Aihe: Bassokaapin rakentaminen
1 2 3
J.Nikkanen
03.11.2017 11:21:56 (muokattu 03.11.2017 11:35:14)
timotalja: Joo,
ehkä taivun sitten tuohon isompaan rööriin... ja taas kumma kysymys; voisiko sen röörin laittaa töröttämään taaksepäin ? Tai alaspäin (renkaat alla, tietty); onko siihen mitään muuta estettä kuin että menee pilalle hyvä kotelo ...?

Voi laittaa taakse se on ihan ok. Täytyy vain muistaa että tällöin kaappia ei saa laittaa seinään kiinni vaan rakoa täytyy olla vähintään reijän halkaisijan verran jos isoa kovaa meinaa soitella. Alaspäin sojottavat röörit ei suositeltavia juuri tuosta syystä. Toimii jotenkuten kyllä mutta vääristää viritystaajuutta.

edit: Mutta siis haluat vain yhden 10 cm halkaisijalla olevan röörin? WinISD väittää että tällöin riittää että kaapissa on vain reikä ja seinämän vahvuus on jo riittävän pitkä "torvi" tuolle elementille.

Jos taas haluat laittaa kaksi kappaletta 10 cm torvia niin pituutta saisi olla 9 cm per torvi.

Näissä siis oletuksena että kaapin nettotilavuus on 80 litraa.

Refleksitorvien pituus muuttuu jonkinkin verran jos kotelo on pienempi, esim. 70 litraa. Eli siis kysymys kuulukin että mikä tuon sun tulevan kaapin tilavuus on?
timo TT
03.11.2017 12:16:30

Niinpä,
itsekin touhotin sen WinISD:n kanssa ja just ihmettelin "röörin" pituutta (olikohan n. seinämäpaksuus...)
Koko kaappisysteemi on "experimental" -osastoa; tai ainakin hyvin lähelle sellaista..... mutta ei siitä enempää ettei mene muusikoilta yöunet. Mutta siis tod.näk. penkin alle koko touhu, katsotaan...
Niin, tähtään johonkin 80-90L tilavuuteen.
Oliko niin että pehmusteet "antaa lisätilavuutta" eli niillä vuorattu kaappi toimii ikäänkuin vähän tilavampi ?

J.Nikkanen: Voi laittaa taakse se on ihan ok. Täytyy vain muistaa että tällöin kaappia ei saa laittaa seinään kiinni vaan rakoa täytyy olla vähintään reijän halkaisijan verran jos isoa kovaa meinaa soitella. Alaspäin sojottavat röörit ei suositeltavia juuri tuosta syystä. Toimii jotenkuten kyllä mutta vääristää viritystaajuutta.

edit: Mutta siis haluat vain yhden 10 cm halkaisijalla olevan röörin? WinISD väittää että tällöin riittää että kaapissa on vain reikä ja seinämän vahvuus on jo riittävän pitkä "torvi" tuolle elementille.

Jos taas haluat laittaa kaksi kappaletta 10 cm torvia niin pituutta saisi olla 9 cm per torvi.

Näissä siis oletuksena että kaapin nettotilavuus on 80 litraa.

Refleksitorvien pituus muuttuu jonkinkin verran jos kotelo on pienempi, esim. 70 litraa. Eli siis kysymys kuulukin että mikä tuon sun tulevan kaapin tilavuus on?
J.Nikkanen
03.11.2017 12:33:56 (muokattu 03.11.2017 12:44:13)
timotalja: Niinpä,
itsekin touhotin sen WinISD:n kanssa ja just ihmettelin "röörin" pituutta (olikohan n. seinämäpaksuus...)
Koko kaappisysteemi on "experimental" -osastoa; tai ainakin hyvin lähelle sellaista..... mutta ei siitä enempää ettei mene muusikoilta yöunet. Mutta siis tod.näk. penkin alle koko touhu, katsotaan...
Niin, tähtään johonkin 80-90L tilavuuteen.
Oliko niin että pehmusteet "antaa lisätilavuutta" eli niillä vuorattu kaappi toimii ikäänkuin vähän tilavampi ?

Ei ne pehmusteet refleksikaapissa mitään lisätilavuutta anna, vanhan teorian mukaan näin olisi mutta useampi guru on väittämän kumonnut mittaamalla kaappeja vaimennusmatskulla ja ilman. Itse suosin vaimennusta, antaa selkeämmän ja paremman saundin jos ihan korvakuulolla mennään. Ja siis nyt puhun vain bassokaapeista mikä ketjun aihe onkin, kitarakaapeissa homma on erittäin epäselvää ja mystisen hämärän peitossa.

Vaimennus puraisee keskiäänien häröilyihin siellä refleksikaapin sisällä. Matalat taajuudet eivät vaimennusta tarvitse eikä nuo perinteiset kaapeissa käytettävät materiaalit edes vaikuta niihin mutta bassokaappi ja subbari ovatkin toki kaksi eri asiaa. Siinä on kaappi kerrannaista täynnä kun bassosta töräyttää sävelen soimaan.

edit: monissa bassorefleksikaappiohjeissa (esim. Eminence) mainitaan että kaappiin laitettavan vaimennusmatskun määrä on "minimal" mutta missään ei ole vielä näkynyt ohjeena "none". Joissain DIY ukkojen ja semiproo/pro rakentajien ohjeissa neuvotaan laittamaan vaimennusmatskua esmeks takaseinään 2-4 kertainen määrä kuin sivuseiniin. Se on mun mielestä ihan hyvä ohje ja sitä noudatan jos siltä tuntuu. Viimeksi tosin survaisin 50 mm E-30 vaahtomuovia joka seinälle koska tuli vahva tunne että näinhän tää täytyy nyt tällä kertaa tehdä.

edit2: ja siis WinISD mallintamisen lisäksi noita kaappeja on tullut tehtyä ja testattua jonkinkin verran ja neuvoja sekä apuja olen saanut täältä muutamaltakin henkilöltä, sen enempiä nimimerkkejä mainitsematta suuri kiitos teille muutamalle tietäjälle jotka ovat saaneet tän meikäläisen kaappiharrastuksen ihan toiselle, jo hieman epäterveelle levelille! Hoho!
Juhimus
15.01.2018 22:21:30
Mistä löytys mitat, tohon evtl606 kaapin malliin, mut 2*18 elementeille?
basisti1971
16.01.2018 06:43:28
Moi.

Juhimus: Mistä löytys mitat, tohon evtl606 kaapin malliin, mut 2*18 elementeille?

Käytännössä ko. setupilla -2*TL505- kaapilla soittelevana, suosittelen kyllä lämpimästi harkitsemaan kahden erillisen kaapin värkkäämistä yhden sijaan.
Ainakin ellet käytä neodyymimagneettilla varustettuja elementtejä ja/tai jotain modernia kevytrakennetta.

Kaksi 505:stä kiinteäksi yhdistämällä varsinaista painonsäästöä aikaiseksi saa kuin korkeintaan tukevuuden kustannuksella.

Painavat meinaan yksittäinkin ihan riittävästi, joten mulla tuo läjä on yleensä postihäkistä ryövätyn dollyn päällä ja nuppeineen kuormaliinalla niputettuna siirtelyä helpottamassa.

Meinas tulla paskahalvaus kun telex.comin vanha tuttu linkki ei enää toiminutkaan, mutta onneksi on otettu data talteen:
http://mypicsonline.net/archive/arc … ives/EV/Builders%20Plans/index.html

Tuolta löytyy ainakin osa PA-puolen EV-builder plans kokoelmasta.

T:Samuli
Juhimus
16.01.2018 09:25:47
Aikas isot boxit tulee, tarkennetaan vielä. Tulee pa-alapäihin. Ja elementit on vanhoista rossin kaapeista, missä on ollu samassa paketissa kaikki. 2*bassot, keskiääni ja diskantit. Ja ne kaapit on metri*metri*puolimetriä..
Doubleneck Ibanez
25.01.2023 10:18:06

Hyviä rakenteluohjeita täällä. Näyttää tosin olevan jo historiaa, joten kertokaa kokemuksia. Jos tekisin vaikka EV TL606 15" bassokaapin. Mikä kaiutin? Ei kyllä taida kannattaa taloudellisesti, kamppeet maksanee monta sataa + vahvari päälle. Torilta saa parilla satasella hyviä bassokomboja.
basisti1971
26.01.2023 08:54:10
Moi.

Doubleneck Ibanez: Näyttää tosin olevan jo historiaa, joten kertokaa kokemuksia.

Ei kaiutinrakentelu mitään historiaa ole, antoisa harrastushan tuo on edelleen vaikka vähemmän on viimeaikoina tullut askarreltua.
Se ettei juuri tähän viestiketjuun ole vuosiin kommentteja tullut, johtunee siitä että haku toimii miten sattuu, ja monella oman ketjun perustaminen on mieluisampaa kuin vanhaan jatkaminen.

Doubleneck Ibanez: Jos tekisin vaikka EV TL606 15" bassokaapin. Mikä kaiutin?

Lyhyesti, ihan mikä tahansa johon löytyy T/S parametrit.

Liki kaikki EV15" MI/PA elementtiversiot saa hyvin pienellä hyllyaukkojen muokkaamisella optimaalisiksi jos tuntee tarvetta.

Moderni ratkaisu TL606:n elementiksi on joko Eminencen Kappa(lite) tai Deltalite, mutta jälkimmäinen vaatii muistaaseni virityksen kevyen muokkaamisen jos haluaa elementistä kaiken irti.

Kotelon rakenne ja viritys ovat kuitenkin varsin anteeksiantavaisia, joten lähestulkoon mikä tahansa elementti tuossa toimii.
Kuten kaikissa refleksiperiaatteella toimivissa kaapeissa, HPF on tietysti signaalitiellä pakollinen kun alle kaapin viritystaajuuden menevään informaatioon kykenevillä instrumenteilla ja järjestelmillä noiden kautta audiosignaalia tuuttaa.

Doubleneck Ibanez: Ei kyllä taida kannattaa taloudellisesti, kamppeet maksanee monta sataa + vahvari päälle.

Aniharva asiasta perillä oleva rakentaa MI kaiuttimen säästääkseen rahaa tai aikaa, syyt edes harkita rakentaa itse löytyvät jostain aivan muualta ;).

Tilanne muuttuu hivenen jos haluaakin modernin kevyen ja tukevan kaapin vanhan kaapin ulkonäöllä, modernein rakentein ja rakennusmateriaalein ei liiemmälti kaupallisia vaihtoehtoja massatuotantolaitteista löydy.
Itselle varsin mieluisia torvirakenteitakaan ei kaupallisesti ole tarjolla, joten sellaisetkin on käytännössä pakko tehdä itse jos budjetti ei veny teettämiseen.

Mitä tuohon esimerkkiehdotukseesi tulee:

Vaikka itse sekä EV TL606:sta että etenkin isoveljeään TL505:sta mieluusti bassolla käytän (kuten aiemminkin tässä ketjussa totesin) jos backline on jostain syystä oltava, eivät ainakaan vanerisina olisi mun valkkaama vaihtoehto jos pitäisi jollekulle ehdottaa teeseitsekaiutinkaapin rakentamista.

Syynä ei ole se että olisivat jollaintapaa muka aikansa eläneitä, eikä etenkään sitä että olisivat huonoja, vaan se että noita on sekä tyhjinä koteloina että valmiina kaiutinkaappeina suomessakin useampia satoja kappaleita.
Usein reippaasti alle puoleen hintaan siitä mitä materiaalit maksavat.
Hyvin tehtynä ja jollei kovin kerkealta tiputtele, kotelo on ikuinen.
En jatkuvasti mnettoria seuraa, mutta mun mielestäni aina on ainakin yksi 606 kaupan kun bassovahvistinosastoa selaa.
505-osasto on harvinaisempaa -muista EV:n klassikkokaapeista puhumattakaan- mutta on noitakin silloin tällöin kaupan ollut.
Jos juuri 606 himottaa, ostoilmoituksella onnistunee paremmin kuin myytäviä seuraamalla.

Jos teeseitse MI kaappia rakennuskohteeksi ehdottaa pitäisi, TB-nimimerkki greenboy:n fEarful kaiutinkonstruktiot olisivat ehdottomasti suunta johon kysyjän ohjaisin.
Ja olen täällä mnetissä monasti ohjannutkin.
Eivät ole varsinaisia bassokaappeja, vaan ennemminkin PA-kaappifilosofialla suunniteltuja ja helposti rakennettaviksi mietittyjä ja räätälöityjä basisteille suunnattuja kokoaluekaappeja.
Vaikka muuta ehkä kuvittelisikin, taipuvat kuulemma mainiosti niin perinteisiin, kuin moderneihinkin bassosoundeihin.
Omakohtaista kokemusta ei ole, koska olen jo aikapäivää sitten siirtynyt soittamaan joko suoraan tiskin kautta PA:han, tai etuaste-aktiivikaappi ratkaisuun.
Hiilikuitukomposiitti-fEarful on erään TB-viestiketjun innoittaman ollut jo pitkään mielessä, mutta koska käyttöä ei ole, tuskin tuleekaan, on jäänyt tekemättä.

Doubleneck Ibanez: Torilta saa parilla satasella hyviä bassokomboja.

Riippuu vahvasti vaatimuksista ja hyvän määritelmistä, "hyviä " joita itselle kelpuuttaisin ei näy kuin satunnaisesti, ja hinnat ovat likempänä tonnia kuin muutamaa satasta.

Ominaisuuksiltaan itselle mieleinen elementti (/elementit) jo yksinään maksaa ~300€,
mieluisimmat etu- ja pääteastetopologiat putkilla 500€+.
Eivät nuo comboissakaan kuluttajille juuri tuon halvemmiksi tule, koska brändistä joutuu maksamaan "tyhjästä" ylimääräistä.

T:Samuli
RayCH
28.01.2023 09:02:44 (muokattu 28.01.2023 09:09:56)
Jos teeseitse MI kaappia rakennuskohteeksi ehdottaa pitäisi, TB-nimimerkki greenboy:n fEarful kaiutinkonstruktiot olisivat ehdottomasti suunta johon kysyjän ohjaisin.

Itse olen rakentanut fEarful 12/6 kaapin joka oli rakennettu 12mm vanerista ja Eminencen elementeillä varustettuna painoi karvan alle 20 kiloa. Ohje oli selkeä ja varustettu erilaisilla muokkausohjeilla. Kaapin sisäinen rakenne hyvin mietitty ja kohtuu helppo rakentaa. Ja tärkeintä että lopputulos oli saundiltaan maukas. Hyvä idea yhdistää Kappalite 3012LF subbarielementti 6-tuumaisen keskiäänen kanssa vaikka vaatiikin kunnollisen jakosuotimen jonka ohje toki kuului rakennusohjeeseen. Minulla keskiääni oli Eminencen Alpha 6, joten hiukan olisi kaapin painoa saanut vähennettyä jos keskiääni olisi ollut neodyymielementti. Diskanttia ei ollut, enkä tarvinnut.

Harmi vain että Greenboy on poistanut nuo fEarful rakennusohjeet sivuiltaan (greenboy.us). Netistä voi hakemalla ohjeet jostain löytyä ja taitaa löytyä itseltäni 12/6 sekä 15/6 kaappien ohjeet jossain jemmassa, jos ei muualta löydy.

Mun soittohommiin tuo oli kuitenkin liiankin hyvä ja kun rakentelukärpänen syyhytti, sekä halusin tiltback-kaapin, niin seuraavaksi rakensin Bill Fitzmauricen Simplexx -kaapin. BFM tunnetaan enemmän torvikaapeista, joissa pienistä mutta monimutkaisista kaapeista saadaan hurjasti melua ulos, mutta nuo simplexx-kaapit ovat nimensä mukaan yksinkertaisia refleksikaappeja. Fitzmauricen tapaan niissä on käytetty tukevia mutta ohuita rakenteita. Mun tekemä kaappi painaa 14,5 kiloa 12mm vanerista ja halpis Eminencen 12 tuumaisella varustettuna. Jollakin neodyymielementillä tuosta lähtisi kilo - pari pois.
Omaan käyttööni tuo on just sopiva, kun mekkala riittää lavalle rumpalin kanssa ja tiltback-kaappi on ahtaassa tilassa hyvä.

Noita erilaisia Fitzmauricen ohjeita on paljon, ja Simplexx -kaapeistakin löytyy toista kymmentä eri versiota kuten 1x15, 2x12, 2x10, tuo mun tiltback 12 jne. Ohjeet maksavat 20 dollaria, mutta ovat kyllä minusta hintansa väärti, kun ovat erittäin seikkaperäiset ja erilaisia vaihtoehtoja toteutukselle sisältäviä.

Linkki Simplexx -versiohin: https://billfitzmaurice.info/Simplexx.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)