Aihe: Vinkkejä aloittelijalle fingerstyleen
1
watoncas
04.01.2018 12:24:27
Elikkä nyt on tosiaan tullut vasta noin 8kk harrastettua kitaransoittoa teräskielisellä akustisella. Ikäkin alkaa olla jo päälle 30. Ja jotenkin ei vaan jaksa kiinnostaa perus rämpytys ja komppaus pidempiä aikoja päivässä ja päätin tuossa pari viikkoa sitten siirtyä treenailemaan fingerstyleä. Noin 2-5 tuntia olen nyt treenaillu päivässä pidemmän aikaa ja välillä päivän parin taukoja. Ja tuon fingerstylen treenamisen parissa kyllä tuntikin vierähtää "huomaamatta". En sitten osaa sanoa onko vähän turhan haasteellista tuo fingerstyle tässä vaiheessa "soittajan uraa"? Lähinnä ajattelin suurimmaksi osaksi jatkossa panostaa tuohon fingerstylen treenaamiseen. Perusasioita kuitenkaan unohtamatta. Mutta ajankäytöllisesti noin 80/20 suhteessa. Treenituntejahan tulee kuitenkin aika runsaasti, kaikkiaan noin 20-30h viikossa tällä hetkellä. Eli kuitenkin ehtii jokusen tunnin viikossa pyhittää myös ns. perusasioille.

Olisko porukoilla jotain hyviä vinkkejä kyseiseen soittotyyliin? Vai onko se vaan hakattava niin kauan että alkaa sujua? Edistystä on kyllä tapahtunut parissa viikossa. Pikkuhiljaa alkaa kädet toimia paremmin yhteen. Tuleeko se sitten vain jossain vaiheessa sellanen vaihe että alkaa homma oikeesti sujua epätoivon pilkahdusten jälkeen :D? En tiedä sitten mikä on sopiva treenimäärä? Oon vaan soittanu niin paljon kun ittestäni hyvältä tuntuu ja ehtii. Ja en oo käynyt yhdelläkään soittotunnilla, juutuubista vain opetellu ja aluksi oli rockway käytössä jonkin aikaa. Ei vain nuo soittotunnit jaksa tällä hetkellä jotenkin inspiroida, kun on oma haasteensa niiden sovittamisessa arkeen. Ja kyllä, tiedän soittotuntien hyödyt ja haitat, niin niitä ei tarvitse tähän ketjuun alkaa kertoilla. Kaikki vinkit on tervetulleita!
McLeach
05.01.2018 09:22:13
Jos tuollasia tuntimääriä pysyy kitara kädessä joka päivä niin luulisi homman tulevan haltuun ihan itsestään. Tärkeintä on mielestäni juuri tuo kiinnostus ja motivaatio. Eli jos hyvillä mielin soitat kitaraa monta tuntia päivässä niin taidat tehdä jotain oikein. Reenaat vaan lemppari fingerstylebiisejä pikku hiljaa niin kohta huomaat että alkaa luonnistumaan. Tottakai esim youtubesta voi kattoa apua jos tuntuu että sulta on menny jotain olennaista ohi. Fingerstyleenhän liittyy sitten kaikenmoisia erikoistyylejä släppäilyineen yms. mutta niihin tuskin kannattaa liikaa paneutua jos ei kiinnosta.
watoncas
05.01.2018 12:25:53
McLeach: Jos tuollasia tuntimääriä pysyy kitara kädessä joka päivä niin luulisi homman tulevan haltuun ihan itsestään. Tärkeintä on mielestäni juuri tuo kiinnostus ja motivaatio. Eli jos hyvillä mielin soitat kitaraa monta tuntia päivässä niin taidat tehdä jotain oikein. Reenaat vaan lemppari fingerstylebiisejä pikku hiljaa niin kohta huomaat että alkaa luonnistumaan. Tottakai esim youtubesta voi kattoa apua jos tuntuu että sulta on menny jotain olennaista ohi. Fingerstyleenhän liittyy sitten kaikenmoisia erikoistyylejä släppäilyineen yms. mutta niihin tuskin kannattaa liikaa paneutua jos ei kiinnosta.

Kiitoksia kommentista. Pyrkimyksenä on treenata vain silloin kun huvittaa ja niin kauan kun hyvältä tuntuu henkisesti. Ja aina yritän lopettaa session siihen että omasta mielestä olen jotenkin onnistunut kyseisen session aikana. Fyysisestä "kivusta" en ole niinkään piitannut :D Kyllähän sitä aluksi HIEMAN oli paikat hellänä kun alkoi treenailemaan pidempiä aikoja, kun kuitenkin oudoista asennoista itselle kyse. Ja tietty sormenpäät kovilla. Kun ei tosiaan aiemmin ole tullut soittoa harrasteltua. Kiinnostusta ja motivaatiota olisi kyllä varmasti vetää vieläkin pidempiä sessioita päivässä, mutta täytyy hieman itseään toppuutella. Ja myös silloin on hyvä aika lopettaa kun alkaa saada emännältä murhaavia katseita :D

Olisko kellään muuten hyviä vinkkejä otekäden sormien ulottuvuuden ja taipuisuuden treenamiseen? Vai tuleeko nuokin vain armottomien toistojen myötä paremmaksi? Toki siinäkin on kehitystä tapahtunut, mutta jos jotain ns. spessu jumppa- ja venytysliikkeitä löytyisi?
McLeach
05.01.2018 16:56:52
watoncas:
Olisko kellään muuten hyviä vinkkejä otekäden sormien ulottuvuuden ja taipuisuuden treenamiseen? Vai tuleeko nuokin vain armottomien toistojen myötä paremmaksi? Toki siinäkin on kehitystä tapahtunut, mutta jos jotain ns. spessu jumppa- ja venytysliikkeitä löytyisi?

Haha tää on kyl niin tätä nykyaikaa, kohta on jo laskin mukana miten saadaan reenistä mahd teknistä ja tehokasta :D mut joo ei oo mulla paljoa neuvoja, sormet ulottuu sinne minne ulottuu ja taipuisuuden reenaus kuulostaa pelottavalta. Yrität vaan otelautakädellä löytää mahd rennon otteen ettei tarvittavat sormet ole jännityksessä. Sit kun oot pari vuotta hinkannu tilutteluita ja hendrixejä peukalon kanssa niin löytyy varmaan se sulle paras tapa soittaa. Ittellä takana noin 14v lyhytsormista soittoa ja vielä joutuu aika ajoin miettimään sormituksia uudestaan eri biiseissä. Ja aina se kämmen särkee kun soittaa akkarilla barreja tauon jälkeen.
Matoleka
05.01.2018 22:42:08
watoncas: Elikkä nyt on tosiaan tullut vasta noin 8kk harrastettua kitaransoittoa teräskielisellä akustisella. Ikäkin alkaa olla jo päälle 30. Ja jotenkin ei vaan jaksa kiinnostaa perus rämpytys ja komppaus pidempiä aikoja päivässä ja päätin tuossa pari viikkoa sitten siirtyä treenailemaan fingerstyleä. Noin 2-5 tuntia olen nyt treenaillu päivässä pidemmän aikaa ja välillä päivän parin taukoja...!

Mahtavuutta!
Täällä toinenkin nyyppäri( joka treenailee kaiken ohella myös fingerstyleä)
Sulle lohdutukseksi, mulla ikää vielä 10v. enemmän ;)

Itse aloitin sormeilemaan ihan lempi biisien tahdissa. Eli esim.
Metallican Nothing Else Matters on siivittänyt mun uraani tällä saralla.

Tykkään myös kaikenlaisesta "spanish-style" kitaroinnosta.

Eli summasummarum. Ihan soittamalla kappaleita. Ei sen kummallisempaa metodia.

Punainen tai joku muu värikäs kauluspaita päälle ja napaan asti auki,, mustat suorat housut, tukka taakse (jos sitä vielä on) ja kitara käteen
Siitä se lähtee!
watoncas
10.01.2018 14:59:45
McLeach: Haha tää on kyl niin tätä nykyaikaa, kohta on jo laskin mukana miten saadaan reenistä mahd teknistä ja tehokasta :D mut joo ei oo mulla paljoa neuvoja, sormet ulottuu sinne minne ulottuu ja taipuisuuden reenaus kuulostaa pelottavalta. Yrität vaan otelautakädellä löytää mahd rennon otteen ettei tarvittavat sormet ole jännityksessä. Sit kun oot pari vuotta hinkannu tilutteluita ja hendrixejä peukalon kanssa niin löytyy varmaan se sulle paras tapa soittaa. Ittellä takana noin 14v lyhytsormista soittoa ja vielä joutuu aika ajoin miettimään sormituksia uudestaan eri biiseissä. Ja aina se kämmen särkee kun soittaa akkarilla barreja tauon jälkeen.

:D Jep, pitää olla tehokas tässä iässä, kun kuitenkin perhekkin vaatii oman aikansa. Liian suunnitelmalliseksi ei kiinnosta alkaa. Noo lähinnä mietin että jos esim. joku on hoksannu että jokin tietty asia parantaa sormien liikkuvuutta ja ulottuvuutta kivasti. Kun itselläni kuitenkin varmasti käsi keskiverto teiniä jäykemmässä kunnossa erinäisistä seikoista johtuen :D
Matoleka
12.01.2018 07:08:56
watoncas: On se vaan hyvä fiilis kun vihdoinkin sai itseäkin potkittua persiille soiton aloittamisen suhteen! Parikymmentä vuottahan siinä menikin :D Nyt vaan harmittaa kun ei ole aiemmin aloittanut! Oletko itse minkä aikaa soittanut?

Jos ilmakitarointia ei lasketa niin aika tarkkaan vuosi ja kaksi kuukautta :)
watoncas
31.01.2018 11:01:01
Matoleka: Mahtavuutta!

Itse aloitin sormeilemaan ihan lempi biisien tahdissa. Eli esim.
Metallican Nothing Else Matters on siivittänyt mun uraani tällä saralla.

Itselläkin tuo Metallica ollut aina lähellä sydäntä. Mutta tuli nyt aloitettua fingerstylen treenaaminen "hieman" erilaisella biisillä. ;)
Matoleka
01.02.2018 09:33:43
watoncas: Itselläkin tuo Metallica ollut aina lähellä sydäntä. Mutta tuli nyt aloitettua fingerstylen treenaaminen "hieman" erilaisella biisillä. ;)

Ihan mielenkiinnosta kysyisin mikä biisi kyseessä?
watoncas
01.02.2018 15:59:11
Matoleka: Ihan mielenkiinnosta kysyisin mikä biisi kyseessä?

Tollanen https://www.youtube.com/watch?v=nMhzF568I8A

Ei alunperinkään ole mikään kitarabiisi tuo alkuperäinen versio, vaan ihan teknopoppii pianolla höystettynä. Mutta olenkin aina ollut kaikkiruokainen musiikin suhteen :D
Matoleka
01.02.2018 17:19:13 (muokattu 01.02.2018 17:20:17)
watoncas: Tollanen https://www.youtube.com/watch?v=nMhzF568I8A

Ei alunperinkään ole mikään kitarabiisi tuo alkuperäinen versio, vaan ihan teknopoppii pianolla höystettynä. Mutta olenkin aina ollut kaikkiruokainen musiikin suhteen :D

Toihan on hieno biisi, pidän itsekkin siitä. "Ysärillä" aikuistunut niin en lainkaan vierasta hyvällä maulla tehtyä koneperäistä musiikkia.
Itseasiassa samaisen kappaleen yksinkertaistetulla versiolla, joka soitettaan pelkästään e-kielellä, olen koittanut "myrkyttää" lapsiani soittamaan kitaraa.
Täytyy itse kokeilla joku päivä tuota linkkaamasi versiota.
watoncas
02.02.2018 09:20:20 (muokattu 02.02.2018 09:32:02)
Matoleka: Toihan on hieno biisi, pidän itsekkin siitä. "Ysärillä" aikuistunut niin en lainkaan vierasta hyvällä maulla tehtyä koneperäistä musiikkia.
Itseasiassa samaisen kappaleen yksinkertaistetulla versiolla, joka soitettaan pelkästään e-kielellä, olen koittanut "myrkyttää" lapsiani soittamaan kitaraa.
Täytyy itse kokeilla joku päivä tuota linkkaamasi versiota.

Joo itse tykästyin tuohon kitaraversioon heti kun sen löysin vahingossa. Alkuperäistä versiotakin on tullut paljon kuunneltua aikanaan. Onhan tuo tietenkin tälläiselle fingerstyle nyypälle "hitusen" haasteellinen ensimmäiseksi biisiksi, mutta eikö se siitä kun jaksaa takoa. Tuntuu ainakin tällä hetkellä omaan käteen juuri sopivan monipuoliselta. Pikkuhiljaa alkaa painua otteet ja näppäilykuviot "takaraivoon". Koneperäinen musiikki on kyllä parhaimmillaan todella mahtavaa kuunneltavaa varsinkin kunnon laitteilla. Ja siltä saralta löytyy todella paljon hienoja biisejä joista monista saisi upeita kitaraversioita.
Filemon
15.02.2018 16:04:48 (muokattu 15.02.2018 16:07:07)
watoncas: Elikkä nyt on tosiaan tullut vasta noin 8kk harrastettua kitaransoittoa teräskielisellä akustisella. Ikäkin alkaa olla jo päälle 30...

Matoleka: Mahtavuutta!

Hyvä jätkät! Ittekin suht myöhään aloittaneena tiedän minkä kanssa painiskelette. Ikää on 49 ja kahdeksan vuotta kitarointia tulee keväällä täyteen. Koukuttava harrastus.

Pari linkkiä, joissa tonneittain ilmaista soitettavaa ja oppitunteja. Etusivulta vaan Fingerstyle-osastolle:

http://www.guitarnick.com/index.html

https://www.justinguitar.com

Lisäks suosittelen hankkimaan appina tai ohjelmana jonkun vastaavan: http://supermegaultragroovy.com/products/capo/

Esim. Youtubesta biisi mp3-muodossa koneelle ja siitä Capo-ohjelmaan. Itte olen opetellu melkoisen paljon biisejä ja sooloja tämän avulla.

Tsemppiä harrastukseen!
watoncas
19.02.2018 11:26:09
Filemon: Hyvä jätkät! Ittekin suht myöhään aloittaneena tiedän minkä kanssa painiskelette. Ikää on 49 ja kahdeksan vuotta kitarointia tulee keväällä täyteen. Koukuttava harrastus.

Pari linkkiä, joissa tonneittain ilmaista soitettavaa ja oppitunteja. Etusivulta vaan Fingerstyle-osastolle:

http://www.guitarnick.com/index.html

https://www.justinguitar.com

Lisäks suosittelen hankkimaan appina tai ohjelmana jonkun vastaavan: http://supermegaultragroovy.com/products/capo/

Esim. Youtubesta biisi mp3-muodossa koneelle ja siitä Capo-ohjelmaan. Itte olen opetellu melkoisen paljon biisejä ja sooloja tämän avulla.

Tsemppiä harrastukseen!

Kiitoksia vinkeistä :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)