Aihe: No kuinkas hitaasti sitten?
1
jäykkis
17.06.2004 07:45:28
Mukava lueskella näitä juttuja kuinka nopeesti kukakin panee meneen tuplaspeduilla, mutta otetaanpa kerran näinkin päin: Kuinka hitaasti pystyt pistämään komppia.

Itse tuossa taannoin hankin Taman RW-jotain ja aattelin että tässäpä metronomi loppuiäksi, mutta sitten kun huomasin että sillähän ei pääse alaspäin kun 35 iskuun minutissa, niin enpä tiedä. Mulla on nimittäin semmonen perversio, että mm. yritän soittaa mahdollisimman hitailla temmoilla komppia.

Nykyisillä taidoilla menee tuommonen 38 iskua minutissa aika puhtaanoloisesti ja nythän sitten on että tuolla RW:llä ei pääse enää kun kolme iskua alaspäin. Paha juttu. Seuraavaksi täytynee ottaa esim. GuitarPron klikki käyttöön. Se yltää muistaaksei "melko" alas, olisinko joskus kokeillut 1:tä iskua minutissa. Siinä riittää haastetta pidemmäksi ajaksi.

Miten muilla? Miten hitaasti menee vielä puhtaasti?

Ps. Varmaan yhtä hyödyllinen taito itse musiikin kannalta kun valonnopeakin tykitys..
Jami
17.06.2004 09:51:24

Tekniikan ylärajoilla olevaa tykitystä pystyy moni pitämään kohtuullisesti timessä. Niin kauan kuin kunto kestää. Hitaissa kompeissa time on sitten monesti mitä sattuu. Mitä hitaampi niin sitä vaikeampi. Että ei se paha perversio ole tuo hitaasti treenaaminen.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
eleeton
17.06.2004 10:49:57 (muokattu 17.06.2004 10:50:28)
laita klikki tuplanopeudelle, esim 30bpm, ni klikkiin 60 ja soitat vaan halftimena.
jäykkis
17.06.2004 12:14:00 (muokattu 17.06.2004 12:15:05)
Tekniikan ylärajoilla olevaa tykitystä pystyy moni pitämään kohtuullisesti timessä. Niin kauan kuin kunto kestää. Hitaissa kompeissa time on sitten monesti mitä sattuu. Mitä hitaampi niin sitä vaikeampi. Että ei se paha perversio ole tuo hitaasti treenaaminen.

Niin, mutta onko oikeesti noin, vai kyse vain siitä että kovin nopealla temmolla virheitä ei yksinkertaisesti kuule? Näin olen itse aina kuvitellut, mutta voin olla väärässäkin. Tai tottakai nopestai *on* helmpompi pysyä taimissa, mutta kun mennään kykyjen äärirajoille, kuten sanoit.
jäykkis
17.06.2004 12:14:20
laita klikki tuplanopeudelle, esim 30bpm, ni klikkiin 60 ja soitat vaan halftimena.

Tuo ei palvele tarkoitusta. Silloinhan nimittäin kuulee missä mennään ja kyse on jostain muusta kun sisäisestä rytmissä pysymisestä. Idea on että ei olisi sillä tavalla opaskoiraa, vaan ainoastaa silloin tällöin löisi klikki kertoen ollaanko ajassa vai ei.
JanneO
17.06.2004 12:26:05
Nykänenhän on treenannut juuri tuolla tavalla groovea, että metronomi tuohon about 40bpm ja siihen pelkkää beat-komppia. Ja homma toimii sillä aika lujaa!!
HCW
17.06.2004 13:43:50
saahan tohon klikin kanssa treenaamiseen uutta potkua kun treenaat komppia esim.niin että:

Klikki pakututtaa 1
Klikki pakututtaa 2 ja 4
Klikki pakututtaa 1 ja 3

Sitten jos säätövaraa metronomissa riittää niin voi yrittää soittaa niin että klikki soittaa takapotkuja.

Kyllä sillä sitä hubaa saa.
Tyylitajun lisäksi tärkeintä musiikissa on: "Playin' on ten"
M.i.k.key
17.06.2004 13:57:09
Ja sit äärimmäisyyksiin, teet vaikka sekkarille klikin, paukuttamaan vaikka alkuun pari tahtia, sitten temposta riippuen isku vaikk joka toiseen/neljänteen tahtiin... Siitä sitten vaan tähtäilemään
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
per62
17.06.2004 14:32:35
Ja sit äärimmäisyyksiin, teet vaikka sekkarille klikin, paukuttamaan vaikka alkuun pari tahtia, sitten temposta riippuen isku vaikk joka toiseen/neljänteen tahtiin... Siitä sitten vaan tähtäilemään

Nimenomaan TÄHTÄILEMÄÄN, siinä sitä onkin nopeuspolkijoille tekemistä kun pitääkin osata soittaa ja iskut pitää olla kohdallaan. Se on eri asia soittaa hitaasti kuin vetää sitä nopeeta tuku tuku puuroa missä ei huomaa itse niitä virheitä, varsinkaan iskujen yhtäaikaisuuden suhteen. Nyt kaikki soittamaan hitaaaaaasti. No jokainen soitelkoon tyylillään, vaikka suutaan jos ei muuhun pysty.
Jaska
17.06.2004 15:26:21
Tavallinen sekunttiviisarin omaava kello olisi kyllä hyvä hitaissa tempoissa.

basaria 12 ja 6 kohdalla, virveliä sitten 3 ja 9 kohdalla

Jos oikein lasken niin se olisi sitten kai 1 bpm, jos beat = tahti.

Tai joka neljännellä sekuntilla basaria ja väliin snare.
jee
Tangled**
17.06.2004 18:19:23
Metronomilla killailu on kyllä kivaa. Mä elin joskus siinä luulossa, että omani on täysin paska, mutta se osoittautuikin kelpopeliksi. Saa säädettyä reilusti erilaisia systeemejä...

Tuollakaan ei alle 40 pääse, mutta se riittää. Kun on alusta asti tottunut soittamaan klikin kanssa, niin on timessä pysyminen aika helppoa. Mulle on opetettu, että pitää lähteä soittamaan uutta juttua äärimmäisen hitaasti, joten tuo neljänkympin tempo on ollut kovassa käytössä. Ja kyllä siinä timessä pysyy.
Matka on päämäärää tärkeämpi.
MoonDog
17.06.2004 18:24:35
Jos oikein lasken niin se olisi sitten kai 1 bpm, jos beat = tahti.

Se olisi 4 bpm, koska 1 beat = 1/4-nuotti. Esim. 60 bpm temmolla 1 beatti, eli 1/4-nuotti kestää tasan sekunnin.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Henga
17.06.2004 18:50:54
Itse harjoittelen kokoajan todella alhaisella temmolla. Paljon kehittävämpää kuin kolata rytmit tuli takamuksen alla. Tietty nopeus/kestävyys-treenit erikseen..

Hyväksi joskus huomattu keino on tehdä sekvensserillä klikki joka vähitellen harvenee temmon pysyessä samana. Oletetaan nyt vaikka 80bpm, jossa on jo miettimistä kun klikki-isku tulee vasta kahden tahdin välein..
kattila
17.06.2004 18:56:59

Kokeilkaapa powermetalkomppia todella, todella, todella hitaasti. Siis tätä Sonata arctica/Stratovarius komppia. On muuten aivan hemmetin vaikeaa.
Dust to dust
Anri8000
19.06.2004 01:12:38

Jeep. Ihailen doom-runpaleita. Ei onnaameikältä. Yritys on kova ja harjoitusta pitää vain jatkaa. Mutta on pirullista hidastelu.

btw,"kaverilla" on hauska tapa "treenata" timeä; kuuntelee Zappaa ja kusella käydessä soittelee "mentaalirumpuloita" biisin mukana. Vessaan kun ei muza kuulu, niin on jännää tulla kuselta ja todeta onko pysynyt "kelkassa". Kuulemma eräät levyt menevät jo "aika hyvin"... että "näin"...
Lehmä pariutuu sonnin kanssa saadakseen vasikan, sonni vain huvin vuoksi. - Sverre 6 v.
jäykkis
19.06.2004 11:08:05
Itse harjoittelen kokoajan todella alhaisella temmolla. Paljon kehittävämpää kuin kolata rytmit tuli takamuksen alla. Tietty nopeus/kestävyys-treenit erikseen..

Uteliaisuudesta, niin suurinpiirtein millä temmolla vetelet?

Itse olen nyt viimeaikoina tykästynyt tuommoseen 70 iskun hujakoilla tapahtuvaan treeniin. Plus sitten tietenkin nämä hitaus-jutut.
AK
19.06.2004 14:59:26
No 40 bpm menee, sen alemmas ei mun vanha metronomi pääsekään. Työtähän siinä aluksi on tottua soittamaan hitaasti, jos on tottunut tekemään näitä nopeuspainotteisia harjoituksia, mutta kyllä kieltämättä avartaa omaa ajattelua ja treeneistä tulee monipuolisempia soittamalla välillä hitaampia juttuja.
totomiettinen
19.06.2004 16:41:25
Aikalailla reilusti off-topikiksi tämä nyt hurahtaa, mutta kannattaa muistaa aina treenata myös eri äänen voimakkuuksilla.
Dynamiikan vaihteluista ihan hyötyä siihenkin, että osaa sitten soittaa hiljaa ja tarpeen tullen kovaakin. Tekee muuten metronomin kanssa soitostakin vähän haasteellisempaa, kun vetää oikein pp...tai jopa ppp... no enemmänpä näitä voimakkuuksia tietysti tulee virvelitreenissä...
wille_eemeli
21.06.2004 00:49:39
Täysiä! :D
Anteeksi!
Hevi on paskimmillaankin parasta!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)