Aihe: reaktiivinen keinokuorma vs kaiutin ?
1 2 3 4 5 6 7 8
hallu
13.01.2018 15:36:11
jii.haanpaa: Aika paljon tullut viime aikoina pihalle kaikenlaista helppokäyttöistä ja ainakin tuubin perusteella todella hyvältä kuulostavaa kajaripurkkia. Esim Suhrin ACE, Bluguitarin Blubox, Mooerin Radar jne. Harrastaminen tehdään helpoksi :)

Kyllä ja valinnan varaa riittää. Itse ainakin olen tyytyväinen kun alkaa olla aika mieluinen setuppi käsissä.
Elämä on reiässä rattoisaa......
TTV
14.01.2018 18:52:56
hallu: Kyllä ja valinnan varaa riittää. Itse ainakin olen tyytyväinen kun alkaa olla aika mieluinen setuppi käsissä.

Laitoin omani kans tilaukseen Bluetonelle, karkeat speksit:
* vaimennukset 12/15/20/25 dB
* vaimennettu ja vaimentamaton kaappilähtö
* tasosäädettävät linja- ja kuulokelähdöt
* kytkimellä valittavat kaappiemuloinnit 1x12" / 4x12" / OFF

Metallikotelon väri luonnollisesti Bugaboon punainen :-)

Teit Hallu hyvää tän ketjun perustamisella, syntyi uusi tuote asiakkaiden tarpeisiin :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
steelduck
14.01.2018 18:56:03

TTV: Laitoin omani kans tilaukseen Bluetonelle, karkeat speksit:

Teit Hallu hyvää tän ketjun perustamisella, syntyi uusi tuote asiakkaiden tarpeisiin :-)

Laita TTV sitten soittotuntuma kokemuksia vs. Torpedo.
TTV
14.01.2018 18:56:46
steelduck: Laita TTV sitten soittotuntuma kokemuksia vs. Torpedo.

Jep, näin oli tarkoitus :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
blues guitar
14.01.2018 18:58:42

Onko hinta jo tiedossa?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
TTV
14.01.2018 19:15:44
blues guitar: Onko hinta jo tiedossa?

Tarkentuu ens viikon aikana, en julkisesti ota siihen kantaa, koska en tiedä hinnan lopullisuutta :-)
aristoteles666
14.01.2018 19:28:31

toi tulee olemaan hankala toi 1x12 ja 4x 12 switchi, ei ollut vain yhtä kertaa jolloin jouduin esittelemään mikitetyn 1x12 ja 4x12 kaapin mitätöntä eroa mikä kuuluu kun yksi kaiutin mikitetään kummastakin.

ihmiset luuli että Hughes & Kettnerin red boxin vastaava switchi oli rikki, kun sen eron huomaa, mutta just ja just.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
kimurantti1
14.01.2018 21:30:13
aristoteles666: toi tulee olemaan hankala toi 1x12 ja 4x 12 switchi, ei ollut vain yhtä kertaa jolloin jouduin esittelemään mikitetyn 1x12 ja 4x12 kaapin mitätöntä eroa mikä kuuluu kun yksi kaiutin mikitetään kummastakin.

ihmiset luuli että Hughes & Kettnerin red boxin vastaava switchi oli rikki, kun sen eron huomaa, mutta just ja just.

Se, että Red Boxin mallinokset ei erotu toisistaan ei tarkoita sitä, etteikö eri kokoiset kaapit kuulosta erilaisilta. Kaapin rakenne ja tilavuus muuttaa soundia aivan suunnattomasti, silloinkin, kun vain yksi elementti mikitetään.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
blues guitar
15.01.2018 10:07:44

kimurantti1: Se, että Red Boxin mallinokset ei erotu toisistaan ei tarkoita sitä, etteikö eri kokoiset kaapit kuulosta erilaisilta. Kaapin rakenne ja tilavuus muuttaa soundia aivan suunnattomasti, silloinkin, kun vain yksi elementti mikitetään.

Jep. Ei kai siinä simulaatiossa vain yhtä elementtiä simuloida, vaan kokonaisuutta.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jii.haanpaa
15.01.2018 11:16:12
blues guitar: Jep. Ei kai siinä simulaatiossa vain yhtä elementtiä simuloida, vaan kokonaisuutta.

Itse en ole törmännyt kuin Kochin analogiastimulaattoriin ja siinä 4x12 ei juurikaan eronnut 1x12:sta. Kochin näkemys oli juuri sellainen tyypillinen (helppo?) ratkaisu, eli himppusen lisää alinta kertaa. Kuva kertonee saman, mitä korva kuulee: https://lh3.googleusercontent.com/Z … kfoJXwBu1DIOfxWO5PQFpInsRFKhhsN0KdA

Nyt kun kaikilla on jo impulssit helposti käden ulottuvilla, niin ehkä pitäisi unohtaa 1x12 vs 4x12 ja keskittyä mikin paikan, etäisyyden ja kulman simuloimiseen? Nuo erot kuulee tällaisilla puurokorvillakin :)
harryk
15.01.2018 13:22:42

blues guitar: Onko hinta jo tiedossa?

Tuon meidän Bluetone Load Boxin hinta säädettävällä kuulokelähdöllä ja edellä mainituilla muilla ominaisuuksilla maksaa 320 €.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
edgehill
15.01.2018 15:01:04
Minkälainen reaktiivinen kuorma tuo Bluetone on vahvistimelle päin?

Kun eikös "reaktiivisuuden" olemassaolon oikeutus ja tarkoitus ole, se että vahvistin näkee kuorman kuin siellä olisi oikea kaiutin kiinni.
Suhrin verme toisintaa jonkin 4x12 celestion Greenback -kaapin impedanssikäyrää, Universal Audion Ox taasen jotain Jenseniä (kuulemma) jne.

Entäs Bluetone?

Kaiutinsimuloidut ja simuloimattomat linjalähdöt sitten erikseen.
dropD
15.01.2018 16:21:57 (muokattu 15.01.2018 16:53:12)

edgehill: Minkälainen reaktiivinen kuorma tuo Bluetone on vahvistimelle päin?

Kun eikös "reaktiivisuuden" olemassaolon oikeutus ja tarkoitus ole, se että vahvistin näkee kuorman kuin siellä olisi oikea kaiutin kiinni.
Suhrin verme toisintaa jonkin 4x12 celestion Greenback -kaapin impedanssikäyrää, Universal Audion Ox taasen jotain Jenseniä (kuulemma) jne.

Entäs Bluetone?

Kaiutinsimuloidut ja simuloimattomat linjalähdöt sitten erikseen.

Tuossa ei ole varsinaisesti esikuvaa, vaan impedanssivaste on laskettu noudattamaan yleistä 12" elementin käytöstä. Eli matalilla taajuuksilla (yleensä 80-100Hz) tienoilla impedanssi nousee lähelle 200 ohmia, jonka jälkeen laskee jyrkästi nimellisimpedassiarvoon (tässä 8 ohmia) ja alkaa nousta 1kHz jälkeen tasaisesti. Meillä tuo alempi piikki (liekö oikea termi resonance frequency) on mitoitettu 90Hz kohdalle.

Analogiset kaappimallinnokset on mitoitettu korvalla vastaamaan soittajan aistimusta 4x12 kaapin tai 1x12 combon läpi soittamisesta. Tämä on mukana kuulokeliitännässä sekä linjaulostulossa. Kytkimessä on myös off-asento, jolloin ulos saa kuivan signaalin esim. softallisilla mallinoksilla käsiteltäväksi. Analogiset kaappimallinnokset eivät vaikuta itse kuorman käytökseen.

-Matti / Bluetone
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
hallu
15.01.2018 23:47:56
jii.haanpaa: Itse en ole törmännyt kuin Kochin analogiastimulaattoriin ja siinä 4x12 ei juurikaan eronnut 1x12:sta. Kochin näkemys oli juuri sellainen tyypillinen (helppo?) ratkaisu, eli himppusen lisää alinta kertaa. Kuva kertonee saman, mitä korva kuulee: https://lh3.googleusercontent.com/Z … kfoJXwBu1DIOfxWO5PQFpInsRFKhhsN0KdA

Nyt kun kaikilla on jo impulssit helposti käden ulottuvilla, niin ehkä pitäisi unohtaa 1x12 vs 4x12 ja keskittyä mikin paikan, etäisyyden ja kulman simuloimiseen? Nuo erot kuulee tällaisilla puurokorvillakin :)

Se vähän riippuu. Tuossa Bluetonen kuormassa 4x12 ja 1x12 leikkurit ovat paljon efektiivisempiä kuin esimerkiksi Kochilla, jolla eroa tuskin kuuli. Itse näkisin, että Bluetonen 4x12 toimii parhaiten gainikkaimmilla soundeilla (se ei ala kihisemään yläpäästään) 1x12 toimii omasta mielestäni paremmin kliinimmässä menossa, mutta testit on vielä alussa.

Mitä tulee impulsseihin, niin niille on paikkansa. Itse tykkään impulsseista kuulokesoitossa, mutta vierastan niitä hiukan monitoriin soitossa, koska soundi ei ole riittävän "naamassa" se tila helposti heikentää sitä läsnäoloa, mutta impulssit on ihan toimivia monitoriinkin kun "mikin" asettaa ihan "kartioon" kiinni. Tämä on tietenkin osittain makuasia ja osittain riippuu minkälaisilla soundeilla soittaa (olen ymmärtänyt että higainia on vaikeampi saada asettumaan).

Mutta kuten sanoit, niin impulssit on helposti kaikkien saataviella erilaisten laitteiden avulla. Kyllä niille käyttöä löytyy ja sitä varten Bluetonen kuormassa on se "kuiva" linjalähtö jotta voi halutessaan käyttää vaikkapa impulsseja.... tai voihan sitä kautta halutessaan reampata vaikka kitatara-aktiivikajariin tai päätteeseen (en äkkiä keksi mitä hyötyä siitä on, mutta vain mielikuvitus on rajana).
jii.haanpaa
16.01.2018 07:14:46
Mä yritin tarkoittaa ehkä enemmänkin jotakin sellaista, että haluaako harrastaja tyytyä kahteen valmistajan päättämään kajarisoundiin, jos ns. koko taivas on kaikkien saatavilla helposti ja ilman sen suurempaa rahallista panostusta?

Hienoa, että tulee vaihtoehtoja ja tätä bluetonen vaihtoehtoa odotan innonlla!
Laulava Kylätohtori
16.01.2018 07:22:08
jii.haanpaa: Mä yritin tarkoittaa ehkä enemmänkin jotakin sellaista, että haluaako harrastaja tyytyä kahteen valmistajan päättämään kajarisoundiin, jos ns. koko taivas on kaikkien saatavilla helposti ja ilman sen suurempaa rahallista panostusta?

Näkisin, että tämä on käyttäjästä riippuvainen juttu. Ei kaikki halua miljoonaa säädettävää parametriä, vaan perusvehkeen, jota on helppo ja yksinkertainen käyttää. Sama se on kaikissa kitarakamoissa. Ei kaikki halua monipuolisuutta tai laajoja säätöjä muiltakaan kitarakamoilta. Toiset toki haluaa säätää kaikkea, mikä sädettävissä on. Itse uskon, että molemmille löytyy kysyntää.
Olkoon menneeksi
steelduck
16.01.2018 07:28:14

jii.haanpaa: Mä yritin tarkoittaa ehkä enemmänkin jotakin sellaista, että haluaako harrastaja tyytyä kahteen valmistajan päättämään kajarisoundiin, jos ns. koko taivas on kaikkien saatavilla helposti ja ilman sen suurempaa rahallista panostusta?

Nuo kaksi on on analogisia simulaatiota kaapista ja näin purkkia voi käyttää ilman mitään virtalähteitä vaikka keikalla suoraan pöytään. Sen lisäksi siinä on mahdollisuus ajaa signaali ulos ilman tuota analogista kaappisimulaatiota, jolloin se perään voi sitten laittaa DAW:ssa minkä tahansa digitaalisen kaiutinimpulssin tai käyttää Bluetone purkin perässä esim. Mooerin sitä pikkupedaalia mihin saa impulsseja tai Torpedon vastaavaa.
jii.haanpaa
16.01.2018 08:27:20 (muokattu 16.01.2018 09:42:57)
Laulava Kylätohtori: Näkisin, että tämä on käyttäjästä riippuvainen juttu. Ei kaikki halua miljoonaa säädettävää parametriä, vaan perusvehkeen, jota on helppo ja yksinkertainen käyttää. Sama se on kaikissa kitarakamoissa. Ei kaikki halua monipuolisuutta tai laajoja säätöjä muiltakaan kitarakamoilta. Toiset toki haluaa säätää kaikkea, mikä sädettävissä on. Itse uskon, että molemmille löytyy kysyntää.

Totta. Mä en tosin puhunut mitään miljoonista säädöistä. Tuossa jo aiemmin linkitin pari vaihtoehtoa, joiden käyttöliittymät ei päätä huimaa. Nollan ja miljoonan säädön väliin mahtuu kaikenlaista ja joka makuun. Tuollaisia kahden asennon analogisia kajaripurkkeja on ollut markkinoilla aina. Varmasti niillekin on kysyntää, en osaa sanoa, mutta harvemmin niistä ainakaan tällä palstalla puhutaan.

Voisi ehkä myös kysyä sitä, että miten Bluetonen kuorma aikoo erottua massasta? Markkinoilla on todella hyviä kuormia ja markkinoilla on todella hyviä kajarisimulaattoreita. Ei tule olemaan helppo homma pärjätä tuossa seurassa. Itseäni Bluetonen laitteessa kiinnostaa eniten ne vaimennukset. Tuossa hintaluokassa vastaavaa ei taida olla tarjolla (Two Notes Captor unohtui), riippuen toki siitä miten ne toimivat. Menee varmasti hankintalistalle.
hallu
16.01.2018 10:34:29

No ei tässä vaadita harrastajaa tyytymään yhtään mihinkään, mutta valmistaja tarjoaa ne kaksi leikkuria jos joku haluaa niitä käyttää tai vaikka muuta ei olisi joskus tarjolla.

Tämä laite mahdollistaa monipuolisen käytön, koska tällä voi haluta minkä impulssimasiinan tuohon perään laittaa ja ennen kaikkea tätä on mahdollista käyttää noiden kahden analogisen mallin kanssa ilman mitään virtajohtoa. Onhan Torpedollakin se Cab masiina jonka kanssa tämä purkki ei varmaan paljoa eroa Torpedo Livestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)