Aihe: Mitä sääntösuomi sanoo soittotuntien antamisesta?
1 2
bedlam
02.01.2018 11:55:41 (muokattu 02.01.2018 12:57:57)

nisumaka: Tossa on varmaankin ajateltu sitä, että kun vaikkapa opettaja miettiii saavansa oppitunnista 10 e käteen, niin alv sisältävä laskutus pitää olla noin 25 e, että lopulta itselle jää 10 e käteen.

Ja juuri siihenhän esimerkilläni viittasinkin, että ei se nyt ihan noin mene. Itselläni on tilanne, että jos haluaisin 10e tunnilta käteen, niin minun pitäisi Eezyn kautta laskuttaa 13,5 euroa joka sisältää alvin. Sehän on suunnilleen puolet 25 eurosta.

nisumaka: 3v työttömänä ja tehnyt keikkahommia. Jos olet työtön, saat varmaankin jotain työttömyyskorvausta? Eikö keikkatyöt vaikuta näihin korvauksiin?

Tähän olen vastannut jo aiemmin ketjussa.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
nisumaka
02.01.2018 13:48:28 (muokattu 02.01.2018 14:02:08)
Kiitos bedlam. Tämän mä studeeran tosi tarkasti. Mulla alkaa itsellä olla hyvin saman kaltainen tilanne, mitä sinulla, joten tästä asiasta mun pitää todella hankkia nyt tarkkaa faktaa. Tietojeni mukaan sellainen yleinen käsitys on, että jos olet yrittäjä tai free-lancer-työntekijä, niin silloin et ole "työtön", eikä tule mitään korvauksia. Nyt tämä käsitykseni selkeästi ei olekaan oikea. Tiedän kyllä "sovitellun päivärahan jne." olevan olemassa. Pakko tulkita asiaa siten, että käsittelevällä virkamiehellä on tapauskohtaista harkintavaltaa, muutoin saamani palaute eri tahoilta ei mitenkään ole selitettävissä. (EDIT: Itse asiassa tähän viimeiseen toteamukseeni löytyikin vastaus ketjusta. Itse asiassa kun tätä ketjua lukee edes takaisin muutaman kerran, mä alan päästä jyvälle siitä, mistä tässä about on kysymys.)
Kefiiri
02.01.2018 14:44:48
nisumaka: Tietojeni mukaan sellainen yleinen käsitys on, että jos olet yrittäjä tai free-lancer-työntekijä, niin silloin et ole "työtön", eikä tule mitään korvauksia.

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Vaikka ei edes tienaisi mitään, niin jos jotenkin olet tulkittavissa yrittäjäksi, jäät ilman korvausta. Hyvä jos näin ei ole.
En ole musiikin asiantuntija.
Vessajono
02.01.2018 15:16:51
Kefiiri: Näin minäkin olen ymmärtänyt. Vaikka ei edes tienaisi mitään, niin jos jotenkin olet tulkittavissa yrittäjäksi, jäät ilman korvausta. Hyvä jos näin ei ole.

Oleellinen ero on varmaan siinä, että laskuttaako itse vai saako palkkaa. Mulla ei ollut mitään ongelmaa päivärahan kanssa, vaikka friikkuhommia teinkin, koska laskun lähetti ohjelmatoimisto, joka sen jälkeen maksoi mulle palkkaa. Käytännössähän se nyt ei toisaalta eroa mitenkään laskutuspalvelun käyttämisestä, tai ainakaan sen ei pitäisi erota.
"Ohan se nyt helvetin paljon järkevämpää treenata balalaikkaa ku suunnitella jotain saatanan vetypommia." Nobelanereita juotu vuonna 2017: 500
bedlam
02.01.2018 16:24:39 (muokattu 02.01.2018 16:28:32)

nisumaka: Kiitos bedlam. Tietojeni mukaan sellainen yleinen käsitys on, että jos olet yrittäjä tai free-lancer-työntekijä, niin silloin et ole "työtön", eikä tule mitään korvauksia. Nyt tämä käsitykseni selkeästi ei olekaan oikea

Siinä uskossa minäkin olen, että yrittäjä ei voi saada mitään työttömyyskorvauksia KELAlta? Olenkin vähän kummastellut nyt tämän aktiivimallin sivulausetta, jossa mainitaan että työttömyystukea ei myöskään leikata jos tienaa tietyn summan yritystoiminnalla.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Arkka
02.01.2018 17:09:30 (muokattu 02.01.2018 17:13:18)

bedlam: Siinä uskossa minäkin olen, että yrittäjä ei voi saada mitään työttömyyskorvauksia KELAlta? Olenkin vähän kummastellut nyt tämän aktiivimallin sivulausetta, jossa mainitaan että työttömyystukea ei myöskään leikata jos tienaa tietyn summan yritystoiminnalla.

Päivärahaa tai työmarkkinatukea voi saada soviteltuna jos onnistuu todistamaan yrittäjyyden sivutoimisuuden, eli vähäisen työmäärän. Työministeriö on esimerkkinä käyttänyt mm. sellaista, että hakija on ennen työttömyyttä pyörittänyt yritystä 6 kk kokopäivätyön ohessa, mutta se ei siis ole kriteeri sinällään (vaikka siksi joskus tulkittu), eli menee ilmeisesti vähän virkailijan mielen mukaan. Tai näin ainakin ennen oli.

E: Jaa olisko tuo jo vähän helpottunut kun lukee "Jos muuta näyttöä työmäärästä ei ole saatavilla, perusteena voidaan käyttää omaa selvitystäsi työmäärästä."

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyo … yrittaja_tyottomyysturva/index.html
bedlam
02.01.2018 20:27:42 (muokattu 02.01.2018 20:28:23)

Arkka: Päivärahaa tai työmarkkinatukea voi saada soviteltuna jos onnistuu todistamaan yrittäjyyden sivutoimisuuden, eli vähäisen työmäärän.

Ai, okei. Olin aiemmin päätoiminen yrittäjä, mutta monesti kuun palkka oli pyöreä nolla. Ilmeisesti silloin kuitenkaan ei olisi työttömyysrahaan ollut mahdollisuutta koska töissä tuli oltua 8 tuntia päivässä.

Mutta tosiaan jos ei Y-tunnusta ole ja laskuttaa osuuskuntien kautta, niin termi lienee "kevytyrittäjä" ja ei tarvitse moisista huolehtia. Viime vuonnahan kaltaisilleni tuli toki pakolliseksi yrittäjäeläkkeen maksaminen vaikkei tosiaan yrittäjä olisikaan. Itsellä vuositulot jäi tosin niukasti sen alle, joten ei tarvinnut niitä alkaa miettimään.
sepisti
09.01.2018 09:44:18
bedlam: Ja juuri siihenhän esimerkilläni viittasinkin, että ei se nyt ihan noin mene. Itselläni on tilanne, että jos haluaisin 10e tunnilta käteen, niin minun pitäisi Eezyn kautta laskuttaa 13,5 euroa joka sisältää alvin. Sehän on suunnilleen puolet 25 eurosta.

Tähän olen vastannut jo aiemmin ketjussa.

Kyllä se vaan on niin, että tavallinen työssäkäyvä kun ottaa liksaa laskutuspuljun kautta, kuvio menee kuten nisumaka sanoi. Tarvitsee maksaa verot ja työnantajamaksut sun muut ja käteen jää alle puolet laskutetusta summasta.

Voisko olla niin, että sinä otat vastaan työkorvauksia? Oliko niissä joku raja, jonka alapuolella pysyessä ei tarvitse maksaa veroja?
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
nisumaka
13.01.2018 07:27:52
Kiitos bedlam. Mulla meni hetki tuossa aiemmin, ennenkuin ymmärsin kuvakulmasi. Eli tarkennan vielä, että olen tajunnut oikein. KELAsta korvauksia saava henkilö saa tienata korvausten ohjella tietyn summan ja tämän vuoksi pitää asiaa tarkastella KELA+keikkatienesti kuvakulmasta. OK, ymmärsin.
bedlam
13.01.2018 13:31:18 (muokattu 13.01.2018 13:32:37)

nisumaka: Eli tarkennan vielä, että olen tajunnut oikein. KELAsta korvauksia saava henkilö saa tienata korvausten ohjella tietyn summan ja tämän vuoksi pitää asiaa tarkastella KELA+keikkatienesti kuvakulmasta. OK, ymmärsin.

Ei, vaan ainakaan mun tilanteessa ei ole mitään rajaa minkä yli EI kannattaisi tienata. Aina mitä enempi palkkaa tienaa, niin sitä enempi kuussa kouraan jää. Vaikka tienaisin tonnin kuussa omilla tienesteillä, niin KELAlta tulee vielä muutama satku päälle.

Tilanne voi olla eri siinä tapauksessa jos saa asumistukia yms.
Oan
14.01.2018 18:39:25
Arkka: Päivärahaa tai työmarkkinatukea voi saada soviteltuna jos onnistuu todistamaan yrittäjyyden sivutoimisuuden, eli vähäisen työmäärän.

Juurikin tämä on se kivi mihin moni kuvio kompastuu. Lausunto "työllistyy omassa työssään" ei paljon lämmitä jos tuloja ei tosiasiassa ole.

Onnea jäsen bedlamille siitä että asiat on saatu sovittua oikeinpäin TE-toimiston kanssa, mutta ei kannata olettaa sen olevan aina noin helppoa.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
bedlam
15.01.2018 07:35:36 (muokattu 15.01.2018 09:59:41)

Oan: Juurikin tämä on se kivi mihin moni kuvio kompastuu. Lausunto "työllistyy omassa työssään" ei paljon lämmitä jos tuloja ei tosiasiassa ole.

Onnea jäsen bedlamille siitä että asiat on saatu sovittua oikeinpäin TE-toimiston kanssa, mutta ei kannata olettaa sen olevan aina noin helppoa.

Jos on oikeasti yrittäjä, niin varmasti on enempi selvitettävää ja papereiden täyttämistä. En itse edes tiennyt ennen tätä ketjua tuota, että sivutoiminen yrittäjä voi ylipäänsä saada minkäänlaista työttömyyskorvausta. Minullehan tämä "kevytyrittäjyys" taas on se päätoiminen työ.
Oan
15.01.2018 12:02:57
bedlam: Jos on oikeasti yrittäjä, niin varmasti on enempi selvitettävää ja papereiden täyttämistä. En itse edes tiennyt ennen tätä ketjua tuota, että sivutoiminen yrittäjä voi ylipäänsä saada minkäänlaista työttömyyskorvausta. Minullehan tämä "kevytyrittäjyys" taas on se päätoiminen työ.

Ei toi tulkinta omasta työllistymisestä vaadi sitä yrittäjyyttä, että sellainen pieni ansakuoppa voi olla tässä. Tiedän kokemuksesta.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Jucciz
16.01.2018 03:58:23
bedlam: iJos laskutan asiakkaalta 500e+alv, nettoan tilille siitä tällä hetkellä 456 euroa. En tiedä millä matematiikalla tuohon 2,5 kerrointa saa..

On pikkuisen eri asia olla yhden miehen firma kuin maksaa palkkaa jollekulle.
bedlam
16.01.2018 20:36:16 (muokattu 16.01.2018 20:41:57)

Jucciz: On pikkuisen eri asia olla yhden miehen firma kuin maksaa palkkaa jollekulle.

Tottakai on. Mutta mitäs tekemistä sillä on tässä käydyn keskustelun kanssa?

Oan: Ei toi tulkinta omasta työllistymisestä vaadi sitä yrittäjyyttä, että sellainen pieni ansakuoppa voi olla tässä. Tiedän kokemuksesta.

Joo, toki. Sitä olen joskus itsekin miettinyt, että mikä on se raja milloin katsovat että tekee tarpeeksi. Kun kotona töitä tekee niin ne tunnithan laitellaan itse omantunnon mukaan, mutta jokseenkin johdonmukaisesti nekin tulee toki täytettyä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)