Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apuja bendailuun.
1 2
Matoleka
18.12.2017 19:19:25 (muokattu 19.12.2017 06:49:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko tippejä bendaukseen. Unforgivenin sooloa harjoittelen parasta aikaa ja huomasin kun mennää 20.nauhan tienoille ja yli ja pitäisi e- ja b- kieliä vinguttaa niin perkelesti, niin tuppaa joko kieli lipsumaan sormen alta tai sitten tulee painettua niin kovaa että kielet ei liu'u nätisti nauhoja vasten. Pitäisi vielä saada sellaista seminopeaa ylös-alas liiketta kesken bendauksen.
12-15. nauhan kohdalla homma luonnistuu jo hyvin (esim. Nothing else matters, solo) mutta ylempänä ei sitten niinkään.
 
Onko tää vaan "tatsi" kysymys? Oon koittanu välillä kahdella ja välillä kolmella sormella, mutta en saa oikein sellaista varmanoloista tuntumaa kieliin.
Nauhat on kiillotettu ja vaihdon vielä homman helpottamiseksi kaksi ylintä kieltä (008/ 010.)
 
Brownie
19.12.2017 04:47:08 (muokattu 19.12.2017 04:47:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se vika on varmaan siinä kiilottamisessa. Tulee liian liukkaat. Itse tein kerran sen virheen, että kiillotin kengän pohjat. Oli muuten aika liukasta menoa sen jälkeen. Sitä virhettä en koskaan enää tee.
 
Matoleka
19.12.2017 06:56:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa samaa mietin heti kun olin kiillottanut nauhat :)
 
Täysin sileä ei välttämättä ole niin nopea tai liukas kuin hieman "karhea."
 
Eikös niitä lakattuja kaulojakin hiota santapaperilla mataksi?
 
Metalkallo
19.12.2017 08:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko liian tiukka tuntuma näpeilles (kielet) tai kielet liian matalalla?
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Matoleka
19.12.2017 11:05:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko kielien paksuutta? Kitara itsessän on Les Paul tyyppinen.
Kielet oon laskenut niin alas kuin olen saanut, helpottaako jos nostan hieman ylemmäs?
 
Kertoisitko enemmän, kiinnostaa tietää.
 
Gary Enfield
19.12.2017 11:25:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kieltä saa työnnettyä niin se bendaus on sujuvampaa, eli kun saa sormen ns. kielen alle. (Liian) matalalla olevia joutuu painamaan otelautaa vasten kun ei ole mitä työntää. Kielten vahvuus on kans osa balanssia.
 
Krice
19.12.2017 13:24:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jumbonauhat (tai muuten korkeat nauhat) auttaa tuohon, kuten kaikkeen muuhunkin. Ehkä tuossa LP:ssä on sellaiset matalat littunauhat, jotka on karseat.
 
Matoleka
19.12.2017 13:28:37 (muokattu 19.12.2017 13:32:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, eli kun puhutaan "one and half step" bending, jossa nousee kolme kieltä yhtä-aikaa, niin onko idea ns. painaa yhtä kieltä ja työntää kahta?
Tähän asti oon kuvitellut että kaikkien pitää kulkea ikäänkuin siellä sormien (kahden tai kolmen) alla.
 
^Mun kitarassa pitäisi olla -medium jumbot nauhat, jos en ole ihan väärin ymmärtänyt.
 
Arkka
19.12.2017 16:56:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekniikkalaji - ei niinkään välineurheilulaji, eli treeniä vaan.
 
Onnistuu vaikka mummon talikolla kun opit.
 
Volcom
19.12.2017 17:30:05 (muokattu 19.12.2017 17:32:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: Okei, eli kun puhutaan "one and half step" bending, jossa nousee kolme kieltä yhtä-aikaa, niin onko idea ns. painaa yhtä kieltä ja työntää kahta?
Tähän asti oon kuvitellut että kaikkien pitää kulkea ikäänkuin siellä sormien (kahden tai kolmen) alla.
 
^Mun kitarassa pitäisi olla -medium jumbot nauhat, jos en ole ihan väärin ymmärtänyt.

 
Nyt ei tämä auennut (ainakaan minulle), annatko jonkun esimerkin missä tämän tyylinen bendaus olisi?
 
"Music comes first; lyrics are secondary"
Matoleka
19.12.2017 17:44:39 (muokattu 19.12.2017 17:48:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^siis jos vaikka 20. nauhalta otetaan e- kieli ja bendataan tuo mainitsemani 1,1/2 "steppii" tjsp. ylös, niin nouseehan siinä väkisinkin b-ja -g kieli mukana.
Eli nosto on niin ylös että väkisinhän siinä joutuu useampaa kieltä venyttää.
Niin, selvennykseksi ja anteeksi. Aloittelija tässä tosiaan kyseessä jos ihmettelette outoja sanankäänteitä ja ilmaisuja :)
 
The Jack
19.12.2017 18:43:49 (muokattu 19.12.2017 19:34:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Tekniikkalaji - ei niinkään välineurheilulaji, eli treeniä vaan.
 
Onnistuu vaikka mummon talikolla kun opit.

 
Unforgivenin soolon opetteluun tuli käytettyä itsekin paljon aikaa, mutta vasta vuosia myöhemmin hankkimalla 24-nauhan tilukepin sain ne 20-nauhalta otetut venytykset oikein. Tuskaa on kokosävelaskeleen bendaus isosormiselle perinteisen Les Paulin 20. nauhalta. Hammett soittaa yleensä Metallican balladit Les Paulilla, mutta Unforgivenissä on kait aina se 24-nauhan Mummy-kitara käytössä. Johtuu taatusti niistä parista korkeasta nuotista.
 
E: Saa siitä Les Paulista tarkemmin ajatellen juuri yhden sävelaskeleen nostettua 20. nauhalta bendinä, mutta jos ottaa 1 1/2 tai 1 3/4 sävelaskelta ylöspäin niin luonnottomalta tuntuu. Ei se nuotti ainakaan elä kovin pitkään. Paljon helpompi tämä venytys on ottaa 21. nauhalta, ja 24-nauhaisesta kitarasta.
 
Volcom
19.12.2017 19:28:45 (muokattu 19.12.2017 19:30:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matoleka: ^siis jos vaikka 20. nauhalta otetaan e- kieli ja bendataan tuo mainitsemani 1,1/2 "steppii" tjsp. ylös, niin nouseehan siinä väkisinkin b-ja -g kieli mukana.
Eli nosto on niin ylös että väkisinhän siinä joutuu useampaa kieltä venyttää.
Niin, selvennykseksi ja anteeksi. Aloittelija tässä tosiaan kyseessä jos ihmettelette outoja sanankäänteitä ja ilmaisuja :)

 
Aivan, nyt ymmärrän. Kyllähän siinä väkisinkin liikkuu tuo b- ja g-kieli.
 
Niin ja tässä tapauksessa tuo e-kieli on sormen alla, nuo muut työntyy sitten siinä mukana.
 
"Music comes first; lyrics are secondary"
Matoleka
19.12.2017 21:16:40 (muokattu 19.12.2017 21:22:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Unforgivenin soolon opetteluun tuli käytettyä itsekin paljon aikaa, mutta vasta vuosia myöhemmin hankkimalla 24-nauhan tilukepin sain ne 20-nauhalta otetut venytykset oikein. Tuskaa on kokosävelaskeleen bendaus isosormiselle perinteisen Les Paulin 20. nauhalta. Hammett soittaa yleensä Metallican balladit Les Paulilla, mutta Unforgivenissä on kait aina se 24-nauhan Mummy-kitara käytössä. Johtuu taatusti niistä parista korkeasta nuotista.
 
E: Saa siitä Les Paulista tarkemmin ajatellen juuri yhden sävelaskeleen nostettua 20. nauhalta bendinä, mutta jos ottaa 1 1/2 tai 1 3/4 sävelaskelta ylöspäin niin luonnottomalta tuntuu. Ei se nuotti ainakaan elä kovin pitkään. Paljon helpompi tämä venytys on ottaa 21. nauhalta, ja 24-nauhaisesta kitarasta.

 
Tämän oon just huomannut, eli jo 1 1/2 nosto tuntuu jotenkii hullulta ja todella paljon saa laittaa sormilla painetta että ylipäätään nousee. Ja sit useesti käy just toi mainitsemasi nuotin "kuolema".
Ei tää varmaan tekijämiehille oo ongelma mutta tälläiselle nyybälle kyllä.
Tässä ollu kyllä harkinnassa toisen (PRS tyyppisen) kitaran hankinta.
 
zedder
21.12.2017 15:48:40 (muokattu 21.12.2017 15:49:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack:Hammett soittaa yleensä Metallican balladit Les Paulilla, mutta Unforgivenissä on kait aina se 24-nauhan Mummy-kitara käytössä. Johtuu taatusti niistä parista korkeasta nuotista..
 
Itse asiassa veteli kyseisen biisin alun perin sen mustan levyn kiertueilla ihan Fender Stratocasterilla, mallista ei tosin saa oikein selvää mutta lienee kummiskin 22-nauhainen:
 
https://www.youtube.com/watch?v=Bmk7MUeI7vM
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
tomaattiorava
21.12.2017 21:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä taitaa ihan yhen kokoaskeleen bendi e:ltä ottaa g:hen kiinni. Mut ei sillä väliä kun ylimääräset kielet pidetään mykkinä.
 
Kampela77
08.01.2018 08:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Benditkin vaativat tietysti enemmän voimaa siellä ylhäällä otelaudan pääss verrattuna siellä 12-välin paikkeilla, jossa kielet ovat löysimmillään. Treeniä vain.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Matoleka
12.01.2018 07:34:36 (muokattu 12.01.2018 07:40:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsoin että vajaa kuukausi siitä kun aloitin tämän langan.
 
Alkaa jo ylänauhoiltakin venytykset sujumaan. Eilen meni Unforgivenin soolo lähes nuotilleen läpi. Oli aika mahtava fiilis.
 
Ja custom "LP" harrikalla soittelen edelleen kun saman pajan "PRS" on edelleen saapumatta. Thomannilla jotain toimitusvaikeuksia edelleen.
 
Nyt jos jälkikäteen analysoin ongelmaani niin muutama asia oli tosissaan pielessä.
 
Selkeesti sormenpäät eivät olleet vielä tottuneet noin ylhäältä bendaamaan. Muutamassa viikossa ne kovettuivat kuitenkin riittävästi jotta saatoin treenata tuntitolkulla ilman pelkoa kipuilusta. Ja varmaan myös sormivoimat kasvoivat.
Tekniikka pitää olla myös paljon puhtaampi koska kielet ovat kireämmällä ylhäällä.
22- nauhaisessa LP joutuu todellakin "kääntämään" ranteella (niin kuin opetusvideoissa näytetään) koska puolihuolimattomasti työntö sormilla ei toimi.
 
Kokeilin hieman korkeamilla kielilläkin, mutta palasin melko matalaan takaisin jolla olin tottunut soittamaan muutenkin. Eli matala action toimii mulla tässäkin tapauksessa paremmin.
 
Ehkä se punainen lanka ylänauhoilta bendailussa on kuitenkin kokonaisuus, jossa saadaan tarpeeksi voimakas nosto samalla kun tuntuma nauhoihin säilyy.
Ja yhtä tarkeää kuin hallittu nosto, on hallittu lasku. Jos lasku menee pieleen niin nuotti "hajoaa" tai kuolee kokonaan.
 
Tälläisiä mietteitä aamutuimaan. Ja kiitoksia kaikille vinkkien jakajille!
 
Jucciz
15.01.2018 22:52:03 (muokattu 15.01.2018 22:52:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Jumbonauhat (tai muuten korkeat nauhat) auttaa tuohon, kuten kaikkeen muuhunkin
 
Mitäs jos et jakelisi yleispätevänä ohjeena sellaista ratkaisua, joka toimii ihan marginaalisella alueella ja on lisäksi täysin mielipiteenvarainen juttu?
 
Minusta jumbonauhoilla on inhottava soittaa yhtään mitään, mutta en silti suosittele muita vaihtamaan kitaroihinsa sellaiset nauhat, joita itse käytän.
Krice
16.01.2018 16:11:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mitäs jos et jakelisi yleispätevänä ohjeena sellaista ratkaisua, joka toimii ihan marginaalisella alueella ja on lisäksi täysin mielipiteenvarainen juttu?
 
Jos on korkeammat nauhat niin sormen saa paremmin sinne kielen taakse ja bendaaminen on helpompaa. Aikoinaan bluesjannut kuten Ritchie Blackmore porasivat otelaudasta puuta irti sen vuoksi, että saisivat tavallaan "korkeammat" nauhat suhteessa otelautaan, koska siihen aikaan ei oltu vielä keksitty jumbonauhoja. Luuletko tosissaan, että jumbonauhat keksittiin ihan huvikseen? Ja että ne on lähes kaikissa moderneissa kitaroissa, paitsi vintage-tyyppisissä, jossa pitää olla matalat nauhat että kitara on sellainen kuin vaikka 60-luvulla. Kyse ei todellakaan ole mistään mielipiteestä, paitsi sinulla. Sinun viestisi on pelkkä mielipide, joka nojautuu vintage-kamojen harrastamiseen. Jotkut kuvittelevat, että kaikki 50- ja 60-luvulla tehdyt kamat oli parempia, vaikka siihen aikaan esimerkiksi soittamisen ergonomia oli käytännössä tuntematon asia, sitä ei osattu edes kaivata, koska kitaramusiikki oli niin alkeellista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «