Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käytättekö dronea reenatessa
1
Kolavi
14.01.2018 16:26:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle toi on ihan uusi juttu, eikä ole juuri kokemusta. Netistä latasin sivun, josta voi laittaa dronen ujeltamaan haluamalleen korkeudelle. Bassolinjoja olen koettanut tuon kanssa harjoitella. Ainakin näin aluksi tuo ujellus häiritsee, pitää säätää sopivan hiljaiselle.
 
Kommentteja, kokemuksia?
 
http://www.dronetonetool.com
 
k1mm0
15.01.2018 02:12:54 (muokattu 15.01.2018 02:14:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen yrittänyt opetella kyllä, mutta en oikein hallitse motoriikkaa vielä, että dronesta saisi kaiken hyödyn irti. Haluamani korkeus olisi noin 17,34 metriä. Blueskaava menee jo, mutta diu diuta treenatessa menee aina lennokki päin pihakuusta. En aio antaa vielä periksi, ehkä pienemmällä ropellilla saisi tehtyä tän tuuttiin.
 
Kolavi
15.01.2018 07:51:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

k1mm0: Olen yrittänyt opetella kyllä, mutta en oikein hallitse motoriikkaa vielä, että dronesta saisi kaiken hyödyn irti. Haluamani korkeus olisi noin 17,34 metriä. Blueskaava menee jo, mutta diu diuta treenatessa menee aina lennokki päin pihakuusta. En aio antaa vielä periksi, ehkä pienemmällä ropellilla saisi tehtyä tän tuuttiin.
 
No niin, sieltä yli, missä rima on matalin, käyhän sekin...
 
varakeef
15.01.2018 09:37:04 (muokattu 15.01.2018 13:23:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ymmärrä hyötyä muuta kuin sellaisten soittimien kanssa, joissa on erityisiä haasteita viresyyden kanssa. Olen kokeillut pedal steelin kanssa, urkupisteenä olen käyttänyt erilaisia syntetisaattoripulputuksia.
 
Mutta basson kera? Onko edes nauhaton?
 
Ja mikä tuo metronomi on? Mitä väliä biitillä on, jos kyse on tasaisesti jatkuvasta äänestä? (Vai lähteekö jostain napsekin päälle, ei ainakaan minun puhelimessani lähtenyt?)
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lautuma
15.01.2018 12:45:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin tuota "kumimoottorilennokilla", eli potkuriliidokilla jossa kierrettävä kuminauha. Päästin lennokista irti ja se lensi pöristen johonkin vittuun. Enpä tiedä auttoiko opettelussa, kun en kerinnyt koskea edes itse soittimeen.
 
I'm sorry to differ with you sir, but you are the caretaker. You've always been the caretaker. I should know sir - I've always been here.
Kefiiri
15.01.2018 12:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lautuma: Kokeilin tuota "kumimoottorilennokilla", eli potkuriliidokilla jossa kierrettävä kuminauha. Päästin lennokista irti ja se lensi pöristen johonkin vittuun. Enpä tiedä auttoiko opettelussa, kun en kerinnyt koskea edes itse soittimeen.
 
Olisit voinut treenata kontrabasson soittoa pompsauttelemalla sitä kuminauhaa ennen koneen irti päästämistä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
PJS
15.01.2018 13:29:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo! Se että sävellajin juuri on aina taustalla on tosi hyödyllistä esim. asteikkoja harjoitellessa, koska korva oppii tunnistamaan sen intervallin ekan ja soitettavan nuotin välillä.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Gary Enfield
15.01.2018 13:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä juuri, yks ja sama sointu on joskus soinut. Taitaa muuten olla borduna se vakiintunut lainasana, ei drone.
 
Kolavi
15.01.2018 14:30:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Joo! Se että sävellajin juuri on aina taustalla on tosi hyödyllistä esim. asteikkoja harjoitellessa, koska korva oppii tunnistamaan sen intervallin ekan ja soitettavan nuotin välillä.
 
Jep, juuri tämän tyyppistä olen nyt koettanut tehdä. Kyseessä on siis tällä kertaa ihan nauhallinen basso, joten intonaation reenaamisesta ei nyt ole kyse.
 
Olen tehnyt esimerkiksi niin, että laitan dronen ujeltamaan biisin toonikaa ja soitellut bassolla siihen sointukulkua päälle. Oudolta tuo ainakin näin aluksi tuntuu ja vähän häiritsevältäkin, mutta ajattelin nyt kokeilla jonkin aikaa. Ajattelisin, että tämän tyyppisessä harjoituksessa voisi olla hyötyä sen kuulemisessa, miten soinnut pyörivät toonikan ympärillä. Asteikkoreenissä puolestaa voi kuunnella ujellusta vasten, miltä intervallit kuulostavat. Saa nyt nähdä, mitä tästä tulee.
 
Jucciz
15.01.2018 15:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Joo! Se että sävellajin juuri on aina taustalla on tosi hyödyllistä esim. asteikkoja harjoitellessa, koska korva oppii tunnistamaan sen intervallin ekan ja soitettavan nuotin välillä.
 
Just tämä on se paras puoli hommassa. Etenkin moodeja on hyvä treenata noin. Esim. jos soittaa D-doorista ilman, että taustalla soi D-sävel, lipsahtaa homma hyvin helposti C-duurin kuuloiseksi varsinkin aloittelijalla.
PJS
15.01.2018 16:00:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Just tämä on se paras puoli hommassa. Etenkin moodeja on hyvä treenata noin. Esim. jos soittaa D-doorista ilman, että taustalla soi D-sävel, lipsahtaa homma hyvin helposti C-duurin kuuloiseksi varsinkin aloittelijalla.
 
Joo ja muutenkin esim. moodit näyttävät todellisen luonteensa kunnolla noin kun se soitettava nuotti on suhteessa sävellajiin, koska mä ainakin saan kyllä kaikki moodit saundaaamaan duuriasteikolta itselleni :D
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Arkka
15.01.2018 17:12:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolavi: Kyseessä on siis tällä kertaa ihan nauhallinen basso, joten intonaation reenaamisesta ei nyt ole kyse.
 
Sivuhuomiona tähän, että intonaatiota voi toki reenata nauhallisellakin soittimella. Vire laskee vetämällä kieltä tallaa kohti ja nousee työntämällä satulaa kohti (vrt. klassinen vibraatto).
 
tomaattiorava
15.01.2018 18:12:28 (muokattu 15.01.2018 18:13:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tjäh, mikä tässä nyt oli pointti?
Onhan se hyvä olla joku sävel taustalla just kun ihmettelee moodeja sun muita tai vaikka ihan improilua. Mutta samapa tuo miten sen toteuttaa, en kyllä keksi miksi laittaisin netistä jonkun urkuäänen looppaamaan kun skebatreeniä teen. Ihan tuosta FL Studiostakin saa mitä tahansa synaa ja saa kaiken säädettyä just miten haluaa, tästä linkistä en kyllä tosiaan löydä mitään itua. Mielummin ees tuubista joku vamppi missä ehkä jotain rytmisoitintakin seassa.
Droneilla/swelleillä oon kyllä ruvennu hiljattain leikitteleen ku ostin vähän leluja. Vola-pedaalia ei oo mutta tulee kyllä tosi nättejä kerroksia kun joku mod-delay päälle, level ja feedback täysille, lyö soinnun/nuotin ja sitten vasta avaa skeban vola-potikkaa nollasta täysille silleen että mitään attackia ei tule. Nuita sitte loopperiin päällekkäin ni äkkiä on aika tripauttavaa äänimaisemaa.
 
Kolavi
15.01.2018 21:23:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Tjäh, mikä tässä nyt oli pointti?
 
sitäpä tässä juuri pohdin että mikä se pointti on ja onko sellaista. Josko tästä saisi vaikka uutta mielenkiintoa reenaamiseen vaikka ei muuta saisikaan, se kun ei nyt oikein nappaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «