Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bluetooth-kuulokkeet + kitaravahvistin
1
karttakeppi
15.01.2018 19:42:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt mistään suoraa vastausta asiaan, jota aloin tänään pohtia: onko mahdollista saada soitto kitaravahvistimesta ulos bluetooth-/ langattomien kuulokkeiden kautta? Olen muuttamassa kerrostaloon ja jotenkin yrittäisin kyetä soittelemaan naapureita häiritsemättä. Tähän asti ei ole tuota tarvinnut omakotiasujana miettiä! Langalliset kuulokkeet käyvät nykyisiin vahvareihini, mutta aina ne piuhat menee solmuun soiton tiimellyksessä.
 
mopar
15.01.2018 19:59:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käsitys on että bluetooth aiheuttaa latenssia, eli tulee häiritsevä viive. Tämä ei fakta, vaan mun oletus...
 
Kefiiri
15.01.2018 20:23:31 (muokattu 15.01.2018 20:23:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Mun käsitys on että bluetooth aiheuttaa latenssia, eli tulee häiritsevä viive. Tämä ei fakta, vaan mun oletus...
 
Näin lienee... mutta kai vielä löytyy muilla systeemeillä toimivia langattomia jotka toimivat hyvinkin reaaliajassa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
steelduck
16.01.2018 07:15:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Mun käsitys on että bluetooth aiheuttaa latenssia, eli tulee häiritsevä viive. Tämä ei fakta, vaan mun oletus...
 
Ainakin Bose:n bluetooth kuulokkeet ovat aivan käyttökelvottomat soittohommissa. Latenssia liikaa.
 
Jucciz
16.01.2018 15:04:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa bluetooth-protokollan teoreettinenkin minimilatenssi olla liikaa soittohommiin. Jo 10 millisekuntia haittaa usein soittamista, bluetoothilla taidetaan tällä hetkellä päästä 30-40 millisekunnin paikkeille.
blues guitar
16.01.2018 15:16:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Taitaa bluetooth-protokollan teoreettinenkin minimilatenssi olla liikaa soittohommiin. Jo 10 millisekuntia haittaa usein soittamista, bluetoothilla taidetaan tällä hetkellä päästä 30-40 millisekunnin paikkeille.
 
10ms. = 3,43m etäisyys kaiuttimesta. Laskinko oikein?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
sustain65
17.01.2018 20:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: 10ms. = 3,43m etäisyys kaiuttimesta. Laskinko oikein?
 
Kyllä.
Mutta kyllä 10ms latenssi häiritsee jo hieman. Sehän tulee sitten lisäksi tuohon kaiuttimen etäisyyteen. Ja toisaalta tuntuu (kuulostaa) oudolta vaikkapa kuulokkeisiin soittaessa.
 
hallu
17.01.2018 20:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Kyllä.
Mutta kyllä 10ms latenssi häiritsee jo hieman. Sehän tulee sitten lisäksi tuohon kaiuttimen etäisyyteen. Ja toisaalta tuntuu (kuulostaa) oudolta vaikkapa kuulokkeisiin soittaessa.

 
Tämä, kaiken kaikkiaan vaikuttaa aika paljon minkälaisessa tilassa soittaa. Esimerkiksi meidän treenikämpällä on todella kuolleeksi dempattu tila, ja siellä aika lyhyetkin viiveet kuuluu esimerkkinä mainittakoon Blackstar iD jonka latenssi kuului (ei se häirinnyt, mutta sen pystyi huomaamaan) ja tavallisessa huonetilassa en siinä huomannut minkäänlaista latenssia. Toisaalta jos on sopivalla etäisyydellä vahvistimesta niin korva saattaa "uskoa" sen etäisyyden jolloin se ei häiritse. Ei se häiritse muutenkaan, mutta jos jonkin pystyy huomamaan, niin se sinnikkäästi kiusaa siitä lähtien :-D on se vaan ihmismieli niin outo.
 
Kuulokkeet on sitten oma juttunsa. Itselläni kun on tapana soittaa rutikuivalla ihan "naamassa" olevalla soundilla niin latenssit kyllä helposti häiritsee. Jos kuulokkeisiin rakentelee tilaefektejä tms. kaikuja, niin latenssit ei enää häiritse... ainakaan niin paljon.
 
Kaiken kaikkiaan kaikki riippuu kaikeasta :-D
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
blues guitar
17.01.2018 20:56:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: ?... Sehän tulee sitten lisäksi tuohon kaiuttimen etäisyyteen...
 
Mutta kuulokesoitossahan tuo etäisyys on melko pieni. :D
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
sustain65
17.01.2018 21:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Mutta kuulokesoitossahan tuo etäisyys on melko pieni. :D
 
Et tajunnut ilmeisesti sitä että siinä tapauksessa ihmiselle on outoa se latenssi kun "kaiutin" on aivan korvassa kiinni.
 
blues guitar
17.01.2018 21:10:00 (muokattu 17.01.2018 21:11:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Et tajunnut ilmeisesti sitä että siinä tapauksessa ihmiselle on outoa se latenssi kun "kaiutin" on aivan korvassa kiinni.
 
Voipihan se käytännössä näin ollakin, mietin vain ihan teoria pohjalta tuota.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Jone the Bone
18.01.2018 12:52:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karttakeppi: En löytänyt mistään suoraa vastausta asiaan, jota aloin tänään pohtia: onko mahdollista saada soitto kitaravahvistimesta ulos bluetooth-/ langattomien kuulokkeiden kautta? Olen muuttamassa kerrostaloon ja jotenkin yrittäisin kyetä soittelemaan naapureita häiritsemättä. Tähän asti ei ole tuota tarvinnut omakotiasujana miettiä! Langalliset kuulokkeet käyvät nykyisiin vahvareihini, mutta aina ne piuhat menee solmuun soiton tiimellyksessä.
 
Tällaisia ole itse silloin tällöin käyttänyt:
 
https://www.gigantti.fi/product/tv- … langattomat-kuulokkeet-k-912e-musta
 
Halvasta hinnastaan huolimatta hyväsoundiset ja miellyttävät käyttää. Toimivat radiotaajuudella ilman häiritsevää latenssia. Tulotason kanssa pitää olla tarkkana, ettei ääni mene lähettimessä murolle.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
karttakeppi
18.01.2018 14:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille tähänastisista vihjeistä! Niistä on apua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «