1595165
audioAXS
31.01.2018 21:10:48
LaXu: Axe-Fx Standardin ja Ultran kanssahan kävi niin, että niistä loppui firmwaretila yksinkertaisesti kesken. Vähän sama ongelma on tulossa Axe-Fx 2 MK1/2 kanssa, mutta XL malleissa pitäisi olla vielä tilaa. MK 1/2 malleistahan poistettiin jo tuo vaihtoehto käyttää vanhempaa mallinnusversiota, jotta uudet ominaisuudet mahtuivat sisään.

Veikkaan, että nyt firma keskittyy pääasiassa Axe-Fx 3:n paranteluun ja osa siihen luoduista jutuista ehkä portataan kakkoselle vielä, jos se ei vaadi ihan hirveitä.

EDIT: Vastaus Cliff Chaselta: "Any epiphanies I have will get ported to the II and the AX-8. Obviously our focus at this time is on the III and the FC's." https://forum.fractalaudio.com/thre … -ii-xl-support.134798/#post-1595165

Fractal Audion työ on myydä AxeFx:iä. Tottakai he sanovat, että edellisestä loppuu teho kesken, jotta mahdollisimman moni ostaa uuden mallin. Ei ne firmat pyöri pelkällä pyhällä hengellä, raha siellä ratkaisee. :)
Särö korvaa puuttuvat virheet
StaggerLee
31.01.2018 21:26:44
audioAXS: Fractal Audion työ on myydä AxeFx:iä. Tottakai he sanovat, että edellisestä loppuu teho kesken, jotta mahdollisimman moni ostaa uuden mallin. Ei ne firmat pyöri pelkällä pyhällä hengellä, raha siellä ratkaisee. :)

Näin on. Veikkaan että AxeII uusien myynti ollut hiljaista jo jonkun aikaa. Nyt tahkotaan rahaa III:sella.
Ymmärrän myös että II ei paljon kiinosta päivitellä.. Ei hyödytä firmaan mitenkään.. Sitäpaitsi vanha laitehan se jo alkaa ollakkin. Eiköhän nyt jos ostaa III:sen niin siinä ole taas laitetta melkein 10 vuodeksi.

Tämänhetkinen Fractal strategia on myydä mahdollisimman monta III laitetta. Niin uusille käyttäjillekkin kuin AxeII käyttäjille. Axe II ei varmasti enää valmisteta, vanhat varastot myydään loppuun halvalla.. sit se onkin historiaa.
Antroid
31.01.2018 21:42:28
Channels on tarpeellinen uudistus! Liian kauan kärsinyt ilman Axea, joten jonotuslistallehan mentiin, että heilahti.
Patriarkaatti on taas mollaamassa uniikkia lumihuitaletta.
hallu
31.01.2018 21:58:16
audioAXS: Fractal Audion työ on myydä AxeFx:iä. Tottakai he sanovat, että edellisestä loppuu teho kesken, jotta mahdollisimman moni ostaa uuden mallin. Ei ne firmat pyöri pelkällä pyhällä hengellä, raha siellä ratkaisee. :)

Se voisi tarkastella vähän sitä lisensointimalliaan semmoiseksi, että laitteen ohjelmistoon myytäisiin lisenssit vaikka kuukausimaksulla tms. Koska laitekin on niiden omaa tuotantoa, niin luulisi että lisenssiavainten duunaus ei olisi edes mikään paha juttu. Silloin voisi keskittyä tekemään oikeita uudistuksia ilman pakkomyynnin painetta eikä laitteita tarvitsisi keinotekoisesti pakottaa asiakkaiden ostamaan. Aika moni perinteinen ja maineikas ohjelmistotalo on siirtynyt tuotteen myymisestä palvelun myymiseen jolloin se tuota voidaan paketoida osaksi jotain isompaa ja haluttavaa palvelukokonaisuutta.
Elämä on reiässä rattoisaa......
LaXu
31.01.2018 22:13:42
hallu: Se voisi tarkastella vähän sitä lisensointimalliaan semmoiseksi, että laitteen ohjelmistoon myytäisiin lisenssit vaikka kuukausimaksulla tms. Koska laitekin on niiden omaa tuotantoa, niin luulisi että lisenssiavainten duunaus ei olisi edes mikään paha juttu. Silloin voisi keskittyä tekemään oikeita uudistuksia ilman pakkomyynnin painetta eikä laitteita tarvitsisi keinotekoisesti pakottaa asiakkaiden ostamaan. Aika moni perinteinen ja maineikas ohjelmistotalo on siirtynyt tuotteen myymisestä palvelun myymiseen jolloin se tuota voidaan paketoida osaksi jotain isompaa ja haluttavaa palvelukokonaisuutta.

Toivottavasti ei. Fractalin ilmaisten päivitysten malli on ollut aika poikkeuksellinen musalaitteissa ja vihdoin mm. Line6 on hypännyt samaan kelkkaan. Tämä antaa mahiksen myydä samaa rautaa vuosikaudet. Axe-Fx 2 on jotain 7 vuotta vanha vehje ja edelleen hyvin pitkälti viimeistä huutoa kaiken paitsi itse laitteen puolesta jos ei 3:sta lasketa.

Jossain vaiheessa sitä rautaa on kuitenkin pakko päivittää, tässä tapauksessa TigerSHARC prosesssorien valmistuksen loppumisen takia.

Eiköhän Axe-Fx ja AX8 ole myynyt varsin hyvin, jos noin monta vuotta voi jakaa ilmaiseksi päivityksiä.
hallu
31.01.2018 22:26:51
LaXu: Toivottavasti ei. Fractalin ilmaisten päivitysten malli on ollut aika poikkeuksellinen musalaitteissa ja vihdoin mm. Line6 on hypännyt samaan kelkkaan. Tämä antaa mahiksen myydä samaa rautaa vuosikaudet. Axe-Fx 2 on jotain 7 vuotta vanha vehje ja edelleen hyvin pitkälti viimeistä huutoa kaiken paitsi itse laitteen puolesta jos ei 3:sta lasketa.

Jossain vaiheessa sitä rautaa on kuitenkin pakko päivittää, tässä tapauksessa TigerSHARC prosesssorien valmistuksen loppumisen takia.

Eiköhän Axe-Fx ja AX8 ole myynyt varsin hyvin, jos noin monta vuotta voi jakaa ilmaiseksi päivityksiä.

No joo kyllä minuakin lisenssien liisaus sylettää, kun itsekin olen tottunut omistamaan käyttämäni laitteet. Nää fractalin kaltaiset laitteet kuitenkin edustaa tulevaisuutta ja se, että on laite ja ohjelmisto erikseen mahdollistaa varmaan monenlaista liiketoimintaa. Yksi mieleentuleva olisi esimerkiksi myydä laitteeseen ohjelmallisesti lisää ominaisuuksia joita voi ladata verkosta. Mutta eiköhän ne siellä Fractalilla tiedä miten tää homma kannattaa hoitaa ja siellä varmaan kynät sauhuaa kun ne miettii minkälaisia leluja me huomenna halutaan ja miten halutaan ne maksaa.
Elämä on reiässä rattoisaa......
tommiot
31.01.2018 22:58:28
aristoteles666: noissa on kaytetty sharc prosessoreita jotka on liukulukulaskimia, ja niin nopeita verrattuna tietokoneen prosessoreihin etta niilla on pystynyt tekemaan ihan mita haluaa koneen tekevan tehojen loppumatta jo toistakymmenta vuotta, tottakai niidenkin tehot on kasvaneet koska mooren laki, mutta tehojen puutteesta ei ole tarvinut karsia ennenkaan.

Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. En ole itse mikään asiantuntija DSP:n suhteen, mutta johdan yhdessä projektissa DSP-tiimiä, ja sen perusteella tiedän että SHARCin laskentateho on hyvinkin rajallinen. Viiveet ovat kyllä matalia, mutta esim tietokoneella ihan kohtuullisen hyvin onnistuva brute force mallinnus kirjoittamalla yhtälöryhmiä ja ratkaisemalla Newtonin menetelmällä iteroimalla ei toimi Sharcilla, vaan mallinnukset pitää ratkaista analyyttisesti.
LaXu
01.02.2018 10:38:45
tommiot: Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. En ole itse mikään asiantuntija DSP:n suhteen, mutta johdan yhdessä projektissa DSP-tiimiä, ja sen perusteella tiedän että SHARCin laskentateho on hyvinkin rajallinen. Viiveet ovat kyllä matalia, mutta esim tietokoneella ihan kohtuullisen hyvin onnistuva brute force mallinnus kirjoittamalla yhtälöryhmiä ja ratkaisemalla Newtonin menetelmällä iteroimalla ei toimi Sharcilla, vaan mallinnukset pitää ratkaista analyyttisesti.

SHARC-prossuja löytyy aika pirun montaa eri mallia, Axe-Fx 2:ssa niistä käytettiin käsittääkseni nopeinta saatavilla olevaa mallia, joita myytiin TigerSHARC tuotenimen alla. Näitä siis kaksi kappaletta Axe-Fx 2:ssa, yksi AX8:ssa. Kakkosessa nuo on jaoteltu niin, että yksi prosessori hoitaa vahvistinmallinnukset (ja ehkä myös kaapit) ja toinen efektit.

Nämähän ovat tiettyihin tarkoituksiin tehtyjä prossuja, tässä tapauksessa siis ovat DSP-laskentaan paljon tehokkaampi vaihtoehto kuin yleiskäyttöiset prosessorit joita tietokoneistamme löytyy. SHARCienkaan tehot eivät kuitenkaan ole riittäviä nykymallintaville, koska myös Line6 Helix käyttää kahta prosessoria, jotta saa tarpeeksi efektejä pötköön. Axe-Fx 3:ssa TI:n valmistamissa prosessoreissa otetaan sitten kasvaneista tehoista kaikki irti esim kasvattamalla oversamplingia ym mallinnusalgoritmien tarkkuutta parantavaa. Eri asia kuuluuko se sitten äänessä, mielestäni vaikuttaa enemmän väliratkaisulta kunnes pääsevät kehittämään oikeita parannuksia mallinnukseen.
kilu79
01.02.2018 13:40:39
LaXu: SHARC-prossuja löytyy aika pirun montaa eri mallia, Axe-Fx 2:ssa niistä käytettiin käsittääkseni nopeinta saatavilla olevaa mallia, joita myytiin TigerSHARC tuotenimen alla. Näitä siis kaksi kappaletta Axe-Fx 2:ssa, yksi AX8:ssa. Kakkosessa nuo on jaoteltu niin, että yksi prosessori hoitaa vahvistinmallinnukset (ja ehkä myös kaapit) ja toinen efektit.

Ei ole AX8 samat prossut kun axe-fx2.

http://wiki.fractalaudio.com/axefx2 … _multi-fx_pedalboard#Specifications
LaXu
01.02.2018 15:17:32
kilu79: Ei ole AX8 samat prossut kun axe-fx2.

http://wiki.fractalaudio.com/axefx2 … _multi-fx_pedalboard#Specifications

Tietoni olivat siis ihan päin mäntyä. Taitavat olla samat prossat kuin Line6 Helixissa.
4leksi
28.02.2018 17:08:09
iec: Juu.. ooshtacaa ooschtakaa kaikki axe II:n omistajat nyt heti axe III. Me, joilla ei ole sitä ensimmäistäkään axea, ostetaan sitten halavalla ne vanhat mallit pois ;) Tai kenties jopa halvalla, mikäli kreikkalaisilla elintarvikkeillakin voi maksaa :D

Mä ostanki, mut en myy kyllä vanhaakaan pois :D
iec
28.02.2018 18:12:15

4leksi: Mä ostanki, mut en myy kyllä vanhaakaan pois :D

Ai hitsi. Mun strategia ei nyt taidakaan toimia ;)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)