Aihe: Studiotekniikan innovaatiot viime vuosina | |
---|
|
Tervehdys! En ole itse seurannut studiotekniikkaskeneä useampaan vuoteen aktiivisesti, ja nyt alkoi kovasti askarruttamaan, että millaisia tämän pöivän työskentelytavat ovat standardeiksi muodostuneisiin yleisiin studiitekniikkoihin verrattuna? Eli mitä uutta / innovatiivista olet havainnut studiotekniikoissa viimeisten parin, kolmen vuoden säteellä? Millaisia uusia härpäkkeitä, tai työskentelytapoja / vanhojen tapojen uudelleen yhdistelyä on esiintynyt? |
|
Softan osalta asiat alkavat lähestymään erinäisiä sovellutuksia keinoälystä, jotka havaitsevat jotain ongelmakohtia eri signaaleja omiin referensseihinsä vertaamalla. On erinäistä vaimentamista, äänen osa-alueiden erottelua, automaattista ekvalisointia, dynamiikan prosessointia jne. |
|
Ei hommissa ole muuten mitään ihmeellisempää tapahtunut, paitsi tietokoneitten prosessoritehot on nykyään niin kovalla tasolla, että plugarit pystytään koodaamaan niin hyviksi, että raja rautaan on yleensä häviävän pieni. Lisäksi jengi on ruvennut oikeasti koodailemaan innovatiivisiä plugareita, eikä vaan tyydy kloonaamaan vanhoja rautoja softaksi. Vrt: Soothe. Lisäksi digitiskien hinnat on tulleet ryminällä alas, kun Behringer pakotti X32 tiskeillään muittenkin vastaamaan tarjontaan halvemmassa hintaluokassa. Oikeastaan ainoa merkittävä homma mikä on mullistunu ihan lähivuosina, mutta jonka breikkaamista studioihin vielä odotellaan, on eri valmistajien panostaminen oikeasti helvetin hyvien kuulokkeiden valmistamiseen. Audeze, Hifiman, Focal, Stax simerkiksi tekee 500-5000€:n hintaluokissa ihan mielettömän hyvän kuuloisia kannuja, joilla pystyy periaatteessa jo miksailemaan ja masteroimaan musaa, tiettyyn pisteeseen asti. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
Yhtenä uutena tuotekategoriana voisi pitää esim. Slate Digitalin tekemää ns. mallintavaa mikkiä tai miksiköhän sitä nyt kutsuisi. Tuollainen nyt voisi periaatteessa jotain uutta tuoda studiohommiin vaikkakin mallintaa vanhoja klassikoita. Ainakin lisää säädön määrää kun mikkiä voi vaihdella vielä miksatessakin :D |
|
AxeFX ja Kemper ovat tehneet siedettävän kuuloisen suoraan linjaan kitaroinnin mahdolliseksi. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
|
Antti1: Softan osalta asiat alkavat lähestymään erinäisiä sovellutuksia keinoälystä, jotka havaitsevat jotain ongelmakohtia eri signaaleja omiin referensseihinsä vertaamalla. On erinäistä vaimentamista, äänen osa-alueiden erottelua, automaattista ekvalisointia, dynamiikan prosessointia jne. Mielelläni kuulisin suosituksia ongelmakohtia korjaaviin plugareihin. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
|
Skeletor_: Mielelläni kuulisin suosituksia ongelmakohtia korjaaviin plugareihin. No ensin ehkä kannattaisi määritellä ne korjaamisen tarpeet ja sitten etsiä ratkaisua siihen. Kirjo on aika laaja vaikka siitä jo aiemmin mainitsemastani Drumatomista erilaisiin vaihe-erojen minimointiin tähtääviin viiveisiin, tai vaikka sidechainia analysoinnissaan hyödyntäviin triggaussoftiin. Kaikki noi "korjaukset" on tietty vielä hyvin subjektiivisia juttuja, joskus alkuperäinen on parempi ja toisinaan käsipelillä pääsee parempiin lopputuloksiin. Kaikkia noita yhdistää mun mielestä se, että mahdollisimman hyvästä lähtökohdasta saavutetaan paras lopputulos ja paska on edelleen paskaa. Vaikkei automatisoitu ja sikäli keinoälyllä varustettu olekaan, niin esim. iZotope Neutron 2 tähtää aika paljon juuri tohon analysointiin ja mittausdataan omiin referensseihinsä pohjautuen. Keskustelee vielä Ozonenkin kanssa, joskin pintapuolisesti. Ehkä korjaus on väärä ja liian voimakas termi ylipäätään muutamia poikkeuksia lukuunottamatta: kaiun poisto, häiriöiden poisto, proksimiteettiefektin automaattinen tasaus yms. |
|
Huippulaitteet menneiltä vuosikymmeniltä on vielä tänäänkin huippulaitteita. Ainut äly miksauksessa on miksaajan aidot aivot ei jonkun mieltymyksen mukaan ohjelmoitu keinoäly. |
|
studio: Huippulaitteet menneiltä vuosikymmeniltä on vielä tänäänkin huippulaitteita. Ainut äly miksauksessa on miksaajan aidot aivot ei jonkun mieltymyksen mukaan ohjelmoitu keinoäly. Vanhat hyvät kamat on toki vieläkin arvossaan ja arvostettuja. Miksaajille hyviä työkaluja on kuitenkin mielenkiintoista kokeilla. Antti1 mainitsi noi viivetyökalut jotka helpottaa hommia esim. rumpujen vuotosoundin rassausta. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
saastara 07.01.2018 22:05:03 (muokattu 07.01.2018 22:06:55) | |
|
Softapuolelle prosutehon myötä toki kaikki mallinnushommat alkaa olla äärimmäisen hyvässä kuosissa, mutta itse näkisin koko trendin aika käänteisenä innovaatiosta.. Menemättä niinkään markkinointi- ja superlatiivikyllästettyyn mielikuvamyyntiin, mua itseä rasittaa hemmetisti semmoinen 'uskollisuus' mallintavissa plugareissa,, puutteita myöten: - "Aa, mulla on tässä Neve-equssa kolme nappia, reunimmaiset filtterit voi vaihtaa hyllyistä kelloihin ja silloin mulle jää yksi keskialuefiltteri.. ..... Miksi mulla ei voi olla hyllyä JA sitä kelloa ala- ja yläpäässä? Miksi mulla ei voi olla vaikka kolme middle-filtteriä sen yhden sijaan, samalla soundilla..? - No kun ei alkuperäisissäkään ollut, täs on kaikki mitä tarvii siihen aitoon vintage-soundiin. - Höpönlöpön. Ennen ne rakennettiin käsin kalliista osista, tiettyihin virtaspekseihin, kokoluokkiin ja laatuspekseihin, tietyn budjetin sisällä. Plugareissa siihen ei ole mitään syytä. En ite oo sitä koulukunta joka tykkää vetää 13 plugaria ja 18 täppiä equ:ta per kanava, mutta musta työkalujen rampauttaminen nostalgian ja "ihan niin kuin hardware"-markkinoinnin nimissä on äärimmäisen rasittavaa. Jos puhutaan omaan makuun oikeasta innovaatiosta softapuolella, niin musta mielenkiintoisia on semmoiset rehellisen digitaaliset työkalut, jotka pyrkii tekemään soundeja ja ratkomaan ongelmia, mihin mikään hardware ei oikeasti pysty, tai jonka rakentaminen olisi vaan naurettavan vaikeaa ja kallista. Muutamia esimerkkejä mitä nyt tulee mieleen: - Melkein kaikki Airwindowsin julkaisut. - Kotimainen Oek Audion Soothe, resonanssinmetsästäjä. Metka vehje. - Kaikki mitä Sound Radix on julkaissut. - Zynaptiquen plugarit. Hardware-puolelta odotan edelleen innolla, että joku keksii jonkun vastamelutekniikalla toimivan akustiikkatsydeemin joka tappaa seisovia aaltoja ymv ilmiöitä huoneessa. https://www.patreon.com/soundslikefog |
|
Saastara: Hardware-puolelta odotan edelleen innolla, että joku keksii jonkun vastamelutekniikalla toimivan akustiikkatsydeemin joka tappaa seisovia aaltoja ymv ilmiöitä huoneessa. On tämä jo keksitty. Esim klein und hummel on julkaissut asiasta saksaksi paperin. Tuotteistusta tämä vaatisi. Veikkaisin että noi korjaushommat alkaa yleistymään kohta vauhdilla. Genelec ja muut ovat jo tehneet mutta kohta joku yamaha varmaan puskee markkinoille oman tuotoksen hyvään hintaan. |
|
Neumannilta tulee kesällä ihan 1:1 kopio GLM:stä.. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
|
oksatboys: On tämä jo keksitty. Esim klein und hummel on julkaissut asiasta saksaksi paperin. Tuotteistusta tämä vaatisi. Veikkaisin että noi korjaushommat alkaa yleistymään kohta vauhdilla. Genelec ja muut ovat jo tehneet mutta kohta joku yamaha varmaan puskee markkinoille oman tuotoksen hyvään hintaan. Eikös tämä ole aika lähellä: https://www.soundonsound.com/reviews/psi-audio-avaa-c20 |
|
saastara: - Kotimainen Oek Audion Soothe, resonanssinmetsästäjä. Metka vehje. Oletko käyttänyt paljon? Onko suolaisen hintansa väärtti? I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too |
|
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen: onhan tuo tempo mapping ja time stretching aivan fantastinen yhdistelmä. Ei tällainen ole ollut mahdollista koskaan ennen. Tempovaihtelut pystyy tasaamaan vain hiirellä pyyhkäisemällä ja raidat seuraavat kiltisti mukana, vaikka ne onkin äänitetty toisessa tempossa. Ainakin Studio One/Melodyne -yhdistelmä pystyy tähän. Sitten tietysti Melodyne ja muut vastaavat pystyvät pistämään kaikki vireeseen, myös polyfonisesti, mutta senhän jo kaikki tietävät. |
saastara 10.01.2018 13:49:28 (muokattu 10.01.2018 15:15:17) | |
|
Lahtari: Oletko käyttänyt paljon? Onko suolaisen hintansa väärtti? Ostin ennakkotarjouksen aikaan, eli maksoin ite vaan satasen. Tulee nykyään rehellisesti niin vähän henkilökohtaisesti miksailtua mitään, että omaan käyttöasteen ei varmaankaan. :D Mutta mitä tulee itse laatuun, niin ehdottomasti kyllä. Enkä varsinaisesti tiedä onko hinta erityisen suolainen. Nykyään saa toki indie-puolella naurettavan halvalla naurettavan hyvää laatua, mutta näkeehän sitä Wavesin, Brainworxin ja kumppanien myyvän jotain yhtä säröä / kompuraa / equa / ties mitä 300€ hintaan.. SKnote Audion SoundBrigade tekee vähän samantyyppistä hommaa, viidesosalla hinnasta, (ja myös paljon muuta kivaa), mutta ei se ihan samaa tee. Lauluissa, synissa, pianossa, övereissä, akkareissa ymv jutuissa, missä voi äkkiä tulla kovia yläpääpiikkejä ja resonansseja, toi Soothe on aika mainio peli. Pistää ennen equa ja kompuraa Soothen ottamaan pahimmat kuonat pois raidasta leveillä asetuksilla, niin tulee vastaan vähemmän yllätyksiä. Tai sitten jos jokin tietty pikku alue raidasta puskee kaiken nuun seassa välillä liikaa esiin, hakee sen resonanssin tiukalla Q:lla, ja säätää vaan tasoituksen syvyyden. Ei se maailmaa pelasta mutta kyllä se siitä vähän paremman paikan tekee.. Ei mulla, etenkään tolla hinnalla ole rehellisesti niin paljon käyttöä sille, mutta innovatiivista, ja vieläpä kotimaista kehittäjää on ilo tukea. Odotan innolla mitä loihtivat seuraavaksi. https://www.patreon.com/soundslikefog |
PIM 24.01.2018 14:21:39 (muokattu 24.01.2018 14:22:33) | |
|
Mä oon ite käyttänyt ToonTracksin EzMixiä nopeana Zoomin Q2n:llä tehtyjen treeniäänitysten siivoajana ja saanut ihan kivoja tuloksia pienellä vaivalla. Raita vaan Reaperiin, turhat jorinat pois ja EzMix masterraidalle ja sieltä joku masterpreset ja renderöinti MP3:ksi ja kavereille kuunteluun. Sieltä löytyy valmiit presetit erityyppisille istrumenteille jos haluaa moniraiaisesti miksailla. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
|
PIM: Mä oon ite käyttänyt ToonTracksin EzMixiä nopeana Zoomin Q2n:llä tehtyjen treeniäänitysten siivoajana ja saanut ihan kivoja tuloksia pienellä vaivalla. Raita vaan Reaperiin, turhat jorinat pois ja EzMix masterraidalle ja sieltä joku masterpreset ja renderöinti MP3:ksi ja kavereille kuunteluun. Sieltä löytyy valmiit presetit erityyppisille istrumenteille jos haluaa moniraiaisesti miksailla. EzMixixtä oli ilmaisversio samaan aikaan EzDrummer Liten kanssa joitain vuosia sitten tarjolla - en ole kokeilun jälkeen tainnut avata koko plugaria ees kertaakaan, mut hyvä jos käyttöä löytyy! "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
PIM 25.01.2018 09:31:58 | |
|
Danko: EzMixixtä oli ilmaisversio samaan aikaan EzDrummer Liten kanssa joitain vuosia sitten tarjolla - en ole kokeilun jälkeen tainnut avata koko plugaria ees kertaakaan, mut hyvä jos käyttöä löytyy! Mä käytän ihan tota ilmaista demoversioo, joka just riittä tähän tarkoitukseen. Kolmen tunnin treenit editoi kymmenessä minuutissa huomattavasti kuunneltavampaan kuntoon, kun EzMix hoitelee normalisoinnit, kompressoinnit ja equtuksen automaattisesti. Tässä pieni sample viime tiistain treeneistä. Äänitetty Zoomilla ja puserrettu jonkin EzMix masterointipresetin läpi. https://onedrive.live.com/?authkey= … d=D0E1FF0D95363659%21200202&o=OneUp Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
|
PIM: Mä oon ite käyttänyt ToonTracksin EzMixiä nopeana Zoomin Q2n:llä tehtyjen treeniäänitysten siivoajana ja saanut ihan kivoja tuloksia pienellä vaivalla. Raita vaan Reaperiin, turhat jorinat pois ja EzMix masterraidalle ja sieltä joku masterpreset ja renderöinti MP3:ksi ja kavereille kuunteluun. Sieltä löytyy valmiit presetit erityyppisille istrumenteille jos haluaa moniraiaisesti miksailla. Tämähän on mainio softa. 150 dollarin säästö, kun en tarvitse tuota yli 15 minuutiksi kerralla. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|