Aihe: Tuntematon sotilas
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15
Hannubal
17.11.2017 23:08:12
Nori Eka: Ei kolmatta ilman neljättä: https://yle.fi/uutiset/3-9935703

Viidettä odotellessa.

Aivan kuin aprillipila keskellä marraskuuta.
Hän valikoi vaatteemme ja sanat suuhumme. Hän työntää kätensä meidän taskuumme ja syö meidän laskuumme.
Sergei Fallinen
17.11.2017 23:19:54
Mun lompakkoni odottaa sitä realistista versiota, jossa homostellaan huumeissa. Pontikalla pikku huppeliin, ällöttävän Disneyä.
Bongowing
17.11.2017 23:23:51
Bullitt: Ketä meinaa ip?

No siis intellectual property. Olen ymmätänyt että suunnillen sama asia kuin franchise.
But where the heck is magenta?
Rhapa
20.11.2017 09:30:07
Aikas hyvä tämä uusin versio. Rokka oli vähän yllättäenkin oikein pääosassa ja hyvä niin.. Henkilöhahmot jäivät Rokkaa lukuunottamatta jotenkin "kaukaisiksi" ja mitään taistelutoverit fiilistä ei kyllä missään vaiheessa ilmennyt. Ryyppykohtauskin oli vähän sellainen "noh, tällanen nyt kuvataan tähän ja tatsit". Toveruus puuttui. Sodan raadollisuus oli pääosassa ja se tuotiin hyvin esille. Suomalaisena sotaleffana ihan helvetin hyvä ja kestää vertailun ulkomaiseen tuotantoonkin. Pariin otteeseen käytettiin samoja pätkiä leikkauksessa, mikä vähän töksähti ja paikoin leikkaus ei muutenkaan ollut ihan nappisuoritus. Silti.. ei voi muuta sanoo ku hattuu nostaa.
Marlowe
26.11.2017 10:42:25
No mitä tästä nyt sanoisi? Ei ollut missään tapauksessa huono elokuva, mutta oliko toisaalta millään tavalla tarpeellinenkaan?

Naiset olivat tässä versiossa tietysti esillä, vaan kasvoiko yksikään heistä mitenkään erityisen merkittäväksi hahmoksi? Jos ideana oli kertoa maailmalle, että hei, sota kosketti myös naisia, niin se ei taida olla mikään uutinen kenellekään muulle kuin tynnyrissä kasvaneille urpoille.

Näyttelijäsuorituksia tuli verrattua myös vanhoihin, aika ikonisiin tulkintoihin. Eero Aho oli hyvä Rokka, kuten kaikki ovat todenneet, ja Jussi Vatasen Koskelasta pidin myös. Lopulta antaisin parhaan roolisuorituksen pystin Hannes Suominselle, joka oli Vanhalana juuri sellainen kuin olin Linnan hahmon kuvitellut olevan.

Louhimiehen täysin hukkaamia hahmoja olivat Riitaoja ja Lehto, mikä oli kyllä sääli. Kirjassa niin keskeinen Kariluodon kehitystarina jäi minusta torsoksi sekin. Hauhian ja Lehdon kuolemat olisivat voineet olla paljon vaikuttavampia, sillä ainakin Laineen versiossa ne jäivät veret seisauttavina mieleen. Jos sitten televisiosarjassa?

Vaikea on ylipäätään lähteä tekemään leffaa, jonka jokainen kohtaus ja repliikki ovat tuttuja ja tietyllä tavalla osa meikäläistä kulttuurihistoriaa. Nyt saavutettiin teemaan hyvin sopiva torjuntavoitto.

Olisi kiva kuulla jonkun sellaisen mietteet, joka ei tunne kirjaa sen enempää kuin aikaisempia elokuviakaan. Ehkä melko täydessä leffasalissa joku sellainen oli, sillä nuorempaa väkeä näytti olevan melko runsaasti katsomossa!
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby)
Gleb91
04.12.2017 15:09:08
Marlowe:
Naiset olivat tässä versiossa tietysti esillä, vaan kasvoiko yksikään heistä mitenkään erityisen merkittäväksi hahmoksi? Jos ideana oli kertoa maailmalle, että hei, sota kosketti myös naisia, niin se ei taida olla mikään uutinen kenellekään muulle kuin tynnyrissä kasvaneille urpoille.

Niin tästähän oli jonkun verran keskustelua. Itse näkisin, että kyseessä on odotukset siitä, onko tämä nyt elokuva Suomen sodasta, vai elokuvasovitus kirjasta Tuntematon sotilas. Jos ensimmäinen on kyseessä, niin silloin toki olisi ollut kiva nähdä tarkemmin että miten sota vaikutti kotirintamalla. Eli miten naisten ja muiden kotiinjääneiden elämät muuttuivat, tässähän on kaikenlaista draamaa syntynyt varmasti paitsi käytännön järjestelyistä niin myös romanttisista asioista jne. Jos mies on kuukausia tai jopa vuosia poissa ja ei ole tietoa tuleeko se takaisin niin onko vaimolta syytä odottaa uskollisuutta varsinkin kun se tarkoittaa että pitää itse tehdä työt jne. Ja esimerkiksi sellaisia tarinoita on että isä on tullut sodasta ja lapsi on varttunut ensimmäiset elinvuotensa ilman isää eikä heille enää synny kunnollista isä-lapsi-suhdetta. Ja kaikenlaista tarinaa on.

Mutta ohjaaja oli halunnut nimenomaan tehdä Tuntemattoman Sotilaan eikä yleistä elokuvaa Suomen sota-ajasta. Se on hänen päätöksensä ja toisaalta mahdollisti paremman keskittymisen rintaman tapahtumiin. Joidenkin mielestä tämä elokuva on siis turha kun sovitus on jo kahteen kertaan tehty.

Olisi kiva kuulla jonkun sellaisen mietteet, joka ei tunne kirjaa sen enempää kuin aikaisempia elokuviakaan. Ehkä melko täydessä leffasalissa joku sellainen oli, sillä nuorempaa väkeä näytti olevan melko runsaasti katsomossa!

Edellisestä jatkaen, minusta elokuva siis ei ollut turha. Koska itse en jaksanut katsoa Laineen tuntematonta aikoinaan enkä edes lukea kirjaa loppuun asti koulussa. Joten nyt tuli tämä tarina vihdoin tutuksi ja muutenkin pisti miettimään sotaa tarkemmin. Ja elokuva oli minusta tehty hyvin, kesto pelotti aluksi mutta jaksoin kyllä katsoa. Vielä itseäni nuoremmille eli 12-18 vuotiaille uskoisin tämän elokuvan olevan välttämätön jos haluavat tietää mikä on Tuntematon Sotilas. Sodasta alkaa olla kauan aikaa ja voi olla että tulevina vuosikymmeninä ei ole enää niin mielekästä tehdä siitä elokuvaa. Joten minusta ihan hyvä että tuli tällainen tässävaiheessa, TV:stä tuttujen Putousnaamojen tähdittämänä. Ja siis todella hyvin näyttelivät he.
sticky fingers
07.12.2017 17:01:11
Uutta en ole vieläkään nähnyt, mutta tuossa eilettäin tuli katsottua Molllbergin versio, jota en ollut yhtenä pötkönä koskaan kokonaan nähnyt. Tulin siinä miettineeksi, että toisaalta on aika mielenkiintoista, että yhden kirjan pohjalta (periaatteessa) saa aikaan kolme näinkin erilaista tulkintaa (tässä teen toki oletuksen kolmannen osalta), kunhan vaan osaa katsoa jokaisen tavallaan erillisenä tarinana.

Tuota "kakkosta" katsoin ensin mielessäni vertailleen Laineen tulkintaan, mutta leffan edetessä lopetin tämän ja pystyin katsomaan tämän version kokonaan omanaan. Kakkosessakin suomalaiseen tapaan ylinäytellään, mutta ei tietysti niin radikaalisti kuin ekassa. Kolmannessa toivon parannusta etenkin tähän.
"'I've got, as they say, a well-developed talent for observation when it's already too late and some unpleasantness has happened"
Tympee Huttunen
07.12.2017 17:35:22
Tämä uusin oli tosiaan hiton hyvä. Ei ärsyttänyt noi putousjampat ollenkaan. Ehkä joskus tulee vielä joku extended-versio, jossa mennään syvemmälle henkilöhahmoihin. Paljon hienoja näyttelysuorituksia ja aika hyvin oli karsittu ylimääräiset ramboilut. Metsän ötökät oli mun mielestä jotenkin hienoja, koska ne jotenkin alleviivasi tota sodan älyttömyyttä ja toisaalta ihmisen pienuutta. Suomipojat näytettiin myös negatiivisessa valossa hyvin, joskaan venäläisten inhimillisyyttä ei hirveästi jalustalle nostettu. Ehkä sillekin olisi ollut sijansa. Mutta joo, heittämällä paras leffa pitkään aikaan.
Bongowing
07.12.2017 17:37:19
Tympee Huttunen: Tämä uusin oli tosiaan hiton hyvä. Ei ärsyttänyt noi putousjampat ollenkaan. Ehkä joskus tulee vielä joku extended-versio, jossa mennään syvemmälle henkilöhahmoihin.

Eikös tästä se tv-sarja/sovitus tule.
But where the heck is magenta?
Prophet
10.12.2017 09:00:54
sticky fingers: Kakkosessakin suomalaiseen tapaan ylinäytellään, mutta ei tietysti niin radikaalisti kuin ekassa. Kolmannessa toivon parannusta etenkin tähän.

Miksiköhän tulee mieleen eräätkin sketsihahmot Peteliuksen näytellessä lentokonetta kännikohtauksessa?
PeteSq
10.12.2017 19:55:26
Bongowing: Eikös tästä se tv-sarja/sovitus tule.

Ensi vuonna tulee todennäköisesti viisiosainen minisarja, jossa aukeaa hahmoista aika paljon lisää ja tulee myös nyt poisjääneitä tuttuja kohtauksia. Lopullinen sisältö on auki koska eivät ole vielä päässet sen työstöön PR-touhujen vuoksi.
Prophet
09.01.2018 20:21:00 (muokattu 09.01.2018 20:21:27)
varpio
09.01.2018 20:25:01
Prophet: Minä - Vilho Koskela

https://www.is.fi/viihde/art-2000005518561.html

Minäkin olen muka Koskela. Höh.
varpio
10.01.2018 06:55:49
NHR: Höh näköjään myös. Olisi pitänyt vastailla vieläkin riitaojaisammin kai.

Itse yritin vastata hietasesti.
dfer
10.01.2018 21:25:32
Yritin vastata oikein mutta tulikin Riitaoja.
Vessajono
11.01.2018 00:03:38
Vanhala. No, ainakin selvisin hengissä.
"Ohan se nyt helvetin paljon järkevämpää treenata balalaikkaa ku suunnitella jotain saatanan vetypommia." Nobelanereita juotu vuonna 2017: 500
Hetfield
11.01.2018 00:37:39

Mäkilä. Ei toi nyt oikein osunu ja tuntuu että meni ihan ristiriidassa sen kanssa mitä vastasin. No elämä on.
Alright, alright, alright!
NHR
11.01.2018 12:04:36 (muokattu 11.01.2018 12:08:02)

Vessajono: Vanhala. No, ainakin selvisin hengissä.

Ketkä kaikki muuten Tuntemattoman hahmoista selvisivätkään hengissä, eihän niitä kauhean montaa ollutkaan? Vanhala, Honkajoki, Rahikainen, Rokka, Susi... ja tietenkin Lammio, tuo ikimulkku. Varmaankin muutamia muitakin vielä jäi sodasta henkiin. Kuinkas esim. Sihvoselle mahtoikaan käydä?

E: Myös Määttä taisi selvitä edes haavoittumatta?
Laika fur chin, Dutch for the 31st time.
Funkånaut
11.01.2018 15:03:04

Tuntemattoman hahmoista olen eniten Urho Hietanen

Kylymä on tää muailma.
"Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää." - Olavi Perkiömäki
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)