Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Myyntitulojen tilitys
1
Daisy1
16.01.2018 15:01:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omakustanteen tehdessään ja maksaessaan on itse tuottaja. Mahdollisista radiosoitoista Teosto tilittää osuudet kullekin osapuolelle, mutta entä jos yrittää kaupata levyään, miten mahdolliset myyntitulot? Pitääkö ne tuottajan itse tilittää kullekin tekijälle vai miten se tapahtuu? Ja kenen kaikkien kesken myyntitulot jaetaan?
 
Rallattelija
16.01.2018 23:23:00 (muokattu 16.01.2018 23:25:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis sun kai pitäis ensin maksaa sinne teostolle teoston osuus ja sitten teosto tilittää ne oikeille henkilöille. Näin siis jos homman hoitaa juurikin oikein.
 
Sen enempää noista teosto hommista tietämättä oletan tuon kuitenkin olevan tappiollista tyyliin sä maksat toestolle 2e niin ne palauttaa teille 1e. Teosto on siitäkin ikävä että se käytännössä omii sun tuotokset ja maksaa sitten jotain pientä royaltia. kun oot nimes pistänyt paperiin niin sulta viedään kaikki valta omiin tuotoksiisi.
 
PS. Et sitten viitsinyt jatkaa tonne sun edelliseen keskustelun avaukseen. Tää kuitenkin on ihan samaa aihetta.
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
Daisy1
17.01.2018 16:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon, kun olet auttanut mua eteenpäin ja vastannut kysymyksiini.
 
morfin_mafer
18.01.2018 09:36:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoston jäsenyys maksaa 100 € sis. ALV 24 %. Ja tämä on kertamaksu ja elinikäinen sopimus. Eli jokaisen biisin tekijän on maksettava tämä 100 € henkilökohtaisesti ja sitten teoksesta tehdään teosilmoitus jossa tekijöiden % sovitaan. Ja jokaisen on tehtävä oma teosilmoiutus omalle Teosto-tililleen samoilla % osuuksilla mitä muillakin.
 
Daisy1
18.01.2018 09:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä haluaisin tarkennusta nimenomaan myyntituloista, että jos itse saa levyä kaupaksi ja myyntituloja, niin nekin siis ilmoitetaan Teostolle ja se tekee tilitykset eri tekijöille?
 
xerxes
18.01.2018 22:58:34 (muokattu 18.01.2018 22:58:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daisy1: Vielä haluaisin tarkennusta nimenomaan myyntituloista, että jos itse saa levyä kaupaksi ja myyntituloja, niin nekin siis ilmoitetaan Teostolle ja se tekee tilitykset eri tekijöille?
 
Teosto ei oo siitä ollenkaan kiinnostunu. Niitä kiinnostaa se, että onko sitä musaa esitetty jossain. Radiossa, telkkarissa, keikalla. Siksi radiot, telkkarit ja esiintyjät tekevät ilmoituksia omista soittamisistaan.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Objectif Lune
23.01.2018 08:32:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daisy1: Vielä haluaisin tarkennusta nimenomaan myyntituloista, että jos itse saa levyä kaupaksi ja myyntituloja, niin nekin siis ilmoitetaan Teostolle ja se tekee tilitykset eri tekijöille?
 
Jos myyt omakustannetta keikalla, kukaan (verottaja) ei ole kiinnostunut sen myyntituloista ennen kuin alat myymään tuhansia levyjä. Jos viet levykauppaan myytäväksi, levykauppa maksaa myynneistä tietty alvit ja tilittää sulle sovitun summan. Sen jälkeen on sama juttu, ennen kuin kyse on tuhansista levyistä, kukaan (siis verottaja käytännössä) ei ole kiinnostunut myynneistä.
 
Levyä tehdessä teosto taitaa olla kiinnostunut sun rahoista vain jos on levyttänyt joidenkin muiden tekijöiden matskua (covereita). Jos teet omaksi iloksi jonkun kotistudiovärkkäyksen ja myyt keikoilla kavereille, tuskin kukaan on kiinnostunut edes niistä covereista.
 
Tiivistetysti:
- Jos teet omaa musaa, liity Teostoon ja tee teosilmoitukset. Niin saat teostokorvauksia mm. omista keikoista, (jos siis teet myös ilmoituksen keikasta Teostolle)
- Jos myyt tarpeeksi levyjä, verottaja alkaa olemaan kiinnostunut. Verottaja ei ole kiinnostunut puuhastelusta.
 
Rennosti vain. :)
 
Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/ https://soundcloud.com/pelko-264900760
xerxes
23.01.2018 10:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Jos myyt tarpeeksi levyjä, verottaja alkaa olemaan kiinnostunut. Verottaja ei ole kiinnostunut puuhastelusta.
 
Oikeesti verottaja on kiinnostunut joka sentistä. Niillä vaan ei oo resursseja kytätä kaikkea. MUTTA mikäli tulot on pienet, niin niiden hankkimisesta aiheutuneet kulut on todennäköisesti paljon suuremmat kuin tulot. Noita kuluja on kaikki musan teossa käytetyt tavarat plektroista lähtien. Samoin ne levyjen painatuskulut yms.
 
Itse kun aikoinaan vuokrasin laulukamoja, niin ilmoitin verottajalle tulot ja kulut, enkä maksanut ollenkaan veroja. Eikä kukaan tullut sitten myöhemminkään huuteleen.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
nisumaka
24.01.2018 13:45:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut henkilökohtaisesti laskutettavia keikkoja niin vähän vuodessa, että ne meni ihan matkalaskuilla. Ei niistä verottaja perään huudellut. Orkesterimme kun on harrastelijatoimintaa, niin perustimme aikoinaan yhdistyksen, ja hoidamme asiat sitä kautta. Yhdistys kun saa tukea "harrastustoimintaa", eli maksamme matkojemme kuluja ja jotain laitteita olemme hankkineet.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «