Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Time ongelmat
1
mrandy
23.12.2017 15:35:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Mulla on ongelma..
 
Kun itekseni treenailen ja äänittelen itteäni niin mun time on mielestäni ihan ok, ainahan vois soittaa paremmin mutta suurempia ongelmia ei silloin ole.
 
Mutta kun bändin kanssa soitan treeneissä niin mun time heittelee ajoittain aika paljon.. en tiedä yritänkö kuunnella ja lukita omaa soittoa liikaa muiden kanssa, seurauksena se että "jahtaan" esim kaikkia soittajia ja tuloksena epätarkka ja muutenkin sekava soitto.. Turhauttava ongelma.. kiitos :'D
 
Epämuusikko
23.12.2017 17:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on sitä fiilistä.
 
Itse luulin päässeen pahimmista omista timeongelmistani. Sitten kuuntelin taas viime keikan äänitteen. Siellä ne on, saateri.
 
Tsemppiä.
 
uliuli
mrandy
23.12.2017 23:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Se on sitä fiilistä.
 
Itse luulin päässeen pahimmista omista timeongelmistani. Sitten kuuntelin taas viime keikan äänitteen. Siellä ne on, saateri.
 
Tsemppiä.

 
On turhauttavaa :D
 
Onko sitä väärän instrumentin valinnut joskus... ehkä sitä pitää vaan treenailla ja toivoa että se sieltä jostain tulisi D:
 
hollmi-5
26.12.2017 16:45:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mrandy: Hei!
 
Mulla on ongelma..
 
Kun itekseni treenailen ja äänittelen itteäni niin mun time on mielestäni ihan ok, ainahan vois soittaa paremmin mutta suurempia ongelmia ei silloin ole.
 
Mutta kun bändin kanssa soitan treeneissä niin mun time heittelee ajoittain aika paljon.. en tiedä yritänkö kuunnella ja lukita omaa soittoa liikaa muiden kanssa, seurauksena se että "jahtaan" esim kaikkia soittajia ja tuloksena epätarkka ja muutenkin sekava soitto.. Turhauttava ongelma.. kiitos :'D

 
Time on yhteinen asia. Rumpalia syytetään, vaikka rumpali vain yrittää parhaan mukaan kuunnella muita. Tästä asiasta kannattaa keskustella bändin sisäisesti. Huomioi, kuka on se, jota lähdet seuraamaan ja yritä olla hänestä jollain tapaa vähemmän piittaava.
 
Filli helposti ryntää ja siksi niiden kanssa pitää olla tarkkana. Kitaristit ja laulajat ovat usein kiilaamassa.
 
Viime studiosessiossa äänittäjä erikseen käski muita soittajia auttamaan rumpalia. Se muuten tehosi. Muut eivät halunneet klikkkiä korviinsa ja hiukan huolimattomasti käsittelivät tempoa. Sinällään pienet temponvaihtelut on ihan ok, mutta jos ne koetaan kuuntelussa virheiksi, jotain pitää tehdä.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Tom Miking
27.12.2017 08:43:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mrandy: Mutta kun bändin kanssa soitan treeneissä niin mun time heittelee ajoittain aika paljon..
 
Onko tässä kyse timen vai tempon heittelystä? Olen ymmärtänyt että time on sitä miten kohdalleen tai eteen tai taakse iskut tulevat.
Jos kyse on tempovaihtelusta niin liveBPM -appilla pystyy seuraamaan tempoa reaaliajassa eli sen avulla sitä voi korjatakin jos ei itse
heti huomaa tempon vaihtumista .Jotkut sähkörumpumoduulit näyttävät tuleeko iskut kohdilleen vai eteen vai taakse.
Nämä ovat kuitenkin vain apuvälineitä, se treenaaminen on avain kaikkeen.
 
Kefiiri
27.12.2017 08:51:57 (muokattu 27.12.2017 09:07:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tom Miking: .Jotkut sähkörumpumoduulit näyttävät tuleeko iskut kohdilleen vai eteen vai taakse.
 
Miten tämä systeemi toimii? Laitetaanko sieltä jokin metronomi päälle kun aloitetaan?
 
Ymmärsin tuon aloittajan timeongelman niin, että kappaleen kestäessä iskut välillä tulevat eteen ja välillä taakse, kun koko orkka yrittää seurata jotain mystistä keskiarvoa josta kaikilla on vähän eri näkemys eikä oikein osata päättää kuka liidaa. Eli perus bändihommaa :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Tom Miking
27.12.2017 09:58:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Miten tämä systeemi toimii? Laitetaanko sieltä jokin metronomi päälle kun aloitetaan?
Joo, esim. rolandin TD3:ssa laitetaan merkonomi tikittämään ja näytön palkkisysteemillä näytetään paljonko iskut on edessä tai takana tai onko jopa kohdallaan.
 
Epämuusikko
27.12.2017 12:11:54 (muokattu 27.12.2017 12:12:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hassisen Mikko kertoi mulle tuon 2000-luvun alussa. "Ei muuta kuin triggerit rumpuihin ja kattelemaan että osuuko piikit gridiin vai ei".
 
Kai siitäkin apua olisi.
 
se treenaaminen on avain kaikkeen. Timen treenaaminen on avain timen paranemiseen. Anyway, hyviä ehdotuksia otetaan täälläkin vastaan :)
 
uliuli
mrandy
27.12.2017 21:04:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vastauksista!
 
Tota live bpm appia pitää testailla!
 
Treenaamaan! :)
 
Epämuusikko
27.12.2017 23:48:21 (muokattu 28.12.2017 12:54:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mrandy: Kiitti vastauksista!
 
Tota live bpm appia pitää testailla!
 
Treenaamaan! :)

 
Laske intensiivisesti mukana kun soitat. Ite ainakin paikoitellen ähisen ja puhisen timeä jos on huoli siitä että krooninen kiilaamiseni olisi musiikista pois. Se tapahtuu kuitenkin, mutta joskus pyrin vähentämään.
 
https://www.youtube.com/watch?v=TRl5Vw2AaHQ
 
uliuli
Tom Miking
28.12.2017 08:18:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mrandy: Kiitti vastauksista!
Tota live bpm appia pitää testailla!

Nimestä huolimatta se toimii tietysti myös äänitteillä eli jos olet esim. äänittänyt bänditreenit niin voit tsekkailla paljonko temmot silloin heittelivät ja huomaat missä biiseissä tulee erityisen paljon heittoa... ja voihan sillä mielenkiinnosta tutkailla ihan virallisiakin äänitteitä jos vaikka tuntuu että tämä taitaa vähän kiihtyä.
 
Jucciz
11.01.2018 02:16:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tom Miking: Nimestä huolimatta se toimii tietysti myös äänitteillä eli jos olet esim. äänittänyt bänditreenit niin voit tsekkailla paljonko temmot silloin heittelivät ja huomaat missä biiseissä tulee erityisen paljon heittoa... ja voihan sillä mielenkiinnosta tutkailla ihan virallisiakin äänitteitä jos vaikka tuntuu että tämä taitaa vähän kiihtyä.
 
Tempot, ei temmot. Tarkkana siellä! :)
Kefiiri
11.01.2018 08:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaus vanhasta kirjoituksesta:
 
Niskamies: soitinpa kielitoimistoon ja kysyin äikänmaikalta: sekä temmot että tempo ovat oikein! myös voi sanoa että vikken auto, ja se on yhtä oikein kuin viken auto.
 
Hämmentävää. Bluffaako se, itsekin ilman muuta käyttäisin muotoa "tempot".
 
En ole musiikin asiantuntija.
Tom Miking
11.01.2018 09:23:00 (muokattu 11.01.2018 09:24:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tempot, ei temmot. Tarkkana siellä! :)
Varmuuden vuoksi käytin tässä viestiketjussa molempia muotoja että edes jompikumpi olisi oikein mutta taisi olla kumpikin oikein... Kohta tekee mieli temmoa ovi sijoiltaan.
 
Jucciz
11.01.2018 20:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Lainaus vanhasta kirjoituksesta:
 
Ei ne kielitoimistossakaan taida kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita olla.
moderndrummer88
16.01.2018 00:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ei ne kielitoimistossakaan taida kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita olla.
 
Toisin kuin Jucciz
 
Jucciz
16.01.2018 06:21:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Toisin kuin Jucciz
 
On kyllä huomattava määrä asioita, joita en tiedä taikka osaa yhtään.
passe
16.01.2018 12:02:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mrandy: ...bändin kanssa soitan treeneissä niin mun time heittelee ajoittain aika paljon.. en tiedä yritänkö kuunnella ja lukita omaa soittoa liikaa muiden kanssa, seurauksena se että "jahtaan" esim kaikkia soittajia ja tuloksena epätarkka ja muutenkin sekava soitto.. Turhauttava ongelma.. kiitos :'D
 
Tutun kuuloisia ajatuksia. Itse puin sen joskus itselleni sanoiksi suunnilleen niin, että heittäydyin liikaa musan mukaan. Piti ottaa taka-askel ja ikään kuin olla puoliksi se kuuluisi kärpänen siellä katossa, puoliksi mukana - puoliksi tarkkailemassa. Hirveän paljon harvemmin tahtoi saada niitä teinipoika-kicksejä tuolla tavalla, mutta kyllä siitäkin oppii diggaamaan. Eri tavalla vaan. Rutiinin ja taitotason karttuessa voi sitten tietysti taas enenevässä määrin heittäytyä mukaan ja jahdata sitä "tän takia tätä tehdään" - fiilistä.
 
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «